OROSZORSZÁGI FELJEGYZÉSEK
1.A
 háború még ki sem tört, arcát már megmutatta. Néhány vak hírre pánik 
támadt és mindenki a boltba rohant. Voltak, akik négy mázsa cukrot 
vettek, mások inkább lisztet vagy teát, rizst, vagy kávét, zsírt, törött
 borsot és szappant. Mindenki azt hitte, hogy e roham, ha nem is éppen 
morális, de legalább józan. A helyzet érettnek látszott arra, hogy az 
éléskamrát színültig töltsék. Arra senki sem gondolt, hogy huszonöt kiló
 fahéj birtokában is éhen lehet halni. Elég kevesen voltak, akik 
számottevő beszerzést tudtak eszközölni. Olyan ember pedig, aki 
életszükségletének valamennyi cikkét évekre biztosítani tudta volna, 
egyáltalán nem volt egy sem. A nagyarányú biztosító bevásárlásnak 
praktikusan semmi értelme sem volt. De a biztosítást nem is a józanság 
parancsolta. Nem ösztön volt ez, nem érdek, nem számítás, nem 
szenvedély. Haszontalan volt, vak, ostoba és nevetséges. De a 
hisztériában feltűnt a háború arca: a rettegés.
A rettegés, mondja Keyserling, az 
emberen uralkodó egyik ős Hatalom neve. Nem érzés, nem gondolat, nem 
meggondolás, nem érzelem. A rettegésnek, az Ur-Angst-nak ezenkívül a 
halálfélelemhez sincs semmi köze. A pánik napjaiban ez kézzelfoghatóan 
tapasztalható volt. Senki sem azért halmozott, mert életét féltette. 
Sokkal inkább azért, mert félt az élettől. Az Ur-Angst nem halál, hanem 
életfélelem. Tökéletesen és teljesen negatív, ezért nincs benne semmi 
értelem, semmi józanság, semmi realitás, semmi egészség, semmi morál, 
semmi szépség, semmi komolyság. Még csak pathologia sincs. Nem gondolja 
meg, hogy mi az, amire leginkább szüksége van és lesz, milyen 
mennyiségben, mennyi időre. Elementáris módon kitör belőle az a 
rettegés, amely nem lát és nem hall maga körül semmit, mert az ős 
Hatalom beleibe markol és megrázza. Rettegését azzal a botor tudattal 
magyarázza és mentegeti, hogy a kamra tele van, s így nincs semmi baj. 
Biztosítja magát. De nem a halál ellen, hanem egy élet ellen, ahol majd 
számolnia kell az élet egész nehézségével, a szükséggel, a hiányokkal, a
 lemondással. Megriad az élettől, amely valóban élet, nem pedig a 
fotőjben csücsülni, zsebében a kamrakulccsal és arra gondolni, hogy van 
háromszáznegyvennégy doboz szardíniája. Biztosítja magát a lét ellen, 
amely az emberi exisztencia fenyegetett és elvetélt voltát egész 
súlyában és nagyságában eléje viszi és életének végtelen törékenységére 
és kiszolgáltatott voltára fel kell eszmélnie.
A pánik sötét démonikus állapotában nem a
 halál arca tűnt elő, hanem a gyenge, hitvány és gyáva emberé, akiből 
hiányzik a hit, a bátorság és a nyugalom, hogy átküzdi magát, bármi lesz
 is: megyek és majd meglátjuk, mi lesz. A pánik embere nem bízik 
önmagában, sem embertársában, sem államában, sem a Gondviselésben. 
Félőrülten támolyog boltról boltra, hogy a fenyegető holnap elől 
elrejtőzzék. A jövő, mint vészjósló sötétség nyílik meg előtte. S nem 
érzi, hogy az idegbeteg vízióban egy csepp valóság sincs: az ős Rettegés
 nevű Hatalom bűvölete.
A pánik pszichológiai titka: elzárkózni.
 Az egész emberi sorsot leegyszerűsíteni a kamraszükségletekre és a 
táplálkozásra, itt megtenni a kellő intézkedéseket és abban az 
illúzióban lebegni, hogy most már minden jól van.
A legjobb lenne bombabiztos spájz, ahová
 be lehetne zárkózni és csak akkor kijönni, amikor a békét aláírták. Ez 
lenne az élet maradéktalan megoldása. Ez jelzi, hogy a háború kitörése 
pillanatában az emberiség hol állt, mit gondolt, mit érzett, milyen 
Hatalmakat szolgált és milyen életet élt.
2.Aki
 ebből a légkörből kiesik és a tényleges, aktív, aktuális, reális 
háborúba lép, az hosszabb, vagy rövidebb ideig tartó, de igen heves 
válságon esik át. Ezt a válságot kivétel nélkül minden katona átéli, aki
 a háborúban részt vett és az ellenség közelében elég ideig tartózkodott
 ahhoz, hogy a válság eredménye benne megszilárdulhatott, sőt határozott
 magatartássá lehetett. Ettől a pillanattól kezdve a katona az 
anyaországbelitől ezen az igen lényeges ponton elvált. És ez az a pont, 
ahol ketten egymást már nem értik. Az anyaországbelit a frontkatonától 
alapvető módon elválasztja és életük egész tartamára el is fogja 
választani, hogy az anyaországbeli a katonát nem érti többé. Miért? Mert
 a katona az ősi Rettegés nevű Hatalom bűvöletéből kiszabadult. Az 
otthoni ember alapvető magatartása az életben: az Ur-Angst; a katona 
alapvető magatartása, hogy az élettől nem retteg. Mindennemű 
biztosításból kilépett, a kamra-világszemlélet belőle eltűnt, a 
bombabiztos spájz ideálja értelmét vesztette.
Az a pillanat, amikor a katona életében e
 mérhetetlenül jelentékeny exisztenciális fordulat megtörténik, olyan 
minden egyebet meghaladóan érdekes, hogy méltó azt mozzanatról 
mozzanatra követni:
először, – az anyaországbeli rettegése 
is, a fronthangulat is csaknem kivétel nélkül mindenkiben kollektív és 
tudattalan; az igen nagy többségben sem az egyik, sem a másik soha nem 
is válik tudatossá;
másodszor, – a frontra kerülő katona a 
háborúval való legelső komoly érintkezésekor a rettegésből kollektíven 
kilép; ez a tűzkeresztség értelme;
harmadszor, – a katona azzal, hogy az Én
 biztosításának bonyolult praktikáját feladja, illetve, hogy a háború a 
katonát ebből a biztosításból kitépi, az egyetlen lépéssel az 
anyaországbeli fölé nő; exisztenciális rangban eggyel magasabbat foglal 
el;
negyedszer, – ezt az emberi értékrangot a
 katona, ha tudattalanul is, de egész nagyságában átéli, az 
anyaországbeli fölött való előnyét egyetlen pillanatra sem felejti el és
 nem hajlandó sem elfelejteni, sem feladni; ettől a pillanattól kezdve ő
 a több;
ötödször, – a front kollektív 
hangulatának legveszedelmesebbike: a katona az ellenséget emberileg 
közelebb érzi, mint az anyaországbelit; bizonyos szélső esetekben a 
katona az ellenséges katonával együtt közösségben él, mert 
exisztenciális rangban vele azonos fokon áll és az anyaországbelivel 
szembefordul; ez az állapot, természetesen, éppen olyan tudattalan, mint
 az egész folyamat.
3.(A TŰZKERESZTSÉG TÖMEGLÉLEKTANA.)A
 legelső fütyülő golyó, a közelben robbanó legelső tüzérségi lövedék, 
vagy repülőbomba a katonát minden eddigi élményétől, egész eddigi 
életétől radikálisan, egyetlen pillanat alatt és brutálisan eltépi. A 
tűzkeresztség első perce éppen ezért semmi egyéb, mint a vákuum-élmény. 
Tökéletesen egyedül vagyok, mindenkitől elszakadtan, önmagam múltjától 
éppen úgy, mint a legközelebb álló embertől, senki sem segít rajtam, 
semmibe nem kapaszkodhatok, teljesen és visszavonhatatlanul magamra 
vagyok utalva. űrben vagyok és mindaz, amit eddig éltem, rólam 
szempillantás alatt leszakadt.
A vákuum élménye alig több, mint egy-két
 perc. A tiszt vezényszava, a parancsnok hangja felrázza. Minden erejét 
megfeszíti, hogy ebből az irtózatos űrből kijusson. A legalkalmasabb út 
ehhez: azt tenni, amit a többi. Újra belépni a kollektívumba. A 
parancsnak engedelmeskedni. A katona a tűzkeresztségig az anyaország 
kollektívumában él. Még akkor is, ha hivatásos katona. Attól kezdve, 
hogy az ellenség tüzébe került, igazi katona lett, mert a kollektívum 
számára már a hadsereg. Mindez nem időben játszódik le, hanem a 
tudattalan értelmek időtlen és abszolút mélységében.
Azt az exisztenciális lépést, amelyet a 
katona az űrből való feleszmélésének pillanatában kollektíven, a tiszt 
parancsára tesz, mikor a küzdelmet az ellenséggel felveszi, úgy kell 
hívni, hogy: a személyes Én bevetése.
A személyes Én bevetése az a mozzanat, 
amely az Ur-Angst-al szemben áll és amely az Ur-Angst-ból való 
kitaszíttatást jelenti. Ez az exisztenciális rang, amit a katona elért, 
amikor a harcot felvette és önmaga létét a harcban kockára vetette. Ez 
az a mindennél fontosabb emelkedés, amellyel az anyaországbeli 
kamra-világszemlélete fölé emelkedik. Ez az előny, amit nem felejt el 
egyetlen pillanatra sem és nem is hajlandó elfelejteni. Ez az a perc, 
amikor az Én anyagi biztosításának bonyolult praktikáját feladja. Énjét 
nem biztosítja többé, nem retteg, hanem éppen ellenkezőleg: Én-jét az 
életbe bevetette.
4.A
 fentiekhez, hogy minden félreértés ki legyen zárva, néhány magyarázó 
megjegyzést kell fűzni. A tűzkeresztség döntő mozzanatának kellős 
közepében úgynevezett bátorságról szó sincs. A bátorság, amelyet az 
anyaországbeliek emlegetnek, lélektanilag valótlan. Irodalom. Minden 
katona fél. A harc megindulásakor fél, harc közben fél, egy-egy hírre 
megrezzen, ha sejtelme támad, megborzong. Ez a félelem azonban semmi 
rokonságot sem tart az Ur-Angst-al. A rettegés ezzel a félelemmel soha, 
még kivételesen sem téveszthető össze.
A könnyebbség kedvéért jó, ha az ember a gyávaságnak kétféle módját különbözteti meg.
Az első fajta az, amikor a személyes Én 
bevetése mindössze látszat, a katona azonban ténylegesen és reálisan 
önmagát nem vetette be. Kényszerből ugyan úgy cselekszik, mint a többi, 
de ha van rá mód, elrejtőzik, magát a harcból kivonja, betegséget mímel.
 Ez a szimuláns. Ez a gyáva. Ez a morálisan gyáva, mert a 
bevetés látszata mögött morális visszavonulás rejtőzik. Bajtársait 
morálisan cserbenhagyja, a maga bőrét menti és visszavonul.
A morális gyávaság katonák között 
aránylag ritka. Mivel ennek az embernek mindenkitől elütő exisztenciális
 szaga van, a katonai kollektívum azonnal felismeri, számon tartja és 
izolálja. Az ilyen embert önmagából ki is veti. Lenézi, megveti, 
alacsonyabb rendűségét vele érezteti. Amikor az ilyen ember a csapatból 
végre kiválik, az egész közösség megvilágosodik és megkönnyebbül.
A második fajta gyávaság: a pszichológiai
 gyávaság. Az ember önmagához, annak ellenére, hogy halálfélelemben van,
 teljesen hű marad. Nem ritka az olyan eset, hogy a katona így szól: nem
 tudom mi van ma velem, félek, – és a káromkodást természetesen nem 
mulasztja el, mert ez a feloldás. A többi tudomásul veszi, mert tudja, 
hogy ez így van. Az ember néha ideges. Majd elmúlik. 
Visszavonulásról szó sincs. Az, aki csak pszichológiailag fél, Én-jét 
éppen úgy beveti, legfeljebb a foga vacog és a térde remeg. A 
frontkatona másnap már maga is nevet rajta. A pszichológiai gyávaság 
múló kondicionális állapot.
A tűzkeresztség perceiben a mindennél 
döntőbb választás megtörténik: morálisan visszavonulok, vagy személyes 
Én-emet bevetem. Pszichológiailag esetleg mindenki fél. A választás 
azonban ettől a kondicionális állapottól független, mert itt nem 
pszichológiai, hanem exisztenciális választásról van szó. Erkölcsileg 
csak az fél, aki a visszavonulás mellett döntött. A fronton ezt az 
embert úgy hívják, hogy: szívbajos. A következő percben pedig a
 választást már egész súlyával viselnie kell: morálisan vesztett, vagy 
nyert, – visszavonult, vagy önmagát bevetette. A pillanat hevében és 
látszatra a bevetést mindenkinek egyöntetűen végre kell hajtania. A 
szívbajosnak éppen úgy tüzelnie kellett s a parancsot éppen úgy 
teljesítenie kellett, mint a nem szívbajosnak. De a választás 
következménye azonnal jelentkezik: a morálisan gyáva önmagát elveszti, 
az aki magát bevetett, az önmagát megnyeri. Úgy hívják, hogy a gyáva 
elveszti a fejét, a nemgyáva pedig megtartja lélekjelenlétét. A 
lélekjelenlét fokáról azonnal felismerhető, hogy kicsoda milyen 
mértékben vetette be önmagát. A jó tiszt ezt egyetlen pillanat alatt 
felismeri. Már tudja, hogy kire számíthat, kire nem. S a legénység is 
tudja, hogy tisztje szívbajos, vagy sem.
5.Az anyaországbeli* rettegésével
 szemben a frontkatona személyes Én-jének bevetése áll. A két állapot 
között levő különbség át nem hidalható és abszolút. A katona az Ur-Angst
 szennyes és mohó görcséből felszabadultan az életküzdelembe éppen azt 
veti be, amit az anyaországbeli meg akar tartani. A katona éppen annak a
 biztosításnak ügyefogyott voltát leplezi le, amelyben az anyaországbeli
 vakon és elborultan hisz. A katona éppen ott válik komollyá, ahol az 
anyaországbeli komolytalan. A katona rájön a spájzvilágszemlélet 
tökéletes értelmetlenségére és megtudja, hogy az emberi létet nem a 
táplálék tartja fenn, hanem: az elhatározás.
Az elhatározás tulajdonképpen végtelenül
 egyszerű, hallatlanul rövid, szinte hihetetlenül zajtalan és 
észrevétlen belső mozzanat. Az élmény maga inkább gyengéd, mint 
erőszakos. Éppen olyan gyengéd, mint amilyen brutális a rettegéstől való
 elszakadás. Az elhatározás az anyaországbelitől való rettenetes 
elszakadás negatívumának csaknem virágszerűen enyhe és puha pozitív 
oldala. Nincs benne semmi kényszer; magától folyik; egyszerre csak 
kicsurran valahonnan, rejtélyes mélyből, mint egy csepp méz; de benne 
van az emberi morális szabadság egész tündöklő ereje. Az embert inkább 
ellágyítja, mint megfeszíti; inkább mosolygóvá teszi, mint megdühíti; 
sokkal inkább passzivá teszi, mint tevékennyé. De meg nem ingatható 
nyugalmat és feltétlen ellenálló képességet hoz. Ellenőrizhetetlen 
távolságból indokolatlan, váratlan és csodálatos megbékülés, bizalom 
szállja meg. A katona szemtől szemben áll a Gondviseléssel.
Az emberi létet nem a tény határozza 
meg, hanem az elhatározás. A tény külső körülmény, mint az időjárás, a 
koszt, a kényelem; az elhatározás belső. S az emberi sors nem a külső 
körülményeken, hanem a belső elhatározáson áll, vagy bukik, győz, vagy 
visszavonul. Aki elhatározta, hogy Én-jét beveti, az csak nyerhet. Győz,
 még akkor is, ha elesik. Nem verhetik le. Mert visszavonulásra nem 
kényszeríthetik. A győzelem minden körülmények között az övé: den mutigen lässt es Gott gewinnen, mondják a német katonák.
Elhatározás annyi, mint Én-emet minden 
hamis praktikából egyszer s mindenkorra kivonom. Az élet komolyságát nem
 tévesztem össze többet a tele spájzzal. Tevékenyen és elszántan 
elvállalom azt a részt, ami a kollektív feladatból reám esik. 
Szembefordulok éppen azzal a valósággal, amely elől rettegésemben mindig
 elrejtőztem. Az életbe belehajítom azt az Én-emet, aki eddig minden 
erejével éppen e valóságos, meztelen elemi élet ellen tiltakozott és a 
biztosításokat kereste. Rájöttem arra, hogy nem óvatosan, elhúzódva élek
 telivér, szimfonikus, a kollektívumban szépen hangzó sorsot, mert akkor
 a rettegésben lényegtelen maradok, állandó gyávaságban és morális 
visszavonulásban. Teljes értékű ember akkor vagyok, ha a valóság egész 
szigorát felismerve, önmagamat minden negatívumból kitépve szabadon 
állok, önmagamért és közösségemért az egész felelősséget önként 
vállalom.
6.Az elhatározás kivételes esetben nyilatkozik meg úgy, hogy az: a személyes Én teljes bevetése.
 Nagy többségben csak bizonyos százalékos arányról lehetne beszélni. A 
százalék a katona arcáról leolvasható. A parancsnok embereit 
tudattalanul aszerint veszi számba, hogy Én-jét kicsoda milyen 
százalékban vetette be. A legénység tisztjéhez aszerint ragaszkodik, 
hogy az az Én bevetését milyen százalékban teljesítette.
Arról beszélni, hogy azok, akik az 
elhatározást tökéletesen és maradéktalanul végrehajtották és személyes 
Én-jüket minden fenntartás nélkül, abszolút módon bevetették, 
százalékosan hányan vannak, lehetetlen. Az illető néha tizedes, néha 
számvivő, néha vezérkari százados, néha gépkocsivezető. De bárki legyen,
 telivér és rassz-ember. Műveltségnek, társadalmi osztálynak, fajnak, 
származásnak, katonai, vagy polgári rangnak semmiféle befolyása nincs. 
Lehet orvoszászlós, vagy tűzmester, szekerész kocsis, vagy alezredes.
Az olyan eset pedig, hogy az elhatározás egész tudatossággal és a személyes Én bevetésének legmagasabb foka, a teljes bevetés, tudatos
 elhatározás nappali fényében történt legyen meg, éppen egészen ritka. 
Ezeknek az embereknek a száma a német hadseregben felismerhetően 
nagyobb. Néha egészen fiatal fiúknál is tapasztalható. De az emberi 
személy minőségével minden esetben a legszorosabb kapcsolatban áll. 
Értéktelen ember ezt a lépést vagy egyáltalán meg sem tudja tenni, vagy 
csak töredékesen és hibásan, lassú részletekben és ingadozva tudja 
megtenni. És minél több valaki értékben, exisztenciális színvonala minél
 magasabb, az elhatározás tudatossága annál nagyobb, az Én bevetése 
annál maradéktalanabb és teljesebb. A sors olyan vonala ez, amit egész 
világossággal csak metafizikai értékben igen magas ember lépi át egész 
éberséggel. Egyetlenegy mozzanat döntő: kicsoda ez az ember Isten széke 
előtt.
7.Mi az elhatározás értelme?
Az elhatározás értelme, hogy a katona 
önmagát veszi komolyan, mialatt az anyaországbeli a spájzt veszi 
komolyan és ezzel önmaga komolytalanná válik. Az elhatározás 
jelentősége, hogy az élet középpontjába a morális felelősségében 
felébredt ember önmagát állítja, tudva, hogy ez az ember az, aki elől a 
tények meghátrálnak. Ha a sors hatalmainak nem engedsz, mondják Keleten,
 a Hatalmak fognak engedni neked. Nincs többé lehetetlen! Feladatok 
vannak és a feladatok teljesítésének akadályai lehetnek. A feladatot az 
ember aszerint oldja meg, amilyen mértékben Én-jét a feladatért 
bevetette.
A spájz-szemlélet visszavonulással kezdi
 s így nem tehet mást, mint folyton visszavonul és egyre többet ad fel 
még abból az Én-jéből is, amit megtartani remélt és igyekezett. Végül 
nem marad más, csak a spájz. A katona az elhatározáson kezdi, teljesen 
függetlenül attól, hogy mit nyerhet, vagy veszthet, mert nála az 
egyetlen fontos az Én bevetése. Ennek morális visszavonhatatlansága és 
végzetessége a tulajdonképpeni bátorság.
A bátorság nem folyamatos magatartás, 
sem elszánt vakmerőség. Nem olyasmi, aminek az ember állandóan 
birtokában van, de nem is olyasmi, ami esztelen teljesítményekben él ki 
magát. A bátorság nem az a magatartás, ami sohasem hagy ki, hanem az, 
ami saját exisztenciális létének alapjául az elhatározás 
visszavonhatatlanságát tekinti. Tudja, hogy, amíg itt áll, nem mondhat 
csődöt. A bátorság gyakran kihagy, mert az ember nem gép, amelyből 
automatikusan mindig ugyanaz az áru potyog. Aki azonban egyszer szabad 
elhatározásából Én-jét bevetette, azt e lépés nagyszerűsége annyira 
lenyűgözi, hogy már csak szélsőséges esetekben, vagy pillanatnyi 
indiszpozíció hatása alatt vonul vissza. Az igazi belső exisztenciális 
győzelem mámorát többé nem ereszti el.
8.A
 realitás nem kint van a körülményekben, a feltételekben és a tényekben;
 a világ valósága bent van az emberi elhatározásban, a feladat 
megoldásának készségében és az elszántságban.
Amikor a katona rájön arra, hogy az 
életet nem a tények döntik el, hanem az emberi exisztencia, magáról a 
spájz-szemléletet és annak utolsó foszlányait is ledobja és a valóságos 
világba lép. Ez a háború hasonlíthatatlanul legnagyobb élménye: a 
realitás-élmény. Az ember a valósággal szemtől szemben áll és a 
valóságban benne áll. Aki ezt csak egyetlenegyszer is, egészen rövid 
időre és halványan csak, de átélte, hogy a hamis anyagiasság 
világfelfogása hogyan recseg-ropog körülötte azzal a hazug és botor 
feltevésével, hogy a döntő realitás a koszt, az a legmélyebb valóságba 
látott. A háború ma nem anyagi, hanem morális és exisztenciális kérdés, 
ahogy sohasem volt anyagi, hanem mindig morális és exisztenciális. Nyersanyagháborúról
 csak a vigécek beszélnek. Ezt persze az anyaországbeli sohasem tudja 
meg, mert a frontkatonának nem hiszi el. Számára a háború is, a lét is a
 margarinkérdés, tekintet nélkül arra, hogy a margarin micsoda. Minden 
esetben valami külső tárgy, vagy dolog, vagy tény. Ez az, amit 
valóságnak hisz. A katona az anyagi világ irrealitásából kilép, újra 
reális lesz, éspedig a reálisan reális világban, a belső elhatározások 
világában. Ott, ahol nem az emberi szándékok múlnak a külső tényeken, 
hanem igenis a külső tényeket mindig és minden esetben az emberi 
szándékok és tettek határozzák és teremtik meg. Az életnek egyetlen 
reális feltétele van: az élőlény elhatározása, hogy életével azt teszi, 
amit akar.
9.A
 háború legnagyobb élménye a realitás közvetlen tapasztalata. Az embert 
az elhatározás exisztenciális lendülete az álvalóságok szövevényéből 
kitépi és figyelmét a valóságra kényszeríti, akár akarja, akár nem. Be 
kell látnia, hogy sorsának értelme, szépsége, győzelme, nagysága nem 
kint van a tényekben, hanem bent a magatartásban. Aki az emberi életnek 
ezt a valódiságát megízlelte, az maga is kénytelen reálissá lenni. 
Feleszmél arra, hogy ami van: csupa frázismentes, pátoszmentes, szigorú,
 kemény valóság, minden színpadi és pittoreszk szenzáció nélkül, amikor 
az élet és a halál legnagyobb eseményei hangsúlytalanul és végtelen 
egyszerűséggel történnek meg. Csupa látszólag apró és jelentéktelen 
tett, ami a katonai szolgálat a fronton: idemenni és ezt tenni, 
parancsot átadni, a gépkocsit a városba vezetni, a faluban jelentést 
tenni, az erdő széléig hatolni és megtudni van-e ott ellenség. Az ember 
katonai szolgálata tulajdonképpen egészen szűk és kicsiny körre 
vonatkozik. Senkitől sem követelnek semmit erején felül. A feladat 
mindig érthető, egyszerű, az ember erejéhez mért és világos. De főként 
minden esetben reális.
A katonát az anyaországbeli ezen a 
ponton érti félre a leginkább. Amikor a frontkatona hazajön, megkérdezik
 tőle, mit élt át. A katona hamarjában nem is tud válaszolni. Amit 
átélt, az csupa csaknem színtelen esemény. Még az is színtelennek tűnik,
 ahogy a bajtársa elesett. Az erdő felé mentek, egyszerre csak mellettük
 gránát robban. Szólni akar neki, hogy vigyázzon, de már ott fekszik és 
szájából csurog a vér. Semmi borzalom, semmi izgalom. Meghalt. Az 
anyaországbeli rémdrámát és mozit és tömeggyilkosságokat vár. Borzongani
 szeretne. Sejtelme sincs róla, hogy a háborúban nincsenek szenzációk. S
 ha van is izgalom és tömegmészárlás, az is egészen más. A spájzban 
vérfagyasztó drámákban képzeleg. A katona tudja, hogy ez a hiedelem a 
pathológia körébe tartozik. S nem is tud szólni egy szót sem. Napok 
múlva pedig megállapodik önmagával abban, hogy az anyaországbeli 
komolytalan ember és az őt igazán érintő eseményekről nem is beszél. A 
megfogalmazás csaknem minden esetben így hangzik: az igazat nem lehet 
megmondani.
10.Miért nem lehet megmondani az igazat?
Mert tényleg és valóban nem lehet.
 Az igaz az, ami történik. Éjszakai szolgálatban van, esik az eső, 
bajtársával felgyűrt köpenygallérral az erdő szélén kilenctől tizenegyig
 és egytől háromig mintegy kétszázötven lépésnyi területen jár fel-alá, 
mialatt az ellenséges gépek a táborhelytől körülbelül nyolc kilométerre 
levő repülőtérre négy nagyméretű bombát dobnak. Mi van ezen 
elmondanivaló? A külsőség? Hogy az alezredes odajött hozzájuk, azt 
kérdezte, no mi újság fiúk és megkínálta őket egy korty pálinkával? A 
külsőség nem valóság. A valóság az, ami bent van. Ezt pedig nem lehet 
elmondani. Pedig egyedül ez az igaz. Hogy heteken át tehergépkocsikat 
toltak a sárban, ruhát mostak szappan nélkül az esővízben, egy 
partizánbandát vertek vissza, légitámadásokat éltek át, az mind nem 
érdekes és a valóságot nem is érinti. ez csak a szöveg. A háborúban ez 
csak a mozi és a haditudósítás. A dallam nem ez. A realitás: felrázva 
lenni, fejbeütve lenni, kiszolgáltatva lenni, ébernek lenni, ugrásra 
készen lenni, – állhatatosan, feltétlenül, nyugodtan, lélekjelenléttel, 
engedelmesen, józanul, szívósan, – felébresztve lenni abból a kábító 
félálomból, ami az otthon volt. A realitás az, hogy itt kell lenni és 
itt kell élni és szolgálatba kell lenni és járőrbe kell menni és 
elhatározva kell cselekedni. Éjszaka lövéseket hall, reggel kimegy az 
útra s az alá van aknázva, belép egy házba s kiütéses tífuszossal 
találkozik. Ezek külső körülmények. A valóság az, hogy itt van, kitart, 
eszik, parancsot kap, végrehajtja, cigarettázik, nem kap csomagot, pedig
 vár, megiszik egy pohár pálinkát s az egészet egy óra múlva elfelejti, 
mert jelentéktelen s mindez valahonnan magától lép elő, de felismeri 
benne a valóság arculatát. A katona megérti a realitás abszolút konkrét 
voltát. Megérti, hogy tervek, elméletek, eszmék, tételek, – az egész 
absztrakt világ rémkép, szándékolt, erőszakos és hazug. A valóság itt 
van azokban az élményekben, amelyek olyan minden elképzelést felülmúlóan
 egyszerűek, hogy az már szinte nevetséges. Az absztrakt emberből 
konkrét ember válik. Az emberi exisztencia nem eszmékben valósul meg, 
hanem konkrét feladatok végrehajtásában. Nincsenek többé véleményei és 
nézetei; feladatai vannak. Nincs többé világszemlélete; elhatározása 
van. A világ körülötte nem a szemlélet tárgya, hanem a cselekvés tere. ő
 maga pedig nem a tények függvénye, hanem az elhatározás személye.
11.A
 háború hozzávetőleges számítás szerint eddig közel százmillió fegyveres
 embert mozgatott meg. De nem valószínű, hogy ebben a tömegben akadt 
száz, aki a háború élményét az exisztenciális realitás megértéséig tudta
 mélyíteni. Bizonyos azonban: ha a háború realitásának élményéből csak 
egészen kevesen tudták is kiolvasni azt, hogy mi az emberi sors 
realitása, – minden frontkatona megértett ebből a realitásból egy 
cseppet. A háború realitása határtalanul nagy, az ember hozzá képest 
végtelenül kicsiny. Ha lenne tábornok, aki a háborút teljes mivoltában 
megérti, az a többi fölött olyan előnyben lenne, hogy nem lehetne 
legyőzni. Ilyesmi azonban elképzelhetetlen. Laotse bölcsességét és 
Alexandros aktivitását kellene egyesítenie.
Az élet valóságának felismerését a 
katona arcáról éppen úgy le lehet olvasni, mint az Én bevetését és az 
elhatározást. Éspedig fel lehet ismerni arról, hogy miképpen mozog. Az 
anyaországbeli rettegő surranásával szemben a katonát a morális 
elegancia jellemzi. Ez a spájz-görcs nyílt ellentéte. Azon, hogy mi 
történik körülötte, fölényesen átsiklik, mert számára csak az fontos, hogy mi történik benne.
 Ami pedig benne történik, azt ő irányítja azzal az erejével, amit az 
elhatározás pillanatában kapott. Szuverén biztossággal veti be magát 
éppen oda, ahová kell; ahová az adott pillanat – mindig a konkrét 
helyzet és nem az absztrakt eszme – követeli.
Ezen a ponton lényeges megjegyzést kell 
tenni. Az életben való biztosság külső látszata a valódi biztossággal 
fordított arányban áll. Az a katona, aki hetyke és hangos és feltűnően 
viselkedik, erről a biztosságról ugyan tud, de vele visszaél. Ez az 
ember nem vált komollyá, mert a legnagyobb valószínűség szerint nem is 
volt komoly helyzetben. Minél nagyobb veszélyben volt, az elhatározás 
minél mélyebbről fakadt benne, Én-jét minél radikálisabban vetette be, 
feladatát minél felelősebben hajtotta végre, annál passzívabb, 
fölényesebb és nyugodtabb. Aki valaha is igazán komoly halálveszélyben 
volt és azt nyereséggel élte át, morálisan nem vonult vissza, az nem 
hetyke többet. Viszont azt nem lehet többé legyőzni. Az erkölcsi 
elegancia ismét csak a teljes értékű emberen látható.
12.A
 rettegő anyaországbeli a háborúban rémdrámát lát; a frontkatona a 
háború nagyságában felismeri a világ nagyságának és realitásának 
kétségtelen jeleit. Az anyaországbeli rettegésében mindig absztrakt 
marad, mert azt hiszi, hogy a világot elvek, tények, rendeletek, eszmék 
és matematikailag meghatározható külsőségek kormányozzák. Ezért van az, 
hogy az anyaországbeli azt hiszi: az összes kérdéseket szép nyugodtan a 
zöld asztalnál is el lehet intézni. A katona tudja, hogy bizonyos 
vonalon túl az elintézés nem elvi szónoklatokon, hanem az egymás ellen 
bevetett személyes exisztenciák súlyán múlik. A háborút pedig nem anyagi
 és ténybeli kérdések döntik el, hanem a bevetett Én-ek súlya, az 
elhatározások intenzitása és elementáris ereje. A háború nem absztrakt 
probléma, hanem konkrét életfeladat; szavakkal nem döntheti el, csak a 
feladat konkrét megoldásával.
S itt jó alkalom kínálkozik arra, hogy a
 háborút meg lehessen határozni úgy, ahogy azt a katona átéli. A háború a
 betegessé lett tömeges extraverzió katasztrófája. Mert az ember 
normális anyaországbeli állapotában a tényeket, vagyis a külsőségeket 
fogadja el valóságnak. Mihelyt valami baj van, azt hiszi, hogy ennek 
feltétlenül külső okának kell lenni. Külső oka van a szegénységnek, a 
betegségnek, az igazságtalanságnak és rendetlenségnek. Amikor a bajok 
kollektív bajokká dagadnak, megkeresik a külső okot, ami állítólag a 
bajt okozza. A külső ok pedig, amint mondják: az ellenséges nép. Az 
extraverzált ember fel se tudja tételezni, hogy valamely baj oka belül 
is lehet. S az extravertált kollektívum saját szegénységéből, 
elnyomottságából, életének igazságtalanságaiból fakadó összes bajokat 
mindig az ellenséges népre fogja hárítani. Mikor aztán ez az extraverzió
 pathológgá lesz, vagyis amikor a kollektívum a maga felé fordított 
önbírálat pillantásait teljesen elhajította és a kritikát önmaga fölött 
elvesztette, abban a hiszemben kezd élni, hogy az államban lévő minden baj
 oka az ellenség s ebben a percben a helyzet katasztrofálissá lett, a 
háború pedig máris kitört. A háborút csak az érti, aki látja, hogy az 
egyik nép a másikban saját bajainak okát támadja.
Csak egyetlen mozzanatra van szükség: a 
pillantást befelé kell fordítani, a becsületes önkritikának szót kell 
biztosítani, feleszmélni, a feladatokat felismerni, konkréten látni, a 
realitással szembeszállni és a személyes Én-t bevetni. Abban a 
pillanatban kitűnne, hogy a bajok nagy részének forrása belül van; más 
részük áthidalhatatlan, mert az emberi élettel együtt járnak; végül csak
 elenyészően csekély baj oka az idegen nép, – s ezt a zöld asztal 
mellett tényleg el lehet intézni.
13.A
 háború az extravertált emberiség tömegkatasztrófája. A frontkatona 
pedig, aki ennek a háborúnak tevékeny és felelős részese, ha a helyzetet
 nem is érti meg teljesen, a reáeső befelé fordulást végrehajtja önmagán
 s lassan elkezdi sejteni ő és körülötte mindenki milyen végzetes 
tévedés áldozata lett. A katonában a leghamarább ébred fel a békevágy 
éspedig, nem azért, mert élete veszélyben van, önmagát e veszélyből ki 
akarja vonni és haza akar térni, hanem azért, mert érzi hogy valami az 
egész háborúval nincs rendben és a dolgokat másképen kellene kezdeni. 
Nem a külső tényeken, hanem a belső elhatározáson. A háború, gondolja, 
nem is egyéb, mint az emberben az eljátszott drága béke vágyát 
megnövelni. S ez a háború talán nem is egyéb, mint olyan katasztrófa, 
amelyből részét kivétel nélkül mindenkinek ki kell vennie, hogy ne 
legyen senki, akit a halálos borzalmak ne fenyegetnének megsemmisüléssel
 s ezért a békevágy minden emberben elemien kitörjön.
Ebből a szempontból, akármilyen 
paradoxon, nyugodtan mondható, hogy a frontkatona az, aki a békét 
szolgálja, az anyaországbeli pedig az, aki a háborút. Mert belülről, 
közvetlenül, őszintén és valóságosan csak a katona az, aki ezen a 
helyzeten gyökeresen és véglegesen változtatni akar és a cél érdekében 
Én-jét bevetette.
14.A
 frontkatona a felszabadító és igazságos megoldást nem a győzelemben 
látja, hanem a békében. Győzelem, hogy valamely nép a másikat letiporja.
 Mire a legyőzött erőt gyűjt és újra támad. Ez történt 1918-ban és 
nagyon valószínűnek látszik, hogy ezt a háborút 1919-ben Versailles-ben 
írták alá.
Bármelyik nép győz, csak újabb háború 
következhetik. A béke szelleme a kiegyenlítődés, sőt ennél sokkal több: 
az, hogy az emberek egymást komolyan veszik. A győzelem jelentősége 
katonai és politikai. A béke jelentősége morális és szellemi. A győzelem
 gyökere az anyagi világban van. A béke gyökere a vallásban van. S ezzel
 a frontkatona legmélyebb lénye bontakozik ki. Közmondás, hogy a 
háborúban mindenki megtanul imádkozni. A tapasztalat azt mutatja, hogy 
ez alól nincs kivétel. A katona közvetlen érintkezésbe jut az 
emberfölöttivel. Mialatt az anyaországbeli kitart az anyag mellett, a 
katona elkezdi sejteni a metafizikai világ valóságát. S ezért kívánja 
nem a győzelmet, amely csak rövid időre szól, ha nagyszerű is, hanem a 
békét, amelyben a rezesbanda sokkal kevesebb, de örök.
15.Ennek
 a háborúnak történeti jelentősége minden valószínűség szerint: utolsó 
kísérlet a válságba jutott emberiség fölébresztésére. A válság, nem, 
mint a zsurnalizmus hiszi, a New York-i tőzsdekracchal, 1929-ben 
kezdődött. Eredete a francia forradalom előtti időre, az újkor elejére, 
sőt még előbbre nyúlik vissza. Azóta egyre fokozódó arányban a tudomány,
 a gazdaság, a morál, a társadalom minden területére kiterjedt és 
már-már a föld egész népének létét fenyegette. A háború ennek a 
válságnak a következménye. Lehet, hogy az utolsó következménye.
Amennyire a helyzet ma áttekinthető, a 
válság megoldásának legfőbb akadálya az volt, hogy az emberiség egy 
része a válság tényét nem akarta tudomásul venni. Úgy élt, mintha semmi 
sem történt volna. Ennek az emberfajtának archetípusa Goethe volt, a 
felében visszapogányosodott életélvező, aki életéből következetesen 
minden olyan mozzanatot kizárt, amely őt megzavarni alkalmas lehetett 
volna. Egész élete nem volt egyéb, mint az elhatározások elől kitérni.
 A válság már régen tartott, el is mérgesedett, de őt olvasva 
mindenkinek az a benyomása támad, hogy baj egyáltalán nincs. Goethe 
óvakodott felismerni Hölderlint, köréből kitiltotta Beethovent, akik e 
válság-szellemet jelentették, álolymposi, mesterségesen fenntartott 
derűjéhez semmi elementárisan igazat nem engedett.
Ez a példa magas kulturális színvonalon 
álló, de emberileg és morálisan igen alacsonyrendű típus ősképe lett. 
Hatása mérhetetlen volt s még ma is tart. Goethe egyenes, bár satnya 
utódai azok az anyaországbeliek, akik számára az Olymposból már csak az 
éléskamra maradt. De, amíg ennek az emberfajtának talpalatnyi helye van,
 ahol lábát megvetheti, addig a válságot le fogja hazudni. Most az idő, 
úgy látszik, elkövetkezett, hogy a válság az éléskamrába is betörjön. Az
 első, 1914-es, úgynevezett békebeli világháborúban, igen sokan voltak, 
akiket a háború nem érintett, sőt, akik a háborúban nyertek. A helyzet 
ma még csaknem teljesen ugyanaz. Igen nagy számban vannak, akik számára 
ez a háború csak izgalmas folytatásos rémregény és jó üzlet. Ennél 
azonban fontosabb, hogy még igen sokan vannak, akik az élet eszményi 
megoldását az Olymposban látják még akkor is, ha ez az Olympos már csak a
 spájz, – legfeljebb a bankban levő tőke, vagy a bérház. 
Sajátságosképpen ezeknek az embereknek többsége nem a polgárok, hanem 
részben az arisztokraták, részben a munkások és parasztok között van.
A háború elemi katasztrófája, illetve a 
világválság, csak akkor enyhülhet és oldódhat meg, ha ezeknek az 
embereknek nagy része felébred. Hogy ennek módja és lehetősége mi, azt 
az idő mondja meg. Huszonöt évvel ezelőtt más volt, tíz évvel ezelőtt is
 más volt. Az ébredés nem absztrakt probléma, hanem konkrét 
exisztenciális feladat. Az ébredés ma a háborún keresztül lehetséges. 
Talán nem pontosan az, amit a fenti vázlat megjelölt, de biztos, hogy 
attól nem jár nagyon messze.
 
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése