Az elmúlt három évben az Orbán-kormány 
nevével mondhatni összeforrt a minél nagyobb állami szerepvállalás 
fogalma, úgy mint anno a privatizáció is a háttérben (ezt már hajlamosak
 vagyunk elfelejteni). Hiszen számos olyan terület van, ahova "betette a
 lábát" így vagy úgy! Legutóbb épp a betétesek megmentése érdekében a 
takarékszövetkezeti rendszer átalakítását tűzte ki célul annak ellenére,
 hogy az érintettek többször is felszólaltak a tervezett lépések ellen. 
Demján Sándor, az Országos Takarékszövetkezeti Szövetség (OTSZ) elnöke 
például megígérte, hogy minden hazai és ha kell, európai fórumon jogorvoslatot fognak  kezdeményezni.
Ennek apropóján az mfor.hu igyekezett összeszedni azokat a cégeket, ágazatokat, ahol az Orbán-kormány 2010 óta megjelent.
Magánnyugdíj-pénztárak
Az  első és azóta is talán az egyik 
legnagyobb jelentőségű mozzanata volt a  kormánynak a 
magánnyugdíjpénztári vagyon "einstandolása" és a  nyugdíjrendszer 
második pillérének ilyen módon történő kivéreztetetése. A  lépést 2010 
októberében jelentették be, és akkor még úgy szólt a fáma,  hogy aki nem
 lép át az állami rendszerbe, lemondhat az állami  nyugdíjról, csak a 
nyugdíjpénztári megtakarításaira számíthat idős  korában. Az átlépőknek 
pedig egyéni számlákat, pontos nyilvántartást  ígértek. Az akkori 
indoklás szerint minderre azért volt szükség, mert a  rendszer nem 
fenntartható, nagyon nagy a költségvonzata, és így  megszüntethető az az
 óriási lyuk, ami a nyugdíjkasszában tátongott. A  tagok 97 százaléka át
 is lépett az állami pillérbe, az átvett 3000  milliárdos vagyonból - az
 államadósság visszafizetésére fordított  tételek miatt - viszont mára 
annak 10 százaléka maradt meg.
Restik a MÁV kézében
Döntő  mértékben állami tulajdonba 
került a vasútállomások restijét működtető  társaság, melyért a kormány 
tavaly 2 milliárd forintot fizetett ki,  85,58 százalékos tulajdont 
szerezve a cégben. A cégekre egyébként a  kormányablakok működtetése 
érdekében volt szüksége az államnak az akkori indoklás szerint.
A  tulajdonosváltás a cég működésében - 
legalábbis pénzügyi szempontból -  drasztikus változást nem hozott. A 
2011-es 39,4 milliárd után 42,3  milliárdos árbevételt realizáltak, 
melyből végül 2011-ben 454 millió,  tavaly pedig 569 millió nyereség 
maradt.
Cafeteria piac
Bár itt a szó klasszikus értelmében államosítás nem történt, az állami szerepvállalással gyakorlatilag ellehetetlenítette a kormány a külföldi cégeket.
  Tette mindezt úgy, hogy az állam által kibocsátott utalványokat a 
piaci  versenytársakéhoz képest jóval kisebb adóval terhelte meg. Így,  
különösen az elmúlt évek szűkös gazdasági helyzetében a vállalatok  
értelemszerűen az olcsóbb terméket választják. Az már egy másik kérdés, 
 hogy a piacra lépés óta az állami cafeteria terhe is jókorát veszített előnyéből az adóemelés miatt.
A  kormány egyébként azzal indokolta ezt
 a lépést, hogy így az  utalványokon szerzett nyereség itthon marad, azt
 pedig szociális célokra  fordítják majd, ami egyébként meg is valósult a
 szociális üdültetés  (Erzsébet-program) formájában. Az EU nem ért egyet
 a piac  átrendezésével, az ügy végére azonban még nem került pont, 
egyelőre  folyamatában van a kötelezettségszegési eljárás.
Mol-részvények visszavétele, Rába többségi tulajdon
A Surgutneftegaztól visszavásárolt Mol részvénypakettel az állam 21,02 százalékos tulajdonrészt szerzett a társaságban, amit a nyugdíjvagyonban lévő papírokkal és egy rejtélyes módon szerzett 0,8 százalékos részesedéssel 25 százalékos tulajdoni hányadra emeltek.
Az ügylet óta eltelt két évben az állam az osztalékkal együtt is 110 milliárdos veszteséget hozott össze,
  amivel kapcsolatban hangsúlyozni kell, hogy nem realizált mínusz,  
hiszen a papírokat nem adta el az állam, így ez csak egy aktuális  
állapotot tükröz.
A Mollal ellentétben a Rábában többségi tulajdont szerzett az állam,
  részvényenként 815 forintért 73,67 százalékos tulajdont vásárolt.  
Jelenleg az árfolyam 900 forint körül mozog, tehát az aktuális állapot  
szerint mindenképpen nyereséges üzletet kötöttetek Orbánék, amikor a  
vásárlásról döntöttek.
Takarékbank, majd a takarékszövetkezeti szektor
Végezetül  részletesebben a 
Takarékbankra, illetve a legfrissebb eseményre, a  takarékszövetkezeti 
rendszer átalakítására térnénk ki. A Takarékbankban  2012 novemberében 
szerzett az állam 38,46 százalékos részesedést. Ennél viszont jóval nagyobb felzúdulás övezte a szövetkezeti rendszer teljes átalakítását.
Demján  Sándor szerint gyakorlatilag a 
tulajdonost fogja váltani a tulajdon, és  minderre semmi szükség nincs, 
mivel az uniós követelményeknek is  megfelelő mutatókkal működik a 
rendszer, a beígért 100 milliárdra pedig  nincs szükség. Ezzel szemben 
Orbán Viktor szerint a hatékonyabb működés,  a nagyobb biztonság miatt 
csak a hasznára válik a szövetkezeteknek az  integráció, arról nem is 
beszélve, hogy a betétesek pénzét is meg fogják  védeni.
Az  elképzelést egyébként minden 
bizonnyal valahol összeér a kormányfőnek  azon vágyával, hogy a 
bankrendszer legalább fele legyen magyar kézben.  Demján szerint ezzel 
Magyarország második legnagyobb bankja fog  létrejönni, hiszen az 1000 
milliárdos érték a második legnagyobb lesz a  piacvezető OTP Bank 1400 
milliárdja után.
Mobilfizetés, babakötvény, közművek
A  fentiek mellett vannak még olyan 
kisebb elemei a piacnak, ahol szintén  jelentős beavatkozás történt, 
vagy épp állami monopólium alakult ki.  Ilyen például a mobilfizetés 
rendszere, mely szerint bizonyos  közszolgáltatások díját csak a nemzeti mobilfizetés rendszerén keresztül lehet kiegyenlíteni.
Feltétlenül  meg kell említeni a 
földgáztárolókat, vagyis az E.On gáz üzletágának  visszavételét is. Az 
E.On Trade és az E.On Storage megvétele idén januárban zárult le. Míg utóbbi már 2011-ben is nyereségesen működött, az E.On Trade két éve 606 milliós veszteséggel zárt,
  tavaly pedig már 11,6 milliárdos nyereséget termelt. A Storage egy  
nullás eredmény után 2012-ben 8,2 milliárdos nyereséget realizált.
De  ott van még a babakötvény is, melyet
 korábban a kereskedelmi bankok  értékesítettek, 2012 október elsejétől 
azonban állami lett ez a  megtakarítási forma. Teljes mértékben 
államosították a közoktatást,  ezentúl a helyi közösségek csak az óvodai
 ellátás szervezéséért  felelősek, az iskolák, a fenntartói jogok és a 
kapcsolódó vagyonelemek  az államhoz kerültek.
Az Orbán-kormány a mobilcégek piacán is 
 szeretett volna megjelenni, egy időben úgy is tűnt, hogy sikerül  
létrehozni a negyedik mobilszolgáltatót, volt tender is a szabad  
frekvenciákra, volt nyertes is, aztán a már működő szolgáltatók fellebbezése folytán kútba esett ez az ügy.
Végezetül  a kormány a 
dohánykereskedelmet is monopolizálta, mivel meglehetősen  nagy vihart 
kavart az ügy, és a részleteket mindenki ismeri, ezért erre  nem is 
térnénk ki részletesebben.
Kezdeti feltevésünk az volt, hogy a már 
állami tulajdonba került  cégek esetében megfigyelhető majd egyfajta 
párhuzam. Például megugró  árbevételek, nagyobb profit, leépülő 
tartozásállomány, vagy épp  visszaeső bevétel, alacsonyabb profit, 
növekvő eladósodottság. Az adatok  vizsgálata során azonban rá kellett 
jönnünk, hogy egyértelműen egyik  állítást sem tudjuk kijelenteni.
Az állami birtokába került - és  
általunk vizsgált - 6 cégben ugyanis a reprivatizáció tényén kívül semmi
  közös nincs. Viszonylag nagy arányban sikerült az árbevételek növelése
  az előző évhez képest; ez alól a Resti Zrt. és az E.ON Fölgáztároló a 
 kivétel. A legnagyobb növekedés ugyanakkor egy 2013 februári rendelet  
értelmében a tankönyvellátásért felelős Könyvtárellátó Zrt-hez  
kapcsolódik. Itt a 2012-es 961 millió forint után tavaly már 15 milliárd
  folyt a kasszába.

Ami  az adózott eredményt és az 
osztalékot illeti, a két E.ON-cégből - mely  tavaly októberben került 
vissza állami kézbe - szinte mindent  kilapátoltak év végén a 
tulajdonosok, ami összesen közel 16 milliárd  forintnyi osztalékot 
jelent. Ezen túlmenően bár 2012-ben még a Restiből,  az Idomsoftból és a
 Fővárosi Vízművekből is fizettek ki osztalékot,  tavaly erre már nem 
(igazán) került sor. Bár utóbbi esetben a 2 milliós  kifizetés is 
meglepetés, hiszen egy rendkívüli tétel miatt a korábbi 2  milliárdos 
nyereség után 2013-ban 52 milliárdos veszteséget volt  kénytelen 
elkönyvelni.
A fenti cégek mellett nem szabad  
megfeledkezni arról a két társaságról sem, melyet a hazai tőzsdére is  
bejegyzettek: a Molról és a Rábáról. Előbbi esetében többször esik szó  
arról, hogy mekkora - nem realizált - veszteséget halmozott fel az állam
  a visszavétellel. 3 év alatt az államot megillető osztalék figyelembe 
 vételével is 211 milliárd forintos mínusz jön ki. Ellenben a Rábánál 
egy  gyors számítás után kiderül, hogy majdnem 5 milliárd forintos nem  
realizált nyereség jött össze a visszavásárlás óta. Akkor ugyanis 815  
forintos részvényáron került állami kézbe a cég, a kedd délutáni  
árfolyam pedig 1327 forintot mutat.

Az  idei költségvetést 4 cég 
megvásárlása miatt kellett már módosítani:  vagyis a Főgáz önkormányzati
 részesedése, a Magyar Gáz Tranzit Kft, az  AVE Magyarország Kft és az 
Antenna Hungária megvétele okán. Emellett a  napokban Seszték Miklós 
fejlesztési miniszter a Bombardier MÁV Kft-t  jelölte meg, amelynél 
hamarosan eredményre vezethetnek a  visszavásárlásról szóló tárgyalások.
Ha tetszünk
Ezekben  a cégekben már azért 
valamennyivel több a közös vonás, mint a más  megszerzettek esetében. Az
 AVE Magyarországon kívül ugyanis mindegyiknél  csökkent tavaly az 
árbevétel, és az Antenna Hungária volt képes egyedül  arra, hogy a 
2012-es veszteséget nyereségbe fordítsa. A 29 milliós  mínusz után 
ugyanis 911 milliós plusszal zárta a cég az évet. Viszont  
osztalékfizetésre ennek ellenére sem került sor, nem így a Főgáznál,  
mely 1,2 milliárddal gyarapította a tulajdonosok zsebét tavaly. A Magyar
  Gáz Tranzitnál pedig a 40 millió forintos kifizetés még a tavalyi éves
  profitot is meghaladta, vagyis az eredménytartalék terhére történt  
juttatás a tulajdonosok részére.
Ennél a cégnél maradva a  
kötelezettségek szemmel láthatóan megugrottak tavaly, 10 milliárd után  
278 milliárdos kötelezettségállománnyal rendelkezett. A kiegészítő  
melléklet szerint ez a magyar-szlovák gázvezetékkel kapcsolatos  
hitelfelvétellel magyarázható.
Székely Sarolta nyomán 
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése