Államadósság: a nyugdíjvagyont eltapsolták, de mire?
Hivatalosan
 október elején  adott számot az országgyűlésben a kormány arról, hogy a
 Nyugdíjreform és  Államadósság-csökkentési Alap hogyan gazdálkodott a 
rá bízott 3000  milliárd forinttal, és mire használták fel a 
magánnyugdíjpénztárakból  átáramlott vagyont.
Nagyon 
szomorú, hogy a parlamenti  ülésen mindösszesen 8 képviselő és 1 
kormánytag vett részt, hiszen a  téma ennél jóval fontosabb. Főleg annak
 ismeretében, hogy komoly  problémák vannak a hazai nyugdíjrendszerben. A
 kormány és a Fidesz  természetesen kiállt a magánnyugdíj-pénztári 
vagyon államosítása mellett  – a szokásos kommunikációval: megvédték az 
emberek megtakarításait -,  miközben az ellenzék egyhangúan a 
nyugdíjvagyon eltapsolásáról beszélt.
Hogy 
kinek van igaza, és hogy mennyire  gazdálkodott jól a Nyugdíjreform és 
Államadósság-csökkentési Alap, azt a  számok jól bizonyítják: elég csak 
arra gondolni, hogy az államadósság  közel sem csökkent olyan mértékben,
 mint ahogy azt a kormány szerette  volna, miközben az államosított 
nyugdíjpénz elfogyott.
 
A nyugdíjvagyon államosítása
2010 
végén döntött a Fidesz a  magánnyugdíj-pénztári vagyon államosításáról. A
 kormány fő indoka az  volt, hogy meg kell védeni az embereket pénzét, 
mert a pénztárakban csak  eltőzsdézik azt, a kormány által biztosított 
egyéni számlákon viszont  mindenki biztonságban tudhatja a pénzét.
A 
számokból persze kiderült, hogy  eltőzsdézésről egyáltalán nem lehetett 
beszélni, máskülönben nem lett  volna reálhozam, ahogy az is, hogy azok 
jártak jól, akik a rendszerben  maradtak, mivel a rákövetkező években 
jelentős hozamokat értek el a  pénztárak.
Ráadásul
 a kormány ígéretével szemben  azok az egyéni számlák sem láthatóak, 
ahol mindenki nyomon tudná követni  a megtakarítását, persze ez már nem 
is reális elvárás, amikor jól  tudjuk, hogy az a 3000 milliárd forint 
volt-nincs.
Bár
 a kormány váltig állítja, hogy  az emberek önkéntesen elfogadták a 
2010/11-es „nyugdíjreformot”,  valójában az emberek többsége két ok 
miatt hagyta ott a harmadik pillért  (a másik két pillér az állami 
nyugdíj és az önkéntes pénztári tagság): 
 –
 Egyrészt, a kormány úgy kommunikált, hogy azok, akik nem lépnek ki  a 
magánnyugdíj-pénztári rendszerből, azok a jövőben nem fognak  részesülni
 az állami nyugdíjból. 
 –
 Másrészt, a folyamat automatikus: aki nem ment nyilatkozni arról,  hogy
 nem lép ki a rendszerből, annak a megtakarítása automatikusan  átkerült
 az államhoz, ráadásul nagyon szoros volt a határidő is.
A Nyugdíjreform és Államadósság-csökkentési Alap gazdálkodása
2015. 
október elején a kormány és az  ellenzék összesen 9 képviselője ismét 
egymásnak feszült, hogy  megvitassák, hogyan gazdálkodott a 3000 
milliárd forinttal a  Nyugdíjreform és Államadósság-csökkentési Alap. 
Miközben az ellenzék  ismét arról beszélt, hogy eltapsolták a 
nyugdíjvagyont, a kormánypárt  politikusai a már fent említett érveket 
hozták fel, azaz meg kellett  védeni az embereket pénzét, és jó 
döntéseket hoztak a nyugdíjreform  során. De valóban meg kellett védeni 
az emberek pénzét? Jól gazdálkodott  az Alap? És mi lett a 3000 milliárd
 forinttal?
Az első
 kérdésre a válasz igen  összetett. A pénzügyi válság után valóban 
csökkent a bizalom a tőkepiaci  szereplőkkel szemben, hiszen 2008-ban és
 2009-ben bebizonyosodott, hogy  a gyenge szabályozói környezetben a 
bankok, a biztosító társaságok és  egyéb pénzügyi intézmények mennyire 
vissza tudnak élni a háztartások  pénzével és bizalmával. El kell 
ismerni, hogy a magánnyugdíj-pénztári  rendszerben is voltak olyan 
elemek, amelyek teljes egészében rosszul  működtek. Ilyen volt például a
 szereplők működési szabályozásának  hiánya. Ennek köszönhetően a 
pénztárak nem kevés pénzt tudtak  leakasztani működési és egyéb költség 
címen.
Ráadásul
 az egész pénztári rendszer  rosszul épült fel: a nyugdíjpénztár 
deficites volt, a költségvetésnek  pedig ki kellett pótolnia a hiányt, 
ami évi szinten több 100 milliárd  forintot jelentett. Ettől függetlenül
 arról már egyáltalán nem lehet  beszélni, hogy a magánnyugdíjpénztárak 
eltőzsdézték volna az emberek  pénzét, még annak ellenére sem, hogy a 
válság után a kockázatosabb  portfóliókon nem kevés pénzt buktak. Ha így
 lett volna, nem lett volna  reálhozam, márpedig reálhozam volt, nem is 
kevés, több mint 200 milliárd  forint.
Ezzel 
szemben a Nyugdíjreform és  Államadósság-csökkentési Alap egyáltalán nem
 gazdálkodott jól a rá  bízott pénzekkel, csak az átértékelési 
vesztesége több mint 200 milliárd  forint volt.
 
Hogy 
néhány példát említsünk: a  különböző részvényekkel, befektetési 
jegyekkel és egyéb pénzügyi  termékekkel annyira rosszul bántak, hogy 
2011-ben 18,4 milliárd  forinttal kevesebbért adták el az 
értékpapírokat, 2013-ban pedig az  értékpapírokon elért veszteség több 
mint 40 milliárd forint volt.  Mindeközben pedig a megmaradt pénztárak 
egész jól fialtak, és sikeresen  meglovagolták az optimista nemzetközi 
pénzpiaci hangulatot. Miközben az  állam körülbelül 7-8 százalékot 
bukott, addig a kicsit nagyobb kockázatú  portfóliók ugyanennyit hoztak a
 pénztáraknál.
Friss
 MNB adatokból kiderült, hogy a  megmaradt pénztáraknál 2010 októbere 
óta éves szinten 4,5-8 százalék  között volt a hozam, attól függően, 
hogy az adott portfólió milyen  kockázati kategóriába tartozott és 
milyen pénzügyi eszközökből állt. 
 Összességében tehát elmondhatjuk, hogy mondjon bármit is a Fidesz, az Alap nagyon rosszul bánt a hozzá került pénzzel.
És hogy
 mi lett a pénzzel? 2000  milliárd forintot az államadósság 
csökkentésére fordítottak, több mint  400 milliárd forint állami 
pénzalaphoz került, több mint 200 milliárd  forintot kifizettek a 
lakosságnak, ez volt a reálhozam, és a már  többször említett 200 
milliárd forintos veszteség is ide tartozik, amely  a kormány szerint 
valójában jó gazdálkodás.
Megmaradt tehát az emberek pénze? Nem, azt mind elköltötték, vagy ellenzéki szakzsargonnal, eltapsolták.
Csökkenő államadósság?
A 
probléma csak az, hogy hiába  költöttek el 2000 milliárd forintot 
államadósság csökkentése címen, az  államadósság csekély mértékben 
csökkent, és ami talán ennél is rosszabb,  hogy azóta, amióta 
elköltötték ezeket a pénzeket, az államadósság  valójában emelkedett:
Miközben
 2011 második negyedévében a  bruttó államadósság GDP-arányosan 78 
százalék alá csökkent 1400 milliárd  forint felhasználása után, aközben 
2015 második negyedévében a  GDP-arányos államadósság majdnem 80 
százalék volt. Ráadásul ugyanazokat a  negyedéveket megvizsgálva az 
eltelt időszakban mindig magasabb volt a  bruttó államadósság.
Az év 
végi adatokkal azért nem érdemes  összehasonlítani ezeket a számokat, 
mert ahogyan arról már korábban is  írtunk, év végén mindig alacsonyabb 
lesz az államadósság egy kis  trükközésnek köszönhetően. Az uniós 
szabályoknak ez az eljárás megfelel,  ráadásul nem a Fidesz az első 
kormány, amely ezzel a trükközéssel él.  Az adatokból azonban jól 
kivehető, hogy az államadósság csökkentésére  irányuló minden 
erőfeszítés megbukott az elmúlt 4 évben, hiszen az  évközi adatokat 
összehasonlítva jól látható, hogy nincs trendszerű  csökkenés azóta, 
amióta felhasználták a nyugdíjvagyont, ráadásul, ha  eltekintenénk ettől
 az összegtől, akkor nagy valószínűséggel most  ugyanakkora lenne a 
GDP-arányos államadósság, mint a 2010-es  kormányváltás idején. Hogy mi 
ennek az oka? Egyértelműen a rossz  gazdaságpolitika. A GDP nem nőtt 
olyan ütemben, mint ahogy azt a kormány  szerette volna, raádásul 
2012-ben recesszió volt, az árfolyam  jelentősen leértékelődött részben 
belső okok miatt (bizalmatlanság a  kormány gazdaságpolitikájában 
szemben, laza monetáris politika), és  számos külső turbulencia volt, 
amely nem érintette jól Magyarországot.
 
Ilyen 
körülmények között pedig nem  meglepő, hogy alig csökkent az 
államadósság, főleg azóta, mióta a  kormány elköltötte a teljes 
nyugdíjvagyont. Az adatokat és a számokat  vizsgálva még mindig meglepő 
számunkra, hogy a kormány szerint ők jól  bántak a pénzekkel és senkinek
 sem kell aggódnia a megtakarításai miatt.  Azok miatt a megtakarítások 
miatt, amelyeket már régen elköltöttek.
 (tenytar)
 
Bal-Rad komm: Hiszen ha csak a nyugdíjpénzeket tapsolták (SIKKASZTOTTÁK) volna el!
A döbrögista horda MINDEN GONDOLATA A LOPÁS-ÉS ANNAK A DÍCSÉRETE!-mint jóságos cselekedet!
De van számukra mentség! Mint Dajcstompi mondotta volt: “CSAK AZT CSINÁLTUK, AMIT A TÖBBIEK!”
Döbrögiék sem loptak kevesebbet
  mint kollégáik! Az elmúlt 26 esztendő ugyanis csak erről szólt!  
Lopásról, sikkasztásról! Ám Döbrögiék egy egész komoly stábot hoztak  
létre a lopás intézményesítésére és MAGASZTALÁSÁRA!
Összességében véve kijelenthetjük viszont, hogy a MAGYAR NÉP teljességgel rászolgál a kiszolgáltatott sorsára!
Ahol százan mennek el egy  
politikai szélhámosgyülekezet emlékműromboló akciójára, de csak  
legfeljebb húszan tiltakoznak kilakoltatások ellen-OTT BÁRMIT MEG LEHET 
 CSINÁLNI!
Ahonnan elmenekülnek inkább az 
 emberek!-ahelyett hogy szétvernék a kártevő banditahordákat!-OTT BÁRMIT
  MEGTEHET A POLITIKAI ELIT!
Ahol csak egy internetadó miatt
  tüntet tízezer “Z”-nemzedékes!-de a kifosztottság ellen szinte  
senki!-OTT A POLITIKAI ELITNEK SZABAD KEZE VAN!
MINDENRE! MERT A MAGAR NÉP ELVISELI!
Ha pedig a magyar nép mindent hajlandó elviselni, akkor miért ne lopnák szét az ország maradékát is?!
3000 milliárd forint az azért nem semmi! Elveszett! (MEG/EL!-VÉDTÉK!)
TILTAKOZOTT VALAKI IS?!
 
 
 
 
          
      
 
  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése