Több  mint 
másfél évtizede merült a feledés homályába az a pilóta nélküli,  
felderítésre is alkalmas repülőgép, mely egyetlen példányban készült  
hazánkban egy magyar mérnök tervei alapján, a honi haderő számára. A  
Denevér névre keresztelt szerkezet azonban nemrégiben új életre kelt  
Szolnokon.
A meglepő formájú repülő hamarosan méltó
  körülmények között idézheti fel a Tisza-parti megyeszékhelyen a magyar
  repüléstörténet egyik különleges, a maga nemében egyedülálló fejezetét
 –  tájékoztatott Lente Zoltán százados.

A  Szolnoki Repülőmúzeum munkatársa 
elmondta: a Haditechnikai Intézet  raktárában alkatrészeire szétszedve 
tárolt gépet a Hadtörténeti Múzeum  kérésére még 2011 novemberében 
szállították Szolnokra, a helikopterbázis  mellett működő gyűjteménybe. 
Itt azután a múzeum téli szünete alatt  összerakták, és immár készen áll
 arra, hogy előre láthatólag április  1-től a nagyközönség is 
megcsodálhassa.
Mielőtt a mintegy  22 ezer 
négyzetméteren elterülő, mintegy félszáz helikoptert és  repülőgépet 
bemutató gyűjtemény legújabb darabját közszemlére tennék, a  létesítmény
 munkatársai felkutatták a tervezőt, így a jelenleg  Kecskeméten élő Vég
 Pál a napokban újra találkozhatott a géppel.
Lente  Zoltán a gép születéséről szólva 
felidézte: Vég Pál, Percz Ferenc  mérnöktársával együtt egyszemélyes 
sportrepülőgépnek szánta az először  az 1990-es években papírra vetett 
szerkezetet. Ezt követően azonban már  egyedül alkotta meg a Magyar 
Honvédség megbízásából a gép katonai célú,  felderítésre alkalmas, 
pilóta nélküli változatát. A gép első példánya  mindössze 2 hónap 
tervezés, illetve további 3 hónapos kivitelező munka  után 1995-ben 
Székesfehérváron készült el, de ismeretlen okból a honi  haderő végül 
soha sem használta.

Tervezője,  az egykor a szolnoki 
repülőműszaki főiskolán is tanító nyugállományú  alezredes szerint a 
Denevér viselkedésének feltérképezése érdekében  Csákváron összesen 28 
órát töltött vele a levegőben. Bár a korszerű, 90  lóerős motorral 
hajtott, felszerelve 430 kilós technika elméletileg  50-4000 méter 
magasságra és 70-160 kilométeres sebességre volt  hitelesítve, ő a 
berepülés során óránként 280 kilométeres sebességet is  elért vele. 
Közben az is beigazolódott: a rendhagyó formának  köszönhetően a repülő 
légi, vagy éppen földi (táv)irányításához egyetlen  botkormány, azaz 
joystick is elegendő.
Mindezek mellett a  Denevér eszmei 
értékét emeli, hogy ez az utolsó olyan repülőgép, mely  hazai 
szakemberek tervei alapján, Magyarországon készült. Ám ami a  
felhasználási területét illeti, a pilóta nélküli légi járművek -  
Unmanned Aerial Vehicle - (UAV) katonai célú alkalmazása ma már  
világszerte rendkívül elterjedt – fogalmazott Lente Zoltán.
Megint valami jó, amit elfeledtünk továbbfejleszteni. Mikor tanuljuk már meg, hogy a legolcsóbb fegyver az, amit mi magunk fejlesztünk, s gyártunk le? Mekkora vereség kell még, hogy belássuk nem függhetünk 100%-ban másoktól e téren? S már megint akkor fogunk kapkodni, amikor nyakunkon a "vész"? Mint az elmúlt öt évszázadban oly sokszor?
Hírfigyelő Szolgálat
 
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése