Elhallgatja az adatokat a KSH?
Aki
 a Központi Statisztikai  Hivatal (KSH) által közölt adatokat 
rendszeresen böngészi, – főként a  gazdaság szereplői, a többi 
statisztikus, a kutatók, az oktatók vagy az  újságírók – az utóbbi 3-4 
évben azt tapasztalják, hogy az adatközlés  módja megváltozott. 
Hamisításról talán nem beszélhetünk, elhallgatásról  és a jelenlegi 
kormányzat igényeit kiszolgáló kommentárokról annál  inkább. Lapunk 
három egykori KSH-elnököt kérdezett meg arról, hogy  miképpen látják a 
jelenlegi helyzetet.
A hazai
 statisztikai adatközlés  jelenlegi állapotát hűen tükrözi Szentes Tamás
 akadémikus egyik  tanulmánya, amelyben arról ír, hogy “a statisztikai 
adatok kiválogatása  nem mindig szolgálja a valóság megismerését. 
Egyfelől azonban az  adatoknak a valóságot leplező ügyes 
összeválogatása, vagy éppen  elhallgatása, sőt meghamisítása az elmúlt 
évtized hazai politikai  gyakorlatában már nemcsak a választások előtt 
volt jellemző, hanem  szinte mindennapossá vált, sőt részben a médiában 
is, másfelől a  valóságot pontatlanul vagy tévesen ábrázoló statisztikai
 mutatószámok  alkalmazása a tudományban ma is igencsak gyakori.”
Az 
Orbán-kormány főként arra használja  fel a KSH adatait, hogy 
bebizonyítsa: Magyarország gazdasági  fejlődésének üteme az uniós 
országokét meghaladja, és a legtöbb mutató  tekintetében jobbak vagyunk,
 mint régiós társaink. Az Európai Unió  statisztikai hivatala, az 
Ecostat jelentései ezt a megállapítást nemigen  igazolják. Azt azonban 
igen, hogy a 2008-ban elkezdődött gazdasági  világválság óta hazánk 
leszakadása a környező országokétól felgyorsult,  ennek nyomát azonban 
csak az fedezheti fel a KSH gyorsjelentéseiben, aki  a statisztikai 
nyelvezetben és adatkezelésben az átlagosnál nagyobb  jártassággal bír.
A 
statisztikai adatok legfontosabb  felhasználói a kormányzati szervek, a 
gazdaság legnagyobb szereplői, de  mellettük természetesen kíváncsi a 
főbb számokra az érdeklődő lakosság  is. Emellett a KSH-nak 
adatszolgáltatási kötelezettsége is van, az  Európai Unió statisztikai 
szervezete, az Eurostat, és más nemzetközi  szervezetek várják a magyar 
adatokat.
 
A létminimum-számítási adatok elhagyása is a kormányzati célokat segíti
Normál 
körülmények között a statisztikai  adatszolgáltatás nem kerül a figyelem
 középpontjába. Azt a Sir Winston  Churcillnek tulajdonított idézetet 
azonban szinte mindenki ismeri, hogy  „Én csak abban a statisztikában 
hiszek, amit magam hamisítottam.” Az  általunk megkérdezett volt 
KSH-elnökök, Katona Tamás, Mellár Tamás és  Belyó Pál – Szentes Tamás 
fent idézett gondolatával ellentétben – az  egykori brit kormányfő 
nézetét nem osztják, mert úgy vélik, hogy a  tudatos hamisítás az egész 
statisztikai rendszerünket megbontaná, ezért  véleményük szerint 
ilyesmiről a KSH esetében aligha beszélhetünk. Már  csak azért sem, mert
 a tudatos hamisítás az egész statisztikai rendszer  működését 
kérdőjelezné meg, ezt a veszélyt azonban egy piacgazdaságot  folytató, a
 világ felé nyitott ország aligha engedhet meg magának.  Ugyanakkor 
csalhatatlan jelei vannak annak, hogy feltehetően kormányzati  nyomásra 
fellelhetők bizonyos anomáliák a KSH jelenlegi működésében –  vélik 
egybehangzóan az egykori elnökök.
Elsőként
 a mindig közérdeklődésre számon  tartó kiskereskedelmi áruforgalmat 
említette meg Katona Tamás. A  mindenkori kormányok számára – a növekvő 
jólét bizonyítékául – mindig  jól kezelhető, ha bizonyítani tudják, hogy
 a lakosság egyre többet költ.  Reálisan ismerte fel a kormányzat, hogy a
 kereskedők egy tekintélyes  része áfát csal, ezzel megcsapolja az 
adóbevételeket. Azt azonban nem  mutatják ki a statisztikák, hogy 
mekkora részt képeznek a lakosság  többletköltéséből származó bevételek,
 és mekkora köszönhető az on-line  pénztárgépek adóhatósági bekötése 
révén megvalósuló kifehéredésnek.  Vagyis jelenleg nem mutatható ki a 
jelentős áldozatok révén kiépített  on-line pénztárgépek tényleges 
haszna. Katona Tamásnak azonban nincs  kétsége afelől, hogy egy-három 
éven belül helyre áll az úgymond rend,  vagyis az adócsaló kereskedők 
megtalálják majd a módját annak, hogy  miképpen ne tegyenek eleget 
kötelezettségeiknek.
 
Jellemző
 példaként említette Katona  Tamás azt is, hogy miképpen szűkül 
folyamatosan a KSH tájékoztatási  tevékenysége, amelynek egyértelmű 
célja, hogy a kedvezőtlen adatok egy  része ne, vagy ne kellő 
terjedelemben lásson napvilágot. Korábban az  ipar teljesítményéről 
20-22 oldalon adott számot a statisztikai hivatal.  Ez az utóbbi időben,
 feltűnő módon egy-másfél oldalra szűkült. Az így  kiadott 
gyorsjelentések egyik sajátosságává vált, hogy folyamatosan  módosítanak
 a szövegezésen, ami felhasználó számára kezelhetetlenné  teszi a 
kommentárt. Az a szövegrész sérül leginkább, amely a közölt  adatok 
megmagyarázására szolgál. Megfigyelhető, hogy a gyorsjelentések  mindig 
pozitív hangvételűek, és gyakran csak a kommentár vége felé lehet  
olvasni arról, hogy sokszor mégsem annyira szép a menyasszony. Katona  
Tamás él a gyanúperrel, hogy a “rózsaszínűre festett” statisztikai  
kommentárokat nem a hivatal szakértői, hanem kormányzati emberek írják.
A 
tájékoztatás lehetősége is beszűkült –  tette hozzá Katona Tamás. A 
korábbi időszakban minden gyorsjelentés  végén mindig ott szerepelt a 
nyilatkozatképes hivatali szakértő neve és  vonalas telefonszáma, amely 
az utóbbi időben furcsamód eltűnt. Így az  érdeklődőnek nincs módja 
arra, hogy a közölt adatokról bővebb  tájékoztatást kérjenek, vagy 
hozzászóljanak ahhoz. Így az a furcsa  helyzet állt elő, hogy a KSH 
munkatársai és a szakmai érdeklődők csak a  tájékoztatási főosztályon 
kommunikálhatnak a hivatallal, vagyis a  korábbi nyitottságot 
felváltotta a “szűrő” alkalmazása. Mondhatni, egy  sorba kerültek a 
sajtó munkatársaival.
 
Ez év 
tavaszán a HVG-ben vita  bontakozott ki a GDP-számítás módjáról. Mellár 
Tamás akkor élesen  bírálta a KSH által követett módszertant, amelynek 
az lett a  következménye, hogy a hivatal elnöke értesítette: 
átszervezték a  legnevesebb szakmai folyóiratuk, a Statisztikai Szemle  
szerkesztőbizottságát, amelyben már nem tartottak igényt a volt elnök,  
jelenlegi pécsi egyetemi tanár tagságára. Mellár Tamás “bűne” ugyanis az
  volt, hogy nyíltan kétségbe vonta a nagyszerűnek mondott 
makrogazdasági  számokat, vagyis az „unortodox” gazdaságpolitika 
sikereit, amelyben  egyébként a közgazdászok egy része is hinni kezdett.
 A tavaly  kétségtelenül meglódult gazdaság, és az idei még mindig jónak
 mondható  gazdasági adatok sem fedhetik el azt a kétségtelen tényt, 
hogy 2010 és  2013 között összességében csak 2,7 százalékkal bővült a 
magyar GDP –  említette meg Mellár Tamás. Azaz éves szinten alig haladta
 meg a fél  százalékot, és érdemes beszámítani azt a tényt is, hogy 
ebben az  időszakban az Európai Unió nettó támogatása összességében a 
GDP-nk 15-18  százalékát tette ki. Elmaradt az a kormány által várt 
úgynevezett  multiplikátor hatás is. Ez a hatalmas többletkereslet 
mindössze 6  százalékos növekedést tudott generálni (beszámítva a 
2014-es várható 3,2  százalékos növekedést is). Vagyis a sokat 
emlegetett és várt  többszöröző hatás egyáltalán nem érvényesült.
A 
KSH-nál Mellár Tamásnak a  GDP-számítással kapcsolatos véleménye “verte 
ki a biztosítékot.” Ez a  mutató létfontosságú az államadósság mérésénél
 – mondta a volt elnök.  Mint ismeretes, 2010-ben kiemelt célként 
szerepelt az Orbán-kormány  politikájában az államadósság csökkentése. 
Az igazi sikerek elmaradtak,  az államadósság GDP-hez viszonyított 
aránya 2014 harmadik negyedévében  ugyanúgy 83 százalék, mint volt 2010 
ugyanezen negyedévében, és csak a  2014. december 31. fordulónapon 
sikerült néhány tized százalékponttal az  egy évvel korábbi adósság alá 
menni, néhány napra, átmenetileg. Ha  ehhez hozzávesszük, hogy közben a 
magánnyugdíjvagyont is elköltötték,  akkor elmozdulásról aligha 
beszélhetünk. Ezt a helyzetet azonban a  statisztikai adatok nem 
megfelelően tükrözik. A kormányzatnak az az  érdeke, hogy minél magasabb
 GDP-t tudjon felmutatni. Később azután  korrigálnak a GDP-n, ezzel 
egyidejűleg természetesen az arányos  államadósság is módosul, erről 
azonban csak szűk körben értesül a  közvélemény. Arról azonban annál 
inkább, ami a foglalkoztatási adatok  publikálása terén történik – 
mondta Mellár Tamás, és ez is szoros  összefüggésben van a GDP-vel. Ha a
 foglalkoztatási statisztikai adatokat  szemügyre vesszük, akkor azonnal
 kitűnik, hogy a külföldön dolgozó  legalább 100 ezer embert és a 
mintegy 300 ezer közmunkást is beszámítják  ide. Ha tőlük eltekintünk, 
akkor foglalkoztatásbővülésről egyáltalán  nem beszélhetünk.
Azonban
 még ennél is feltűnőbb, hogy a  közfoglalkoztatás mintegy 250-300 
milliárd forintba kerül, ami  hozzávetőleg a GDP egy százaléka, 
termelésnövekményt a  közfoglalkoztatottak munkája által nem lehet 
elérni, ám a  statisztikákban a rájuk fordított költség, mint a GDP 
többlete jelenik  meg, Ez a módszer a politika számára kedvező mutatókat
 eredményez ugyan,  de hosszú távon fenntarthatatlan – mondta a volt 
elnök. Ha az elmúlt  években volt valamilyen szerkezeti átalakulás 
Magyarországon, az éppen a  gyenge hatékonyságú, alacsony 
termelékenységű szektorokat bővítette. A  hosszú távú fejlődés 
szempontjából ez nem igazán biztató.
 
Szót 
ejtett Mellár Tamás arról is, hogy a  KSH bejelentette: a jövőben a 
létminimumról szóló adatok közlésétől  eltekint. Az kétségtelen tény, 
hogy időnként a különböző számításokat  korszerűsíteni kell, ez 
vonatkozik a létminimumra is. Azonban egy  rendkívül fontos adat 
közlését egyik napról a másikra megszüntetni nem  szerencsés. Célszerű 
lett volna a KSH ilyetén szándékáról a szakmai  közvéleményt előzetesen 
tájékoztatni, majd egy új módszertan szerint  összeállított létminimum 
számítást egy darabig együtt futtatni a  régivel, a korábbi időszakokkal
 való jobb összehasonlíthatóság végett.  Ere nem csak a hazai elvárások 
miatt lett volna szükség, hanem az ENSZ  és az Eurostat igényeire való 
tekintettel is. Általánosságban elmondható  – összegezte véleményét 
Mellár Tamás -, hogy a KSH adatsorait úgy  állítja össze, hogy az mindig
 a kedvezőbb felé hajlik, ami a realitást  torzítja.
A 
szakmaisággal sincs minden rendben –  ez már Belyó Pál véleménye. Az 
egykori elnök emlékeztetett arra, hogy a  létszámleépítések a KSH-nál 
kiváló szakembereket is érintettek. A  szakma, például a Magyar 
Statisztikai Társaság véleményére pedig egyre  kevésbé kíváncsiak a 
Keleti Károly utcai KSH központban. Az pedig  végképp árulkodó, hogy 
évente megrendezett Statisztikai Világnap  ünnepségére egyetlen korábbi 
elnököt sem meghívni.
Nem könnyű a feketegazdaságot mérni
A 
rejtett gazdaság felmérése jelenti  a statisztikusok számára az egyik 
legnagyobb fejtörést. A termelési  oldalon szereplőknek ugyanis az az 
érdeke, hogy aktivitásukat  eltitkolják. Így az az érdekes eset áll elő,
 hogy különbség van a  termelési oldal és felhasználási oldal között, 
mégpedig esetenként  jelentős. Nyilvánvaló, hogy a különbség a 
feketegazdaságban rejlik. A  gondot még csak fokozza, hogy mind a két 
oldalon előfordulnak a GDP-nél  számítási hibák. Arra is van példa, 
olvasható a Statisztikai Szemle  egyik cikkében, hogy a termelési oldal 
GDP-je meghaladja a felhasználási  oldalét, amiből arra a 
következtetésre lehetne jutni, hogy nincs is  feketegazdaság. Ezért is 
fejtette ki Belyó Pál több cikkében is azt a  véleményét, hogy közvetlen
 megkérdezéssel érdemes a felméréseket  elvégezni. Azonban ennek a 
módszernek is vannak hátulütői, mégpedig az,  hogy a kérdező személye 
gyakran befolyásolja a válaszadót. Ezért azt  ajánlják, hogy a 
kikérdezést többször végezzék el. Az országok többsége  egyébként 
alkalmaz egy olyan korrekciós tényezőt, amely a feketegazdaság  
termelését méri fel. Hasonlóképpen szokták megbecsülni a  
feketegazdaságban foglalkoztatottak számát is.
 (nepszava)
 
 
 
 
          
      
 
  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése