„Magyarországon
 zéró tolerancia van, így ha korrupció gyanúja merül fel, és 
bizonyítékok kerülnek elő, akkor a magyar hatóságoknak kötelességük 
lépni az ügyben.”
- 
mondta Orbán Viktor miniszterelnök októberben Brüsszelben. Ennél kevésbé
 igaz dolgot nehéz lenne a magyar korrupcióról állítani. Bizonyos 
rendszereket kifejezetten azért alakított ki, és működtet a politika, 
hogy a korrupciót elfedjék az állampolgárok elől.
A 
vagyonnyilatkozatok elvileg arra jók, hogy a választott vagy kinevezett 
tisztségviselők anyagi helyzetét ellenőrizni lehessen. Olyan emberekét, 
akik a közösség ügyeiről döntenek, és akiknek a döntéseit magánérdekek 
nem befolyásolhatnák. A lényeg, hogy látszódjon, mennyi pénze van 
valakinek a közéleti pályája elején, és aztán hogyan gyarapszik a 
vagyona, amíg politikai / köztisztviselői karrierje tart. Így látszik az
 is, ha valaki gyorsabban gazdagodik, mint azt legális jövedelme 
lehetővé teszi. És ha gyorsabban gazdagodik, akkor logikus, hogy 
valamilyen más csatornán is kap pénzt, jó eséllyel illegális csatornán, 
éppen azért, hogy ne a közérdeknek megfelelően döntsön, hanem más 
érdekek szerint.
A 
magyar rendszer tökéletesen alkalmatlan arra, hogy a fenti módon 
leleplezze a korrupciót. Részben azért mert rossz szabályok szerint 
működik, részben pedig azért, mert a szabályok megsértésének 
gyakorlatilag semmilyen komoly következménye sincs.
Jó példa a parlamenti képviselők tartozásainak ügye.
A 
képviselői vagyonnyilatkozatban csupán a tartozások összegét kötelező 
feltüntetni. Pedig nagyon is erős közérdek fűződik hozzá, hogy nyilvános
 legyen: a politikus milyen banktól, és főleg milyen feltételekkel 
kapott kölcsön pénzt. Az 1990-es évek végén a Postabank-botrány részben 
arról szólt, hogy a bank VIP-listáján szereplő emberek, köztük fontos 
döntéshozók kedvezőbb kondíciókkal kaptak hitelt, mint bárki más. Nem 
nehéz elképzelni, hogyan korrumpálható valaki azzal, hogy nagyon kedvező
 feltételekkel kap hitelt.
Ennél 
is súlyosabb, amikor a képviselők csak annyit tüntetnek fel, hogy 
„magánszemélynek” tartoznak, de azt nem kell bevallaniuk, hogy pontosan 
kinek, milyen feltétlekkel. Mintha mindegy lenne, hogy a politikust egy 
Portik Tamás kaliberű figura segíti ki, amikor pénzre van szüksége, vagy
 mondjuk egy olyan vállalkozó, akiknek cégei számára kedvező döntéseket 
hoz a Parlamentben.
Ugyanígy problémásak a házastársak és eltartottak vagyonnyilatkozataira vonatkozó szabályok is.
Nekik 
is vagyonnyilatkozatot kell tenniük, mint a képviselőknek, de az ő 
bevallásuk nem nyilvános. Így a politikus simán el tudja titkolni a 
gazdagodását egyszerűen azzal, hogy a családtagjai nevére íratja 
vagyonának egy részét.
A nem 
nyilvános vagyonnyilatkozat logikája az, hogy nem sérülnek vele a 
nyilatkozattevő magánélethez fűződő jogai, a bevallást viszont egy 
független, hozzáértő testület vizsgálja, ami jelzi, ha visszaélés nyomát
 találja.
Magyarországon
 a döntéshozók rokonainak magánéletét többnyire sikeresen védi a 
rendszer, ezzel szemben a visszaélések jelzésére tökéletesen 
alkalmatlan.
Az 
ilyen „zárt” vagyonnyilatkozatok ugyanis egy országgyűlési képviselőkből
 álló parlamenti bizottsághoz kerülnek, ahol a pont azoknak az 
embereknek kellene ellenőrizni a dokumentumokat, akik leadják őket. Sőt,
 a családtagtok vagyonnyilatkozata egészen addig a bizottság tagjai 
előtt is zárt, míg valamilyen eljárás miatt nincs alapos okuk megnézni, 
hogy mi van a papírokban (94.§/3). Ez persze teljesen kifordult logika, 
hiszen éppen, hogy bele kellene nézniük a dokumentumokba, hogy 
eldönthessék, nincs-e gyanús vagyonosodás, és emiatt szükség eljárásra.
Ráadásul
 a törvény szerint (94.§/4) vagyonnyilatkozati eljárás csak akkor 
indítható, ha valaki “konkrétan megjelöli a vagyonnyilatkozat kifogásolt
 részét és tartalmát“, de mivel a családtagok vagyonnyilatkozata egy 
ilyen eljárás előtt nem nyilvános, ezért az ő esetükben ez egész 
egyszerűen lehetetlen feladat.
Olyan 
ez, mintha a rendőrség csak azután hallgathatna ki egy bűnözőt, hogy az 
már beismerte, amit elkövetett, és a vallomásból a kihallgatás előtt a 
rendőrök pontosan tudnak idézni, miközben elég valószínűtlen, hogy 
bármit beismerjen egy gyanúsított, mielőtt a rendőrök egyáltalán 
kihallgatták volna.
A rendszert úgy találták ki, hogy minimális legyen az esélye a politikusok lebukásának.
A 
tempót jól mutatja, hogy ebben a ciklusban a vagyonnyilatkozatokkal is 
foglalkozó mentelmi bizottságnak eddig egyetlen nyilvános ülése sem 
volt, bár egy esetben csak részben volt zárt a megbeszélés.
Látható, hogy a vagyonosodás könnyen eltitkolható a választók elől, de akkor sincs baj, ha ez nem sikerül.
Ha 
kiderül, hogy valami hiányzik egy vagyonnyilatkozatból, a képviselő 
rosszul emlékszik a lakása méretére, vagy arra, hogy pontosan mennyit 
költött a vásárlásra, akkor egyszerűen módosítja a nyilatkozatát, és a 
dolog el van intézve. Eddig nem nagyon kellett komoly következményekre 
számítania annak, aki véletlenül kihagyott valamit, vagy rosszul 
emlékezett. Amikor pedig kiderült, hogy valaki többet költött, mint 
amennyit kereshetett, akkor egyszerűen azt mondta, hogy családi / baráti
 kölcsönt kapott (amit a fentiek miatt ugye lehetetlen ellenőrizni), és 
már el is volt intézve a dolog.
Csak pár példa a nehezen ellenőrizhető eladósodásra:
Szijjártó Péter (Fidesz): 45 millió forint tartozás „szülőkkel szemben”.
 Lázár János (Fidesz): 27 millió forint „családi kölcsön”, mellette 32,5 millió forint pénzintézettel szembeni tartozás.
 Kósa Lajos (Fidesz): 20 millió forint magánszemélyekkel szembeni 
tartozás, mellette 17 millió forint pénzintézettel szembeni tartozás.
 Pesti Imre (Fidesz): 20 millió forint magánszemélyekkel szembeni 
tartozás, mellette 2,5 millió forint pénzintézettel szembeni tartozás.
 Velez Árpád (MSZP): 20 millió forint magánszemélyekkel szembeni tartozás.
 Lezsák Sándor (Fidesz): 19.5 millió forint magánszemélyekkel szembeni 
tartozás, mellette 21,7 millió forint pénzintézettel szembeni tartozás.
 Rogán Antal (Fidesz): 16,8 millió forint magánszemélyekkel szembeni 
tartozás, mellette 30 millió forint pénzintézettel szembeni tartozás.
 Gelencsér Attila (Fidesz): 12,5 millió forint “család magánkölcsönszerződés alapján”.
 Farkas Flórián (Fidesz): 11 millió forint magánszemélyekkel szembeni 
tartozás, mellette 5,1 millió forint pénzintézettel szembeni tartozás.
 Seszták Miklós (KDNP): 9 millió forint magánszemélyekkel szembeni tartozás.
Ilyen 
cinikus gyakorlat és kiskapuk mellett még akkor sem érnek semmit a 
vagyonnyilatkozatok, ha egyébként a magyar szabályozás 
világviszonylatban nem számít elmaradottnak.
 (Forrás: kíméljük)
 
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése