Egészségügy? Nem! Egészségpiac!
Orvoshiány,
 egyre hosszabb várólisták, esetenként vállalhatatlan munka- és ellátási
 körülmények – sokak szerint leginkább ez jellemzi a hazai 
egészségügyet. Nem véletlen, hogy egyre többen kötnek ki 
magánrendelésen. Úgy tűnik, ezzel nincs baja a kormánynak, amely még 
növelné is a magánszolgáltatók számát és vele a magánfinanszírozás 
arányát. Mindez azonban végérvényesen szegények és gazdagok ellátására 
osztja a rendszert.
Jelenleg
 az egészségre elköltött pénzek 35 százaléka magánforrásból kerül a 
rendszerbe, ez az arány az uniós országokban jóval alacsonyabb, 15-20 
százalék. Magyarországon a költések kétharmada gyógyszerre megy el, ami 
azt is mutatja, hogy nemzetközi összehasonlításban milyen irtózatosan 
sok gyógyszert fogyasztunk. Ugyanakkor abból, hogy ilyen nagy a 
magánforrásból a rendszerbe kerülő pénzek aránya, kikövetkeztethető: a 
kötelező társadalombiztosítás ellenére igen magas azoknak a száma, akik 
nem a közszolgáltatókhoz fordulnak problémáikkal.
Ennél 
még beszédesebb adat, hogy a nagyobb magánszolgáltatók évről-évre 
folyamatos – akár évi 15-20 százalékos – forgalomnövekedésről számolnak 
be. Még döbbenetesebb, hogy főleg a nagyvárosi középosztálybeliek 
jelentős része, ha orvosra van szüksége, az esetek ötven-kilencven 
százalékában magánszolgáltatóhoz fordul. A választás okai nagyon 
egyszerűek: általában azonnal van időpont, kevesebbet kell várakozni, 
több idő jut a páciensre, egy-egy vizsgálat eredményét elküldik 
email-ben vagy közlik telefonon és jobb az infrastruktúra.
 
Sokszor
 a túl hosszú várólista miatt kényszerül a beteg a zsebébe nyúlni, de az
 sem ritka, ha az orvos presszionálja: „műtét a közkórházban, 
varratszedés a magánrendelőben.” Ezzel együtt mintha kormány is azt 
erősítené, hogy akinek van pénze, az fizessen a jobb egészségügyi 
szolgáltatásokért – ami azt sugallja, hogy az állam nem akar több pénzt 
költeni az egészségügyre.
Szétzilált állapotban
A 
népegészségügyi helyzetet sok minden befolyásolja, és ebből csak egy az 
egészségügyi ellátórendszer, amely rosszul működő és rossz ellátási 
struktúrát takar, amire a mindenkori kormányok hosszú évek óta nem 
hajlandóak több pénzt költeni.
„Az 
egészségügy romokban hever, itt-ott mutat csak néhány életjelet” – 
mondta a hvg.hu-nak Sinkó Eszter egészségügyi közgazdász, az SE 
Egészségügyi Menedzserképző Központjának igazgató-helyettese, aki 
szerint a kormányok eddig csak abban jeleskedtek, hogy a rendszert apró 
darabokra szedjék szét, de egyikük sem vette a szellemi fáradságot, hogy
 aprólékos munkával működőképessé varázsolja azt.
„A 
magyar egészségügy egyik legnagyobb problémája, hogy nem 
egyenszilárdságú, vagyis a gyógyulás szempontjából nem mindegy, hogy 
valaki hol lakik, és melyik kórházba kerül, ugyanis hatalmas különbségek
 vannak mind elérhetőség, mind szakmai színvonal szempontjából.” 
Ráadásul az intézmények korábbi tulajdonosai, az önkormányzatok sem 
ugyanúgy látták el feladatukat. Míg az egyik hajlandó volt 
többletforrásokat biztosítani és jó gazdaként működtetni az egészségügyi
 intézményeket, más települések egyáltalán nem fejlesztették azokat. 
Ezért 2012-ben az állam átvette a járóbeteg szakrendelőket és 
kórházakat. Sinkó szerint nagyon úgy néz ki, hogy az állam ezzel a 
feladvánnyal nem tud mit kezdeni, s a szolgáltatók helyzete a 
tulajdonosváltással csak továbbromlott.
A tulajdonosváltással kiesett a pénz a rendszerből
„Az 
önkormányzatoktól úgy vették el a tulajdonukat, hogy előzetesen nem 
készítettek mérleget arról, mennyire látták el jól feladataikat húsz 
esztendőn keresztül. A korrekt megítélhetőséget bonyolította, hogy azt 
sem lehetett pontosan tudni, tulajdonosként mi is lett volna az elvárás 
velük szemben.” Csak egy 2008-as őszi Alkotmánybírósági döntéskor – 
reflektálva a 2007-es nagy kapacitásleépítések nyomán született 
önkormányzati tiltakozásokra – derült fény például arra, hogy az 
egészségügyi intézményekben elérhető kapacitások meghatározásának joga 
az államé és nem az önkormányzatoké, hiába volt övék a tulajdon 1990 
ősze óta.
Mind a 
mai napig nem egyértelmű, mi az önkormányzatok felelőssége az 
egészségügyi ellátás nyújtásában, ez jól látszik az önkormányzati 
tulajdonban maradt háziorvosi szolgálatok működtetésében is. Van olyan 
település, ahol a háziorvosnak bérleti díjat kell fizetnie a rendelője 
után, míg máshol ingyen használhatják a rendelőt, sőt még az 
önkormányzat eszköztámogatást is ad a szolgáltatónak.
Egyes 
elemzők felhívták a figyelmet arra, hogy 2009-es OECD adatok szerint a 
települések tulajdonosként nagyjából 90 milliárd forintot még így is 
beletettek az egészségügyi ellátó rendszer fenntartásába. A kormányzat 
számára csak később derült ki, hogy a kórházak életben maradásért a 
mostani tulajdonosi jogok gyakorlójának, a GYEMSZI-nek is éves szinten 
minimum 30-40 milliárdot kéne biztosítania egyebek között 
eszközamortizációra és az infrastruktúra fenntartására – a teljesítmény 
alapú finanszírozási rendszer ugyanis ezeket nem biztosítja.
A 
finanszírozási rendszer ugyanis két pilléres ma, az OEP kifizeti a 
nyújtott ellátásokat, ugyanakkor a tulajdonosnak kell állnia a 
fenntartási költségeket. Hogy mennyire hiányzik ez utóbbi összeg, abból 
is látszik, hogy amióta az állam átvette a kórházak működtetését, 
nagyjából duplájára nőtt az adósságállományuk. Az államosítás óta sem 
javult a struktúra, Sinkó Eszter szerint jelenleg is 4-8000 ágy lehet 
felesleges a rendszerben. Ráadásul a politika mindig is beleszólt abba, 
hogy adott városban legyen-e kórház vagy sem. Számos olyan kórház 
működik, amelyik jelenlegi struktúrájával, kapacitásával, személyzetével
 csak adósságot tud termelni, azaz ebben a környezetben „életképtelen”.
Az állam nem teheti fel a kezét
„Magyarországon,
 ha megszorításokra volt szükség, mindig az egészségügytől és oktatástól
 vettek el, holott nincs erős gazdaság jól működő egészségügy és 
oktatási rendszer nélkül – mondta Sinkó Eszter. Magyarország feltűnően 
keveset költ állami forrásokból egészségügyre, a finanszírozás 
reálértéken hosszú évek óta nem javul, miközben a fenntartás költségei 
folyamatosan az átlagos inflációt meghaladóan drágulnak. Az egészségügyi
 technológia is döbbenetes mértékben fejlődik, ám ennek költségeit 
(nemcsak Magyarországon) az állam nem tudja és nem is akarja 
felvállalni. Ellenben egyre inkább támogatja a magántőke bevonását és a 
magánszolgáltatók térnyerését.
Sinkó 
szerint tévúton jár a kormány, amikor azt gondolja, hogy az 
ellátórendszer finanszírozási gondjait a magánforrások bevonásával 
elégségesen meg tudják oldani. Kormányzati körökben terjedni látszik az 
az álláspont, hogy az egészségügyi technológia túl drága, képtelenség 
közpénzből finanszírozni, ezért a magánfinanszírozásnak mindenütt 
nagyobb teret kell adni. Európai uniós elemzések foglalkoznak azzal, 
mennyire tud jól hasznosulni a magánforrás az ellátórendszerben. A végső
 megállapítás: not good value for money, azaz ár-érték arányban túl 
drága így bevonni a forrásokat.
Ha a 
színvonalas szolgáltatást az állam meg akarja fizettetni a betegekkel, 
akkor a rendszer élesen kettéválhat és kialakulhat a szegény- és 
gazdagegészségügy, aminek beláthatatlan következményei lehetnek. Ez 
Európában nem így van. „Az állam nem teheti fel a kezét és nem mondhatja
 azt, hogy nem tudja finanszírozni a rendszert.”
Semmilyen
 rendszer nem működik száz százalékos hatékonysággal. Számos tanulmány 
létezik, amely megmutatja, hogy ugyanannyi pénztömegből a 
közfinanszírozott egészségügyi rendszer több betegnek nyújt ellátást, 
mint a magánszektor. A magánszektor gyakran szelektál a betegek és az 
ellátások között, így kimazsolázza a neki anyagilag kifizetődő 
pacienseket, az igazán költséges beavatkozások és betegek pedig mindig 
az állami egészségügyre maradnak. Magyarországon jó példa, hogy míg az 
orvos-beteg találkozó magánrendelőben történik, a költséges vizsgálatok 
vagy eszközigényes beavatkozások már az állami szolgáltatónál.
Az 
államnak tehát a zsebébe kellene nyúlnia, a rendszer így is 
igazságtalan, hiszen egyre többen fizetnek olyan szolgáltatásért, ami a 
társadalombiztosítás keretében járna nekik. A magánforrások bevonásának 
épp ott lenne értelme, ahol többletszolgáltatást nyújtanak, nem pedig az
 alapcsomagba tartozó ellátást. Igaz, ezek definíciója is már régóta 
késik.
Katasztrofális mutatók
Magyarországon
 az uniós átlagnál jóval magasabb a 100 ezer főre jutó kórházi ágyak és 
az orvos-beteg találkozók száma, ezzel szemben katasztrofálisak a 
népegészségügyi mutatók. Az uniós országok között Magyarországon az 
egyik legalacsonyabb a születéskor várható élettartam. Az országos átlag
 2013-ban a férfiaknál 72, míg a nőknél 78,7 év, ezen belül hatalmas 
különbségek vannak az egyes országrészek között. Jelenleg a fővárosban 
vannak a legjobb életben maradási esélyei egy újszülöttnek, a fiúk 
várható élettartama 73,9 év, a lányoké 79,3. A legrosszabb esélyei a 
Borsod-Abaúj-Zemplén megyében született fiúknak (69,2 év) és a Somogyban
 született lányoknak (77,7 év) van. (Az uniós átlag ezzel szemben 
2012-ben a nőknél 83,1, míg a férfiaknál 77,5 év volt.)
A 
csecsemőhalandóság szempontjából a magyar helyzet nem rossz (2012-ben az
 uniós átlag 3,8 volt 1000 élveszülésre, míg a magyar 4,9 volt. A listán
 körülbelül ugyanannyian vannak előttünk, mint mögöttünk, igaz, a 
cseheknél ugyanez a szám 2,6.) Ennél sokkal beszédesebb azonban, hogy 
Magyarországon „népbetegségnek” számít a koraszülés. Magyarországon az 
újszülöttek 8,4 százaléka jön világra a 37. hét előtt, és ezzel az uniós
 országok között Magyarországon a legmagasabb a koraszülöttek aránya – 
miközben nálunk igen szigorúan szabályozott a terhes gondozás. Szintén 
rosszul állunk, ha az egészségesen eltöltött évek számát vesszük 
figyelembe. Magyarországon egy újszülött fiú várhatóan 55 évet tölthet 
krónikus betegségek nélkül, egy lány nagyjából 60 éves koráig maradhat 
egészséges, míg az uniós átlag mind két nemnél nagyjából 65 év.
 (HVG)
 
 
 
 
          
      
 
  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése