NEM CSALÁDBARÁTAK, HANEM KÖZÉPOSZTÁLY- ÉS SZEGÉNYELLENESEK A 2016-OS VÁLTOZÁSOK
Lassan
 csordogálnak a számok  arról, mit jelentenek a kormány új intézkedései,
 a családbarát  támogatási rendszerek, a minimálbérmelés, az 
SZJA-csökkentés, kinek jut  pluszjövedelem, és megint azt láthatjuk, 
hogy a kormány azokat  támogatja, akiknek e nélkül is biztosított a 
megélhetésük, akik pedig  rászorulnának, azok alig kapnak valamit. Ez 
főleg annak fényében  érdekes, hogy a Fidesz saját magáról azt állítja, a
 népességcsökkenés  ellen küzd. Pedig családi kedvezményei igazából csak
 pár tíz-, maximum  százezer embernek nyújtanak valódi segítséget.
Szja csökkentés
Január elsejétől 16 százalékról 15  
százalékra csökken a személyi jövedelemadó. Csakhogy a személyi  
jövedelemadó csökkentésével a Fidesz szokása szerint annak oszt vissza  
többet a közösből, aki így is jobban keres. Nem nehéz kiszámolni: aki  
120 ezer forintot keres, annak ez havi 1200, míg aki 600 ezer forintot  
keres, annak havi 6000 forint kedvezményt jelent (vagyis az előbbi  
ötszörösét!). Ugyanígy: az általános, sáv nélküli nyugdíjemelés megint  
csak nem a kisnyugdíjasoknak fog segíteni.
Az 1,6%-os nyugdíjemelés a 60 ezer  
forintból élő kisnyugdíjasnak havi 900 forintot, míg a 300 ezres  
nyugdíjból élő nyugdíjasnak havi 4500 forintot fog jelenteni. Vajon  
melyiküknek van rá nagyobb szüksége, kinek múlik ezen az összegen a  
fűtésszámlája, és kinek csupán pluszjövedelem?
Családi adókedvezmény
Változik a családi adókedvezmény  
adóalapja is. Eszerint aki például 111 ezer forint bruttót keres, az ha 
 egyedülálló, nettó 73 ezer forintot vihet haza jövőre, viszont  
háromgyermekesként már 106 ezret. De sokkal jobban jár itt is, aki  
jobban él. Aki bruttó egymillió forintot keres és gyermektelen, az nettó
  665 ezer forintot kap kézhez, ha viszont három gyereke van, már 797  
ezret tehet zsebre. Tehát 122 ezer forint családi adókedvezményt, többet
  mint a minimálbér összege, az állam négyszer annyival támogatja a  
kilencszer annyit kereső családokat.
 
Vajon nettó 106 ezer forintból, vagy 
nettó 797 ezer forintból lehet  jobban felnevelni három gyereket? Miért 
érdemel több támogatást egy  gazdagabb szülő, mint egy szegényebb? Hova 
kéne támogatás, hogy  csökkentsük a társadalmi különbségeket, a 
gyerekszegénységet? Vajon be  tudja-e hozni valaha is a szegényebb 
család 3 gyereke azt a különbséget,  amit a külföldi utazás, a 
számítástechnikai eszközök, a magántanárok, a  rendszeres étkezés, a 
jobb iskola, a jobb egészégügyi szolgáltatás, a  jobb életminőség ad a 
tehetősebbek gyerekeinek már születésük  pillanatától kezdve? És vajon 
nem az lenne a dolga az államnak, hogy  ezeket a különbségeket 
csökkentse ahelyett, hogy növeli őket?
Miközben pedig nézzük a családi  
adókedvezmény számait, ne feledjük el: a nem a magasabb fizetéshez  
kötött, a minden gyerek után ugyanolyan összeget nyújtó támogatások,  
mint például a családi pótlék 2008 óta nem növekedtek!
Családi otthonteremtési kölcsön, avagy 10 plusz 10 millió
A nagyon beígért otthonteremtési  
támogatásról is érkeznek a hírek. Kezdjük azzal, hogy a nem házasokat,  
például a gyereküket egyedül nevelőket, akiket a szegénység vagy a  
társadalmi kirekesztődés kockázata leginkább érint Magyarországon, nem  
is vehetik igénybe a támogatást. De ugyanígy munkanélküliek se kaphatnak
  ahhoz plusz összeget, hogy legalkább lakhatást szerezzenek, vagy a  
komfortot növeljék, ami mondjuk az egyik legfontosabb segítség (lenne) a
  munkába való visszatéréshez.
Az összegek pedig így néznek ki: egy  
gyerek esetén 600 ezer, kettő esetén 2,6 millió, míg 3 vagy több gyerek 
 esetén jár a 10 millió vissza nem téríntendő támogatás, ehhez jön hozzá
 a  3%-os kamatra 10 milliós hitel, amihez hitelképesnek kell lenni. És 
 ugye vállalni kell a 3 gyereket. Használt lakások esetén viszont ez az 
 összeg már csak két és fél millió forint…
Használt lakás esetén, a jelenlegi,  
kifejezetten magas ingatlanárakkal nem csak Budapest, hanem több vidéki 
 város is kiesik, nem csak a 2,6 milliós, hanem a 2,6 milliós plusz 10  
millió hiteles konstrukcióból. Új épitésű lakás esetén az telekárak és  
az építési költségek miatt hasonló a probléma. Persze nem állítjuk azt, 
 hogy ne lenne nagy segítség egy ilyen konstrukcióban adott összeg, de  
valójában sokak számára, akik nem akarnak kisvárosba költözni, még a  
hitellel együtt is bőven kell önrészt rakni hozzá, nem beszélve arról,  
hogy pont a középosztálybeli, alsó-középosztálybeli családoknál már a  
hitel bevállalása is kockázatnak számít jelenleg, még akkor is, ha a  
megfelelő lakhatás jó befektetés.
Ki jár jól?
Miközben a KSH számításai szerint az  
ország fele kevesebb mint egy főre jutó bruttó 80 ezer forintból, a  
középosztály pedig a statisztikai hivatal adatai szerint egy főre jutó  
bruttó 55 és 125 ezer forint közötti összegből él, a Fidesz családi  
támogatásaival azok járnak jól, akik ennél nagyobb keresettel és  
megtakarításokkal rendelkeznek. Az évek óta változatlan fix támogatások 
 mellett pedig folyamatosan olyan kedvezményeket ad a kormány, amiket a 
 tehetősebb családok tudnak igénybe venni.
A biztos megélhetéssel rendelkező  
felső-középosztálybeli családok magasabb támogatása nem csupán a Fidesz 
 népességnövekedési szólamaival van ellentmodásban, hanem azzal a józan 
 elvárással is, hogy egy közösség, mint a magyar állam, próbálja meg  
csökkenteni a különbségeket egy szegényebb és egy gazdagabb családba  
születő gyerek között már a megszületésük pillanatától. Jelenleg ennek  
épp az ellenkezője zajlik: a Fidesz családi kedvezményeivel azok járnak 
 jól, akiknek nem okoz gondot, vagy kevésbé okoz gondot a gyerekük  
felnevelése, és pont a kisebb keresetűek, a középosztálybeliek,  
alsó-középosztálybeliek és a szegények járnak a legrosszabbul a kormány 
 családpolitikájával.
 (Jámbor András)
 
 
 
 
          
      
 
  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése