Nyilvánvaló, hogy a RENDSZER nem mer szembemenni a banki akarattal! Az is nyilvánvaló, hogy valahol ezáltal lesz ez a rendszer kipusztítva!
Szeptembertől
 a bankok már  korlátozás nélkül beindíthatják a végrehajtásokat. Az 
államnak egyetlen  ellenötlete van: a hiteladós lakásának felvásárlása. A
 Nemzeti  Eszközkezelő programját ezért kiterjesztenék, csak az nem 
látszik,  honnan lesz rá több pénz.
A 
kormány egy készülő  jogszabálycsomaggal enyhíti azokat a feltételeket, 
amelyekkel a Nemzeti  Eszközkezelő (NET) felvásárolhatja a kilakoltatás 
küszöbére jutott  hiteladósok lakásait – erősítette meg a VS.hu 
érdeklődésére a Nemzeti  Fejlesztési Minisztérium. A VS.hu úgy tudja, 
hogy a NET programját  szabályozó törvény a következő pontokon módosul:
A 
2013-as állapotok helyett immár a  2015. január 1-jei helyzetet veszik 
figyelembe, tehát az jelentkezhet a  programba, aki idén az év első 
napján legalább 180 napos késedelemben  volt a törlesztéssel, amelynek 
összege elérte vagy meghaladta a  minimálbér kétszeresét
 2009. december 30-a helyett már a 2013. december 31-e előtt megkötött jelzáloghitel-szerződések is beleférnek a programba
 Budapest agglomerációja is bekerül abba a kategóriába, amelyre a megyei
  jogú városokra vonatkozó értékhatárt megállapították, vagyis az 
ingatlan  szerződéskötéskori értéke elérheti a 25 millió forintot. A 
vidékiek  pedig az eddigi 10 millió forinttal szemben már 15 millióra 
értékelt  lakásokkal is pályázhatnak. A hitel összege pedig elérheti az 
ingatlan  akkori értékének 90 százalékát (eddig ez csak 80 százalék 
volt), tehát  már csak azokat „büntetik”, akik az ingatlan értékének 
csaknem teljes  egészére eladósodtak.
Az 
állam már csak kevesebbért hajlandó  megvenni a bankoktól a hiteladósok 
ingatlanát. Eddig Budapesten a  forgalmi érték 55 százalékáért, más 
városokban 50 százalékáért,  falvakban pedig 35 százalékáért vásárolta 
fel. Ezek az arányok a jövőben  47, 43 és 29 százalékra módosulnak, de 
még plafont is megállapítanak.  Budapesten, az agglomerációban és a 
megyei jogú városokban legfeljebb  9,4 millió forintot kaphatnak a 
bankok az ingatlanért, más városokban 6  millió 450 ezer forintot, 
falvakban pedig 4 millió 350 ezer forintot.
 Az immár bérlővé vált és birtokon kívül került egykori  
ingatlantulajdonos egy évvel tovább, 5 helyett 6 éven át élhet azzal a  
lehetőséggel, hogy visszavásárolja saját lakását.
Újabb 10 ezer lakást vásárol az állam
A 
jogszabály 2012 óta teszi lehetővé,  hogy a lakáshitelesek felajánlják 
ingatlanukat a NET-nek. Az eddigi  szabályok szerint, ha az adós 
megfelelt a szigorú követelményeknek  (maximált hitelösszeg és 
ingatlanérték, szociális rászorultság stb.),  akkor az eszközkezelő 
fizetett a banknak, az ingatlan az államé lett, az  adós pedig bérleti 
díj fejében még öt éven át élhetett a lakásban.
A 
minisztérium közlése szerint  fokozatosan terjesztenék ki a NET 
programját. Úgy tudni, hogy a  felvásárolható lakások eddigi 25 ezres 
keretszámát 10 ezerrel növelnék.  Az eszközkezelő programjába jelenleg 
olyan családok jelentkezhetnek be,  amelyekben legalább egy gyermek van,
 már részesülnek valamilyen  szociális jellegű ellátásban, és a bank is 
hozzájárul, hogy a végrehajtó  helyett az állam kezébe kerüljön a 
megoldás. Előnyt jelent a  közfoglalkoztatotti státus is. Tudomásunk 
szerint ezeken a feltételeken  nem változtatnak.
 
Az 
egyelőre kérdéses, megvonják-e a  bankok vétójogát. Jelenleg ugyanis 
jóvá kell hagyniuk az adós kérelmét,  vagyis meg is akadályozhatják, 
hogy az adós az eszközkezelőhöz  forduljon. Ezzel időnként élnek is a 
pénzintézetek. Ennek oka, hogy amíg  egy szokványos végrehajtásban az 
ingatlan értékének legalább 70  százalékához hozzájuthatnak, addig az 
eszközkezelőnek ennél olcsóbban,  az ingatlan értékének 55 százalékáért 
kellett átadniuk a lakást.
Ezt az 
ellenértéket ráadásul most tovább  kurtítja a tervezett 
törvénymódosítás. A bankok tehát egyelőre abban  érdekeltek, hogy ne az 
eszközkezelőhöz, hanem a végrehajtóhoz tereljék a  reménytelen 
adósaikat.
 Jönnek a kilakoltatások
Az idő 
közben szorítja a kormányt.  Szeptember 16-án lejár a kilakoltatási 
moratórium. A bankok  elszámoltatását szabályozó törvény addig védi a 
fizetésképtelen  adósokat, attól kezdve – amint lezárul az elszámolás a 
bankkal –  folytatódhat a végrehajtás azokkal szemben, akik több mint 90
 napja nem  törlesztenek.
 
A Banki
 Hitel Károsultjainak Egyesülete  azzal számol, hogy szeptembertől több 
tízezer háztartás kilakoltatása  kezdődhet meg. Januártól ugyanis már 
megszűnt a kvótarendszer, a bankok  akár egyszerre is a piacra 
zúdíthatják a bedőlt hitelek mögött álló  ingatlanokat. A folyamat több 
hónapon át elhúzódhat, miután az  elszámolások az egykori 
devizaadósokkal várhatóan decemberig tartanak, a  forinthitelesekkel 
pedig jövő márciusig.
Bár a 
banki elszámoltatás és a  forintosítás mérsékelte a késedelemben lévő 
adósok számát, a  végrehajtható (90 napon túli) hátralék összege még 
mindig több mint 800  milliárd forint.
 
A 90 
napnál hosszabb késedelemben lévő  adósok 180 ezres táborából a 
Kereszténydemokrata Néppárt családi  csődvédelemre kidolgozott, 
parlament előtt lévő törvényjavaslata mintegy  20 ezer háztartásnak 
jelenthet megoldást. Ha további 10 ezer család  bérelheti vissza az 
eszközkezelőtől a saját volt lakását, akkor is 150  ezer olyan adós 
marad, akit még mindig a kilakoltatás fenyeget.
A 
kormány azt kommunikálja, hogy rajtuk  segít azzal is, hogy 
szeptembertől új végrehajtási rendszer lesz. Az  eddigi, a kormány által
 több szempontból is bírált végrehajtói kamarát  egy másik testület, a 
végrehajtói kar váltja fel, amelynek jóval kisebb  lesz az önállósága, 
és szigorúbb feltételekkel lehet benne taggá válni.  Ahogy a 
Miniszterelnökséget vezető miniszter, Lázár János fogalmazott,
“a 
végrehajtás nem lehet méltánytalan,  és a kormány az önkormányzatokkal 
közösen minden segítséget megad a  veszélyeztetetteknek.”
Csakhogy nincsen pénz
A jövő 
évi költségvetésben az ideinél  kevesebbet szán az állam a lakhatásra, 
miközben a szűkülő forrásoknak  egyre nagyobb hányada a magasabb 
jövedelműek tulajdonszerzését  támogatja, nem pedig a szociálisan 
rászorulókat.
A 
szociális segélyek átalakítása  tavasztól ugyanis alaposan megkurtította
 azokat a támogatásokat, amelyek  a lakhatás költségeit enyhítették a 
rászorulók számára. Március óta már  nincsen közvetlen állami támogatás a
 lakásfenntartásra, így a  rezsiköltségekre, bérleti díjakra, valamint a
 rezsi és a bérleti díj  megfizetésének elmaradásából származó adósság 
kezelésére sem.
 
Az 
önkormányzatok immár saját rendeletük  alapján és saját forrásból 
segíthetik a bajba jutott helybélieket. Az  állam ezt már csak egy 
szűkített keretből támogatja azoknak a  településeknek az esetében, ahol
 egy meghatározott szintnél (32 ezer  forintnál) alacsonyabb az egy főre
 jutó adóbevétel.
A 
Habitat for Humanity civil szervezet  készített egy felmérést, amelyben 
30 önkormányzat új rendeleteit  vizsgálta. Van olyan település, ahol 
negyedelték azt az összeget,  amellyel márciusig a rászorulók lakhatását
 támogatták. Tehát szinte  mindenkinek csökkent vagy akár meg is szűnt 
az a bevételi forrása, amit  eddig ez a típusú szociális segély 
jelentett. Másutt három hónapban vagy  az öregségi nyugdíjminimum 140 
százalékában maximálták a dotációt. Van  olyan önkormányzat, ahol a 
polgármester egyedi döntésétől függnek a  rászorultak, és akadt olyan 
helyi rendelet is, amely az illemhely  tisztaságától tette függővé a 
lakhatási támogatás elnyerését.
Míg 
idén a szociális segélyek helyébe  lépő állami támogatásnak a kerete még
 30 milliárd forint, jövőre ez az  összeg újabb 10 milliárddal 
megrövidül.
Ehhez 
képest a Nemzeti Eszközkezelő  forrása is szűkül, felére esik, és a 
VS.hu-nak adott válasz alapján nem  is várható, hogy pótlólagosan 
növelnék a jövőre már betervezett 15,5  milliárd forintot. Ez ugyanis 
éppen fedezi annak a bizonyos további 10  ezer lakásnak a felvásárlását,
 amelyről a következő hetekben dönt a  kormány. A szakemberek ugyanakkor
 arra is felhívják a figyelmet, hogy a  NET forrásai nem elegendőek a 
nyakába szakadt 25-35 ezer lakás  állapotának a megóvására.
A 
kormány viszont bőkezűen bánik a  középosztálybeliekkel, hiszen a 
lakhatás állami támogatásának a nagyobb  része a tulajdonszerzést segítő
 és ösztönző célokra megy el. Ilyenek  például a 
lakás-takarékpénztárakban gyűjtögetett pénz megfejelése,  valamint a 
most júliustól induló családi otthonteremtési kedvezmény (más  néven: 
CSOK). Az eddigi lakásépítési támogatáshoz (szocpolhoz) képest  az a 
legnagyobb változás, hogy már használt ingatlanok megvásárláshoz is  
igénybe lehet venni.
Erre 
idén nagyjából 4 milliárd forintot  fordít az állam, amiből 10-11 ezer 
család részesülhet. A lakáspolitikai  szakemberek inkább a (szociális) 
bérlakásokra fordítanák a pénzt,  mintsem a más országokhoz képest amúgy
 is szokatlanul magas (90  százalékos) ingatlantulajdoni arány 
növelésére. Ezzel ugyanis csak a  szegénység termelődik újra. Míg 
Sopronban egy panellakásért már 17  millió forintot is adnak az ingázók 
kereslete miatt, addig Ózdon 2  millió forintért is alig kel el egy 
ugyanolyan ingatlan.
 (vs)
 
 
 
 
          
      
 
  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése