Okostelefonok: mi lesz a „balf*sz generációval”?
Az
 okostelefonok és táblagépek piacra kerülése óta nem telt el még annyi 
idő, hogy bármilyen kísérlettel hitelesen igazolni lehessen ezeknek az 
eszközöknek a gyerekekre való pozitív vagy negatív hatásait. Engedjük 
őket játszani, vagy eszünkbe ne jusson? Milyen hatásai lehetnek ezeket 
az agyat igencsak stimuláló használati tárgyaknak a gyerekre? 
Szakértőket kérdeztünk.
Készségfejlesztés,
 információ- és jártasságszerzés, beilleszkedés – leggyakrabban ezekkel 
érvelnek azok, akik szerint hagyni kell gyermekeinket a legmodernebb 
fogyasztói elektronikai eszközökkel játszani. Az ellenzők táborának 
képviselői a mozgás hiányában fellépő egészségromlástól, a valós 
kapcsolatok elsorvadásától és az eszközök következtében bizonyítottan 
nagyobb eséllyel kialakuló figyelemzavartól, tanulási problémáktól 
féltik leginkább a fiatalokat.
„Még
 nem volt olyan változás az emberiség történetében, amikor ne riogattak 
volna a beleszületettekre váró rémséges és visszafordíthatatlan 
pszichológiai károkkal, végül azonban valahogy mindent megoldottunk” – 
mondta az MNO-nak Sas István. Azt azonban a számtalan szakmai díjjal 
kitüntetett reklámpszichológus is elismeri, hogy a digitális korszak 
súlyos pszichikai terheket ró az emberi idegrendszerre. Sas a fő 
veszélynek – némileg talán meglepő módon – nem az új kütyüktől való 
függőséget látja, mivel szerinte az addikció a társadalom által 
kezelhető és korrigálható jelenség. Más a helyzet a digitalizált 
világnak a gondolkodásra és az emberi kapcsolatokra való hatásával. 
Kísérletekkel igazolt tény ugyanis, hogy a párhuzamos eszközhasználat 
rövid idő alatt is képes kimutatható változásokat okozni a homloklebeny 
szerkezetében. Vagyis sok csatorna – tévé, számítógép, okostelefon, 
Skype, egyéb netes alkalmazások stb.) egyidejű használata olyan 
mértékben veszi igénybe a koncentrációs képességünket, ami már lerontja a
 végső logikai teljesítményt vagy a kreatív alkotást. Sőt, a folyamatos 
problémamegoldás, figyelemmegosztás idegrendszeri változásokat is 
eredményez – emelte ki a szakértő.
 
„Balf*sz generáció”?
Mint
 mondta, a másik nagy probléma a közösségi oldalakon kialakult 
kommunikáció mennyiségi túláradása és minőségi gyatrasága, általa pedig a
 kibertérben kialakuló virtuális személyiség, ami együtt jár a valódi 
emberi kapcsolatok kiürülésével, a felszínes társalgással a lájkok, 
tegek, fanok és a néhány szavas kommentek birodalmában. Nem beszélve 
arról, hogy a virtuális térben az én is képlékennyé válik. Bármilyen 
profilt készíthetünk magunkról, bármit hazudhatunk, bármilyen 
történeteket megoszthatunk és bármilyen képeket feltölthetünk. 
Létrehozható akár többféle képzelt vagy ideális én, amely aztán örök 
harcban állhat a valóságossal. Önmagunk folyamatos fotózása, a 
szelfiőrület hatása is sokkal bonyolultabb, mint gondolnánk. Sas István 
szerint a valós teljesítményt kerülő, de mindenáron sikerre vágyó, 
önmaguk csodálatával eltelő, narcisztikus fiatalok tömegére mégis 
igazságtalanul ragasztják egyes szerzők a nem túl hízelgő „balf*sz 
generáció” elnevezést. Hiszen ebbe a szeretethiányos, önértékelési 
válságba épp az őket felnevelő idősebb nemzedék hajszolja bele őket.
Kétévesnek tilos!
Kétéves
 kor alatt egyenesen tilos, az ötödik születésnap előtt pedig nem 
tanácsos okoseszközt a gyerekek kezébe adni, mert azokat a tartalmakat, 
amelyeket a kicsik ezeken a kütyükön láthatnak, nem képesek még felfogni
 – véli dr. Altmann Anna gyermekideggyógyász, a Szent János kórház 
osztályvezető neurológusa. A későbbi kognitív folyamatok kialakulásában 
kulcsszerepet játszó homloklebeny intenzív fejlődése hatéves korig a 
legélénkebb. Az agyi idegpályák kialakulásához elengedhetetlen, hogy a 
gyermek megtapasztalja saját testét, azt, hogy a különböző külső 
környezeti változásokhoz hogyan tud alkalmazkodni, ez a folyamat segíti a
 testérzet kialakulását, mely a későbbi tanulási folyamatokhoz 
elengedhetetlen. Ezekhez az élményekhez különböző mozgások – mászás, 
ugrálás, egyensúlyozás – útján lehet eljutni. A megfelelő ideghálózatok 
kialakításához nem elég a gyakorlás, fontos, hogy a gyermek ezt lelkesen
 tegye, ezért szükséges, hogy a gyermekkel megszerettessük a mozgást. A 
gyermekek keresik a kihívást, szeretik kipróbálni, mire képesek. Azok a 
gyerekek, akiknél a szülők erre odafigyelnek, nem lesznek számítógép-, 
illetve tévéfüggők.
 
Az
 idegpályák mozgás hatására válnak aktívvá, ha viszont a tévé előtt 
bambul a gyerek, akkor ezek kimaradnak, passzívan, interakció nélkül 
érkeznek az ingerek, amelyeket aztán vagy feldolgoz, vagy nem. Bár az 
okoseszközökhöz legalább az ujjait használja, így ezek a kütyük 
látszólag egy fokkal jobbak a tévénél, ebben az esetben is elmaradnak a 
figyelmi funkciók kialakulásához szükséges mozdulatok. Bizonyított, hogy
 ezeknél a gyermekeknél a szem-kéz koordináció jobban fejlődik, de a 
tanuláshoz szükséges finommotorika-, egyensúly- és nagymozgásfejlődés 
elmarad. Ezért több a figyelemzavaros, viselkedési és magatartási 
problémával küzdő gyerek a sokat tévézők, mint televíziót nem vagy alig 
néző társaik között – erősítette meg Sas István szavait az ideggyógyász.
Szorongó picik
Az
 okoseszközök és a tévé az interakció hiánya miatt hátráltatja a 
kommunikációs és nyelvi fejlődést is – teszi hozzá Altmann. A 
szótanuláshoz a két-három éveseknek szükségük van szenzoros ingerre, 
vagyis a kezükbe, szájukba kell venniük a tárgyakat, és ezekhez az 
érzetekhez társítják a szavakat. Később a már rögzült szavakhoz 
kapcsolják az újabbakat, így kerülnek mélyen a memóriájukba. Bár a 
televíziót néző gyerekek látszólag több szót ismernek, valójában tudásuk
 felületes, mert a tévén keresztül érkező gyors ingereket nem tudják 
elég hatékonyan internalizálni. A sokat kütyüzők ingerlékenyebbek és 
szorongóbbak is társaiknál, mert a gyors kép- és hangváltozásokra nem 
tudnak megfelelően reagálni, nem alakul ki a tartós figyelem képessége, 
aminek pedig egyenes következménye a hibás információfeldolgozás.
 
Tudományos
 bizonyítékok cáfolják azt az általános nézetet, hogy a kütyük inkább 
ártanak, mint használnak – mondta dr. Németh Erzsébet 
szociálpszichológus, aki szerint tizenkét éves kor fölött az okostelefon
 hiánya komolyabb károsodást jelent a mentális egészségre a mai 
világban, mint ezeknek az eszközöknek az egyébként nem elhanyagolható 
veszélyei. Nyilvánvaló, hogy mennyivel könnyebb a kapcsolatok 
fenntartása – Németh szerint butaság, hogy ezek csak virtuálisak 
lennének – a kütyük segítségével, amire viszont egy kamasznak, pláne egy
 egyetemistának nagy szüksége van. Kamaszkor előtt viszont többet 
ártanak, mint használnak a digitális eszközök.
Tesó helyett teló
Ma
 már valós probléma, hogy a testvérféltékenység mellett megjelent a 
gyerekeknél a szülő telefonjával való rivalizálás. Sok esetben a gyerek 
úgy érzi, versenyeznie kell az anya, apa figyelmét lekötő okoseszközzel,
 ami szakértők szerint rontja a szülő-gyermek kapcsolatot, és pszichés 
problémákhoz vezethet. Németh Erzsébet szerint ebben nem a szülő a 
hibás, hanem a felgyorsult világ, amelyben mindig elérhetőnek kell 
lenni. Manapság már nem a megbecsültség jele, ha a munkahely fizeti a 
telefont, csak annyit jelent, hogy bármelyik pillanatban sürgős 
feladatot kaphat a szülő, közös családi elfoglaltság ide vagy oda. 
Fontos, hogy ezt a gyerekkel is megértessük, ugyanis az sem normális, ha
 a telefoncsörgésre hisztisen reagáló, féltékenykedő picinek engedve 
szakítjuk meg a beszélgetést. A gyereknek is meg kell tanulnia az 
otthoni telefonálás szabályait, és hogy a szülőknek időnként dolguk van –
 emelte ki a szociálpszichológus.
Alkudozni kell
Az
 őrült tempó persze nem menti fel a szülőt az alól, hogy gyermekébe időt
 és energiát fektessen. Mint Németh Erzsébet fogalmazott: a szülő nem 
adhatja albérletbe a gyerekkel töltött időt. Csak úgy van kompetenciánk 
segíteni őket, ha tudjuk, hogy mi történik velük, kik a barátai, kiket 
nem kedvelnek és miért, ez pedig beszélgetés és együttlét nélkül nem 
megy – hangsúlyozta. Arra a kérdésünkre, hogy hogyan kell kezelni a 
felmérések szerint az okoseszközök megvonása következtében fellépő, a 
családok felénél gondot okozó konfliktust, a szociálpszichológus így 
reagált: alkudozni kell. Ranschburg Jenő is azt mondta, hogy a jó 
családok az alkudozós családok – tette hozzá. Németh arra is felhívta a 
figyelmet, hogy sosem szabad a magát földre vető gyereknek engedni, mert
 megerősítjük abban, hogy ez a konfliktuskezelés járható útja, és ha ezt
 tapasztalja, még gyakrabban és erőteljesebben veszi elő módszerét.
 
Nem tudunk mit kezdeni saját gyerekeinkkel?
Legtöbbször
 a szülők pótszerként használják a digitális korszak vívmányait, mert 
nem tudnak a saját gyerekükkel kommunikálni, játszani és egyáltalán mit 
kezdeni – véli dr. Altmann Anna. A gyerekideggyógyász szerint a szülő 
saját szégyene, hogy például rendelésre várva nem beszélgetésre 
használja a közös időt, hanem a gyerek kezébe nyomja a tabletet. Mint 
mondta, ezzel a szülők maguk nevelik a gyerekeiket arra, hogy 
bezáruljanak a saját világukba, aztán csodálkoznak, hogy a kortárs 
környezetbe kerülve nem tudnak kommunikálni. Meg kellene tanítani a 
szülőket, hogyan foglalkozzanak, játsszanak gyerekeikkel – véli Altmann.
Mennyire tiltható a kütyük használata?
Sas
 István szerint a tiltás sehova nem vezet, csak arra jó, hogy életre 
szóló hátrányt okozzon a fiatalnak. Attól ugyanis, hogy néhányan 
kevesebbet mobiloznak, kevesebbet játszadoznak vagy csetelgetnek, ez a 
trend nem fog megváltozni. A reklámpszichológus szerint az egyetlen 
lehetőség, hogy a legváltozatosabb módszerekkel rávezessük a fiatalokat 
ezeknek az eszközöknek az igazi, előremutató hasznára.
Sok
 kollégájával ellentétben Sas például nem tiltja óráin az 
okostelefonozást, sőt jutalom jár annak, aki az általa elfelejtett 
szerző vagy forrás címét a leghamarabb megtalálja. Szerinte még az is 
elképzelhető, hogy a fiatalabbak házi feladata sem csak egy példa 
hagyományos megoldása lenne, hanem a hozzá vezető út sokféleségének 
megtalálása a világháló rejtekeiben. Sok tanárnak égnek áll a haja olyan
 módszerektől, amikor például Rómeó és Júlia történetét csetszerűen 
teszik közérthetőbbé vagy blogot íratnak a diákkal János vitéz 
helyzetébe képzelve magát, de legalább addig se lövöldöz a 
dinoszauruszokra – villantott fel egy-két ötletet a lehetőségek 
tárházából a szakértő.
Altmann
 Anna szerint sem a legjobb ötlet a tiltás, úgy véli, az okoseszközök 
használata vagy a televíziónézés közös tevékenység kellene hogy legyen a
 szülővel, miközben a gyermek bátran felteheti a kérdéseit, vagy később 
közösen eljátszhatják a megnézett mesét, így a gyerek is támaszkodhat 
kreativitására, és a szülő is láthatja, mit értett meg a poronty a 
kapott ingerekből.
Venni vagy nem venni?
Sarkalatos
 kérdés, hogy mikor érdemes készüléket venni a gyermeknek. Németh 
Erzsébet szerint annak, akit nem enged el önállóan az iskolába a szülő, 
és folyamatosan mellette van, nem jár telefon. A telefon a szülő-gyermek
 kapcsolatnál olyan póráz, amely segítséget nyújt az önállóvá válásban, 
ezt szem előtt tartva kell mérlegelni.
Negatív
 és pozitív hatások, tiltás vagy engedékenység ide vagy oda, 
összességében a digitális eszközök használatáról is elmondható, hogy meg
 kell találni az arany középutat. Megfelelő életkorban a szabályok 
betartásával nagyon hasznosak lehetnek ezek a kütyük, csak ésszel kell 
tudnunk használni.
Sas
 István szerint egy biztos: amíg a felnőttek nem értik a napról napra 
robbanásszerűen terjedő új alkalmazások szerepét és nem mérik fel 
azoknak a beláthatatlan távlatokat nyitó hasznát, addig csak 
jajveszékelni fognak. A szakértő ekképpen figyelmezteti a szülőket: 
„Rossz hírem van, kedves apukák és anyukák: a szociológusok egyre többet
 emlegetik az úgynevezett fordított szocializáció jelenségét, amely az Y
 és főleg a Z generáció sajátja. Korábban az idősebbek tanították meg a 
fiataloknak a vadászást, az olvasást, a főzést és az élet minden fontos 
alkalmazkodási dolgát. Most ez megfordult. A tizenévesek tanítják 
szüleiket a wifi, a felhő és az usb rejtelmeire. Ne tessék ellenállni! 
Tessék együttműködni és jó képet vágni az egészhez!”
 (Korompás Noémi)
Bal-Rad komm:
 “…Korábban az idősebbek tanították meg a fiataloknak a…Most ez 
megfordult. A tizenévesek tanítják szüleiket a wifi, a felhő és az usb 
rejtelmeire…Tessék együttműködni és jó képet vágni az egészhez!”
-Hát
 mást-az öregek-nem is tehetnek! Szinte naponta hallani olyat, hogy ha 
tennének a dolog ellen a szülők-nagyszülők, bizony sokan az életükkel 
lakolnak az ellenállásukért!
-Ugyanis
 ezeknek a kütyüknek a segítségével egy virtuális világot építenek 
maguknak gyerekeink! Ezzel helyettesítik a Való Világ mindennapjait. Így
 lépnek ki a PROBLÉMÁK VILÁGÁBÓL! (Nem véletlen, hogy Magyarországon 
eddig-minden VV probléma dacára-az internetadó elleni tiltakozás tudta 
csak megmozgatni a “Z”-nemzedéket!)
Ha ráadásul még egy kis szívnivalóval is rásegítenek erre a képzelt világra-máris megvan a jó közérzet!
Ugyanakkor
 látni kell: “BIZONYOS ULTRAKONZERVATÍV KÖRÖK FIATALJAI” nem hódolhatnak
 ennek a virtuális világnak! Viszont IRÁNYT SZABNAK ENNEK A VIRTUÁLIS 
VILÁGNAK, és embermilliárdok LELKÉT-TUDATÁT BEFOLYÁSOLJÁK!
“…Tessék együttműködni és jó képet vágni az egészhez!”
-Hát nem nagyon tessék-nekünk-öregeknek! A kérdés csak az, hogy AKARUNK-E TENNI A DOLOG ELLEN!?
Nyilvánvaló,
 hogy akarunk! De előbb agyonverjük egymást!-és a túlélő öregek ott 
lesznek még kevesebben, hülyére verten, magatehetetlenül. És szemeiket 
lehunyva visszagondolnak az EMBERSÉGESEBB MÚLTRA! Azaz: VISSZAMENEKÜLNEK
 A MAGUK EMLÉKVILÁGÁBA! És nem tudják elhitetni a “Z”-nemzedékkel, hogy 
az igaz volt! Azt meg végképp nem, hogy jobb is volt!
 
 
 
 
          
      
 
  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése