Fizessen, aki élni akar!
NEM
 ÚJ A DIAGNÓZIS: betegellátó  rendszerünk jó ideje ezer sebből vérzik. 
És újabb csapások sújtják: egy  jogszabály ugyanis minden maszekolást 
kitilt a közgyógyításból. Ezzel  várhatóan kettészakad az egészségügy – 
tiszta magánellátásra, illetve  gyengülő államira.
Összeállításunkban annak igyekeztünk utánajárni, milyenek a gyógyulási, egyszersmind túlélési esélyeink a jövőben…
– Most 
léptek hatályba az egészségügyet  „újrarendező” salátatörvény 
intézkedései. Egy páciens – például olyan,  aki daganatos betegségben 
szenved – könnyebben, netán nehezebben  gyógyulhat, mint eddig, vagy épp
 ugyanúgy?
– 
Várhatóan nehezebben – véli Kincses  Gyula egészségügyi szakértő, volt 
államtitkár. – A daganatos betegség  kezelésének remélhetően megmarad az
 esélye, ám a várólisták növekedése  és az alapvető vizsgálatok csúszása
 miatt a felismerés késhet.
 
– Azaz később születik meg a kezeléshez szükséges diagnózis.
– Ennek
 egyre nagyobb a kockázata, és  csak remélni lehet, hogy nem romlik 
addigra drasztikusan a túlélés  esélye, mire kiderül, mi a baj. Hiszen 
egy CT-re vagy egy MR-re most is  sokat kell várni, és már az is 
két-három hónapot vesz igénybe, hogy  betegként bejuthassak ahhoz az 
orvoshoz, akinek joga van ilyen  vizsgálatra előjegyezni engem. Aztán 
újabb két-három hónap, amíg meg is  vizsgálnak.
– A kormányzat pont azt mondja, hogy most jött el az egyenlőség ideje…
– 
Egyenlőség abban az értelemben, hogy  mindenkinek egyformán nehéz lesz. A
 közkórházakban biztosan. Az új  szabály ugyanis kádári értelemben vett 
egyenlőséget akar teremteni a  közellátáson belül: mindenkinek a Trabant
 jár. Megtiltja, hogy ha én egy  jobb minőségű csípőprotézist szeretnék 
annál, amilyet az Országos  Egészségügyi Pénztár (OEP) térít, akkor ezt –
 a különbség kifizetésével –  megvásárolhassam magamnak. Eddig az volt a
 törvény, hogy a műtét járt  nekem a társadalombiztosítás (tb) terhére, 
és a protokolltól eltérő  anyagot, technikát vagy gyógyszert 
megfizethettem. De csak a  különbséget, most pedig az egészet, 
műtétestől. Vagyis most a beteg  megkapja ingyen, ami van, vagy elmegy a
 magánellátásba, és kifizeti az  egészet magasabb áron
– Akinek van pénze, annak jobbak a túlélési esélyei?
– Félő,
 hogy igen. De a baj még ennél is  nagyobb: a jobb minőséget, gyorsabb 
gyógyulást adó, százszázalékos áron  kifizettető rendszer kiviszi a 
pénzt az amúgy is tartósan  alulfinanszírozott egészségügyből.
– A kabinet állítja, szinten tartja az egészségügyi büdzsét.
– Ez 
akár igaz is lehet, csakhogy a  kiadások szinten tartása valójában 
értékvesztést jelent, mert nem követi  az ágazat a technológia 
fejlődését, a szükségletek növekedését. Azaz  lemarad az egészségügy.
– És mennyit költünk mi, lakosok egészségügyre?
– Egyre többet. Körülbelül az összes kiadás 38 százalékát, azaz az állam már csak a kiadások 62 százalékát állja.
– Az Európai Unió régi tagállamaiban viszont majdnem 77 százaléknyi forrást biztosít a költségvetés. Mi a különbség oka?
– Mivel
 a szegényebb tagállamok nem  tudják követni az egészségügy 
költségigényének növekedését, így  határozottabban engedik be a 
magánforrásokat. Ez fokozottan igaz  Magyarországra. Az úgynevezett 
magánkiadásokban azért sok minden benne  van: a magánklinikáktól, a 
gyógyszertári kiadástól, a masszőrtől a  természetgyógyászati 
kezeléseken át a fogászatig. Utóbbiból az állam  kivonult, gyakorlatilag
 csak a fütyülős fogmosás lehetőségét biztosítja.  Tudja, mi az?
– Az ember a kezében tartott fogsorát sikálja, és közben fütyül.
– Így-így. Szóval sima protézist, húzást meg ilyesmit biztosít a tb, de aki normális kezelést akar, az mehet a magánrendelőbe.
– A 
kormány szerint azért lesz így  mostantól az egész ágazatban, mert nem 
járja, hogy bárki pénzért  furakodjon előre a várólistákon, vagy 
bármilyen előnyt vegyen.
– 
Pénzért eddig is tilos volt a listán  előzni. A szocialista kormány is 
azt vallotta: más kárára nem szerezhet  senki előnyt. De az nem okozna 
kárt, hogy valaki kiáll a tb-s  várólistasorból, és átáll egy fizetősbe,
 hiszen így rövidül mögötte a  sor. És azzal, ha én más műtéti technikát
 szeretnék és állom a  többletköltséget, nem hátráltatom például egy 
hajléktalan ellátását – a  tb által finanszírozott beavatkozásra ő 
ugyanúgy jogosult. De otthagyok  egy kis pénzt a közkórházban, amitől 
mindenkinek jobb lehet az ellátása.
– A 
kormánykommunikáció szerint viszont a  fizetős lista tagjait 
automatikusan a „mezei” várakozók elé sorolták,  így azok mégiscsak 
később kerültek sorra.
– Ez a 
hálapénzes „feketén” vásárlásra  igaz, ami azonban továbbra sem 
változik. De a várólisták  „sorsszerűségét” maga Zombor Gábor 
egészségügyi államtitkár cáfolta  azzal, hogy bejelentette: 6 milliárd 
forintból érdemben rövidítik a  várólistákat. Ha ezt ennyiből meg lehet 
oldani, akkor miért várt idáig a  kormány? Hiszen 6 milliárdból még egy 
stadion sem jön ki. De a  bejelentés igazi jelentőségét az adja, hogy 
egyértelművé teszi: a  várólisták nem azért ilyen hosszúak, mert nincs 
elég orvos és műtő,  hanem azért, mert a tb nem finanszíroz elég 
beavatkozást. Mindenre azért  nem lehet elég pénz, ezért egy 
tisztességes rendszerben az lenne a  megoldás, hogy az OEP megmondja, 
egy adott kórháztól például havi 20  csípőprotézist tud venni, és akkor 
ez a 20 csökkenti a várólistát, majd a  21. operációt lehet – 
többletként – fizetősben elvégezni. Így a  pénzügyi hiányt enyhíti a 
magánszolgáltatás, és – mivel a  közintézményben végzik el – sem a 
pénznek, sem az orvosoknak nem kell  kimenniük az állami egészségügyi 
rendszerből. A most körvonalazódó  rendszerben viszont mindenki köteles 
ott gyógyulni, ahova beutalták,  ahova tartozik. Ha ez valakinek nem 
tetszik, akkor megint csak mehet a  magánellátásba.
– De ezt megtehetné az állami intézményen belül is, és akkor ott maradna a pénz.
– Rosszul gondolja.
– Miért?
– Mert maga normális.
– Kifejtené?
– Az új
 szabály szerint, ha egy  intézménynek bármilyen ellátásra van 
szerződése az Országos Egészségügyi  Pénztárral, akkor nem kérhet pénzt 
magyar biztosítottól semmilyen olyan  ellátásért, ami amúgy jár egy 
biztosítottnak. Bevételként marad a  plasztika és a „tiszta szoba” – de 
könyörgök: miért nem tiszta minden  szoba? A többit csak a magánban 
veheti meg a beteg, így az egyre  jelentősebb magánpénz kimegy a 
közösségi rendszerből, mert ott nem lehet  elkölteni. Az orvos pedig 
követi a pénzt, és a külső migráció mellett  erősödik a belső, azaz 
tovább romlik a közellátás feltétele.
– Mi ebben a ráció?
– 
Semmi. Ha – már bocsánat – nem  elcseszés volt, akkor csak egy szándékot
 lehet kitapintani, nevezetesen  azt, hogy a magánszolgáltatókat arra 
akarják rávenni: adják vissza az  OEP-szerződéseiket. A köz ne 
maszekoljon, a maszek meg ne „közöljön”.  Logikailag rendben van ez, 
csak ahhoz, hogy ez jó legyen, bele kellene  tennie a pénzt az államnak.
 Ha meg nem tudja, akkor legalább hagyná azt,  hogy mi beletegyük
– De ha
 a magánszolgáltatók felmondják  az ellátási szerződéseket, akkor még 
több embert kellene ellátni az így  is rogyadozó állami rendszernek, 
azaz még hosszabbak lesznek a  várólisták.
– Ez 
bele is illik a Fidesz világképébe:  a szegényeknek biztosítanak valami 
ellátásszerűséget, a tehetősek pedig  úgyis megfizetik a kezelésük árát.
– Egy 
magánkézben lévő rendelőben lesz-e  fizetőképes kereslet egy évekig 
tartó költséges kezelésre? A privát  cégek vásárolnak-e sok tízmillió 
forintos berendezéseket? Azaz: ha  igazán brutális a betegség, akkor a 
beteg a végén visszakerül az állami  ellátórendszerbe?
– 
Közelítsünk messzebbről: remekül  működhet, ha a fenti modell alapján 
választják szét az állami és a  magánszektort – feltéve, hogy az állam 
elég pénzt tesz a saját  rendszerébe. De nem tesz. Én azon kevesek közé 
tartozom, akik tényként  fogadják el, hogy a jelen helyzetben az állam 
képtelen odaadni az  egészségügynek az ideális összeget, azaz ez nem 
csupán szándék kérdése.  Épp ezért engednie kellene, hogy az emberek ott
 költsék el a pénzüket. A  lényeg: a kettészakított rendszer nemcsak 
igazságtalan, de  működésképtelen is. Egyrészt nincs elég forrása az 
országnak két  párhuzamos egészségügyi rendszerre, másrészt ehhez nincs 
elegendő orvos  sem. Egy „rendes” egészségügy kellene, nem két 
forráshiányos. Ráadásul a  speciális eseteket szinte biztosan nem lehet 
magánintézményekben  kezelni – egy ekkora országban ezt még az elit sem 
tudja megfizetni.  Ezért a magánellátásban nem térülnek meg a speciális 
beruházások, és a  kis esetszám miatt biztonságos ellátás se nyújtható. 
Így aztán az igazán  betegek az állam nyakán maradnak.
– Egy 
kormány közeli értelmezés szerint a  rendszer értelme az, hogy a magukat
 magángyógyítóknál kúráltatók által  becsengetett tb-járulék a 
rendszerben marad, és ebből futja a keveset  fizető szegényebbek 
kezelésére.
– Ez 
így van, ám a járulék folyamatosan  csökken; nem véletlen, hogy a 
szűkülő forrásból az állam egyre kevesebb  embert akar ellátni.
– Kívülről nem rendszerépítésnek, hanem pénzügyi lyukfoltozásnak tűnik mindez.
– Nem 
tudjuk, hogy ez kapkodás vagy egy  tudatos stratégia lopakodó 
végrehajtása. Bármelyik lehet. De végül  mindkét út odavezet, hogy 
kettészakad az egészségügy tiszta  magánellátásra, illetve gyengülő 
államira. Mert még egyszer mondom:  azzal, hogy az új jogszabály minden 
maszekolást kitilt a  közgyógyításban, rengeteg pénztől esik el a 
közellátás. Ráadásul itt a  beteg is olcsóbban tudna vásárolni.
– És mi lesz ott, ahol nincs nagyváros, és így nem lesz magánintézmény?
– 
Vidéken marad a hálapénz. Az ország  kétharmada el lesz zárva az igazán 
jó vagy gyorsabb ellátástól. De aki  élni akar, az kénytelen lesz 
kifizetni valahogy.
– Akkor sokaknak el kell adósodniuk a gyógyulásért? A lakáshitelt felváltja az egészségügyi hitel?
– Pontosan.
 Nagy B. György
 
 Innen nem a szociális parcellába vezet az út!
MÉG TÖBBET KÖLTÖTTÜNK.
Tíz 
százalékkal többen fordulnak  magándoktorhoz, mint két éve – legalábbis a
 25–55 évesek körében. Míg  2012-ben csak 36 százalékuk vett igénybe 
„nem állami” orvosi  szolgáltatást, 2014-ben már 46 százalékuk 
gyógyíttatta magát így. Ezzel  párhuzamosan az orvosoknak kifizetett 
összeg is megugrott: míg 2012-ben  átlagosan 33 ezer forintot hagytak az
 emberek a rendelőkben, 2014-re már  46 ezer forintosra kerekedett az 
összeg.
 (Megjegyzendő: a két összeg nemcsak a számla ellenében nyújtott orvosi szolgáltatásokat foglalja magában, de a hálapénzt is.)
KEVESEBB FÁJDALOM VÁR
 Némileg rövidültek az egészségügyi várólisták októberhez képest. Az OEP
  adatai alapján a legtöbben továbbra is szürkehályog-műtétre, térd- és 
 csípőprotézisre várnak; a három beavatkozásra összesen 34 430-an  
készülnek. Több mint ezer embert jegyeztek már elő szívkatéteres  
beavatkozásra, epekő miatti operációra és sérvműtétre. Az interjúban  
említett hatmilliárd forint plusztámogatással tovább rövidülnek a  
várólisták.
PIACI ALAPON
 A Magyar Kórházszövetség egy tíz pontból álló üzenetet fogalmazott meg 
 néhány hónappal ezelőtt. Ebben azt írják: meggyőződésük, hogy a 
kórházak  többletbevételhez juthatnak piaci alapon is, ezért fontosnak 
tartják a  térítés ellenében végzett egészségügyi szolgáltatások 
bevezetésének  lehetőségét az állami fenntartású intézményekben – 
amennyiben a fizetős  betegek ellátását elkülönítik a hazai biztosított 
betegekétől.
SORON KÍVÜL VIDÉKEN IS
 A „tesztüzemmód” után immár élesben működik Szegeden a fizetéses állami
  egészségügy: tavaly július 15. óta a klinikák szabad kapacitásai 
terhére  a beteg – már ha van rá pénze – kikerülheti a várólistát. Az 
elsődleges  feladat továbbra is az állami egészségügyi ellátás 
biztosítása marad, a  térítéses szolgáltatások rendszerét kizárólag a 
„szabad vegyértékekre”  dolgozták ki. A főszabály szerint a térítéses 
ellátást térben és időben  elkülönítve lehet végezni, magyarul munkaidőn
 kívül.
 A betegnek 
nyilatkoznia kell, hogy nem kívánja a várólistában számára  megjelölt 
hosszabb ellátási időpontot kivárni, és belép a térítéses  rendszerbe. 
Az ellátások díjait értelemszerűen úgy határozták meg, hogy  az lefedje a
 költségeket (műszerek, felhasznált anyagok, rezsiköltség,  munkadíjak 
stb.). Az orvosok, ápolók a munkaidőn túli, önkéntesen  végzett munkáért
 pluszpénzt kapnak, a bevétel egy része a klinikák közös  kasszáját 
gyarapítja. A szegedi Szent-Györgyi Albert Klinikai Központ  honlapján 
letölthető az intézetek díjszabása. Egy „sima”  röntgenvizsgálat 3300, 
egy kontrasztanyagos 15–25 ezer forint. A  mammográfiai vizsgálat 9900 
forintba, az ultrahang 15 500 és 60 ezer  forint közötti összegbe kerül.
 A legegyszerűbb CT-vizsgálatért 15,  MR-ért pedig 30 ezret kérnek. A 
kéz- vagy vállműtét 280 ezer, egy térd-  vagy csípőprotézis-műtét 
félmillió forint…
 (Szabadföld)
 
 
 
 
          
      
 
  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése