Amiről hallgat a kormány: régen átlépte a négymilliót a létminimum alatt élők száma
A
 legfrissebb kutatások  továbbra is azt mutatják, hogy a magyar lakosság
 jelentős hányada súlyos  anyagi problémákkal néz szembe: milliók 
nélkülöznek, a szegények aránya  pedig nemhogy nem csökkent az elmúlt 
években, hanem több 100 ezer fővel  emelkedett. Ezzel nem szívesen 
szembesül a kormány, de persze semmi  összefüggés nincs ebben és a 
tényben, hogy a KSH tavaly pénzhiányra  hivatkozva nem akarta kiadni a 
létminimum-adatokat, idén pedig  egyszerűen nem is méri őket.
Az 
egyes magyarországi régiók között  óriási különbség van: Az 
iparosodottabb, fejlettebb, széles körű  szolgáltatói szektorral 
rendelkező régiókban (Nyugat-Dunántúl,  Közép-Dunántúl, Budapest) 
nemcsak a szegények aránya alacsonyabb, hanem a  munkalehetőségek is 
jóval diverzifikáltabbak, emiatt pedig mind a  munkanélküliségi ráta 
alacsonyabb, mind a bérek jóval magasabbak. Ezzel  szemben a többi 
régiónak jelentős foglalkoztatási és szegénységi  problémával kell 
szembenéznie, így nem véletlen, hogy az alföldi és  észak-magyarországi 
régiók jobbára mindig megtalálhatóak az Európai Unió  legszegényebb 
régiói között.
 
A hazai
 körülmények között pedig nem  könnyű a szegénység adta csapdahelyzetből
 kikecmeregni: azok akik  szegény, tanulatlan családba születtek nehéz 
helyzetben lesznek, és akár  generációkon keresztül megmaradhat ez a 
kiszolgáltatott, nagyon nehéz  helyzet.
Súlyos anyagi problémák Magyarországon
Magyarországon
 a társadalom jelentős  hányada néz szembe súlyos anyagi problémákkal, a
 szegények száma pedig  több mint 4 millió. Az elmúlt 5 évben a helyzet 
egyáltalán nem javult,  hiszen a kormányzati intézkedések inkább 
nevezhetőek szegény-ellenesnek,  mint szolidárisnak: ha a különböző 
gazdaság és társadalompolitikai  lépéseket összegezni szeretnénk, akkor 
nyugodt szívvel ki lehet jelenti,  hogy a kormány inkább a felső 10-20 
százalékot támogatta szemben a  maradék 80-90 százalékkal. (Az elmúlt 5 
év intézkedései közül egyedül a  rezsicsökkentést lehet kiemelni, mint 
olyan kormányzati intézkedést, ami  csekély mértékben javította a 
szegényebb rétegek anyagi helyzetét.)
Hogy 
mennyire nehéz a helyzet azt jól  jellemzi, hogy a kormány próbál minél 
kevesebbet beszélni a témáról, és  hivatalos statisztikából is egyre 
kevesebb van: idén a KSH például úgy  döntött, hogy nem fogják tovább 
mérni a létminimumot.
 Friss 
kutatások továbbra is alátámasztják, hogy a magyar háztartások  jelentős
 hányada nélkülöz: az ország egészében a háztartások 37  százaléka 
számít depriváltnak (szegénynek, kevés jószághoz van  hozzáférésük az 
anyagi helyzet miatt), egyötödük pedig súlyosan  depriváltnak, azaz a 
mindennapi megélhetésre sincs fedezet, a családban a  gyermekek pedig ki
 vannak téve az éhezésnek és egyéb szörnyű  körülményeknek.
A 
depriváció pedig egyfajta  csapdahelyzetet is teremt a családokban: 
Magyarországon kevés program és  támogatás van arra, hogy a gyermekek ki
 tudjanak szakadni ebből a  környezetből, így legtöbb esetben akár 
generációkon is átível családon  belül ez a kilátástalan helyzet.
 
Az oktatás szerepe
Az 
egészségüggyel és oktatással  foglalkozó elemzésünkben már kitértünk 
arra a tényre, hogy a magasabb  végzettséggel rendelkező személyek 
nagyobb eséllyel tudnak elhelyezkedni  a munkaerőpiacon, a diplomás 
munkanélküliek aránya pedig elenyésző a  középfokú végzettséggel sem 
rendelkező munkanélküliek arányához képest.
Az 
MTA-Tárki kutatása is hasonló  eredményekre jutott: a diplomások körében
 nemcsak a munkanélküliségi  ráta jóval alacsonyabb, hanem az átlagbérek
 is jóval magasabbak. A  legfeljebb általános iskolai végzettséggel 
rendelkező háztartásokban az  egy főre jutó jövedelem alig haladja meg a
 90 ezer forintot, ezzel  szemben a diplomásoknál ez az összeg a 190 
ezer forintot is meghaladja,  tehát a különbség több mint kétszeres.
Hasonló
 számokra jutottak, amikor azt  vizsgálták, hogy a különböző 
végzettséggel rendelkező apák gyermekeinek  jövedelmi helyzete hogyan 
alakul: miközben egy diplomás apa gyermeke  átlagban 180 ezer forintos 
jövedelemhez juthat, a 8 osztályos  végzettséggel rendelkező apák 
gyermekeinél ez az átlag alig haladja meg a  100 ezer forintot. Az 
adatok továbbra is alátámasztják, hogy sokak  jövője már születésük 
pillanatában eldől, mivel a gyenge állami  struktúra és a kevés program 
mellett olyan csapdahelyzetbe kerülnek,  hogy nem tudnak hozzáférni a 
magasabb szintű oktatási rendszerhez.
Természetesen
 ez a végzettséghez kötött  deprivációs indikátorokon is látszik: 
elsősorban azok a háztartások  néznek szembe súlyos anyagi problémákkal,
 ahol a végzettség  alacsonyabbak, és ez az arány fokozatosan javul 
előrehaladva a létrán: A  legfeljebb általános iskolai végzettséggel 
rendelkező háztartásoknál a  deprivációs arány 60 százalék felett van, 
felsőfokú végzettségnél ez az  arány már csak 10 százalék. Bár ezek 
eléggé nyilvánvaló tények, az  adatokból jól látható, hogy hatalmas 
különbség alakult ki az alapján,  hogy ki, milyen végzettséggel és ebből
 fakadóan milyen jövedelemmel  rendelkezik, az olló az elmúlt 4-5 évben 
csak tovább nyílt. Amennyiben  lennének friss statisztikák a hazai 
Gini-indexről, akkor jól láthatnánk,  hogy a jövedelemtranszfernek 
(például az adóreform, ezen belül is az  egykulcsos adó) köszönhetően a 
társadalmi csoportok közötti jövedelmi  különbségek emelkedtek.
Jelentős regionális eltérések
Egy 
másik súlyos probléma a hazai  régiók közötti különbségek. Négy 
magyarországi régió szinte mindig  szerepel az Európai Unió 
legszegényebb régióit rangsoroló listáin:  Észak-Magyarország, 
Észak-Alföld, Dél-Alföld és Dél-Dunántúl. A  felsorolt négy régió 
jelentős lemaradásban van Budapesthez, vagy éppen a  közép-dunántúli és 
nyugat-dunántúli régióhoz képest, és nemcsak a  fejlettségben, hanem az 
átlagjövedelmekben is megmutatkozik: miközben  Közép-Magyarországon az 
átlagjövedelem több mint 160 ezer forint (Uniós  összehasonlításban ez 
is gyér adatnak mondható), az észak-alföldi  régióban még a 100 ezer 
forintot sem éri el. Az eltérésnek több oka is  van:
– A már
 említett fejlettségbeli  különbség: beágyazottabb, fejlettebb 
infrastruktúra van Nyugat- és  Közép-Magyarországon (beleértve 
Budapestet).
– A 
fejlettebb régiók iparosodottabbak,  a szolgáltató szektornak 
jelentősebb szerepe van, valamint a hálózati  szerkezetek is 
fejlettebbek, ezzel szemben az elmaradott régiók nem  tudtak kilépni a 
tradicionális ipar árnyékából, valamint a mezőgazdaság  továbbra is 
jelentős szereppel bír.
– A 
fent említett okok miatt a képzett  munkaerő nyilvánvalóan a fejlettebb 
régiókban talál munkát, részben  annak köszönhetően is, hogy a magasabb 
szervezettségi is hálózati  szintnek köszönhetően ezekben a régiókban 
jönnek létre azok a  munkahelyek, amelyek felszívják a képzett 
szakembereket.
A 
felsorolt három pont miatt az  elmaradott régiók közép távon sem 
számíthatnak sok jóra, hiszen  önmagában az infrastruktúra fejlesztése 
még nem fogja felvirágoztatni a  régiókat. Ez már régóta nem elég. Ha 
például nincs képzett munkaerő,  akkor nem lesznek magasabb hozzáadott 
erőt biztosító álláshelyek, és ez  oda-vissza igaz.
Ilyen 
körülmények között nem véletlen,  hogy a deprivációs arány a szegényebb 
régiókban a legmagasabb, és az itt  élő emberek túlnyomó többsége nem 
tud ebből a csapdahelyzetből  kikecmeregni.
Sokaknak csak a közmunka jut
A 
szegényebb régiókban az egyik  megoldás a közmunka. A közmunka azonban 
nem képes megoldani a súlyos  társadalmi problémákat: egyrészt nem 
biztosítja a létminimumhoz elegendő  jövedelmet, másrészt a közmunka és a
 versenyszféra között az átjárás  elenyésző: gyakorlatilag ugyanúgy 
egyfajta csapdahelyzetként lehet  jellemezni, mint a szegénységet, és 
összességében a közmunkaprogramot  nem lehet másként értékelni, mint egy
 aktív szociális támogatást, ami  felváltotta a korábbi passzív 
támogatást.
 
Ha 
össze szeretnénk foglalni a  magyarországi szegénységgel kapcsolatos 
tudásunkat, akkor egy nem túl  szép kép rajzolódik ki: jelenleg minimum 4
 millió magyar él  szegénységben, a számuk pedig fokozatosan emelkedik, 
mivel nincsenek meg  azok a gazdaság és társadalompolitikai feltételek, 
amelyek az ellenkező  irányba löknék el a folyamatot. A legfrissebb 
felmérések adatai is  alátámasztják, hogy az oktatásnak például fontos 
szerepe van abban, hogy  az egyes háztartások jövedelmi helyzete hogyan 
fog alakulni. A hazai  oktatásban tapasztalható áldatlan állapotok és 
pénzkivonás viszont azt  eredményezi, hogy a szegénység tovább fog 
mélyülni, mert egyre  kevesebben fognak hozzáférni a minőségi 
oktatáshoz, és ezek a szegényebb  háztartások gyermekei lesznek.
Ha a 
kormány valóban tenni akar azért,  hogy csökkenjen a deprivációs arány 
Magyarországon, akkor számos helyen  jelentős reformokra lenne szükség. 
Ezek egyike a már többször említett  oktatási rendszer. A kormány 
hallgatása és a téma kerülése viszont  inkább azt sugallja, hogy a 
Fidesz semmit sem akar tenni annak  érdekében, hogy ne a 4 millió 
szegény országa legyünk. Jelen körülmények  között pedig csak tovább 
fognak emelkedni mind a társadalmi  különbségek, mind pedig a hazai 
régiók közötti különbségek.
 (tenytar)
Bal-Rad komm:
 “…A kormány  hallgatása és a téma kerülése viszont inkább azt sugallja,
 hogy a Fidesz  semmit sem akar tenni annak érdekében, hogy ne a 4 
millió szegény  országa legyünk…”
-Nyilvánvaló, hogy ez a  
probléma NEM CSAK A DÖBRÖGISTA HORDA “ereménye”! Ez rendszerszintű  
probléma. Legalább 25 esztendő alatt föltorlódott rendszerhiba.
Amitől függetlenül  
persze-Magyarország jobban teljesít! És ezt nem szabad elhallgatni! Ezt 
 kell hangozatni! Hátha az a négymillió nyomorult is elhiszi.
 
 
 
 
          
      
 
  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése