Közpénzből ígér az állam és az unió boldog jövőt a leállított M4-es autópálya-építkezés árnyékában. Abonyban esőálló tábla plexije mögül tudatják a polgárokkal, hogy szükség van rájuk. Az állami propaganda szövege heroikus: „Hősök: hétköznapi emberek, akik odaadással végzik a munkájukat, vállalják a kihívásokat.” Nem szokatlan ez a retorika, különösen Magyarországon nem az, az állami kommunikáció többnyire lefedi a kormánypártok folyamatos kampánypropagandáját.

De minden bizonnyal nem lehetne találni olyan embert sem itt, sem az országban, akit ne kapna el azonnal a vállalkozási kedv, aki ne érezné magában a kihívást, és ne akarná kezébe venni a sorsát – amire a plakát buzdítja –, ha nem állna üres zsebbel és magára hagyottan a hirdetmény előtt. Vállalkozna is, ha ehhez nem kellene előnyökért kuncsorognia, hogy aztán majd valamilyen formában, de főként okosba’ viszonozza a hitelhez juttató szívességét. Különben meg, köszöni szépen, az állampolgár elvan, így vagy úgy, de boldogul, és már az sem tűnik fel neki, hogy csak négyévente, többnyire választások előtt van rá szükség, élete ikszek közé szorított kormányciklus. Ha pedig mégis túlcsordulna benne a reménytelenség, legfeljebb arrébb áll egy faluval vagy egy országgal. Nem mintha ott boldogabb világ várná, csak éppen a hely, ahol él, az lett boldogtalan.
Viktor összeveszett Lajossal
Abony felett tiszta az ég, de a magasban megjelentek már a fátyolfelhők. A település utcáival mélyen az Alföldbe nyúlik. A statisztikák szerint majdnem tizenötezren élnek itt, ám ahogyan a helybéliek mondják, többnyire csak aludni járnak haza. A 4-es út meg a vasút nagy kincs, összeköti Abonyt a világgal, de az is igaz, könnyen el is visz innen mindent és mindenkit.
Békés város ez, nem nagyon foglalkozik vele az országos média, most azonban két hírrel is helyet kapott a híradókban. Az abonyiak egyikre sem számítottak, és legkevésbé örülnek annak, hogy beszélnek róluk. Mert az még csak hagyján, hogy az Orbán-kormány leállította a város határába tervezett M4-es autópálya építését, de a város pénze – 279 millió forint – is bent ragadt az alig egy hónapja bedőlt Quaestor Értékpapír-kereskedelmi és Befektetési Zrt.-ben.
Nem sok pénz, mármint ahhoz képest, hogy az útépítő cégek (Colas-Swietelksy, Közgép-A-Híd, Strabag) a senki földjére tervezett 29 kilométernyi M4 nyomvonalán – terepviszonyoktól és építményektől függően – ezerméterenként költöttek volna el 2–14 milliárd forintot. Már a kérdés is demagóg, nemhogy a rá adott válasz, hogy mi ér többet: egyetlen kilométernyi minőségi aszfalt, vagy egy tizenötezres város lakóinak sorsa, de az abonyi állami hirdetőtábla előtt állva, úgy tűnik, hogy a helyiek összefüggést vélnek felfedezni a két eset között. No, nem azért, mert Orbán Viktor összeveszett bizonyos Simicska Lajos milliárdossal, hiszen az éles szóváltás még a legjobb barátok között is megesik. De azóta mintha minden aszerint alakulna országosan, hogy honnan lehetne elvenni az állami és uniós forrásokat biztosító, busás hasznot termelő beruházásokat a barátilag milliárdossá lett Lajostól; akinek cége az M4-est is építeni kezdte, és akitől most vissza akarják venni a félbehagyott útra elköltött milliárdokat. A nép egyszerű hangján szólva erről csak annyit gondol az állampolgár, hogy ha már eddig is előnyök és jutalmazások rendszerében irányították az országot, ahol szemmel láthatóan mindenki gazdaggá lett az elmúlt öt évben, aki közel került elosztáshoz és döntéshozatalhoz, miért nem jönnek ide az urak, azokban a feszes kis zakójukban a leállított és harmadában már előkészített M4-es autópálya alapjába öntött homokjára? Itt lejátszhatnák egymás között gondjaikat, amúgy férfihoz méltó módon, plakátnyelven szólva, hősiesen és odaadással. Mert itt valóban van egy alig harminc kilométernyi szakasz a magyar valóságból. Félig kész hídbetonoszlopok, ég felé meredő vasrudak hirdetik. Magányosan, párosan vagy éppen sorban pipiskednek, szétszórva az alföldi talajon. Köröttük fut a félig-meddig ledöngölt, homokkal fedett nyomtáv. A 4-es főút két oldalán olykor kisebb hegybe hordva állnak, akár dűnék is lehetnének vagy lecsupaszított kunhalmok. De ezek inkább egy osztogató és megvonó rendszer szimbólumai.

Persze az 
alföldi ember nem lehet hős egy  ilyen küzdelemben. Az, aki valóban 
odaadással végzi a munkáját és  vállalná a kihívásokat, eltűnik lassan. 
Felemészti a rendszer. Nevét,  arcát sem vállalja, ha újságíróval szóba 
áll, hiszen ő az, aki a  rendszer legalján áll. Ő az, aki dolgozik. Akár
 autópályát épít, akár  elbontja azt. Neki mindegy, hogyan hívják a 
kivitelezőt, s hogy milyen  színű zászló lobog az úthenger tetején. A 
lényeg csak az, hogy dolgozni  tudjon, hogy ne legyen kiszolgáltatott. 
Hogy azt érezze, ha nem is az  államé, de legalább az asszonyának hőse 
lehessen, a gyerekeié, amikor  hazatér. De ezt a rendszert úgy találták 
ki és építették fel, hogy csak  az járhat rosszul, aki a vállalkozási 
piramis legalján áll. Merthogy az  állami tenderen győznek a nagyok, a 
konzorciumok. Azok szerződést kötnek  a vállalkozókkal a munka 
elvégzésére, a vállalkozók meg  alvállalkozókkal, azok meg újabb 
alvállalkozókkal. Így jelennek meg  aztán a helyi szórólapokban az olyan
 típusú hirdetések, hogy lapátost  keresünk, és a kétkezi munkából élő 
helyiek, szakemberek megindulnak,  arccal a pálya felé, árkot ásnak, 
rézsűt építenek, vadkerítést,  füvesítenek, térköveket pakolnak, és 
töredékéért elvégzik azt a munkát,  amennyiért a fővállalkozó elvállalta
 azt. Ez a modern feudalizmus  lényege, és a rendszer, mindaddig, amíg 
van pénz, működik.
Pedig nagyon tudnak utat építeni
 Most viszont nem működik. Az építkezés áll. Az abonyi ember meg csak  
pislog, zsebében az öklét szorítja. Nézi az állam hirdetőtábláját, és  
mindent elmond a helyzetéről, valamint a Magyarországon kialakult  
társadalmi hangulatról, amikor úgy próbálja magyarázni sorsának  
rosszabbra fordulását, hogy mindenről „ez a fideszes Gyurcsány” tehet. A
  munkásnak ugyanis, akinek az M4 építésének ígérete elhozta a 
mindennapi  munka lehetőségét, csakis egyetlen ura van. Az, akitől a 
pénzt kapja.
Most viszont tanácstalan, mi lesz vele. Nem verné nagy dobra, hogyan ragadt bele a leállított M4-es építkezésbe, mert úgy tudja, hogy Lázár János miniszterelnökséget vezető miniszter májusban még bejelentheti: mégiscsak lesz valami a nyomtávval, és ha lesz az a valami, abból neki pénze lesz, s talán mégsem kell eladni a teherautóját, amivel a sódert meg a homokot hordta. Csak azt nem érti, és ennél a pontnál a földre köp, hogyan lehetséges az, mert ezt magyarázza meg neki valaki, hogy ha nincsen pénz a már megkezdetett M4-es autópályára, akkor honnan van pénz arra, amit Orbán Viktor miniszterelnök március végén Sopronban bejelentett, miszerint 2018-ra minden megyei jogú városba négysávos autóútnak kell vezetnie. Induljon autóival Sopronba vagy Egerbe, vagy várakozzon, amíg ismét megszólítja, magához hívja az állam?


 
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése