Gyerekeinknek lassanként történelmi 
fogalomként kell magyaráznunk,  hogy mit is jelentett valaha a “sorozás”
 fogalma. Valószínűleg nem sokan  sírják viszsza a kötelező katonai 
szolgálatot, de egy dologra biztosan  jó volt: nagy mintán országosan 
reprezentatív felmérésekre adott  lehetőséget egy bizonyos 
korosztálynál. Egy ilyen felmérés eredményeiről  számolunk be – kissé 
megkésve – írásunkban.
Az 1998-as sorozáson majdnem 7 ezer 18 éves fiatalember kitöltött egy intelligenciatesztet.1 A vizsgálat a KSH mintavételi szakemberei által kidolgozott mintavételi eljárás alapján országosan reprezentatív mintán2 történt.
A vizsgálat során a KSH Népességtudományi Kutató Intézet3
 nagyszámú háttérváltozóról gyűjtött adatokat. Cikkünkben néhány ilyen  
változónak az összefüggéseit vizsgáljuk meg az intelligenciával, miután 
 egy rövid séta erejéig betekintést nyújtunk az Olvasónak az  
intelligencia témakörének dzsungelébe.
Az intelligenciáról
Kevés pszichológiai szakmai kérdés 
váltott ki olyan széles szakmai  vitát és keltette fel olyan sok ember 
érdeklődését, mint hogy mi is az  intelligencia.4 Amikor száz
 évvel ezelőtt Alfred Binet a  francia Oktatási Minisztérium felkérésére
 megalkotta az első  intelligenciatesztet az iskolaérettség 
vizsgálatára, valószínűleg nem is  sejtette, micsoda szellemet engedett 
ki a palackból. Az  intelligenciának sok-sok elmélete, gyakran használt 
vizsgálati módszerei  vannak,5 az intelligencia fogalma része
 a mindennapok  beszélgetéseinek, még korunk legmagasabb szintű 
megdicsőüléséig is  eljutott: nemrégiben televízióshow keretében 
izgulhattunk az ország  intelligenciájáért.
Mi okozhatja az intelligencia 
kiemelkedő népszerűségét?  Valószínűleg az a hit, hogy az intelligencia 
nem egyszerűen “általános  értelmi képesség”, hanem a sikeres élet 
feltétele. És valóban, ha  intelligencián a lényeges problémák 
meglátását, a problémák megoldásához  szükséges stratégiák megtalálását 
és gondos végrehajtását értjük, ez  szinte mindenütt jól jön az életben.
 Még akkor is így van ez, ha tudjuk,  hogy ez távolról sem “minden”: az 
egész életen át tartó tanulás,6 valamilyen speciális területen való kiválóság, az érzelmek intelligenciája,7 a kreativitás, a jóság, a bölcsesség8 mind-mind olyan emberi tulajdonságok, amelyek jelentősége legalább olyan nagy, mint az intelligenciáé.
Spearman – az “általános 
intelligencia” fogalmának megalkotója –  sohasem állította, hogy az 
intelligens viselkedéshez pusztán valamiféle  “okosságra” van 
szükségünk. Az általános intelligencia fogalmába  beletartozik, hogy 
feltaláljuk magunkat új helyzetekben, hogy képesek  vagyunk azt az 
információt felidézni, amire éppen szükségünk van, hogy  helyesen tudjuk
 megítélni egy jelenség okait stb. Az “intelligens  viselkedés” fogalmát
 éppen azért kifogásolták sokan, mert annyira sok és  sokféle tudás, 
motivációs beállítottság és képesség gyűjtőedénye. Az  emberek 
sokféleképpen járulhatnak hozzá egy feladat megoldásához, és ezt  a 
képességüket egyetlen mérőszám nem tudja kifejezni. Sokkal  izgalmasabb 
kérdés, hogy mik azok a tevékenységek, amelyeket valaki  előszeretettel 
végez, és milyen képességeit tudja a siker érdekében  mozgósítani. Hiba 
lenne tehát túlbecsülnünk az intelligencia magyarázó  erejét. Az 
intelligencia még az “intelligenciát igénylő” munkában  nyújtott 
teljesítmény varianciájának is csak a 10 százalékát magyarázza.
A munkahelyi teljesítményt befolyásoló
 tulajdonságok –  irányítóképesség, kezdeményezőkészség, képesség 
emberek munkájának  megszervezésére stb. – személyes értékrenden 
alapuló, komplex motivációs  beállítódások. Az életben való sikerhez 
kitartásra és újításra,  előrelátásra és spontaneitásra, 
kapcsolatteremtésre és önálló munkára  egyaránt szükség van. Ezek a 
kompetenciák olyan feladatokban mutatkoznak  meg, amelyeket az ember 
nagyon fontosnak tart, amelyek megoldására  komoly erőfeszítést tesz.9
Ha valamelyik ilyen típusú 
kompetenciánk hiányzik, többnyire egy  másikat használhatunk fel a 
probléma megoldása érdekében,  általánosságban véve azonban minél több 
ilyen kompetenciával  rendelkezünk, annál nagyobb esélyünk van a 
sikerre. Jól látszik tehát,  hogy a kognitív teljesítmények mögött 
nemcsak kognitív, hanem érzelmi és  motivációs folyamatok is 
meghúzódnak. De azért az intelligencia  jelentősége nem kérdőjelezhető 
meg: ha nem is garantálja a munkahelyi  sikert, a szükségesnél 
alacsonyabb színvonala sikertelenséghez vezet.  (Albert Einstein 
megfogalmazásában: “Csak két végtelen dolog van: az  univerzum és az 
emberi butaság, de az előbbiben nem vagyok biztos.”)
Az intelligencia és 
a társadalmi-gazdasági háttér
a társadalmi-gazdasági háttér
Az amerikai hadseregben az első 
világháborúban végzett  intelligenciavizsgálatok óta az intelligencia és
 a társadalmi-gazdasági  háttér közötti összefüggés a pszichológia egyik
 legjobban bizonyított  tétele. A negyvenes években az amerikaiak több 
mint 80 ezer ember  vizsgálatával mutatták ki a többé-kevésbe 
nyilvánvaló tényt: bizonyos foglalkozású emberek (könyvelők, 
tanárok) átlagos intelligenciája magasabb más  foglalkozást végző 
emberekénél (gépkezelők, mezőgazdasági munkások),  lényegében a 
foglalkozások társadalmi-gazdasági státusának megfelelően  (noha 
természetesen az egyéni különbségek minden foglalkozási csoporton belül igen nagyok).10
A szülők társadalmi-gazdasági státusa 
(foglalkozásának jellege) és a  gyerekek intelligenciája közötti 
összefüggést is régóta ismerjük:  Amerikában a negyvenes években a 
fizikai dolgozók és a felsőfokú  végzettségűek gyerekeinek átlagos 
intelligenciája között 20 pont (több  mint 1 szórás [SD]) különbség volt
 óvodáskorukban, és ez a különbség  lényegében változatlan maradt 18 
éves korukig.
Arthur Jensen 1969-es cikkével került 
újra az érdeklődés  középpontjába a vita: intelligenciánk elsősorban 
öröklött vagy  környezeti/nevelési tényezőktől függ-e. Jensen szerint az
 intelligenciát  döntő részben genetikai tényezők határozzák meg, azért 
az amerikai  feketék és fehérek intelligenciája közötti (kb. 1 
szórásnyi) különbség  is genetikai eredetű – és így a kisebbségi 
felzárkóztató programok eleve  kudarcra vannak ítélve.11
Herrnstein és Murray “A haranggörbe” 
című könyve 1994-ben újra  középpontba állította a kérdést: a társadalmi
 rétegek közti  egyenlőtlenségek okozzák-e az intelligenciában mutatkozó
 eltérést, vagy  fordítva, az IQ öröklött eltérései határozzák meg a 
társadalmi  rétegződést. A válasz valahol az “is-is” környékén lehet. A 
jó iskolák  többnyire az értelmesebb fiatalokat keresik, de hogy végül 
ki milyen  iskolába és hány évig jár, azt az értelmi képessége mellett a
  társadalmi-gazdasági háttere határozza meg.
Az intelligenciakutatások egyik 
legmeglepőbb eredménye, hogy az  emberiség intelligenciatesztekkel mért 
intelligenciája rohamosan  növekszik (30 évente 1 szórással). Érdekes, 
hogy az amerikai feketék  intelligenciájának gyarapodása valamivel 
nagyobb, mint a fehéreké, így a  feketék 1995-ös átlagintelligenciája 
megegyezik a fehérek 1945-ös  átlagintelligenciájával. “Ennélfogva a 
fajok közötti IQ-különbség  környezetelvű magyarázatának csak a 
következőt kell feltételeznie: a  feketék átlagos környezete 1995-ben 
ugyanolyan volt, mint a fehérek  1945-ös átlagos környezete.” “Ezt én 
nem találom teljességgel  valószínűtlennek” – teszi hozzá Flynn, az 
intelligencianövekedés  jelenségének felismerője.
Az általunk használt 
intelligenciateszt
intelligenciateszt
Vizsgálatunkban egy nemzetközileg 
általánosan használt nem verbális  teszt, a Raven Progresszív Mátrixok 
(RPM) egy viszonylag új,  “középnehéz” változatát, az úgynevezett RPM Sztenderd Pluszt (SPM+) használtuk.12
 A teszt 3 (breve) 3-as formában elrendezett ábrákból áll, melyek közül 
 egy hiányzik. A feladat a hiányzó ábra kiválasztása a megadott nyolc  
lehetőség közül. A feladatok fokozatosan nehezednek: valójában az a  
kérdés, hogy a vizsgált személy meddig (milyen komplexitási szintig)  
képes eljutni a feladatok megoldása során.
Torzultak-e az eredményeink?
A vizsgálati eredmények értékelése 
előtt az volt az egyik  aggodalmunk, hogy vajon a sajátos vizsgálati 
helyzet mennyiben  torzította a teszteredményeket. Más szóval: a 
jelöltek mennyiben  próbáltak valóságos képességeiknél gyengébb 
teljesítményt produkálni,  abban a reményben, hogy a gyenge 
teszteredmény hozzásegítheti őket  ahhoz, hogy felmentést nyerjenek a 
sorkatonai szolgálat kötelezettsége  alól. Ez az aggodalmunk jórészt 
alaptalannak bizonyult.
A biztonság kedvéért az átlagosnál 4 
szórással kisebb értékeket – a  vizsgált személyek 0,2 százalékát – 
kihagytuk a további feldolgozásból.
Az eredmények átlaga pontosan megfelel a romániai 18 évesek reprezentatív vizsgálatakor kapott értékeknek.
A szocio-ökonómiai státus mutatója
Mivel a család anyagi helyzetét 
firtató kérdésre csak a vizsgálati  személyek rendkívül alacsony 
százaléka válaszolt, ezért a vizsgált  fiatalok szocio-ökonómiai 
státusát egyéb adatokból kellett  megbecsülnünk. Vizsgálatunkban a szülők iskolázottságának összesítéséből
 nyert adatot tekintettük úgy, mint a gyerek szocio-ökonómiai  
csoportjának meghatározója. A következőkben bemutatjuk, hogy a szülők  
iskolázottsági szintje meghatározó befolyást gyakorol a család és a  
gyerek életkörülményeinek igen széles körére.
A szülők iskolázottságát a következőképpen jellemeztük:
* 0 pontot kapott az a szülő, aki kevesebb mint 8 osztályt végzett,
* 1 pontot kapott az, aki elvégezte a 8 osztályt,
* 2 pontot kapott az, aki középiskolai végzettséget szerzett, és
* 3 pontot kapott az, aki felsőfokú végzettséget szerzett.
Hazánk lakosságának iskolázottsága 
igen szomorú képet mutat:  csaknem 1 millió munkaképes ember nem végezte
 el a 8 osztályt. Ez a  helyzet súlyosabb a férfiak körében: a férfiak 
közül többen nem végezték  el a 8 osztályt, és kevesebben rendelkeznek 
középiskolai végzettséggel,  mint a nők közül.
Magyarországon különösen igaz, hogy 
“hasonló hasonlóval házasodik  össze”. A vizsgálaton részt vett fiatalok
 csaknem felének mindkét  szülője 8 osztályt végzett, és a fiatalok 
szüleinek kétharmada azonos  iskolai végzettségű. Talán érdemes 
megjegyezni, hogy miközben 2 olyan  párt találtunk, ahol az apa 
középiskolai végzettségű és az anya a 8  osztályt végezte el, 100 olyan 
pár volt a mintánkban, ahol ez a felállás  “fordított”, és miközben az 
egyetemet végzett apa – 8 osztályt végzett  anya párok száma 65, az 
egyetemet végzett anya – 8 osztályt végzett apa  párok száma 154. 
Mintánkban 27 fiatal édesanyja felsőfokú végzettségű,  édesapja viszont a
 8 osztályt sem végezte el, de egyetlen olyan  fiatalember sem volt a 
vizsgált csoportban, akinek az apja felsőfokú  végzettséget szerzett, ám
 az anyja a 8 osztályt sem végezte el.
A két szülő iskolázottságának aránylag
 szoros összefüggése  (korrelációs együtthatóval kifejezve 0,57) 
lehetővé tette, hogy a két  szülő végzettségét öszszeadva egy új mutatót hozzunk létre. A továbbiakban ezzel a mutatóval jellemezzük a vizsgált fiatalok szocio-ökonómiai státusát.
A szocio-ökonómiai státussal összefüggő tényezők
A két szülő iskolázottságának 
összeadásából kapott érték – a  szocio-ökonómiai státus – vizsgálatunk 
szerint összefüggést mutat többek  közt:
1. a fiatal sorozáskori legmagasabb iskolai végzettségével (iskolázottságával),
2. a fiatal lakhelyének településtípusával,
3. a katonai alkalmassággal,
4. azzal, hogy van-e számítógép a családban,
5. azzal, hogy hány könyv van a családban,
6. a fiatal testmagasságával,
7. azzal, hogy a fiatal hetente hányszor zuhanyozik, illetve mos fogat,
8. a fiatal táplálkozási szokásaival,
9. azzal, hogy a fiatal dohányzik-e (a magasabb végzettségű szülők gyermekei ritkábban dohányoznak).
Ezek az összefüggések nem feltétlenül 
jeleznek közvetlen ok-okozati  kapcsolatot a szülők iskolázottsága és a 
fent felsorolt jellemzők  között, inkább arra mutatnak rá, hogy ezek 
mögött a jellemzők mögött  létezik egy közös faktor – a szocio-ökonómiai
 státus -, amely rendkívül  széles körben és igen jelentős mértékben 
befolyásolja az emberek  lehetőségeit, viselkedését, teljesítményét.
Az első 4 összefüggést néhány 
mondatban külön is bemutatjuk,  mielőtt rátérnénk tanulmányunk fő 
témájára, az intelligencia és a  szocio-ökonómiai státus kérdésére.
1. Iskolázottság
A 18 éves fiatalok legmagasabb iskolai végzettsége
 erősen  függ a szülők végzettségétől. Gyakorlatilag csak olyan 
családban fordul  elő, hogy a gyerek sorozáskor még nem fejezte be az 
általános iskolát,  ahol a szülők végzettsége is legfeljebb a befejezett
 8 osztály.  Számunkra megdöbbentő tény, hogy azok közül a fiatalok 
közül, akiknek  egyik szülője sem fejezte be az általános iskolát, egy 
sem jutott el  gimnáziumba vagy szakközépiskolába. A középiskolába 
kerülés esélye a  szülők iskolázottságával egyenes arányban nő.
Szakmunkásképző intézetbe a közepes
 szocio-ökonómiai  hátterű fiatalok mennek. Az ennél hátrányosabb 
helyzetből indulók  feltehetően nem jutnak el a szakmunkásképző 
intézetbe, az ennél  előnyösebb családi hátterűek számára pedig a 
szakmunkásképző intézet nem  nyújt vonzó alternatívát. Ők az általános 
iskola után gimnáziumba vagy  szakközépiskolába mennek, vagy egyáltalán 
nem tanulnak tovább. Erről  tanúskodik, hogy a szakmunkásképző intézetet
 végzettek aránya a 2-es  szocio-ökonómiai státus (általában mindkét 
szülő 8 osztályt végzett)  esetén a legmagasabb, és ez az arány mindkét 
irányban csökken.
2. A település jellege
A magyarországi viszonyoknak 
megfelelően a minták legnagyobb  szegmensét (38 százalékát) a 
kistelepülésekről jövők teszik ki. Az egyes  településtípusok – falu, 
kisváros, közepes város, nagyváros, Budapest –  iskolázottsága 
jelentősen eltér egymástól: a nagyobb településeken  arányaiban több a 
felsőfokú végzettségű és kevesebb azoknak a száma,  akik legfeljebb 8 
osztályt végeztek.
3. A katonai alkalmasság
Érdekes adalék, hogy a családi háttér 
és a katonai alkalmasság  között milyen jelentős az összefüggés: a 
nagyon kedvező és a nagyon  kedvezőtlen hátterű fiatalok lényegesen 
magasabb arányban bizonyultak  (ideiglenesen vagy véglegesen) 
alkalmatlannak a katonai szolgálatra,  mint az átlagos családi 
hátterűek.
4. Könyvek száma a családban
Több vizsgálat kimutatta, hogy a 
“kulturális javak birtoklása” és  az iskolai teljesítmény közötti 
összefüggés még a család anyagi  körülményei és a teljesítmény közötti 
összefüggésnél is szorosabb.  (Magyarországon a “kulturális javakkal 
rendelkező” és “nem rendelkező”  családok gyermekeinek olvasási 
teljesítménye között a nemzetközi  átlagnál jóval nagyobb a különbség.13)
A mi vizsgálatunkból is egyértelműen 
kitűnik, hogy a családban  található könyvek száma szoros kapcsolatban 
van a szülők iskolai  végzettségével: ahol a szülők iskolai végzettsége 
legfeljebb a 8  osztály, ott jó, ha néhány könyv előfordul a családban, 
míg a felsőfokú  végzettséggel is rendelkező családokban szinte 
általános az 50 könyv  fölötti méretű “könyvtár”.
A szocio-ökonómiai háttér 
és az intelligencia 
Mint azt a bevezetőben is jeleztük, a 
szakirodalomban jól  dokumentált jelenség, hogy a magasabb 
szocio-ökonómiai hátterű fiatalok  általában jobb teljesítményt érnek el
 a gondolkodóképességet vizsgáló  teszteken. Például Csapó Benő 
kimutatta, hogy az induktív gondolkodás  fejlődését – és így a tanulók 
képezhetőségét – jelentősen befolyásolja a  szülők iskolázottsága.14 A
 szülők iskolai végzettségével  meredeken emelkedő 
matematikateljesítményt tapasztaltak minden vizsgált  életkorban a 
Monitor ’86 vizsgálatban.15 “Az iskola – úgy tűnik – hiába szeretne a társadalmi esélyegyenlőség ágense lenni” – jegyzi meg az adatokról Báthory Zoltán.16
 A szocio-ökonómiai háttér (illetve a szülők iskolázottsága) és az  
intelligencia közötti összefüggést a mi vizsgálatunk is egyértelműen  
kimutatta: a szülők iskolázottságával egyértelműen nő a fiatalok  
teljesítménye az intelligenciatesztben. Különösen szembeszökő annak a  
100 fiatalnak a rendkívül gyenge eredménye, akiknek egyik szülője sem  
végezte el a 8 osztályt, de nagy az “ugrás” a két következő csoport  
között is: a 8 osztályt végzett szülők gyermekeinek intelligenciája  
lényegesen jobb azoknál, akiknek csak az egyik szülője végezte el az  
általános iskolát. Azoknak a sorköteleseknek, akiknek a szülei  
középiskolát végeztek, lényegesen jobb az intelligenciája, mint a 8  
osztályt végzett szülők gyermekeinek. A felsőfokú végzettségű szülők  
gyermekeinek a teljesítménye volt átlagosan a legjobb az  
intelligenciatesztben.
A nagy minta miatt a két szülő hatása 
külön-külön is vizsgálható  volt. A várható eredményt kaptuk: mind az 
anya, mind az apa  iskolázottsága hatással van a gyerek 
intelligenciájára, de az anya  iskolai végzettsége – a felsőfokú 
végzettségűek csoportjától eltekintve –  lényegesen jobban. (Teljesen 
iskolázatlan apa mellett például az anya  iskolázottságának 
növekedésével a gyermek teljesítménye drasztikusan  nőtt az alkalmazott 
intelligenciatesztben.)
Iskola és intelligencia
Sok vizsgálat kimutatta, hogy az 
iskolázottabb emberek általában  intelligensebbek, noha az iskola 
hatását a gyerek intelligenciájára nem  is olyan könnyű kimutatni. 
Mindenesetre a mi vizsgálatunkban is a  legalacsonyabb végzettségű 
fiatalok teljesítettek a leggyengébben az  intelligenciatesztben. A 
vizsgálatunk ugyanakkor azt is kimutatta, hogy a  szakmunkásképző
 intézetekbe kerüléskor kontraszelekciós  hatások (is) érvényesülnek: a 
magas iskolázottságú szülők nem küldik a  szakmunkásképző intézetbe 
gyermeküket, és a szakmunkásképző intézetek  tanulóinak teljesítménye – 
többek között emiatt is – lényegesen elmarad a  gimnazisták és 
szakközépiskolások teljesítményétől az alkalmazott  
intelligenciatesztben. Az a tény pedig, hogy a sorozáskor – azaz 18  
évesen – a csupán általános iskolát végzett fiatalok átlagos  
intelligenciaszintje is meghaladja a szakmunkásképző intézetben végzett 
 fiúk eredményét, azt mutatja, hogy számos intelligens fiatal, aki nem  
akart vagy nem tudott gimnáziumba vagy szakközépiskolába jutni, úgy  
gondolta, hogy a szakmunkásképző intézet nem nyújt számára elfogadható  
alternatívát.17 
Iskolai teljesítmény és intelligencia
Az iskolai osztályzatok és az 
intelligencia közötti összefüggést  vizsgáló kutatások a két világháború
 idején szoros (0,7 körüli)  korrelációt találtak. Az iskolai 
osztályzatok és az intelligencia között  a mi vizsgálatunkban is szoros 
az összefüggés az általános iskolában  (r=0,5-0,6). A gimnáziumban és a 
szakközépiskolában ez az összefüggés  lényegesen gyengébb (r=0,2), a 
szakmunkásképző intézetekben pedig  gyakorlatilag elhanyagolható. Ez 
utóbbi jól magyarázható azzal, hogy  ezekben az intézetekben a jó 
iskolai teljesítmény gyakran valamilyen  manuális készséghez – és nem az
 általános intelligenciához – kötődik.18 
Település és intelligencia
Amint azt korábban említettük, az 
egyes településtípusokon eltérő a  lakosság iskolázottsága. Láttuk, hogy
 az iskolázottsággal mért  szocio-ökonómiai státus milyen jelentős 
hatással van a gyerek  intelligenciájára, így nem meglepő, hogy az egyes
 településtípusokból  származó fiatalok intelligenciatesztben nyújtott 
eredménye is jelentősen  eltér egymástól: a kistelepüléseken lakók 
átlagos intelligenciája  kisebb a kis- és közepes városokban lakókénál, 
és a nagyvárosi/budapesti  lakosok átlagos intelligenciaértékei 
bizonyultak a legmagasabbnak.
Ha azonban a szülők iskolázottságának 
hatását kiszűrjük, akkor  önmagában az, hogy a fiatal milyen településen
 lakik, nem mutat  szignifikáns összefüggést az intelligenciával.
Számítógép és intelligencia
Gyakran felmerülő hipotézis, hogy a 
technikai környezet fejlettsége  befolyásolja az intelligencia 
kialakulását. Érdemes tehát  összehasonlítanunk a számítógéppel 
rendelkező és nem rendelkező  vizsgálati személyek intelligenciáját.
Természetesen számítottunk rá, hogy 
szignifikáns eltérést kapunk,  ám a kapott eltérés nagyságrendje így is 
meglepő: a számítógéppel  rendelkező családban felnőtt gyerekek 
intelligenciája messze meghaladja a  számítógéppel nem rendelkezők 
intelligenciáját.
Az eredmény értelmezésénél figyelembe 
kell vennünk, hogy ez a  változó is nagyon erősen összefügg a család 
(iskolázottsággal  kifejezett) szocio-ökonómiai státusával: a mi 
vizsgálatunk szerint is  igaz, hogy az egyre magasabb szocio-ökonómiai 
státusú családokban egyre  nagyobb valószínűséggel találunk 
számítógépet. Azokban a családokban,  ahol egyik szülő sem fejezte be az
 általános iskolát, egyetlen esetben  sem találtunk számítógépet, míg az
 olyan családokban, ahol mindkét  szülőnek felsőfokú végzettsége van, az
 esetek 70 százalékában  számítógépet is találunk.
Érdekes, hogy ott, ahol legalább az 
egyik szülő felsőfokú  végzettségű, a számítógép megléte vagy hiánya 
nincs hatással a fiatal  intelligenciájára. Ezt esetleg magyarázhatná az
 a gyakran emlegetett  hipotézis, hogy a számítógép-használat elveszi az
 olvasástól az időt.  Adataink azonban nem támasztják alá ezt a 
hipotézist. Azokban a  családokban, ahol számítógép van, semelyik 
szocio-ökonómiai kategóriában  sem találunk kevesebb könyvet, mint a 
számítógéppel nem rendelkezőknél.  Ellenkezőleg, szinte minden 
kategóriában szignifikánsan több könyvet  találunk a számítógéppel 
rendelkező családokban.
Az intelligencia 
és egyes biológiai tényezők
Az intelligenciát biológiai és környezeti tényezők együttesen határozzák meg.
A következő táblázat azt mutatja be, hogy a születéskori testsúlynak a sorozáskor mért intelligenciával mutatkozó összefüggése lényegesen lazább és öszszetettebb, mint például a sorozáskori testmagassággal
 mutatkozó összefüggése. Ez összességében arra utal, hogy az  
intelligencia biológiai meghatározottsága kisebb, mint a testmagasságé.
A születéskori testsúly és a születéskori testhossz között – természetesen – rendkívül szoros, 0,7-es korrelációt találunk.
A születéskori testsúly és a sorozáskori
* testmagasság közötti korreláció 0,3,
* testsúly közötti korreláció 0,2,
* intelligencia közötti korreláció 0,1.
A kérdés vizsgálatakor érdemes 
megfigyelnünk, hogy az intelligencia  és a születéskori testsúly közötti
 fenti korreláció a teljes vizsgált  csoportra vonatkozik. Ha azonban a 
vizsgált csoportot kettéosztjuk  alacsony és magas szocio-ökonómiai 
státusú gyermekre, akkor azt  találjuk, hogy még ez a rendkívül gyenge 
összefüggés is csak az alacsony  státusú gyermekek esetében van jelen, 
magas státusú gyermekek esetében  ilyen összefüggést nem találunk.
A születéskori testsúly és az 
intelligencia közötti összefüggés  vizsgálatakor kiinduló 
feltételezésünk az volt, hogy az alacsony  születési testsúly 
kedvezőtlenül befolyásolhatja a felnőttkori  intelligenciát. E 
feltételezés vizsgálatakor természetesen figyelembe  kell vennünk azt 
is, hogy a legalacsonyabb (0-2) szocio-ökonómiai  helyzetű családokban a
 gyermekek születési súlya szignifikánsan  alacsonyabb.
Sikerült kimutatnunk azt is, hogy a 
rendkívül alacsony születési  testsúly csak alacsony státusú családban 
jár együtt alacsonyabb  felnőttkori intelligenciával.
E jelenség egyik lehetséges 
magyarázata, hogy bár a rendkívül  alacsony születési súly valóban 
hátrányos lehet az intelligencia  kialakulása tekintetében, kedvező 
környezeti feltételek mellett ez a  hátrány kiegyenlítődik.
Intelligencia és táplálkozás
A vizsgálatban részt vevők 19 élelmiszerfajtáról megadták, hogy azokat milyen gyakorisággal fogyasztják. Ezekből a válaszokból táplálkozási szokási kategóriákat alakítottunk ki oly módon, hogy megvizsgáltuk az egyes élelmiszerfajták fogyasztása közötti összefüggéseket.
Ezt követően faktoranalízis 
segítségével 3 táplálkozási kategóriát  különítettünk el: gyorséttermi 
(hamburger, hot-dog, kóla, chips);  egészséges (nyers zöldség, gyümölcs,
 tejtermék) és zsíros táplálkozást.
Mint várható volt, a táplálkozási 
szokások jelentősen eltérnek a  különböző szocio-ökonómiai státusú 
vizsgálati személyek esetében.
A nagyon alacsony és a nagyon magas 
státusú fiatalok kevesebb  gyorséttermi élelmiszert fogyasztanak – 
valószínűleg egészen eltérő  okból.
Az alacsony és magas szocio-ökonómiai státusúak sokkal több zsíros ételt esznek.
A magas szocio-ökonómiai státusúak sokkal több egészséges élelmiszert fogyasztanak.
A fentiek ismeretében nem meglepő, 
hogy összességében az egészséges  táplálkozás pozitívan (r=0,247), a 
zsíros táplálkozás negatívan (r=  -0,19) korrelál, míg a gyorséttermi 
táplálkozás nem mutat összefüggést  az SPM+ pontszámokkal. A 
táplálkozási szokások az alsó három  szocio-ökonómiai státusú csoporton 
belül is összefüggést mutatnak az  intelligenciával.
Összefoglalás
Írásunkban “csemegéztünk” a 18 éves, 
sorozáson megjelent fiatalok  szocio-ökonómiai státusa és 
intelligenciája közötti összefüggések  között. A vizsgálat eredményei 
azt mutatják, hogy az alacsony  szocio-ökonómiai státusú vizsgálati 
személyeknél lényegesen gyakrabban  állapítható meg szignifikáns 
összefüggés a környezeti tényezők és az  intelligencia között, mint a 
magas státusú személyek esetében.
A szülők iskolázottsága és a fiatalok 
intelligenciája közötti  szoros kapcsolat arra figyelmeztet, hogy a 
leszakadó, nehéz helyzetű  családok felzárkóztatása nem csupán a ma élő 
nemzedék élete  szempontjából fontos szociális feladat, de a nemzet 
jövőjét meghatározó,  égető társadalmi szükségszerűség.19
Az iskolázottság és az intelligencia 
közötti szoros kapcsolat nem  bizonyítéka annak, hogy az iskola 
elősegíti az értelmi képességek  fejlődését. További vizsgálatoknak 
kellene eldöntenie, hogy ez az  összefüggés az iskola fejlesztő vagy 
csak szelekciós hatásának tudható-e  be. Ez lényeges különbség az 
iskolarendszer társadalmi szerepének  szempontjából. Ha az 
iskolarendszer képes az intelligencia  fejlesztésére, ez arra utalna, 
hogy – jelenlegi formájában is – alkalmas  lehet az elmaradottak 
felzárkóztatására, és hozzájárulhat egy  igazságosabb társadalom 
megteremtéséhez. Ha azonban csak a fennálló  viszonyok konzerválásának 
eszköze, akkor alapjaiban szorul  megváltoztatásra.20
A pszichológia kompetenciája egyrészt 
abból áll, hogy felhívja a  társadalom figyelmét, hogy a változtatás 
útja az alacsony  szocio-ökonómiai státusú emberek esetében a gazdasági 
körülmények  alapvető megváltoztatása, ami viszont az iskolázottság 
szintjének  jelentős emelése nélkül elképzelhetetlen.21 
Másrészt abból,  hogy megtalálja azokat a módszereket, amelyekkel a jobb
 körülmények  között élők gondolkodóképessége is növelhető.
Tanulmányunkban csoportok közötti 
különbségeket vizsgáltunk. A  feltárt összefüggések statisztikailag 
szignifikánsak. Tudatában vagyunk  annak, hogy minden ember külön világ,
 csak rá jellemző élettörténete,  személyisége, ismeretei, képességei 
vannak. A környezetünk befolyásolja,  hogy mivé válhatunk, de ettől még 
megmarad az egyén felelőssége a saját  sors alakításáért. Nehéz azonban a
 kitörés a társadalmi  meghatározottságból. Ha azt akarjuk, hogy 
mindenki megvalósíthassa a  benne rejlő lehetőségeket, akkor az emberek 
számára emberhez méltó  körülményeket, feltételeket kell teremteni: 
olyan országot, amelyben  mindenkinek lehetősége van rá, hogy iskolába 
járjon, és erre a  családjától vagy ennek hiányában a társadalomtól 
kellő támogatást is  kapjon. Ahol nem a létért folytatott elkeseredett 
küzdelemmel telik el a  család élete. Továbbá olyan iskolát, amelybe 
érdemes járni, mert  érdekes és fejlesztő.
http://jovonk.info/2014/09/18/tanulmany-magyar-fiatalsag-allapotarol
http://jovonk.info/2014/09/18/tanulmany-magyar-fiatalsag-allapotarol
 
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése