Közel egy éve 
annak, hogy a vilniusi csúcson Viktor Janukovics nem írta alá a 
társulási szerződést, és megkezdődött az azóta elharapódzó, vérontással,
 katonai beavatkozással, területi elcsatolással és szankciókkal járó 
háború Ukrajna és Oroszország között. A frontvonal azonban nem csupán az
 orosz-ukrán határon húzódik, attól sokkal tágabb: a NATO-tagok és 
Oroszország a fő ellenség; így egy megújult „Great Game” zajlik éppen.A 
rendszerváltozás és az azt követő időszak megszüntette az éles, 
hidegháborús helyzetet, hiszen a Szovjetunió részekre bomlott. 
Oroszország azonban nem az az állam, amely elfelejtkezne érdekeiről és 
álmairól. Az orosz mentalitás az évszázadok során összefonódott a 
birodalmiság, a nagyhatalmiság képével, amelytől egyik orosz politikus 
sem tekintett el. Az ukrajnai válság és Putyin külpolitikai lépései mind
 azt támasztják alá, hogy az orosz elnök célja a cári Oroszország, 
illetve a Szovjetunió példáján alapuló új eurázsiai birodalom 
megvalósítása. Valóban ez volna Putyin álma, egy eurázsiai orosz 
fennhatóságú birodalom a modern, 21. században?
Közép-Ázsia jelentőségéről
Közép-Ázsia egy rendkívül fontos 
terület, amelynek hovatartozása mindig is nagy jelentőségű volt a 
nagyhatalmi játszmák során. A hatalmas kiterjedésű térség, amely alatt 
Kirgizisztán, Üzbegisztán, Tádzsikisztán, Türkmenisztán, Kazahsztán, 
valamint Afganisztán értendő, állandóan valamely nagy birodalomhoz 
tartozott. Önállósságukat – Afganisztánon kívül – csak a Szovjetunió 
felbomlása hozta el. Az Orosz Birodalom a 15. században kezdte meg 
fennhatósága kiterjesztését Közép-Ázsiára, azonban idővel 
szembetalálkozott az angol érdekekkel. Ennek vázolására fogalmazódott 
meg az úgynevezett „Great Game” ("Nagy Játék") stratégiai koncepció, 
amelynek alapját Halford Mackinder geostratégiai elmélete adta. Ennek 
lényege, hogy a világuralom megszerzésének első és legfontosabb lépése 
az úgynevezett „Heartland”
 terület megszerzése. Ez a mai Oroszországot és az imént említett öt 
poszt-szovjet területet – Kirgizisztán, Üzbegisztán, Tádzsikisztán, 
Türkmenisztán és Kazahsztán – foglalja magába. Jól látható tehát, hogy 
az egykori Szovjetunió nagyjából megegyezett Mackinder „Heartland” 
koncepciójával.

(Forrás: wikipedia.org)
"The Great Game"
Arthur Conollynak, a Brit Kelet-Indiai Társaság egyik hírszerzőjének tulajdonítják a fogalmat, amelyet a publikum R. Kipling Kim című művéből ismerhetett meg. Bővebben itt olvashat a 19. századi brit-orosz rivalizálásról és a játszma további alakulásáról, kronologikus sorrendben.
A „Great Game” tehát azt vázolja, hogyan
 alakultak az brit és orosz erőviszonyok a térségben. Az orosz 
terjeszkedés a 19. századra kezdte egyre intenzívebben fenyegetni az 
angol gyarmatokat, elsősorban a Brit Birodalom ékköveként emlegetett 
Indiát. Ekkor Afganisztán birtoklása volt kulcsfontosságú. Az orosz-brit
 rivalizálás a 20. század elejére enyhült, majd a második világháborútól
 új szakaszhoz ért a játszma, hiszen kialakult a bipoláris világrend, a 
hidegháborús Nyugat - Kelet szembenállás, amelynek során egymás elleni 
valós katonai akciókra nem került sor, hiszen ez a nukleáris elrettentés
 időszaka volt.
"Great Game" a 21. században
A Szovjetunió felbomlása újabb 
fordulópontot eredményezett a „Great Game” alakulásában. Az elemzők 
szerint ez az 1991 óta tartó szakasz már nem értelmezhető a klasszikus 
játszma keretei között. A 21. századra ugyanis már nemcsak Anglia és 
Oroszország a két rivális, hanem sokkal inkább a NATO és Oroszország áll
 egymással szemben, illetve Oroszország mellett Kína foglal még helyet. 
Ebben a megújuló játszmában már sokkal inkább az ásványkincsek 
birtoklásán van a hangsúly, és nem a geopolitikai térség feletti 
kontroll megszerzésén. Ugyanakkor a „New Great Game” során a felek újra 
fegyverhez nyúltak. Ezt bizonyítja az afgán konfliktus, az iraki háború,
 a 2008-as grúziai háború, illetve az ukrán válság is. Ezeknek a 
konfliktusoknak Oroszország meghatározó szereplője volt, amely arra 
utalhat – miként azt szakértők is írják –, hogy Putyin visszaállítaná az
 egykori Szovjetunió határait, s egy eurázsiai víziót dédelget.
Közép-Ázsia harapófogóban az orosz medve és a brit oroszlán között (Forrás: wikipedia.org)
Putyin álma - az Eurázsiai Unió
A szocializmus megszűnésével ugyan az 
egykori tagköztársaságok elnyerték függetlenségüket, Oroszország azonban
 igyekezett továbbra is fennhatósága alatt tartani a poszt-szovjet 
területeket. Természetesen nem jelenthető ki egyértelműen, hogy Putyin 
kizárólag Mackinder geostratégiai elmélete alapján hozza külpolitikai 
döntéseit, az azonban kulcsfontosságú tény, hogy Oroszország ereje 
geopolitikai helyzetében van. Az ország nem fejlett gazdaságával vagy 
iparával élenjáró, hanem az ásványkincsek birtoklásával tartja fenn 
élvonalbeli pozícióját. Mivel azonban ezeknek jelentős részét 
elveszítette 1991-ben, az orosz vezetés nem titkolt szándéka az egykori 
területek újbóli integrálása.
A közép-ázsiai országokkal Oroszország 
meg tudta tartani a szorosabb viszonyt; Grúzia életébe is erős 
beleszólása van, ahogyan azt a 2008-as háború példázza, Ukrajnával 
azonban már nehezebb a dolga. Ennek ellenére, ahogyan azt az ukrán 
válság eseményei mutatják, Oroszország képes bővíteni határain a 21. 
században is, habár eszköze nem a 21. században megszokott tárgyalásos 
út, hanem a fegyverhasználat. A Krím-félszigetet a maga ásványkincs 
lelőhelyeivel mindenesetre megszerezte, Kelet-Ukrajnában pedig máig nem 
zárult le teljesen a fegyveres konfliktus.
A területszerzés azonban csak az egyik 
eszköz Putyin kezében. Eurázsiai víziójának megvalósításában nagy 
szerepe van a várhatóan 2015. január 1-jén megalakuló Eurázsiai 
Gazdasági Uniónak. Az integrációs lépések már 2010-ben megkezdődtek, 
amikor Oroszország, Fehéroroszország és Kazahsztán vámuniót alakított ki
 egymással. A Kreml célja a továbbiakban az integráció bővítése volt. 
Ezt bizonyítja, hogy Tádzsikisztán, Üzbegisztán és Kirgizisztán is 
csatlakozott az Eurázsiai Gazdasági Közösséghez. A bővítés mellett, bár 
Ukrajnát egyelőre nem sikerült bevenni az unióba, az integráció 
erősítése is zajlik, ugyanis Örményország is bejelentette a leendő gazdasági unióhoz való tartozási szándékát, és aláírta a szükséges dokumentumokat, ahogyan arról korábbi cikkünkben olvashattak.
A kérdés az, hogy Oroszország meddig 
lesz képes talpon maradni. Képes lesz vajon egyedül, jelentősebb 
szövetségesek nélkül valóban létrehozni január elsejével, majd életben 
is tartani az Eurázsiai Gazdasági Uniót?
 Valós ellenfele tud lenni ez az integráció az Európai Uniónak és a 
Nyugatnak? Bekövetkezhet-e az, hogy Putyin víziója mégsem állja meg a 
helyét, és Oroszország belátja, mégis közelednie, és nem távolodnia 
kellene Európától és a nyugati világtól? Egyelőre ugyanis olyan 
szövetségesei vannak, amelyek a Szovjetunió felbomlása után is 
megmaradtak a nagy medve árnyékában, és azóta is függnek tőle. Ráadásul 
ezeken a poszt-szovjet területeken számos területi hovatartozási vita 
zajlik, gondoljunk csak Transznisztria vagy Oszétia helyzetére.
Ukrajna csatlakozása megnövelhette volna
 az Eurázsiai Unió esélyeit, de az ország – egyelőre – nem kért ebből. 
Kína szövetsége viszont abszolút felívelést jelenthetne. A két ország 
közeledésének vannak jelei, ami a gázvezetéket kiépítését, illetve az 
export-import forgalmat illeti, azonban Oroszország sokkal inkább egy 
kiszolgáltatott pozícióban van Kínához képest, nem pedig annak egyenlő 
partnere. Kína, az Egyesült Államok hegemón pozíciójára törő új 
szuperhatalom egy modern, gazdaságilag és technológiailag fejlett 
ország. Oroszország ezzel szemben mára már csak regionális nagyhatalom, 
amelynek egy igazán ütőképes Eurázsiai Unió megvalósításához nagy 
szüksége lenne Kína támogatására. 
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése