Március végén a kormánypárti képviselők egyhangú támogatásával az országgyűlés megszavazta az államháztartásról szóló törvény módosítását, lehetővé tévé, hogy kormányrendelettel
  bármilyen kötelezettségvállaláshoz forrást lehet rendelni anélkül, 
hogy  módosítanák a költségvetési törvényt. 
A Lázár János által benyújtott módosítót először az Nemzetgazdasági Minisztériumban (NGM) is megrökönyödéssel fogadták,
  később viszont már a minisztériumnak sem volt kifogása a rendeleti  
büdzsé ellen. Annyira nem, hogy a bizottsági ülésen már az NGM  
illetékesei érveltek a módosító mellett, mivel szerintük semmi sem fog  
változni a mostani állapothoz képest.
Ami  részben igaz is, hiszen 
most sem jellemezte megfelelő transzparencia a  költségvetés 
módosítását, ezután viszont teljesen átláthatatlanná válhat  az utólagos
 költekezés. 

Lázár János még március elején nyújtott be
 egy olyan költségvetési törvényhez kapcsolódó módosítót, amely lehető  
teszi, hogy a kormány a költségvetési törvényen felül az országgyűlés  
megkerülésével tudjon költekezni.
A rendeleti büdzsé lényege, hogy a kormány szabad kezet kap, és
 bármilyen határozat vagy rendelet révén forrást tud biztosítani  
bármilyen célra anélkül, hogy azt a parlament megvitatná, nincs  
beszámolási kötelezettség, és a Költségvetési Tanácsnak (KT) sem kell  
véleményeznie. 
Lényegében  ez azt jelenti, hogy hiába 
van egy elfogadott költségvetési törvény,  egyáltalán nem vehető 
biztosra, hogy az abban lefektetettek összhangban  lesznek a kormány 
céljával. Március végén végül az országgyűlés a  kormánypártok 
támogatásával megszavazta a miniszter indítványát.
Mi szükség erre?
Lázár János szerint azért kellett módosítani a költségvetési törvényen, hogy a hó végi maradványokat, illetve a költségvetési tartalékokat hatékonyabban fel lehessen használni. Valójában
  ezzel eddig sem volt komolyabb probléma, inkább az elmúlt években  
bevett gyakorlatot akarta szentesíteni a kormány. Eddig az volt a  
gyakorlat, hogy új kiadások esetén módosítót kellett benyújtani a  
parlamentnek, azt meg kellett vitatni, hatástanulmányt kellett készíteni
  róla, és a Költségvetési Tanácsnak is véleményeznie kellett azt. Erre 
 azért volt szükség, mert a közvélemény így megismerhette, hogy 
 milyen új tételekre akar költeni a kormány, és hogy az új kiadásokat  
miből szeretné finanszírozni. 
A gyakorlatban viszont úgy működött
 ez, hogy valóban volt nyilvános vita (ennek színvonala nem volt túl  
magas), a közvélemény megismerhette, hogy miből, mire mennyit költ a  
kormányban, a háttértanulmányokról viszont semmi sem derült ki, és  
gyakorlatilag bármit bemondhattak arra, hogy miből finanszírozzák az új 
 tételeket (ez sok esetben nem volt megalapozott).
A  költségvetési törvény módosításával a
 kormány könnyebb helyzetbe kerül,  hiszen változtatásokhoz már nem 
szükséges parlamenti vitanapot tartani,  és nem kell tételesen 
bemutatni, hogy az új kiadásokat miből  finanszírozzák. Ezzel 
gyakorlatilag jelentősen csökken a költségvetési  módosítók 
transzparenciája, arról nem is beszélve, hogy gyakorlatilag  minden 
döntésjog a kormányfő kezébe kerül (újabb centralizáció). Nem  szükséges
 az országgyűlés beleegyezése, vagy a nemzetgazdasági miniszter  
hozzájárulása, és a Költségvetési Tanács sem mondhat véleményt a  
módosításokról, annak ellenére, hogy a KT feladata pont az lenne, hogy  
biztosítsa a költségvetés stabilitását és átláthatóságát.
Talán nem véletlen, hogy az elején még az NGM-ben is megrökönyödtek a módosító láttán (már
  az is eleve furcsa volt, hogy nem az illetékes minisztérium, vagy  
miniszter, hanem Lázár János nyújtotta a költségvetési törvényről szóló 
 módosítót), komolyabb kritikát azonban nem mertek megfogalmazni.
Nem  véletlen, hogy az illetékes 
minisztérium sem volt elájulva az ötlettől,  hiszen a kontroll 
kiirtásával, pont azok a Magyarországgal kapcsolatos  problémák 
erősödhetnek fel, amelyek miatt a nagy hitelminősítők még  mindig nem 
sorolták át hazánkat a befektetésre ajánlott kategóriába.
Az,  hogy mindenféle korlát nélkül, 
bármilyen célból, bármekkora összeget  elkölthet a kormány a 
költségvetési törvényen felül, év végén könnyen  nagyobb hiányhoz 
vezethet, mint ami az adott évre szóló költségvetési  törvényben 
szerepel. Ráadásul a költségvetés joga a parlamenté, tehát az  
országgyűlés dönthet arról, hogy mire költsék az adófizetők pénzét. A módosítóval ez a törvény is sérül, mivel a kormány az országgyűlés beleegyezése nélkül dönthet majd adófizetői pénzekről.
Pár év stabilitás után nehéz évek jöhetnek
A  rendeleti költségvetés kérdésköre már
 csak azért is érdekes, mert az  elmúlt hónapokban többször is hallani 
lehetett arról, hogy a kormány  megcélozza a nullás költségvetést.
 Ehhez  azonban szigorú államháztartási fegyelemre lenne szükség, 
ráadásul már  most érdemes figyelembe venni, hogy a CSOK és a 
felpörgetett uniós  forráslehívások miatt nagyobb teher nehezedhet a 
költségvetésre a  következő években. (Ha sikerül több uniós forrást 
lehívni egy adott  évben, akkor az önrész miatt ez nagyobb teher a 
kiadási oldalnak.) A  bevételi oldalnak viszont egyenlegjavító hatása 
lehet, köszönhetően a  GDP-növekedésnek és a növekvő adóbevételnek. Ez 
néhány évekig  stabilitást adhat, azonban azt nehéz elképzelni, hogy 
összejönne a  nullás költségvetés úgy, hogy a kormány éppen egy olyan 
törvénymódosít  fogadott el, amely teret ad a felelőtlen költekezésnek.
2019  környékén viszont nehéz évek jöhetne, az uniós források mértéke
  jelentősen lecsökkenhet, ha a ciklus első felében a kormány túl sok  
transzfert hív le, emiatt a GDP-növekedésből könnyen stagnálás lehet,  
mivel az uniós transzferek nélkül a magyar gazdaság életképtelen lenne. 
 Ez  a költségvetési folyamatokra is negatívan hatna, így a kormánynak  
kétszer is meg kell gondolnia, hogy érdemes-e belemenni a rendeleti úton
  való módosítgatásokba, mivel ez tovább növelné a gazdasági környezet  
bizonytalanságát.TényTár
 
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése