Nyugdíj: vissza a múltba
Az
  idősek ellátásáról gondoskodó  nyugdíjrendszer nagyon fiatal, alig 124
  éves. Az öregek eltartása  egészen a 19. század végéig éppúgy a család
  feladata volt, ahogyan a  gyermeknevelés. Ezt a feladatot vette át a  
piacgazdaság kényszereinek  hatására az állam. Így jött létre a  
felosztó-kirovó elvre épített  társadalombiztosítás, először 1891-ben  
Németországban, majd 1927-ben  Magyarországon is.
A  
működési modell pofonegyszerű: az  éppen dolgozó korosztályok befizetik a
  nyugdíjjárulékot, hogy abból az  állam kifizethesse a szüleik  
nemzedékét megillető nyugdíjakat, miközben  abban bíznak, hogy mire ők  
is megöregszenek, addigra a munkába álló  gyermekeik majd ugyanígy  
megteremtik az akkor már nekik járó nyugdíjak  fedezetét. A  
nyugdíjrendszer akkor működik jól, ha sokan fizetnek hosszú  ideig  
járulékot, és viszonylag kevés idős embernek kell viszonylag  rövid  
ideig nyugdíjat folyósítani. Pontosan ez volt a helyzet a   
társadalombiztosítás létrejöttének idején.
Azóta  
azonban a népesedési folyamatok  megfordultak: szerte Európában öregszik
  a társadalom. A várható  élettartam örvendetes növekedésével egyre 
több  a nyugdíjas, akik egyre  hosszabb ideig számítanak a nyugdíjukra, 
 miközben kevesebb gyermek  születik, így kevesebb lesz a jövőbeni  
járulékfizető. Itthon ezekben az  években vonul nyugdíjba a nagy  
létszámú Ratkó-generáció (az 1952–1957  között született korosztályok  
mai létszáma 883 ezer fő), majd 2040-től  az ő gyermekeik, a  
„gyesnemzedék” (az 1973–1978 között születettek mai  létszáma 1 millió  
fő). Utánuk demográfiai sivatag következik. Ha pedig  sokkal kevesebb a 
 járulékfizető, és jóval több a nyugdíjas, mint  korábban – vagyis a  
drámaian lecsökkent bevételt sokkal többfelé kell  szétosztani –, akkor a
  nyugdíjak értéke zuhanni fog. Könyörtelenül.
Magyarországon
  a demográfiai okok  mellett két további fejlemény is súlyosbítja a  
helyzetet. A fiatalok és a  középkorúak külföldre költözése tömegessé  
vált, az európai centrum  országaiban több százezer magyar dolgozik, és a
  folyamat minden jel  szerint erősödik. A rengeteg honfitársunk nem  
itthon fizeti a  nyugdíjjárulékait, hanem külföldön. Igaz, hogy ezzel  
enyhíti a magyar  ellátórendszerre nehezedő jövőbeni nyomást (hiszen a  
nyugdíjukat részben  vagy egészben majd attól az államtól kapják,  
amelyben dolgoznak), de  csak akkor, amikor évtizedek múlva elérik a  
nyugdíjkorhatárukat. Addig  viszont fájóan hiányzik a tőlük származó  
járulékbevétel. A centrum  országainak erős demográfiai szivattyúja már 
 ma is legalább egyhavi  nyugdíj fedezetét vonja el.
A  
nyugdíjak finanszírozását  veszélyeztető másik tényező abból ered, hogy a
  gazdasági túlélési  kényszerek miatt a több mint egymillió egyéni  
vállalkozó és az 588 ezer  társas vállalkozás majdnem mindegyike a  
lehető legnagyobb mértékben  próbálja optimalizálni a közterheit,  
amelynek egyik „legális módja” a  lehető legkisebb, azaz a minimálbér  
utáni nyugdíjjárulék-fizetés. Tovább  csökkenti a tb járulékbevételeit a
  kétszázezernél is több  közfoglalkoztatott, akik még a minimálbérnél 
is  alacsonyabb bér után  róják le a közterheket. Nem is beszélve a  
megváltozott munkaképességűek  és az álláskeresők további százezres  
csoportjairól.
A  
nyugdíjakat azonban ki kell fizetni.  Ha az éppen aktív generáció  
befizetései nem fedezik az nyugdíjas  nemzedékeknek a részükre megígért 
 (és általuk a korábbi  járulékfizetéssel megszolgált) nyugdíjakat, 
akkor  az állam előtt több  választás nyílik. Módosíthatja a nyugdíjba 
vonulás  feltételeit (például  megemeli a nyugdíjkorhatárt), vagy az  
adóbevételekből (esetleg  kölcsönből, az államadósság növelése révén)  
pótolja a  nyugdíjjárulék-bevételből hiányzó összeget, esetleg kevesebb 
 nyugdíjat  fizet (módosítja a nyugdíjszámítás képletét, elinflálja a  
meglévő  nyugdíjak vásárlóértékét).
Vagy  
egyszerűen visszaterheli a  családokra az idősek eltartásának terhét.  
Magyarországon mindegyik  lehetőség igénybevételére látunk példát. A  
nyugdíjkorhatár jelenleg is  fokozatosan nő, amíg el nem éri az 1957-ben
  született korosztálytól  kezdve a 65 évet, és nincs arra semmilyen  
garancia, hogy ez nem nőhet  tovább. Pontosabban, mérget vehetünk rá,  
hogy a gyeskorosztály tagjainak  70-72 évre nőhet a korhatára. A  
nyugdíjkassza költségvetését – noha a  mindenkori költségvetési törvény 
 szerint természetesen mindig  egyensúlyban van a kiadás és a bevétel – 
 általában év közben más  bevételek terhére ki kell egészíteni. A  
nyugdíjszámítás képlete évente  módosul, emellett a nők kedvezményes  
nyugdíjának kivételével megszűnt  minden korhatár előtti  
nyugdíjlehetőség, továbbá megszűnt a rokkantsági  nyugdíj a mint saját  
jogú nyugellátás jogintézménye. Végezetül az  Alaptörvénybe – biztos,  
ami biztos – bekerült, hogy a rászoruló idős  szülőkről a nagykorú  
gyermekeik kötelesek gondoskodni. Nem az állam, a  gyerekek. A jövőben  
visszamegyünk a múltba.
 
Egyáltalán,
  elkerülhető-e a gyorsan  öregedő társadalmakban fizetendő nyugdíjak  
vásárlóértékének drámai  zuhanása? S ha nem, akkor egyébként tehetünk-e 
 ellene? Ha a tömeges  bevándorlás lehetőségét kizárjuk – márpedig ettől
  pillanatnyilag jobban  irtóznak egyes európai kormányzatok, különösen a
  miénk, mint az ördögtől  –, akkor csak egyetlen módon védekezhetünk  
hatékonyan: az öngondoskodás  révén. Voltaképpen a magyar állam is  
beismeri ezt, és háromféle  nyugdíjcélú megtakarítást is  
adójóváírásokkal támogat. Ilyen az önkéntes  nyugdíjpénztári  
tagdíjfizetés, a nyugdíj-előtakarékossági számlára való  befektetés,  
valamint a nyugdíj-biztosítási szerződések alapján  elhelyezett  
megtakarítások után kérhető adó-visszaigénylés. A háromféle  támogatott 
 nyugdíj-előtakarékosság révén összesen évi 280 ezer forint  
adójóváírást  is igénybe vehetünk, ami jelentős mértékben gyarapíthatja a
   privátnyugdíj-tőkénk értékét. De bárhány évre is emelik a   
nyugdíjkorhatárt, jobb lesz, ha elkezdünk gondoskodni magunkról.
 (vg.hu)
 
 
 
 
 
          
      
 
  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése