A cikk első része 
rövid áttekintést ad az iskolai  fegyelmezés hazai és nemzetközi 
történetéről, majd bemutatja, hogy  milyen szemlélet és konkrét 
gyakorlat uralkodik ma ezen a téren. A  szerző jól érzékelteti, hogy a 
fegyelemről való gondolkodás, illetve a  fegyelmezetlenség kultúra- és 
társadalomfüggő. A tanulmány bemutat  néhány angol vizsgálatot, amelyek a
 fegyelemsértések típusaival, illetve  okaival foglalkoznak.
Fegyelem és fegyelmezetlenség az iskolákban régen és ma
Jellemző kép a régi iskolákból: a 
gyerekek fegyelmezetten ülnek a  padsorokban, és odaadó figyelemmel 
hallgatják a tanárt. Akkoriban már a  puszta közbeszólás is 
rendbontásnak, fegyelmezetlenségnek számított.  Ugyanis a vétkes két 
helytelen dolgot is elkövetett: egyrészt nem adta  meg az elvárt, 
feltétel nélküli tiszteletet a tanárnak, másrészt zavarta  az 
osztálytermi munkát. Ilyen és ehhez hasonló tanulói reakciókra az  
oktatás folyamán mindig lehetett számítani, amit a fegyelmezés  
alkalmazása tanúsít. A neveléstörténeti adatok szerint ez a gyakorlat  
nem egy esetben nagyon súlyos, kifejezetten durva nevelői magatartást  
takar.
Már az ókori Egyiptomból fennmaradt 
rajzok megörökítették a tanulót  kemény testi fenyítésben részesítő 
nevelő figuráját, és hasonló  emlékeket őriznek a neveléssel kapcsolatos
 régi kínai és görög (főleg a  spártai) dokumentumok is. A szigorú 
fegyelmezés eszközeit aztán a kora  középkori egyház is átvette; Szent Benedek
 pápa például a következőket írta: „…ha a gyermekek valami hibát 
tesznek, … ne legyen helye semmiféle késedelmeknek, hanem … ingre 
vetkőzőben verjétek meg őket hajlékony és sima fűzfavesszővel.” A 
lovagkor sem bánt kesztyűs kézzel a gyerekekkel; a fiúk nevelési 
programjaiban különösen komoly szerep jutott a „féken tartásnak” és az 
ehhez megfelelő eszközöket biztosító verésnek is. Sőt a súlyos testi 
fenyítés gyakorlata további évszázadokon és földrészeken át megtartotta 
hadállásait: az 1600-as évek amerikai iskoláiról is 
feljegyezték,  hogy akkoriban az iskolamester tulajdonképpen sokkal több
 időt töltött a  gyerekek ide-oda sorakoztatásával – azaz a fegyelmezett
 viselkedés  gyakoroltatásával –, mint azzal, hogy – mondjuk – 
megtanítsa őket  olvasni. Még a 19. században is olyannyira elfogadott 
volt – Amerikában  is! – a testi fenyítés, hogy például San Diego 
iskoláiban minden  fegyelmi vétekhez következetesen ugyanaz a büntetés 
társult; vagyis a  káromkodás nyolc, a lányok molesztálása tíz, az 
iskola épületében való  kártyázás ugyancsak tíz, a hazudozás pedig 
minden feltárt esetben hét korbácsütést vont maga után. S a 20.
 század végén még mindig 27 amerikai államban  nem volt érvényben olyan 
rendelkezés, amely megtiltotta volna a  fegyelmezés ürügyén alkalmazott 
súlyos testi fenyítést! Természetesen  nem csak Amerikában történtek 
ilyen túlkapások; Rotterdami Erasmus Európáról, főleg a saját 
hazájáról is kénytelen volt megállapítani,  hogy korának iskoláiban a 
fegyelmezés helyenként szörnyű túlkapásokhoz  vezetett.  A 
magyar Pázmány Péter is úgy ítélte meg, hogy szükség esetén elő kell  
venni a vesszőzés és az ütlegelés nyújtotta „nevelési” eszközöket, ami 
valljuk be, hosszútávon nem céltalan, ha a helyén van.
A pápa által javasolt fűzfavesszőt időközben felváltó nádpálcát mindmáig sok helyütt alkalmazzák az iskolákban. Szingapúrban és Kenyában
 például ez biztosan így van, hiszen mi más lenne a magyarázat arra,  
hogy nemrégiben mindkét országban szakmai viták során elemezték, vajon  
mennyire alkalmas a verés az iskolai fegyelemsértés okozta problémák  
orvoslására. Bár azt konkrétan nem tudjuk, hogy a mai Kínában 
milyen eszközöket használnak a fegyelmezésre az iskolákban (az  
átlagosan hetvenes létszámú osztályközösségekben nyilván jelentkeznek  
ilyen igények), egy nemrégiben kiadott pedagógiai kézikönyv  arról 
számol be, hogy mivel a kínai iskolákban a tanároknak ma is  abszolút 
hatalmuk van, a minimális engedetlenséget, de még a rossz  tanulmányi 
teljesítményt is keményen büntetik. Nepalban már  létrehoztak 
egy olyan intézményt, amely a szigorú fegyelmezőeszközök  okozta 
testi-lelki sérüléseket igyekszik gyógyítani, a szakmai médiában  pedig 
kampányt indítottak a „Fegyelmezz méltósággal!” program jegyében.
A brit, nemkülönben a skóciai 
iskolák oktató-nevelő munkáját  zavaró súlyos fegyelmezési problémák 
helytelen megoldásait könyvek és  filmek is rendre leleplezték. Ennek 
köszönhetően-e vagy sem,  mindenesetre az 1986-ban elfogadott új 
oktatási törvény egyszer s  mindenkorra megtiltotta az Egyesült 
Királyság intézményeiben a testi  fenyítés alkalmazását. Az effajta 
durvaságok azonban, úgy tűnik,  átterjedtek a brit gyarmatbirodalom 
iskoláira is; Malajziában például még néhány éve is tanárai 
olyan súlyosan bántalmaztak egy  tízéves kislányt, hogy akkoriban a 
helyi és a nemzetközi sajtó heteken  át ezzel foglalkozott.
Mindeközben – azaz mindennek ellenére – a
 pedagógusszakma  folyamatosan megpróbált valamiképpen fellépni a 
fegyelmezés során  alkalmazott testi fenyítés és az egyéb túlkapások 
ellen. Ez a csata  tulajdonképpen már Comeniusszal megkezdődött, és folytatódott – többek közt – a filozófus Locke, a vallásalapító Luther, a felvilágosult Rousseau, az iskolaalapító Montessori
 munkásságával. Ők és társaik, valamint követőik ugyanis következetesen 
azt hangoztatták, hogy az iskolákban a testi fenyítésre alapozott megzabolázás
 nem lehet a kívánatos tanulói magatartás és a megfelelő nevelői  
hatékonyság elérésének adekvát eszköze még akkor sem, ha átmenetileg  
eredményesnek bizonyul is. Inkább pedagógiai módszerekkel kellene elérni
  a tanár és a tanuló hatékony iskolai munkájához szükséges fegyelmet. A
  fentebb említett példák azonban azt mutatják, hogy ezek a szakmai 
viták  évszázadokig elhúzódtak, sőt a II. világháborút és a 
gyarmatbirodalmak  feloszlását követő évtizedekben, különösképp a 
hatvanas évek után  megindult iskoláztatási expanziónak, valamint a 
közvélemény és a média  növekvő érdeklődésének tulajdoníthatóan a 
fegyelem és a fegyelmezés  kérdései minden korábbinál erősebben 
bekerültek a laikus közvélemény,  némely esetben kifejezetten a politika
 látókörébe is.  Nem beszélve arról, hogy a fegyelem témája a 
diktatórikus politika  számára rendszerint remek ürügyet kínált és kínál
 arra is, hogy  valamiképpen hozzájáruljon egy adott csoport érdekeinek 
 érvényesítéséhez; elég, ha csak a szovjet pedagógia  
közösségcentrikusságának megannyi – a fegyelmezés gyakorlatában is  
érvényesülő – következményére gondolunk. Az ilyen helyzet ugyanis  
többnyire együtt járt a fegyelmezés durva és kevésbé durva eszközeivel  
kapcsolatos érvek és ellenérvek egymásnak feszülésével is, s a vitából  
rendszerint az a személy, illetve irányzat került ki győztesen, amelyik 
 mögött politikai eszközök is álltak.
Miközben a szemben álló felek számára 
gyakran még az sem volt  teljesen egyértelmű, hogy ki miként is 
értelmezi a fegyelem fogalmát.
A fegyelem változásai
A fegyelem – így természetesen az iskolai fegyelem is – mindig az adott társadalmi rendszer, az adott szűkebb és tágabb közösség kultúrájának része.
 Olyan érték- és normarendszert jelenít meg, amelynek befolyása van az  
egész oktatási rendszerre és az egyes tanulók magatartására is. Ez is  
tehát egyfajta kapcsolatot jelenít meg a társadalom és az iskola között –
  magyarázza a szakember  –, a fegyelem hiánya ily módon akár az egyén 
és környezete közötti  helytelen tranzakciók következményeként, 
veleszületetten vagy  szándékosan rossz társadalmi adaptációként is értékelhető. Mégis mindmáig bizonyos zavar tapasztalható a fegyelem
 szó etimológiája körül; a szó ugyanis egyrészt a viselkedés külső  
kontrollálását, illetve a belső kontroll kifejlesztésének készségét  
jelenti. Más értelmezés szerint viszont a fegyelem (főleg a fegyelmezés)
 kifejezés valamiképpen a büntetés szinonimájaként is értelmezendő.  Ez 
az álláspont ugyanakkor a fegyelemre nemcsak az iskolai tanulás  
méltányos feltételeként tekint, hanem egyszersmind megfogalmazza annak életkorfüggőségét is, mondván: „ami fegyelem az egyik életkor számára, az elképzelhetetlenné válik egy következő időszakban”.
Az évszázados tapasztalatok azt is 
mutatják, hogy a tanulói  fegyelmezetlenség megnyilvánulásai közt is 
különbséget lehet és kell  tenni, mert ezek a jelenségek érinthetik a 
megtanulandó ismereteket,  illetve az iskola szociális miliőjét 
egyaránt. Ugyanakkor az eredeti  latin kifejezés, a disciplina 
tulajdonképpen egyszerre jelen  tanítást és tanulást, vagyis tágabb 
értelemben olyan gyakorlatot, amely  sort keríthet a társadalom vagy a 
szülők által kijelölt szabályok ellen elkövetett vétkek 
kijavítására, ezek büntetésére vagy az elkövető jellemének az elvárások 
szerinti átalakítására is. A kifejezés latin eredetére utal 
vissza az az előbbi megállapítás is, amely különbséget tesz a  tanulónak
 az elméleti tananyaggal kapcsolatos, illetve a szociális  környezet 
iránti viselkedésének minősítése között; eszerint pedig az  iskolai 
fegyelemszegés esetei vonatkozhatnak az ismeretek megszerzésének  
módozataira vagy az ottani szociális viszonylatokra egyaránt. (Az első  
esetben azonban – legalábbis Comenius szerint  – a fegyelmezés 
eszközei tulajdonképpen nem is lehetnének bevethetők,  mert a 
„Fegyelmezést nem annyira tanulmányi okok miatt kell alkalmazni  [hiszen
 a tanulás helyes módszerrel nyújtva gyönyörűséget és az emberi  értelem
 boldogságát jelenti], hanem erkölcsi kihágás miatt”:  ezzel 
pedig megjelenik a fegyelem témakörének újabb eleme, a mindenkori  
erkölcs problémája is; jelen gondolatmenetünk során azonban ennek  
különféle vonatkozásait nem érintjük.)
A fegyelem hiánya tehát a tanárok szerint – hogy maradjunk továbbra is az iskolánál – olyan tanulói magatartást idéz elő, amely akár az udvariatlan, a durva vagy a helytelen
 kifejezésekkel is jellemezhető. De a tanórai beszélgetésen, a nem 
figyelésen és a közbekiabálásokon kívül sokan  az iskolai 
fegyelmezetlenség körébe sorolják még a tanárokkal és  társakkal 
kapcsolatos erőszak, a lopás, a tárgyakat-eszközöket  veszélyeztető 
vandalizmus megannyi jelenségét is. Innen pedig már csupán  egyetlen 
lépés a fegyelem-fegyelmezetlenség problémáit relativizálni,  jelen 
esetben a középosztály elvárásai és bizonyos tanulói csoportok kulturális normái közötti eltérésekre redukálni. Holott sokkal fontosabb lenne azt észrevenni, hogy a fegyelmi problémák elsősorban olyan komplex viselkedésmintákban
 öltenek testet, amelyek sok szinten és sokféleképpen jellemzőek a  
tanulókra: olyannyira, hogy bizonyos személyiségjegyek – agresszív  
késztetések vagy a helytelen szociális jártasságok hiánya – várhatóan és
  prognosztizálhatóan sokkal gyakrabban okoznak bizonyos gyerekek  
magatartásában problémákat, mint másokéban.
A nehézséget tehát az okozza, hogy a 
fegyelmezetlenség bármely  megnyilvánulása megzavarja a tanítás menetét,
 ezért a fegyelmet –  különösen a tantermi munka során – fenn kell 
tartani; ehhez pedig  különféle betartandó előírásokra, érvényesítendő 
szabályokra van  szükség. Ezeknek az előírásoknak pedig összefüggő rendszert
 kell  alkotniuk: ez a rendszer testesíti meg ugyanis az egyes iskola – 
de egy  egész oktatási rendszer – fegyelmezéspolitikáját is. Egy ilyen 
rendszer  azonban nem épülhet pusztán a vezetői tekintélyre (legyen az akár az éppen a tanteremben lévő tanár vagy az intézmény rettegett igazgatója is), sem pedig az attól való függőségre, a
 résztvevők aktivitása nélkül ugyanis hamar működésképtelenné válhat. A 
 fegyelmezési eljárás során tehát érdemesebb inkább a tanulók  
motiválására építeni, akár az értékközpontú, akár az erőfeszítés-központú
 motivációs légkör megteremtése a pedagógiai cél,  mindenekelőtt azonban
 az adott szabályokat kell világossá, érthetővé és  tudatossá tenni a 
tanulók számára. Nem véletlen – természetesen – a  megfelelő iskolai 
fegyelem kialakításának feltételeivel kapcsolatban az  intézményi légkör kifejezés használata sem; a kedvező légkör megfogalmazást viszont akár helyettesíthetnénk a pozitív tanulási környezet
 megteremtésének szükségességével is. Annál inkább így van ez, mivel  
vannak olyan kutatási eredmények, amelyek rámutatnak arra: a sikeres  
fegyelmezési eljárás tulajdonképpen egy rövidnek egyáltalán nem  
mondható, ráadásul igencsak bonyolult négytényezős folyamat, amely a  
következő, egymástól jól elkülöníthető fázisokat jeleníti meg:
- az iskolában a fegyelemmel kapcsolatos előírások és szankciók nem mereven kényszerítő, mindenre egyformán érvényes formában vannak jelen;
- a fegyelemmel kapcsolatos előírások és szankciók mindenki számára – azaz a tantestület és a diákok számára is – világosan értelmezhetők;
- mindenki megérti, hogy a másik tanuló elvárásai különböznek a saját elvárásaitól;
- mindenki tisztában van azzal, hogy rendelkezik a fegyelem megtartásához szükséges készségekkel.
A fázisok egymásra épülésének 
sorrendjéből így könnyen érthetővé  válik: e folyamatban is – akárcsak 
annyi másban a nevelés során – igazi  eredményt kizárólag a tanuló 
sajátosságainak figyelembevételétől lehet  várni; ez az állítás pedig 
igencsak eltér a fegyelem fogalmának  hagyományos értelmezésétől. A 
fegyelem tradicionális felfogása  ugyanis hajlamos az oktatás rendjének 
biztosítása érdekében akár  ötlettelen, oda nem illő és 
kivitelezhetetlen eszközöket is igénybe  venni, miközben egyre 
nyilvánvalóbb: a jó megoldásra való rátalálást  csak a gyermekközpontú megközelítés érvényesítése hozhatja meg. A hatalomra és erőfölényre alapozó fegyelem helyett tehát a szeretetorientált fegyelem légkörét kell – az iskolában is – megteremteni.
A fegyelem kérdései a tudományos vizsgálatok célkeresztjében
Az utóbbi évtizedekben – mint már jeleztem – nemcsak a fegyelem, még inkább a helytelen tanulói magatartás
 iránti közérdeklődés növekedett meg, hanem a témára irányuló  
megkülönböztetett figyelem komoly tudományos apparátust is megmozgatott.
  Különösen az angolszász kutatók szenteltek kiemelt figyelmet a
  fegyelmezés kérdéseinek, mégpedig mindezt nemegyszer a kormányok, a  
civil szervezetek és a médiumok komoly anyagi hozzájárulásával 
tették. (A brit munkáspárti kormány például csak 2001-ben 131 millió  
fontot fordított a fegyelmezéssel kapcsolatos pedagógiai kutatások  
finanszírozására!)
Az egyik korábban is hivatkozott közlemény szerzői például több mint 4000 brit általános és középiskolás kérdőíves vizsgálatának
 tanulságait vették alapul következtetéseikhez; ez esetben a kutatók  
különösen nagy figyelmet fordítottak azokra a helyzetekre, amelyek azt  
szemléltették: egyértelműen az iskolákban tapasztalható helytelen  
tanulói viselkedés tehető felelőssé a tanárok oly sokat emlegetett  
súlyos stresszterheléséért. A tavalyi évben pedig egy igen nagy
 volumenű skóciai kutatás  eredményei borzolták – különösen 
Nagy-Britanniában – a kedélyeket,  természetesen nem pusztán az iskolák 
fegyelmi helyzetének bemutatásával –  az ugyanis már minden érdekelt 
fórumon közismert volt –, sokkal inkább  azzal, hogy ebben a 
vizsgálatban is annak szemléltetésére helyezték a  hangsúlyt: milyen 
érzéseket indukálnak a bemutatott jelenségek a  tanárokban, milyen 
hatással vannak szakmai távlataikra stb. A  felmérésnek az a része is 
sokakat meglepett, melyben ráirányították a  figyelmet a fegyelmi 
helyzet egyedi értékelésének szükségességére.  Kiderült ugyanis, hogy 
ugyanannak az intézménynek a megítélésében is  igen nagy különbségek 
mutatkoztak, mégpedig egyértelműen a tanárok  személyisége és attitűdje 
függvényében. Írországban viszont az ottani „tanári szövetség” vette kézbe a fegyelem kérdéseivel való foglalkozást; ők pedig kifejezetten a diákjogok
 szemszögéből közelítettek a problémához, és kijelentették: a tanulói  
kisebbség fegyelmezetlensége sérti a többiek pozitív tanulási  
környezethez való jogát. Ennek következtében az 1998-as oktatási törvény
  előírásai már kötelezték az iskolákat a megfelelő tanulási környezet biztosítására, majd négy évvel ezután – ugyanennek a szándéknak a jegyében – létrehozták a tanulói ombudsman írországi intézményét is. Az amerikai Florida
 államban pedig a kilencvenes évek óta az ottani Iskolapszichológusok  
Egyesülete követi figyelemmel az oktatási intézmények fegyelmi  
helyzetét; jellemző módon még mindig azt tekintve legfontosabb  
feladatuknak, hogy a pedagógusok számára a testi fenyítéseket kiváltandó
  korszerű, alternatív megoldásokat – a szociális készségek fejlesztésének, a kortársi mediációnak, a pozitív viselkedés támogatásának lehetőségeit – kínáljanak.
A fegyelem kérdései természetesen a 
szakemberek nemzetközi  összejövetelein is rendre szóba kerülnek. A 
modern iskolák kérdéseivel  foglalkozó kongresszusok egyikén például – a
 hatvanas évek közepén – Célestin Freinet saját tapasztalatai 
alapján arról beszélt: változtatni kellene végre  azon a felfogáson, 
hogy a fegyelem kizárólag egy-egy adott személy  egyedi jellegzetessége 
lenne. Észre kellene már venniük a pedagógusoknak  azt is – magyarázta 
–, hogy az iskolában tanúsított viselkedés elemei –  akár megfelelnek az
 előírásoknak, akár nem – sokféleképpen kapcsolódnak  az iskolán kívüli környezethez. Tehát a fegyelem problémáinak megoldására sem lehet a társadalom problémáinak áttekintése nélkül vállalkozni. Indiában is hasonló következtetésre jutottak a
 szakemberek; azaz különféle felméréseknek köszönhetően ők is  
megállapították az összefüggéseket az iskola mindenkori szociális  
pozíciója és a rá jellemző fegyelmi helyzet között.
De – mint jeleztem – a fegyelem kérdései
 a közgondolkodás világában  is jelen vannak; nem csodálkozhatunk tehát 
azon sem, hogy a BBC  esztendők óta következetesen foglalkozik a 
fegyelem-fegyelmezetlenség  témájával (sőt saját hatáskörben 
vizsgálatokat is elvégeztetett), mint  ahogy ugyanez az érdeklődés 
tapasztalható a világban a nyomtatott és az  elektronikus sajtó 
legkülönfélébb fórumainál is. Az interaktív  lehetőségeknek köszönhetően
 pedig a hozzászólásokban nyomon lehet  követni az olvasók naponkénti 
személyes tapasztalatait és az ezek nyomán  megfogalmazódó véleményeket 
is.
Az iskolai fegyelem általános 
problémáinak feltárása során egyébként a  különböző intézmények és 
szakemberek egy-egy külön témára fokozottan is  odafigyelnek. Brit vizsgálatok például súlyos fegyelemsértésként értékelik az iskolákból való igazolatlan hiányzás
 eseteit: számításaik szerint ez az egyetlen fegyelmi vétség naponta  
ötvenezer alsó- és középfokú iskolába járó tanulót érint. Ott  
fogalmazták meg leghatározottabban azt a – szinte már társadalmi  
méretűvé váló – problémát is, amelyet a fegyelmi vétségekre hivatalos  
válaszként adott iskolai kizárások szaporodó gyakorisága okoz; fel is  
hívták az érintetteket arra, változtassanak ezen az egész társadalomra  
nézve veszélyes következményeket hordozó gyakorlaton. Ugyancsak a  
szigetországban tartják nagyon súlyos jelenségnek a fegyelmi vétségek  
utóbbi időben tapasztalható „kollektivizálódását”, azaz azt a  
jelenséget, hogy – például a tavalyi év során – a viselkedési előírások 
 legsúlyosabb megszegőinek már több mint húsz százaléka bandákban követte el tettét.
Mások leginkább az iskolákban elhatalmasodó nyílt erőszak
 jelenségei és következményei miatt aggódnak. Ez, persze, nemcsak a  
pedagógia, hanem a művészet – és természetesen a média – képviselőiről  
is elmondható: jó példa rá Michael Moor 2003-ban Oscar-díjjal  
kitüntetett filmje  is. Az agresszivitás naponta tapasztalható 
növekedése az intézményekben  pedig újabb és újabb szempontokat is 
bekapcsol a vizsgálódásba; s ezen a  téren az utóbbi egy-másfél 
évtizedben egyre határozottabban szót kér a biopszichológia is.
 Mégpedig a magatartási problémák biológiai, pontosabban genetikai,  
illetve hormonális alapjainak a keresésével. Ennek eredményeképp az  
irányzat követői nemcsak azt állapítják meg, hogy a gyermek- és  
serdülőkori agresszivitás többnyire a fiúkra jellemző, hanem ennek okai 
 mögött – egyebek között – kimutatják a fiúk szervezetében lévő, a  
lányokénál általában magasabb tesztoszteron- és alacsonyabb  
kortizonszintet, a jobb félteke náluk tapasztalható dominanciáját vagy  
éppen a központi idegrendszernek a lányokéhoz képest alacsonyabb szintű 
 érettségének jellegzetességeit. Ezek a vizsgálati adatok pedig 
ugyancsak  arra hívják fel a figyelmet, hogy az aktuális magatartás 
megítélésében  is mindig az adott személy és az adott helyzet 
sajátosságaiból kell  kiindulni, és csak ennek alapján lehet megtalálni a
 probléma  leghatékonyabb kezelését ígérő korrekciós módszereket is. 
Egyre többen ismerik fel az iskolai pszichoterror (zaklatás, 
mobbing, bullying) terjedésének veszélyeit is, látva, hogy ezek nemcsak a
 szociális klímát mérgezik, hanem a tanulók testi-lelki egészségét is 
károsítják. S mindezek – sok egyébbel együtt – természetesen a tanulás 
hatékonyságát, eredményességét is veszélyeztetik.
Mit lehet tenni?
A válasz egyértelmű: minden létező eszközzel a tanulók viselkedésének helyes irányban történő befolyásolására kell törekedni. Világszerte ezért indult mostanában annyi viselkedésjavító
 program az iskolákban; ezért jelenik meg a tanárok számára annyi,  
fegyelmezési technikákat ismertető kézikönyv; ezért foglalkoznak a  
fegyelmezés témáival a pszichológusok, a továbbképzési programok  
szervezői, az oktatási hatóságok és a média képviselői is. Van, ahol a  
jó szándék és a szakmaiság mellé komoly pénzügyi forrásokat is  
hozzárendelnek – szó volt már például a brit munkáspárti kormány által e célra biztosított 131 millió fontnyi összegről. De érdemes ugyanitt megemlíteni Dél-Korea
 példáját is, ahol a kormány által nyújtott speciális – és természetesen
  nagy összegű – pénzügyi támogatás célja kizárólag az intézmények  
támogató tanulmányi környezetének kialakítása, valamint a tanárok ez  
irányú felkészítésének biztosítása volt.
Malaysiában – 1999-ben – a kormány kötelezte az oktatási minisztériumot a korszerű fegyelmezéspolitika kidolgozására, Nigériában viszont ezt a feladatot a regionális oktatási hatóságokra
 bízták. De szükség esetén az OECD  vagy éppen az UNESCO szakemberei, 
rendezvényei és szakosított  intézményei is tettek és tesznek szakmai 
javaslatokat. S mind gyakrabban  hangzik el, hogy minden intézménynek 
szüksége van a saját maga által  kidolgozott viselkedési kódrendszerre,
 melyet – egyfajta  kölcsönös megállapodás formájában – a tanulókkal is 
el kellene  fogadtatniuk. De egyre több felől hallani olyan ajánlásokat 
is, amelyek a  fegyelem javítása érdekében a tanulók morális 
nevelésének, erkölcsi  fejlesztésének iskolai erősítését szorgalmazzák 
(ezek a vélemények  többnyire Kohlberg elméletének az erkölcs 
fejlődésének egymásra épülő fázisaival kapcsolatos állításait veszik 
alapul,  s megfogadásuk értelemszerűen az iskolai curriculum módosítását
 is  igényelné. Akkor is, ha ez a téma önálló tantárgyként (etikai vagy 
 viselkedéskultúra-stúdiumok formájában) vagy interdiszciplináris  
tananyagként kapna szerepet az oktatásban-nevelésben. Erre is, arra is  
van példa a nemzetközi gyakorlatban; hatékonyságukról azonban nem  
találtam adatokat.
Szó esik különféle segítő személyek és 
közösségek bevonásáról is;  azaz a fegyelmezés feladatait is magukra 
vállaló kortársi segítők  igénybevételéről (és természetesen az ehhez 
szükséges), felkészítéséről,  egyházi és civil szervezetek képviselőinek
 és a tanulók családjának  intenzívebb közreműködéséről is. Ezzel pedig 
az iskola ismét eljutott  oda, ahonnan a pedagógiai gondolkodás korábban
 elindult, hogy  tulajdonképpen a helyes tanulói viselkedés elemeit 
elsősorban otthon, a  családban lehet és kell elsajátítani; az iskola 
legfeljebb – az aktuális  igények szerint – megerősítheti, módosíthatja 
azokat. Vagyis  mindenekelőtt meg kell találni azokat az eszközöket és 
formákat, amelyek  alkalmassá teszik a családot szocializációs 
hivatásának hatékony  betöltésére, ezáltal az iskola közösségi 
feladataiban való eredményes  részvételre is. Ez pedig igencsak túlnő az
 iskola feladatain.
Bíró Dalma - Várhegyi Kálmán - Mihály Ildikó összeállítása 
 
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése