Józsi szerint nincs ez jól!
Miközben
 azt sem tudjuk, hogyan  tákoljuk össze az egészségügyet, és hordjuk be a
 kórházba a pelenkát,  törlőkendőt, papírtörülközőt, a WC papírt, 
járókeretet, gyógyszert, és  mindent, ami kell a hozzátartozóinknak, 
aközben van, akinek jól megy.  Igaz, nem milliárdokat hoz a konyhájára a
 lehetőség, de a havi százezrek  biztosan a zsebükbe kerülnek. A 
magánpraxis virágzik a magyar  kórházakban. Egyben biztosan.
A 
Népszava online 2015. március 31-én  adta hírül hogy a Veszprémi Járási 
Ügyészség vádat emelt egy orvos  ellen. A hírek szerint az orvos 
rendszeresen járt a „mézes bödönre”. Az  ügyészség kilencrendbeli, 
üzletszerűen elkövetett vesztegetés  elfogadásának bűntette miatt emelt 
vádat az orvos ellen, aki 2012  júniusa és 2014 márciusa között a 
műtétek, valamint a vizsgálatok  elvégzéséért jogtalanul anyagi 
ellenszolgáltatást kért a betegeitől.
Értik a problémát?
Megtehette.
 Mindenki asszisztált neki. A  Janus-arcú törvényhozók és -alkalmazók, 
akik bár létrehoztak  jogszabályokat a korrupció ellen, ezzel – úgy 
hitték -, el is végezték  dolgukat. Így tett az új Munka törvénykönyve 
is, amikor 2012. július  elsejével előírta, hogy a munkavégzés során 
harmadik féltől tilos  bárminemű juttatást vagy ellenszolgáltatást 
elfogadni, de rögtön  ajánlott egy kiskaput, miszerint a munkáltató – a 
kórházigazgató –  engedélyével utólag elfogadható a hálapénz, a 
paraszolvencia. Ezzel  aztán sikerült a munkaidő alatti orvosi 
magánpraxis folytatását  hivatalosan – a hálapénz kapcsán – legalizálni.
 Mert milyen más módon  tudna valaki olyan többletszolgáltatást 
nyújtani, amiért a legálisan  engedélyezett/nem engedélyezett hálapénz 
jár?
Az 
engedélyekbe csak az nem került bele,  hogy a kivételezett személynek – 
az orvosnak -, kellene valamit adni a  pénzből mondjuk az ápolónak, a 
műtősnőnek, a műtősfiúnak, a  betegszállítónak, a röntgen és 
laboratóriumi asszisztensnek, és ekkor  már mélyen a föld alá 
szégyellhetnénk magunkat. Mert ugye azt, senki sem  gondolja, hogy az 
orvos egyedül áll a műtőasztal mellett, vagy a  szülészorvos egyedül 
vezeti a szülést. Ezt a káoszt mindannyiunk pénzén,  TB járulékán 
fenntartott magyar egészségügynek hívják – ami mára jól  tejelő 
hitbizománya lett egyeseknek.
De nem az egész orvos és ápolói karnak.
Dr. 
Rácz Jenő, a veszprémi Csolnoky  Ferenc Kórház főigazgatója – mellesleg 
azé a kórházé, ahol most a fenti  eset megtörtént -, Magyarországon 
elsőnek adott ki kórházában engedélyt a  törvény megjelenése után a 
valódi hálaként adott hálapénz elfogadására.  Az ATV-ben, 2012 
júniusában az Egyenes beszéd egyik adásában így  nyilatkozott: „meg 
kellett hoznia a döntést, különben július elsejétől  egy ápoló sem 
fogadhatott volna el egyetlen csomag kávét sem.”
Ennyit a
 szemléletről! Milyen  szemérmesen hallgatott a főigazgató a 
magyarországi kórházak  szülészetein és a sebészeteken kapott, ám 
valójában presszionált  pénzekről. Érdemes körülnézni az interneten, a 
betegek egymás  tájékoztatják, hol, mennyi a tarifa. Érdekes, hogy 
kijelentésében éppen a  veszprémi kórház ápolónői kerültek a fókuszba, 
indokként és pajzsként a  paraszolvenciaként megnevezett egyetlen csomag
 kávéjukkal. Ez lenne az  indok az erkölcstelen gyakorlatra?
A 
háttérben bonyolult viszonyok  feszülnek: ha elkapnak és feljelentenek, 
megbüntetnek, ha nem kapnak el,  ott van a zsebben az engedély, ami azt 
sugallja a betegek  társadalmának, hogy lehet próbálkozni. 
Törvényesítették azt a  szemérmetlen helyzetet és feloldották azt az 
ellentmondást, amely eddig a  büntetőjogi törvény paragrafusai és az 
orvos-igazgatók által kiadott  engedélyek között feszült. Tehát ha 
minden kórházi dolgozó kaphat  jóváhagyást, akkor bármilyen összeget, el
 lehet fogadni. Csak az  időpontokat kell egyeztetni.
Nem kellett volna…
Az 
országban számosan követték a  veszprémi példát. Bátran átléptek az 
igazgatók a törvényen, az etikai  kódexeken, a jó erkölcsön. Tehették. 
Az Orvosetikai Statútum, Etikai  Kódex Eljárási Szabály (MOK 1998.) 
előírása pontosan úgy viselkedik,  mint a mesebeli lány: „hoztam is meg 
nem is, adtam is meg nem is”.
Nézzük 
csak az álságos szöveget, „az  orvosi hálapénz etikai kérdései” című 
fejezetből: a hálapénz „a hála  kifejezése kényszer nélküli, és szabad 
elhatározáson alapul,” (64.)  „utólag az orvosnak önként adott 
juttatás”,(65.). Másrészt: a „A  hálapénz egyik oka az orvosok 
megalázóan alacsony fizetése. Mögötte az  egészségügyi rendszer 
működésének zavara áll. Jelenleg a jogszabályok és  a társadalmi 
felfogás bizonyos határok között a hálapénzt eltűri.  Gyakran kötődik 
szakterülethez, pozícióhoz, eszközökhöz és számos  szubjektív 
tényezőhöz. Ez feszültséget tart fenn az orvostársadalomban. A  hálapénz
 megalázó, mert az orvos függetlenségét is veszélyezteti.  (66.)” “A 
hálapénztől élesen el kell különíteni az előre felajánlott,  vagy 
ráutaló magatartással kikényszerített anyagi juttatást, amely már  
korrupciónak, zsarolásnak minősül. (69.”)
Mikor 
is írták le ezeket a szavakat?  1988-ban. Mi is történt, azóta? Mit tett
 az egészségpolitika és a  törvényalkotás a kiszolgáltatott beteg kért? 
Mi a gyakorlat? Az  elfogadásnál eddig legalább szemlesütve elrebegett 
szavak – „nem kellett  volna” „de tessék elfogadni” – párbeszédet az 
engedély alapján  felváltja az elvárás.
Vajon a
 veszprémi Csolnoky Ferenc Kórház  dolgozói, az orvos közvetlen 
munkatársai, mit csináltak addig, amíg a  cikkben szereplő doktor 
működött? Hol voltak a szakemberek, akik az  orvos magánpraxisát 
kiszolgálták munkaidő alatt, és most nem is értik,  mi lehet az 
ügyészség és a majd a bíróság problémája? Mert lehet, hogy  olyan 
“régiókban” jár a főigazgató, ahol az ellátás után el lehet  fogadnia a 
paraszolvenciát.
De 
akkor még mindig ott van a mi  problémánk: ami után „szolvált” a beteg, 
kinek az eszközére,  felszerelésére, humánerőforrására tervezte meg az 
illető doktor az  ellátást? A magánpraxisát a fizetett munkaideje alatt?
 A kórházban  történteket vizsgáló főigazgató, aki mellesleg a „hálapénz
 elfogadási  engedély” mellett kardoskodott, az ATV 2015. március 31-i 
DOKU című  műsorában, megelőzve a műsorvezető kérdését, még azt is 
elárulta, hogy ő  jelentette fel az orvost. Őszintén irigylem a szóban 
forgó kórházat,  ahol feltehetően külön ember vigyázza, hogy ki az, aki 
előre kér, és ki  az, aki az ellátás után kap. Csak azt árulják el, 
hogyan csinálják? Ott  voltak-e a főigazgató, amikor előre kérte az 
orvos a 150 ezer forintot,  vagy a részletekben való fizetésről, a 
„kedvezményről” szóló  alkudozásnál asszisztált? Vagy akkor intézkedett,
 amikor „a beavatkozás  eredménye alapján tudta, hogy az asszony 
gyógyulása nem várható?
Kollégától szabad?
Nehogy 
azt gondolják a betegek, hogy  csak őket érinti a hálapénz „előírás”. 
Nyilván még az orvos-igazgatói  körökben sem köztudott, hogy az orvosok 
számára készült Orvosetikai  Statútum például a kollégától elfogadható 
hálapénzt szó szerint tiltja:  „Az egészségügyi dolgozók egymás között 
ne fogadjanak el és ne is  adjanak hálapénzt. (68.) Vajon erre az 
esetre, hogyan rendelkezik a  főigazgatók engedélye? Bele van-e írva, 
hogy kollégától nem? Vagy, utána  attól is? Tudnának erről mesélni az 
évtizedek óta nyugdíjban lévő volt  egészségügyi dolgozók – az orvosok, 
akik most százezer, az ápolók, akik  hatvan-nyolcvanezer körüli 
nyugdíjaikkal – tengetik az életüket, de  amikor bekerülnek a kórházba, 
már nem “volt kollégák”, csak nyugdíjasok,  akiktől ugyanúgy elvárják 
mai “kollégáik” a borítékot.
A 
történtekhez még valamit hozzátennék.  Jól emlékszem, hogy a 60-70-80-as
 években elképzelhetetlen volt, hogy a  gyógyítás során egy ellátásra 
szoruló egészségügyi dolgozótól, annak  hozzátartozójától a kezelésben 
résztvevő orvos vagy ápoló hálapénzt  fogadott volna el. Megvetették, és
 kiközösítették azt az egészségügyi  dolgozót, aki így tett. Másra is 
emlékszem: a kartonokon kézzel írt  szóra, „kebelbeli”, vagy 
„egészségügyi dolgozó hozzátartozója”−  feljegyzésekre, és az átlagon 
túli odafigyelésre, bármerre is ment a  beteg egészségügyi dolgozó a 
rendszerben. Az emberség, és tisztesség  legalább is a szakmán belül, 
megkérdőjelezhetetlen volt.
Ma már 
ez az összetartás is  nagymértékben megváltozott. Más lett a hívatást 
képviselők közösségi  erkölcse, és a hálapénz megszerzésére irányuló 
gátlástalanság egy szűk  csoport részéről virágzik. Amit a hatalom és a 
közbeszéd nem mer  megnevezni, de ez rávetül arra az orvosra is, aki 
élete első napján  átlépi a kórház kapuját.
A 
félelem igen nagy úr! Mert mindenki  szeretne jó doktorhoz kerülni, és 
ha annak ára van – így vagy úgy –  fizet. Sokszor csak „szájhagyomány” 
alapján “méri fel” a tarifát, de ha  már talált egy orvost, akiben 
megbízik, hát nem akarja elveszíteni,  bármibe is kerüljön.
A 
cikkben leírt folyamatot, nevezzük  nevén: nyilvános korrupció, „fekete 
pénz”, „sunyin szerzett jövedelem”,  „kiszolgáltatott emberekről 
lehúzott sáp”.
Észre 
kellene venni, hogy ez a hálapénz  körüli „húzd meg – ereszd meg” „ha te
 így, akkor én úgy” rendszer  zülleszt. Ami a magyar egészségügyben most
 történik, az sokban hasonlít  az előző évtizedben kirobbant és sokat 
szidott gazdasági világválság  okaihoz, a bebukott brókercégeknél 
történtekhez: ott a fedezet nélküli  kötvények, a brókereknek 
teljesítmény nélkül adott bónuszok okolhatók,  az egészségügyben a minél
 magasabb jövedelem megszerzésének érdekében  egyre gátlástalanabbak, 
merészebbek a hálapénzt elváró “gyógyítók”.
Ha 
minden ilyen orvos csak egy kicsit  vesz ki az alig finanszírozott 
egészségügyből, egy ponton ugyanúgy  bedőlhet a rendszer, mint a 
brókerházak esetében. Nem csak pénzt lehet  persze kivenni a 
rendszerből: ki tudnak venni a kiváltságos betegnek az  állami 
rendszerből egy röntgenfelvételt, egy asszisztensnő vagy ápolónő  
munkaidejét. Ráparancsolni a nővérre: „vegyen le azonnal egy  
nagyrutint”! Fusson is vele rögvest a laborba, és mondja meg, hogy  
„sürgős”!
Hiba a működésben
Józsi 
csak egy betegszállító volt, de  fontos ember az osztályon. Egyszer 
mégis meggyűlt a baja az elburjánzott  szokással. Pontos volt és 
rendszerető. Már a hangsúlyból is érezte,  hogy szaporán vigye 
vizsgáltra a beteget, és nem „felejtette őket” a  folyosón, de egy idő 
óta rendszeresen „hiba” csúszott az általa követett  technológiába.
Az 
egyik nap éppen ráfordult a hosszú  folyosóra az ággyal, a rajta fekvő 
idős asszonnyal, amikor a szobájából  kilépő orvos rámordult, hogy vigye
 vissza az idős hölgyet, mert az ő  betege fontosabb. Józsi próbált 
alkudozni, de nem volt apelláta.  Különösen azután, amikor a doktor 
rámordul: „Majd én megmondom, ki,  mikor megy a vizsgálatra!”
Józsi 
megállt az ággyal, persze még a  folyosón kiderült, hogy sem kérőlapja 
nincs az orvos betegének, sem  vizsgálati időpontja, de a doktor “úr” 
nem engedett. „Józsi, forduljon  vissza a beteggel, akivel elindult, és 
várja meg, mit intézek!” A  főorvos ingerült volt, ő már menne haza, de 
ezt a vizsgálatot megígérte  betegének.
És 
akkor Józsi mérges lett. Hozta, vitte  az idős asszonyt és utána ment az
 Igazgatóságra. Ott felsorolta,  hányszor kell a személyes utasításokat,
 kéréseket teljesíteni, miközben  neki a betegek állapotához, a 
vizsgálók, kezelők és műtők rendjéhez kell  igazodni. És Józsi mondta, 
mondta a magáét, mert tudta, hogy „nincs ez  így jól”. Mi ez, ha nem 
más, mint lopás, mindannyiunk zsebéből, a  szakszemélyzet, idejéből, 
munkaerejéből. Mert a másik, a nyomorult vagy  tudatlan, az várhat, mert
 róla még nem tudja a doktor, hogy kap- e pénzt  a kezelés végén.
Csapdában a bíróság is
Kétségtelenül
 nehezebb út megkeresni  azokat a csatornákat, amelyekkel lehetővé válik
 a társadalom és az  orvos, a szakdolgozó találkozásának, igazságos, 
bizalmon alapuló  szerződése. És a szerződésen van a hangsúly. Erkölcsi 
szempontból téves  az a megállapítás, hogy a feketén szerzett jövedelmet
 kiváltja a  magasabb bér.
Mindegyiknek
 más a gyökere. Aki most is  feketén akar pénzhez jutni, az akkor is 
megteszi majd, ha megemelik a  fizetését. Akkor sem fogja érdekelni, 
hogy mások – a kollégája, vagy az  ápolók, a betegszállítók, műtősnők – 
mennyit keresnek, ha mindenkinek  emelik a bérét. És ez így megy addig, 
amíg Magyarország Janus-arcú  törvényei és szabályai engedik.
Duplán 
erkölcstelen a betegekkel a  hatalom. Engem az érdekel, hogy mit is 
kezdünk most, ebben a pillanatban  az új Munka törvénykönyv 
rendelkezéseivel, a kórházigazgatók „díszes”  engedélyeivel, az etikai 
bizottságokban, és a bíróságokon? Szép kis  cirkusz lesz amikor egy 
etikai bizottságban együtt ül egy olyan kórház  képviselője, ahol nem 
engedik a hálapénz elfogadását, egy olyan  kollégával, aki abból a 
kórházból jött, ahol erre főigazgató engedélyt  adott. Vajon milyen 
döntést hoznak majd az etikai bizottságok, ha  egyáltalán működnek?
Nem 
irigylem a veszprémi ügyészség  munkatársait, és a bírót sem. Nem elég a
 panaszokból kihámozni a  jogsértéseket, még azt is kutathatják, hogy a 
doktor a műtét, a  vizsgálat előtt vagy után fogadta el a pénzt. 
Vizsgálta-e valaki, hogy  Magyarország 146 kórházában hányféle engedélyt
 írtak a főigazgatók?  Vizsgálta-e valaki ezek tartalmát jogi és etikai 
szempontból? Ez kinek a  dolga lenne? Milyen módon dönt a bíróság, ha az
 orvos bemutatja az  esetleges engedélyét a főigazgató aláírásával? Ha 
igen, akkor jogos volt  az orvosi magánpraxis kiszolgálása munkaidő 
alatt, az állam által  működtetett kórházakban? Az orvos egyedül nem 
lett volna képes  működtetni ezt a rendszert, ehhez kellett a szaktárca 
jóváhagyása, a  főigazgató engedélye, a kollégák lojalitása, a betegek 
együttműködése. A  mi pénzünkből!
Úgy 
tűnik, a politikának van válasza a  fenti problémára. 2015. április 
8-ikán kiderült, hogy az igazságügyi  szaktárca szerint “a jövőben nem 
minősülne bűncselekménynek, ha egy  egészségügyi dolgozó utólag fogadna 
el valamilyen juttatást egy  pácienstől, aki ezzel elégedettségét 
kívánja kifejezni.” És mi lesz  azzal, aki nem hálás, vagy háláját csak 
egy „köszönömmel” tudja szavakba  önteni?
Ezért 
az igazságügyi szaktárcának, mint  az új törvényt alkotóinak, az 
orvoskarnak, az estben szereplő orvosnak  és minden kórházigazgatónak, 
aki aláírt ilyenfajta engedélyt szíves  figyelmébe ajánlom id. dr. Imre 
József orvos-etikus szavait, aki  1925-ben az Orvosi Ethika könyvében 
ezt írta: „Minden foglalkozású  embernek, arra kell gondolni, hogy a 
maga és foglakozása tisztességét,  megbecsülését őrizze és gyarapítsa.”
De addig, amíg gondolkodnak a szavakon, Józsival kell egyetérteni: nincs ez jól így!
 (Népszava)
 
 
 
 
          
      
 
  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése