Az ELTE Pedagógiai Tanszéke az elmúlt 
években felmérést készített a  középiskolás és egyetemista korosztályok 
etikai normáiról. Többek között  egy előre megadott listán kellett a 
felsorolt értékeket fontossági  sorrend alapján rangsorolni. A felmérés 
kiértékelésekor kiderült, hogy a  hazaszeretet értéke az utolsó helyet 
foglalja el a rangsorban.
De valójában értik-e a gyerekek a 
hazaszeretet  fogalmát? Képesek-e egyáltalán megfogalmazni magukban, 
hogy mi a  hazaszeretet? Amikor 13-14 éves gyerekeknek iskolai előadás 
keretében  feltettem a kérdést, hogy elköltöznének-e egy másik 
EU-tagállamba, ha  erre lehetőségük lenne, csak kisebb részük felelt 
igennel. (És amikor  pontosítottam a helyszínt - Észtország -, akkor 
kiderült, hogy oda ők  sem, hiszen ott nem részesülhetnének anyagi 
előnyökben.) A döntő  többségük itthon maradna - tehát létezik 
valamilyen fajta ragaszkodás a  szülőföldjük iránt, ez azonban nem 
tudatosodott, megérlelődött érték,  hanem csupán olyan homályos 
ragaszkodás, amely növekedésük során egyre  kisebb jelentőségű lesz 
életükben.
Képesek vagyunk-e megfordítani a 
folyamatot? Nem az  lenne a természetes, hogy ahogy a gyermek 
személyisége érlelődik  növekedése során, úgy mélyül el benne egyre 
jobban a szeretet - így a  hazaszeretet - érzése is? Ha ez lenne a 
természetes, akkor most egy  „természetellenes” korszakban élünk, amely 
inkább a kételyt, zavart és  lázadást, csalódottságot és a közösségi 
értékektől való elfordulást  erősíti fel bennük.
Mit jelent a hazaszeretet?
Az erre a kérdésre adott válaszok 
sokszor megrekednek  a körbenforgó okoskodás (tautológia) szintjén: 
hazaszeretet az, amikor  szeretjük a hazánkat. De ki szeresse a hazáját 
és hogyan? Erre többfajta  és egyáltalán nem kielégítő válasz adható:
- Magyarországot szeressék a magyarok. 
Ha ezt a  választ szembesítjük a történelemmel, akkor ellentmondást 
találunk. Az  aradi 13 vértanú között található szerb, német, szlovák 
nemzetiségű,  többen a magyar nyelvet sem bírták. Mégis vállalták a 
küzdelmet és a  halált is értünk. Ők nem magyarként választották 
Magyarországot  hazájuknak, és vállalták érte a küzdelmet.
- Akkor mondjuk azt, hogy magyar az, aki
 minket  választ, aki magyarnak vallja magát? Petőfi Sándor csak egy 
példa a sok  közül, akik tudatosan vállalták, „építették fel” 
magyarságukat, nem  magyar nemzetiségük ellenére. De mit mondjunk 
azokról, akik itt élnek,  de valamely más nemzetiséghez tartozónak 
vallják magukat? Nekik nem kell  szeretniük szülőföldjüket, hazájukat? 
Dehogynem.
- Ezek után mondhatjuk azt, hogy 
szeressék azok  Magyarországot, akik itt élnek? (Ide tartozhatnak a 
trianoni döntéssel  elszakított területeken élők is, hiszen ők 
önhibájukon kívül kerültek az  államhatáron kívülre.) De mit mondjunk 
azokról a Nobel-díjas  tudósainkról, akik más országokban éltek, nem is 
akartak hazaköltözni  (némelyiknek lehetősége sem lett volna erre), de 
életük végéig büszkén  vállalták magyarságukat, és ha tehették, 
segítették szülőföldjüket.
- Esetleg szeressék azok a hazájukat, 
akiknek adott  valamit a haza? Ez is jó érv, de mit mondjunk II. Rákóczi
 Ferencről,  akitől mindenét elvették és bujdosásra kényszerítették?
Mint látjuk, nem olyan egyszerű röviden 
válaszolni  arra a kérdésre, hogy mi a hazaszeretet. De talán vannak a  
hazaszeretetnek jelei, amelyeken keresztül megfoghatóbbá válik ez a  
fogalom.
A hazaszeretet fejlődése
Ha a hazaszeretet kifejlődését kutatjuk,
 akkor a  szeretet és ragaszkodás jeleit követjük. A kisbaba még 
korlátlan módon  ragaszkodik szüleihez, nélküle élete elképzelhetetlen. 
Még ha nem  viszonozzák is, minden erejével azon van, hogy velük együtt 
lehessen.  Növekedése során még sokáig nem kétséges, hogy „az én apukám a
  legerősebb” és az „én anyukám a legszebb”. Később aztán 
differenciálódik  látásmódja, de remélhetőleg ez sem változtat 
szeretetén szülei iránt.  Igaz, hogy már nem az „én apám a legerősebb”, 
de „ő az én apám”. Nem az  „én anyám a legszebb”, de „ő az én anyám”. Jó
 esetben ez az út elvezet a  korlátlan elfogadástól a kritikus figyelmen
 keresztül az önzetlen  szeretetig.
Kérdés az, hogy ugyanezt az utat 
bejárhatja-e a  „haza” tartalma is? Hiszen embert lehet szeretni, de 
lehet-e szeretni  egy egész országot? Egy történelmet? Városokat és 
tereket?
A tér - és a történelem -, amelyben 
élünk, számunkra a  lakással és a kisággyal kezdődik. Ez nő a kert, a 
lakóház, a falu vagy  város egy részének ismeretéig és elfogadásáig. 
Mindez olyan „adottság”,  amely természetes módon épül be a gyerek 
világába. A lakóhely egyre jobb  és tágabb megismerésével együtt nő 
bennünk valami homályos és naív  lelkesedés. „A mi országunk a 
legerősebb, a legjobb…” Persze hamar  kiderül, hogy ez nem így van. De 
ha kicsi is, az „én országom”. A  kisgyermeknek még nincs kétsége erről,
 így érzelmei, ragaszkodása - bár  differenciálatlan és kevéssé értő 
módon - része világképének.
A kritikus figyelem növekedésével 
azonban elindul egy  kezdvezőtlen folyamat. Az iskolai tananyag 
megismerését - amely tele  van lelkesítő példákkal is -, nem követi az 
érzelmi azonosulás és az  összetartozás növekedése. A szeretet nem 
„tárgyiasul”, nem válik  megélhetővé a mindennapokban. (Ha csak nem 
hiszünk az  iskolai ünnepségek titokzatos és csodás hatásában.)
Természetesen megtaníthatjuk, hogy a 
„haza”  történelmi fogalom (is). Elmagyarázhatjuk, hogyan lesz az 
úr-ságból  ország, a nemesi nemzetből minden polgár számára egyenlő 
jogokat kínáló  haza… de ezzel csak az ismereteket növeltük és nem a 
szívbéli  ragaszkodást. Márpedig azt látjuk, hogy a hazaszeretet olyan 
egyedi,  különleges, megismételhetetlen és bizonyos értelemben 
elveszíthetetlen  érték, amely - magában foglalva a tárgyi ismereteket, 
érzelmeket és  akarati tényezőket is -, a szívben lakozik.
A hazaszeretet Isten ajándéka
Nem tévedünk, amikor azt állítjuk, hogy 
Isten maga  akarta azt, hogy az emberek ezzel a titokzatos 
ragaszkodással szeressék  hazájukat. A Szentírás beszél arról, hogy Ő 
jelölte ki az egyes népek  határait, hogy ott éljenek. “Amikor a 
Felséges a nemzeteket elosztotta,  amikor Ádám fiait elválasztotta, 
megszabta a népek határait…” (MTörv.  32, 8.) Dávid zsoltárai szerint az
 Isten ismeri a népek emberi  törekvéseit is, amelyeket összevet a saját
 tervével:
“Felforgatja az Úr a nemzetek szándékait,
elveti a népek gondolatait.
De megmarad az Úr terve mindörökre,
szíve szándéka nemzedékről nemzedékre.
Boldog az a nemzet, amelynek Istene az Úr.”
(Zsolt. 33, 10-12.)
A Zsoltáros a nemzetek boldogságát 
összekapcsolja  Isten ismeretével és szeretetével. Ugyanezt vallja Pál 
apostol is: “Az Ő  műve, hogy az egytől származó egész emberi nem lakja a
 teljes  földkerekséget. Ő szabta meg tartózkodásuk meghatározott idejét
 és  határait, hogy keressék Istent, hátha megérzik őt és megtalálják - 
bár  nincs messze egyikünktől sem. Hiszen őbenne élünk, mozgunk és 
vagyunk.”  (ApCsel 17, 26-28.)
Isten szeretettel fordul minden 
teremtménye felé és  azt szeretné, ha az emberek is ezt tennék. 
Természetesen mi nem tudunk  „mindent átölelve” szeretni, sőt 
szeretetünk helyhez és időhöz kötött  (amely azonban az örökkévalóságban
 folytatódhat). És még ezt a térhez és  időhöz kötött szeretetet is el 
kell sajátítanunk készségeinken és  képességeinken keresztül. Isten 
azonban a hazaszeretet ajándékán  keresztül be akar vezetni minket egy 
átfogóbb szeretetbe. Nélküle ez  vagy alig fejlődik - mint látjuk ezt az
 Isten ismeretétől elzárt  nemzedékek esetében - vagy töredékes marad, 
illetve kiszolgáltatódik  emberi, politikai számításoknak és igényeknek.
Isten növelni szeretné bennünk a 
hazaszeretetet, annak minden vonatkozásában. Jézus sírt Jeruzsálem 
felett, mert látta pusztulását. Érzelmeivel éppúgy kötődött hazájához, 
mint ismereteivel vagy világosan felismert küldetésével. Ebben is példát
 adott nekünk. Amikor pedig az ítéletről beszél, egyes helységeket nevez
 meg, amelyek „alásüllyednek”, míg mások „felemelkednek”. Tehát az 
ítélet nem csak az embereket, hanem a helységeket, országokat is éri - 
mint történt ez akkor büntetésül Izraellel és népével, mint azóta számos
 más nemzettel is. Velünk ez ne történjen meg, nekünk úgy kell élni a 
hazaszeretetben. (Ezt vallja a Himnusz költője és ezt énekeljük mi is.) 
Végső soron pedig mi „új eget és új földet” várunk (Iz 65, 17; 2Pét 3, 
13; Jel 21, 1.), az igazságosság és szeretet hazáját, ahol az emberek 
képesek szeretetben élni minden teremtménnyel.
A hazaszereteten keresztül tehát Isten 
áldásai  jelennek meg közöttünk. A hazaszeretet ezeknek hordozó és 
megtartó  „edénye”, amelyen keresztül az élet szeretetben kibontakozhat,
 és  amelynek hiányában sorvadásnak indul.
Végül
Azt gondolom, hogy Isten minden 
embernek és minden  nemzetnek adott hivatást, hogy ezen keresztül 
segítse a többi embert és  nemzetet. A hazaszeretet megélése elősegíti 
az ismeretek helyes  alkalmazását, a szép és jó érzelmek megélését és 
egy olyan közösségi  élet kibontakozását, amely része Isten országa 
életének. A hazaszeretet  hordozza a nemzet hivatását és ösztönző 
erőként segíti azt. Ha azt  akarjuk, hogy hazánk boldoguljon és betöltse
 hivatását itt a  Kárpát-medencében, fejlesztenünk kell ezt a 
„hordozó-eszközt”, a  hazaszeretetet. A hazaszeretet ugyanis a szeretet 
sajátos megvalósulási  formája, az egyénben kifejlődő, de közösségi 
életet is segítő erénye.  Ezért gondoznuk kell mindazokat a bennünk lévő
 - testi és lelki -  készségeket, képességeket, amelyek ennek 
kifejlődését és megerősödését  szolgálják.
Sipos Gyula nyomán
 
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése