A jeruzsálemi zsidó templom
 és a szentek szentjének helyszínével kapcsolatban több elmélet is  
létezik, amelyek közül három számít ismertebbnek és mindhárom mellett  
számos igen meggyőző bizonyíték sorakoztatható fel.
A 
legnépszerűbb és legismertebb elmélet szerint a templom a  jeruzsálemi 
Templomdombon, a jelenlegi Sziklamecset alatti területen  állt. Létezik 
azonban két másik megalapozott teória is. Az egyik a  Sziklamecsettől 
északra, a másik pedig délre helyezi az egykori  templomot. Ez utóbbi, 
kevésbé ismert elmélet a jelenlegi írás tárgya. Ez  nem azt jelenti, 
hogy ez tekintendő a legvalószínűbbnek, de úgy  gondoljuk, hogy számos 
érdekes kérdést vet fel a bibliai próféciákat  alaposabban tanulmányozni
 kívánó emberek számára.
A tények
 prezentálását követően mindenki maga döntse el, melyik  elméletet 
tartja valószínűbbnek, észben tartva, hogy tényleg csupán  elméletekkel 
van dolgunk.
„A templomok, amelyeket Jeruzsálem elfelejtett”
 című könyvében Ernest L. Martin elénk tárja elméletét, amely szerint az
  első és második zsidó templom a jelenleg elfogadottnak számító  
helyszíntől, tehát a mai Sziklamecsettől délre helyezkedett el. Az  
elmélet szerint a templom Dávid ősi városában, az Ophel patak felett  
állt, alátámasztva Jézus szavainak szó szerinti beteljesülését, amelyek szerint kő kövön nem marad majd a templomból annak lerombolását követően.
Sion hegye, Dávid városa
A 
templom egykori helyének pontos azonosításához elsőként Sion hegyét  
vagy más néven Dávid városát kell megtalálnunk. A Jeruzsálemről  
készített modern térképek ezt egytől egyig a városban található  
délkeleti hegygerinc déli részére helyezik. W.F. Birch munkájának és  
Ezékiásnak a Gihon pataktól a hegygerinc déli részéhez vezető alagút  
megásását jelző 1880-ban megtalált feliratának köszönhetőn a Sion valódi
  helyszínével kapcsolatos vita eldőlt. Végre kiderült, hogy a délkeleti
  hegygerinc egyenlő Sion hegyével és ugyanez Dávid városa is (I. 
Királyok  8:1).
Dr. 
Martin könyvéből kiderül, hogy az ókori Jeruzsálemet a Gihon  patak köré
 építették, hogy ezzel biztosítsák a lakók vízellátását,  hiszen a város
 8 kilométeres körzetében ez volt az egyetlen vízlelőhely.
Bár Sion
 pontos azonosítása megtörtént, a tudósok a templom  helyszínével 
kapcsolatos korábbi nézeteiket nem korrigálták az új  felfedezés 
tükrében, így továbbra is megmaradtak a Sziklamecset és a  Templomdomb 
mellett.
A Gihon patak
Dr. Martin szerint a templom délebbi 
fekvéséhez mutató második jel a  Gihon patak, ami az egyetlen vízforrás a
 város területén belül. Aristeas1,
  egy korabeli szemtanú, aki Krisztus előtt 285-ben látta a templomot 
azt  állította, hogy a templom egy kimeríthetetlen forrás felett  
helyezkedett el, ami a templom belsejéből fakadt. Tacitus2
 római történetíró szintén arról számolt be, hogy a jeruzsálemi templom 
 területén belül egy természetes vízforrás volt, ami annak belsejéből  
eredt. Dr. Martin úgy gondolja, hogy ez a forrás maga a Gihon patak  
volt, ami a Sziklamecsettől délre található, a délkeleti hegygerincnél.
A Gihon patak elhelyezkedése is fontos 
kérdés. Aristeas azt írta,  hogy Dávid városának tetejéről észak felé 
tekintve az ember könnyen  figyelemmel kísérhette a papok tevékenységét a
 templom területén belül. A  Sziklamecset Dávid városától 300 méterre 
északra helyezkedik el, így  túlságosan távol van ahhoz, hogy Sion 
tetejéről bármit is látni  lehessen, ami a mecset környékén történik, 
arról nem is beszélve, hogy a  Haram al-Sarif, azaz a Templomdomb 
területén soha nem volt semmilyen  természetes vízforrás.
Amellett, hogy Aristeas és Tacitus is 
megjegyezte, hogy a templom  saját vízforrással rendelkezett és az 
egyetlen ilyen forrás a környéken a  Gihon patak, a Bibliából tudjuk, 
hogy ez a jövőbeli templomnál is így  lesz.
Egy másik fontos földrajzi jelzés a 
Bibliában a Frigyládához  kapcsolódik. Amikor Dávid a Frigyládát 
Jeruzsálembe vitte, egy külön  sátrat készíttetett neki a Gihon 
pataknál. (II. Sámuel 6:17, I. Királyok  1:38-39). A Frigyláda Dávid 
uralkodásának hátralévő 27 éve, és Salamon  uralkodásának első 11 éve 
során, tehát 38 éven keresztül ott maradt.  Ebből a későbbi rabbik arra a
 következtetésre jutottak, hogy Júda minden  későbbi királyát egy patak 
mentén kell királlyá koronázni, így Joást,  Salamonhoz hasonlóan a Gihon
 pataknál koronázták meg, ahol akkor már a  templom épülete állt (II. 
Krónika 23:10-11).
A templom az ókori Jeruzsálem közepén, a délkeleti vonulaton állt
A templom eredeti helyszínét egy másik, 
rendkívül egyszerű módszerrel  is megállapíthatjuk. Josephus  Flavius 
zsidó történetíró azt írta, hogy  az „alsó város”, ami egykor egy magas 
citadella (Akra vagy más szóval  Dávid városa) helyszíne volt, egy 
félhold alakú hegyvonulaton terült el.  Az Olajfák hegyéről szemlélve az
 észak-déli irányú látkép félhold alakú  volt, amelynek „szarva” a 
Kidron-völgy felé mutatott. Az északi „szarv”  a Templomdomb déli fala 
közelében kellett, hogy legyen, a déli pedig a  Hinnom-völgy 
keresztezésénél. A félhold közepe pedig pontosan a Gihon  patak felett 
található Ofel-domb.
Ebben az esetben is van egy szemtanunk, 
Abderai Hecataeus  személyében, aki Nagy Sándor ideje körül írt arról, 
hogy a templom  „szinte pontosan a város közepén helyezkedett el”.3 A Templomdomb ezzel szemben az ókori Jeruzsálem északi részének számít.
Mi történt a templommal a 66-70 közötti zsidó-római háború alatt?
Jézus néhány nagyon fontos információval
 szolgált az akkori templom  jövőjével kapcsolatban. A templomból 
távozva a következőket mondta:
„Bizony, mondom néktek: nem marad itt kő kövön, amit le ne rombolnának.” (Máté 24:2, Márk 13:2, Lukács 21:6)
A Lukács 19:43-44-ből további részleteket is megtudunk:
„Mert jönnek majd reád [Jeruzsálemre] napok, amikor ellenségeid sáncot húznak körülötted, körülzárnak, és mindenfelől szorongatnak; földre tipornak téged és fiaidat, akik benned laknak, és nem hagynak belőled követ kövön, mert nem ismerted fel meglátogatásod idejét.”
Még a legliberálisabb szakértők is 
egyetértenek, hogy ezeket a  kijelentéseket nem több, mint két 
generációval a zsidó-római háborút  követően jegyezték fel. Amennyiben 
azok nem lettek volna helytállóak,  számos, a kereszténység tanításaival
 szemben ellenséges ember élt  akkoriban, akik boldogan előálltak volna,
 hogy hazugságnak nyilvánítsák  Jézus szavait, ha azok lettek volna. 
Ezzel szemben Dr. Martin több, a  történtek után 300 éven belül élt 
szemtanú leírását is felsorolja  könyvében, akik megerősítették az 
evangéliumok állításainak pontosságát  Jézus fent idézett kijelentésével
 kapcsolatban.
Jeruzsálemet és a templomot, annak 
minden falával, a földdel tették  egyenlővé. Olyannyira, hogy még az 
alapköveket is kiforgatták helyükből.  Szó szerint egyetlen kő sem marad
 a másikon, pontosan úgy, ahogy Jézus  azt megjövendölte.
A szemtanúk közé tartozik Josephus4
 és Titus, az a római hadvezér is, aki a zsidók elleni hadjáratot  
vezette. Mindketten megemlítik, hogy amennyiben a háború során nem  
jártak volna személyesen is a városban és nem a saját szemükkel látták  
volna a pusztítást, nem hitték volna el, hogy ott egykor egy város állt.
  Jelentőségteljes tény, hogy Josephus éppen Jézus szavait használja,  
amikor az alapkövek felforgatásáról ír:
„Akik az alapokat felforgatták, olyan mértékben tették [Jeruzsálemet] egyenlővé a földdel, hogy az arra járókat semmi sem győzhette meg arról, hogy azt [Jeruzsálemet] valaha is emberek lakták.”5
Ez az információ nem kevés jelentőséggel
 bír. Jeruzsálem épületeiből,  beleértve a templomot is, egyetlen kő sem
 maradt a másikon. Josephus  azt is elmagyarázza, hogy ez miért történt 
így.
A zsidók szokása volt, hogy aranyukat és egyéb értékeiket otthonaik falába rejtsék, a templom pedig a zsidó nép kincstára volt6.
  Amikor a város, a templom épületével együtt a lángok martalékává vált,
 a  falakban lévő arany megolvadt és befolyt a kövek illesztékeibe és  
repedéseibe, egészen az alapokig. Ahhoz, hogy ezt a kincset a római X.  
légió katonái megkaparintsák, a zsidó hadifoglyokkal az egész várost és a
  templom épületét kövekre szedették. Olyan mennyiségű aranyat tudtak  
kimenteni a kövek közül, hogy az arany árfolyama a zsákmány hatására a  
háború előtti érték felére esett a birodalomban7. Tehát az olvadt arany összegyűjtése miatt Jeruzsálem városa szó szerint felismerhetetlen kőhalmazzá vált.
Olyan nagy mennyiségű kőről volt szó, hogy Hadriánusz császár8
 hatvan évvel később egy egész várost (Aelia) tudott építeni belőlük az 
 egykori Jeruzsálemtől északnyugatra. Jeruzsálem délkeleti része egészen
  Eusebius koráig (265-339) egy felszíni kőbánya maradt, aki azon  
siránkozott, hogy a templom és Jeruzsálem köveit házak, színházak és  
templomok építésére használták.
Ezek a korabeli beszámolók 
ellentmondanak annak a ténynek, hogy  egyetlen épületegyüttes a mai 
napig szinte érintetlen épségben maradt a  városban.
Az egyetlen épület, ami túlélte a háborút
Bár Jeruzsálem városát a földdel tették 
egyenlővé, egy épület, ahol  később a Sziklamecset is felépült, mégis 
viszonylag sértetlen maradt.
Mivel Titus, az esetleges felkeléseket 
megakadályozandó, elhatározta,  hogy a X. légiót Jeruzsálemben hagyja, a
 katonáknak szálláshelyet  kellett biztosítani. Titus először három 
kisebb épületet akart meghagyni  katonáinak a felsővárosban, Josephus 
azonban leírja, hogy Titus  távolléte miatt a katonák azokat is földig 
rombolták az arany utáni  hajszában9. Későbbi ásatások megerősítették, hogy Jeruzsálem akkori felsővárosában soha nem voltak katonai szálláshelyek10.
Titus más megoldást talált csapatainak, 
amiről szintén szemtanuk  tesznek bizonyságot. Eleázer, a masadai zsidók
 vezetője, aki végül  inkább az öngyilkosságot választotta, mintsem, 
hogy a X. légió  parancsnokának, Silva tábornoknak a kezébe adta volna 
magát, a  következőket mondta:
„Alapjaiig lerombolták, semmi sem maradt belőle, csupán azt az épületet tartották meg, úgy értem azoknak a táborát, akik lerombolták [Jeruzsálemet] és ez még mindig ott áll romjaiban: csupán néhány szerencsétlen öreg fekszik ott a templom hamuin és néhány asszony, akiket keserves szégyenünkre életben tartottak.”11
Tehát 
Jézus és Heródes idejének Jeruzsáleméből egyetlen épület maradt  fenn, 
mégpedig az, amit Titus megtartott katonái elszállásolására, és,  aminek
 falai ma is ott állnak. Ez volt Fort Antonia, egy Heródes által  
építtetett erőd, ami lényegesen nagyobb volt az egykori templomnál.  
Josephus szerint akkora volt, mint egy város és egy egész légió  
elszállására alkalmas volt és ezt a célt egészen 289-ig töltötte be12.
  Mivel falai a háborút követően is viszonylag épségben maradtak,  
ráadásul 37 hatalmas ciszterna is volt ott, a X. légiónak tökéletes  
szálláshelyül szolgált és a rómaiak ezért tartották meg állandó  
helyőrségi erődként.
Josephus
 leírta, hogy Fort Antoniát egy hatalmas sziklakiszögellés  köré 
építették, ami komoly védelmet szolgáltatott az épületnek. Ez a  szikla a
 későbbiekben még fontos szerepet játszik.13
Josephus
 leírása tökéletesen ráillik a mai Templomdombra, a Heródes  idejéből és
 még korábbról származó falakra és a Sziklamecsetre, ami a  kérdéses kő 
nagy részét befedi.
Fort Antonia volt az egykori római Praetorium, ahol Pilátus kimondta Jézus ítéletét.
Josephus
 írásaiból láthattuk, hogy egy jelentőségteljes szikláról van  szó, amit
 János is megemlít lithostrotos és gabbatha néven, az egyikkel  a kő 
típusára, a másikkal inkább annak jellegére, magasságáre utalva.  (János
 19:13)
Fort 
Antonia falai, amelyek közé tartozik a zsidó Siratófal is, az  egyetlen 
építmény, amelyek azokból az időkből megmaradtak. Ez 10.000  darab követ
 jelent, pedig a szemtanuk szerint a templomból egyetlen kő  sem maradt 
meg és még az alapokat is felforgatták.
Későbbi 
korokban több zarándok is a Praetoriumként, nem pedig a zsidó  templom 
egykori helyszíneként azonosította az épületet. A történelmi  
bizonyítékok szerint a korai bizánci korban, még Szaladin szultán  
idejében is (1187), a Praetoriumként azonosították a Sziklamecset alatt 
 található sziklát.  Egy időben a Szent Bölcsesség temploma állt itt, 
ami  szintén körbevette a szentnek vélt követ, amit a keresztények Jézus
  ítéletének helyszínéül azonosítottak.
A 
templomon belül már csak azért sem lehetett egyetlen nagy szikla  sem, 
mert a szentek szentét többször is áthelyezték az idők folyamán.  Minden
 alkalommal, amikor a templom udvarait kibővítették, a szentek  szente 
északabbra tolódott. A szentéj eredetileg, tehát Salamon  idejében, a 
déli faltól 15 méterrel északra állt. Később, Nagy Sándor  idejében már 
23 méterre volt a déli faltól, majd még később már 45  méterre tolódott,
 miközben a szentek szente mindig a déli és az északi  faltól egyenlő 
távolságra került (Josephus, Contra Apion I. 22.).  Heródes idejében még
 távolabbra helyezték, és már 90 méterre, de  továbbra is a négyzet 
alakú templomépület mértani közepén állt. Josephus  egy pontosan 
600-szor 600 láb méretű négyzetként írta le a templomot a  szentek 
szentével a közepén, ami mutatja, hogy a szentek szente mindig  más 
helyen állt és egyedül a déli fal maradt változatlan az idők  folyamán. 
Ez a tény önmagában kizárja, hogy egy hatalmas szikla lett  volna a 
templomon belül, tehát a Sziklamecset alatti szikla kizárja,  hogy a 
templom a Sziklamecset helyén állt volna.
Miért gondolják tehát oly sokan, hogy a Harm al-Sharif és a Sziklamecset azonos Salamon templomának helyével?
Dr. 
Martin leírja, hogy a keresztes hadjáratok résztvevői azért  gondolták a
 Haram al-Sharifet a templom egykori helyszínének, mert I.  Omár Kalifa 
az al-Aksza mecset építéséhez egy olyan sziklát hozatott,  amit a zsidók
 a templom újjáépítéséhez akartak használni a Gihon patak  mentén. Ebből
 a kőből lett a Kibla kő, ami az iszlám kezdeti időszakában  az ima 
irányát mutatta a muzulmánoknak. A baraka nevű muzulmán  hagyomány 
szerint egy szent helyről elmozdított kő az eredetivel egyenlő  
szentséggel ruházta fel az új helyet. Amikor a keresztes vitézek  
megérkeztek Jeruzsálembe, a keresztények Salamon templomának hívták az  
al-Aksza mecsetet. Arról a hagyományról is tudomásuk volt, ami szerint  
Jézus lábnyomai kitörölhetetlenül ott maradtak a mecseten belül  
található sziklán, annak ellenére, hogy tudomásuk szerint a Heródes  
által kiterjesztett templom inkább a mai Sziklamecset magasságában  
lehetett, amit akkoriban az Úr templomának neveztek.
Később 
egyéb legendák szövődtek a szikla köré. Szaladin idejére az  iszlám 
követői szerint a sziklán Mohamed lábainak és kezeinek nyoma is  látható
 volt. A legendák itt sem álltak meg. Idővel már az a hír járta,  hogy 
Ábrahám lába nyoma, Gábriel arkangyal keze nyoma, sőt magának  Istennek a
 „lábnyoma” is látható volt a sziklán. A muzulmánok azért  találták ki 
ezeket a legendákat, hogy igazolják a mecset  létjogosultságát az iszlám
 szent helyeként. Későbbi muzulmán szakértők  tisztában voltak azzal, 
hogy ezek minden történelmi alapot nélkülöző  néphiedelmek voltak 
csupán.
A 
hiedelmektől függetlenül láthatjuk, hogy a történelmi bizonyítékok  
szerint a Sziklamecset alatti kősziklát mindig is a Praetorium, nem  
pedig az egykori templom helyszínével azonosították, így az se az  
iszlám, se a judaizmus szempontjából nem számított szent helynek. Sőt,  
Omár megígérte, hogy a „keresztény sziklát és szent helyet” (ahol egykor
  a Bölcsesség temploma állt) érintetlenül hagyja a keresztények 
számára.  Az iszlám csupán későbbi évszázadokban, amikor már több 
muzulmán  legenda keringett a sziklával kapcsolatban, kezdte nagyobb 
figyelemmel  körülövezni a helyet, így 692-ben Abd al-Malik megépíttette
 a  Sziklamecsetet a kiálló szikla köré, ami korábban egy keresztény 
szentéj  formájában őrizte Jézus emlékét.
A zsidó tekintélyek végül elfogadják a Haram al-Sharif-ot az egykori templom helyszínéül
A 
keresztes hadjáratok idején, 1165 körül, egy Tuledai Bejamin nevű  zsidó
 kereskedő Jeruzsálembe látogatott. Nem rendelkezett különösebb  
történelmi vagy teológiai ismeretekkel, egy egyszerű kereskedő volt, aki
  feljegyzéseket készített utazásairól és fenntartások nélkül leírta,  
amit látott és hallott. Írásaiból kiderül, hogy földrajzi ismeretei és  
helymeghatározásai hemzsegtek a tévedésektől. A Haram al-Sharif-fal  
kapcsolatos akkoriban keringő történeteket hallva, elfogadta a dombot az
  egykori zsidó templom helyszíneként, mindenféle fenntartás vagy  
vizsgálódás nélkül. Ennek egyik oka az volt, hogy a helyi mendemondákból
  megtudta, hogy állítólag látogatása előtt 15 évvel, a délnyugati 
dombon  megtalálták Dávid, Salamon és még néhány zsidó király sírját. A 
 kereskedő elfogadta az információkat, anélkül, hogy a sírokat valaha  
látta volna, ami ahhoz a következtetéshez vezetett, hogy a Haram  
al-Sharif egyenlő volt a templom egykori helyszínével és Sion hegyével. 
 Ma már tudjuk, hogy ez nem így van.
Tuledai 
Benjamin beszámolóit számos korabeli zsidó tekintély  megcáfolta. 
Maimonidész (1137-1204), a híres zsidó rabbi és orvos  leírta, hogy a 
jeruzsálemi templom még mindig romokban hevert, ami nem  mondható el a 
Haramról. Ugyanezt erősítette meg Dávid Kimchi rabbi  (1160-1235) is, 
aki leírta, hogy a templom egykori helyén semmilyen  keresztény vagy 
muzulmán épület nem épült még:
„És a [Templom] még mindig romokban hever, a templom helyén még egyetlen nemzet sem építkezett.”14
Ezek a 
cáfolatok azonban nem váltak elterjedté a zsidók között, akik  annyira 
megörültek a királyok sírjainak „megtalálásáról” szóló  történeteknek, 
hogy boldogan tették magukévá az elképzelést, miszerint  ez a délnyugati
 domb lehetett az egykori templom helye. Azóta az  archeológusok 
bebizonyították, hogy Dávid király állítólagos sírja a  keresztes 
hadjáratok idejéről származik és egyértelműen hamisítvány.
Az 
akkoriban kezdődő vallásos sötétség korában az észérvek nem sokat  
nyomtak a latban, és a templom valódi helye feledésbe merült.
A siratófal
A 
nyugati vagy más néven Siratófal a zsidók egyik legszentebb  helyének 
számít manapság. A korábban keresztény szenthelynek számító  nyugati 
falat, ami egy időben a keresztény asszonyok beszennyezett  
fehérneműinek lerakata volt, a muzulmánok 1570 körül alakították át.
A 
Siratófal, mint zsidó szenthely egy modern, minden történelmi  hátteret 
nélkülöző találmány, amit a kabbalista kor egyik kiemelkedő  alakja, 
Isaac Luria Ashkenazi (az „oroszlán”), szemelt ki a zsidó  istenimádat 
számára, aki számos földrajzi tévedés eredményeként a  nyugati falat 
választotta a zsidó gyülekezések helyszínéül. Luria rabbi  mindössze 430
 évvel ezelőtt, a XVI. században szentelte és avatta fel a  Siratófalat.
 A zsidók tehát nem egykori templomuk egyik falánál, hanem  egy római 
kori erődítmény tövében imádkoznak. Jézus idejében a fal  túloldalán nem
 a zsidók szent temploma állt. Római szokás szerint a  Praetorium 
területén valóban állt egy templom, csakhogy ezt a császárnak  és 
valamelyik római istennek szentelték fel. Tehát a judaizmus egyik  
jelképének számító fal egy Jupiter tiszteletére épített templom falának 
 maradványa.
Időkjelei:
 A fenti tanulmány néhány érdekes kérdést vet fel.  Függetlenül az 
egykori zsidó templom valódi helyszínének pontos  beazonosításától, úgy 
gondoljuk, hogy a templom fel fog épülni, így az,  hogy a megoldást a 
Templomdombon álló mecsetek lerombolásával vagy a  templomnak egy másik 
helyen történő felépítésével találják meg, igazából  részletkérdés, 
mindenesetre érdekes látni, hogy több lehetőség is  létezik.
A 
bibliai próféciák arra utalnak, hogy az Antikrisztus hétéves  
uralkodásának kezdetét egy különleges egyezmény aláírása vagy  
megerősítése jelölheti: „Erős szövetséget köt [az Antikrisztus] sokakkal
  egy hétre [hét évre]” (Dániel könyve 9,27a). Dániel ezt „szent  
szövetségnek” nevezi, ezért valószínű, hogy valamilyen módon köze lesz a
  valláshoz, vagy a vallási jogokhoz (Dániel 11:28, 30).
Sokan 
úgy gondolják, hogy a szövetség azt is lehetővé teszi majd a  zsidók 
számára, hogy újraépítsék szent templomukat, ami igen fontos  eseménye 
az utolsó éveknek, hiszen döntő jelentőséggel bír más bibliai  próféciák
 beteljesedésében. Például lehetővé tenné a régi zsidó  véráldozat 
folytatását, amit vallásuk szerint csak a jeruzsálemi  Nagytemplomban 
lehet bemutatni. A véráldozatot Krisztus után 70-ben  megszakadt, amikor
 a rómaiak földig rombolták a templomot.
Mindemellett nem lehet elégszer hangsúlyozni, hogy Jézus
 engesztelőáldozata  óta semmilyen épületre vagy rituáléra – amelyek 
amúgy is az eljövendők  előképei voltak csupán – nincs szükség, ahhoz, 
hogy valaki megbékéljen  Istennel (Lásd: Zsidók: 9:9-15), hiszen „ama 
Magasságos nem kézzel  csinált templomokban lakik” és „eljön az óra, és 
az most van, amikor az  igazi imádói lélekben és igazságban imádják az 
Atyát, mert az Atya is  ilyen imádókat keres magának” (Ap.Csel 7:48, 
János 4:23). A templom  felépülése egészen más okból, a fent is idézett 
és más, a végső időkre  vonatkozó bibliai próféciák beteljesedése miatt 
tekinthető fontos  eseménynek, így a fenti írás is ilyen vonatkozásban 
lehet érdekes  számunkra.
A cikkhez használt források: askelm.com, contendministries.com- Aristeas, Eusebius fordítása, 38. fejezet [↩]
- Tacitus, Történelem, V. kötet, 12. bekezdés [↩]
- Abderai Hecateus, Lásd: Josephus kontra Apion, I.22. [↩]
- Háború VI.1,1; VII.1,1. [↩]
- Háború, VII.1,1. [↩]
- Háború, VI.5,2. [↩]
- Háború, VI,6,1. [↩]
- Eusebius: Az Evengélium bizonyítéka, VIII. kötet, 3. fejezet, 405. rész [↩]
- Háború, bevezető, I.11. 29. Loeb kiadás [↩]
- Hillel Geva és Hanan Eschel 1997-ben megjelent cikke a Biblia Archeológia Folyóiratban [↩]
- Háború, VII.8,7. [↩]
- Lásd Josephus leírását Fort Antoniáról, Háború, V. 5,8 és III. 5,2 [↩]
- Háború, III. 5,2 [↩]
- Mishneh Tóra 8. rész, A templomi szolgálat [↩]




 
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése