
A menekültekkel kapcsolatos első hírek felröppenése óta szoros figyelemmel kísérem a Magyarországon és Európában kialakuló helyzetet. Eddig azért nem ejtettem szót róla, mert én magam sem tudtam, illetve most sem tudom pontosan a helyére tenni a történéseket és azt gondolom, hogy erre még egy ideig nem kerül sor. Sok vegyes érzelem és gondolat kavarog bennem most is, köszönhető ez részben a média rendkívül szélsőséges és sarkított híradásának minden oldalon. Az alábbi írást így inkább kiindulási pontnak szánom, nem gondolván, hogy ezt a nehéz kérdést egyedül fogom kibogozni. Néhány dolgot azonban tudunk, így ezeket fontosnak tartom megemlíteni és bátorítok mindenkit, hogy ossza meg véleményét, meglátásait és információit a témában.
Elsősorban
 két területről szeretnék beszélni: arról, hogy miért  alakulhatott ki 
ez a helyzet, illetve, hogy keresztényként mit tehetek,  hogy ne a 
probléma, hanem a megoldás része lehessek.
A 
miértekre keresve a választ lehet, hogy néhány olvasónak csalódást  
fogok okozni. Nem tudom ugyanis azt mondani, hogy a menekültáradatot  
egyértelműen a világot uraló elit indította el, bár közvetve, főleg a  
nagyhatalmak által indított háborúk és finanszírozott terrorszervezetek 
 révén, nyilván komoly részük volt benne. Függetlenül attól, hogy a  
tömeges migráció mögött tudatos szervezkedés áll-e vagy sem, a hatalmon 
 lévők igen sok legyet ütnek egy csapásra, tehát így vagy úgy, de a  
helyzet az ő ügyüket viszi előbbre.
Akárhogyan
 is indult a dolog, nem állíthatjuk biztosan, hogy az  említett elit 
előre látta volna a polgári lakosság tömeges  kivándorlását. Egyedül 
Isten lát mindent, a háttérhatalom sokszor csak  kihasználja a saját 
destruktív lépései eredményeként kialakult káoszt.  Nem állítom, hogy 
nem lehetett tudatos manipuláció a menekülthullám  mögött (bizonyára 
sokan hallottak már a Kalegri tervről és egyéb  elméletekről ezzel 
kapcsolatban), ugyanakkor nem tartom bölcsnek az  általánosítást ebben a
 kérdésben (sem). Ahogyan nem általánosíthatunk  egyetlen etnikum, 
ország, egyház, stb. tagjaival kapcsolatban, úgy a  menekültek sem 
tekinthetők egy homogén halmaznak. Tudjuk, hogy van  köztük, aki tényleg
 az életéért futott, illetve olyanok is, akik a  könnyebb megélhetés 
reményében vágtak neki az útnak és persze nem  zárhatjuk ki, hogy 
egyesek pénzt kaptak azért, hogy növeljék a menekülők  számát, bár erre 
vonatkozóan semmilyen információ nem áll rendelkezésre  és egyetlen még 
csak hasonló történetet sem hallottam, se a fősodrású,  se az alternatív
 médiában. (Aki tud ilyet, bátran ossza meg!)
Egyesek 
azon aggódnak, hogy a menekültek miatt anyagi kár éri őket,  mások pedig
 attól félnek, hogy a mára több százezresre duzzadt tömegben  
terroristák is lehetnek, így elsőként nézzük meg ezt a két kérdést.
Nem akarok segíteni, mert az nekem pénzbe kerül
Segíteni
 egy másik embernek, legyen szó egyetlen hajléktalanról,  anyagilag 
megszorult jóbarátról, vagy menekültek tucatjairól (legyenek  ártatlan 
áldozatok vagy alvó terrorsejtek tagjai), természetesen anyagi  
áldozattal jár, azonban az anyagiak vagy azok hiánya nem motiválhat  
bennünket, amikor mások megsegítéséről van szó.
Jézus azt mondta: „adjatok,
  és nektek is adnak, jó mértéket, megnyomottat és megrázottat, színig  
teltet adnak öletekbe. Mert azzal a mértékkel mérnek nektek, amellyel ti
  mértek.”1
Azzal a mértékkel mérnek nekünk, amellyel mi mérünk… Milyen mértéket szeretnénk magunknak, ha hasonló helyzetben lennénk?
Tisztában
 vagyok vele, hogy néhány kiló kenyér vagy ivóvíz  szétosztásával nem 
lehet megoldani a jelenleg fennálló problémát, főleg,  hogy a gond nem 
is igazán vagy nem mindig az élelmiszer hiányában áll,  de ez nem is a 
mi feladatunk. A hajléktalankérdést sem oldjuk meg azzal,  ha veszünk 
egy pohár forró teát vagy meleg ebédet egy utcán alvó  embernek, de ha 
szükséget látunk, és hatalmunkban áll segíteni, tegyük  meg. Nem szabad,
 hogy a számok motiváljanak bennünket. Segítsünk annak,  aki az utunkba 
kerül, és ne foglalkozzunk a statisztikákkal.
Azzal 
pedig, hogy segítünk egy menekültnek, nem a válság forrását,  esetleges 
céljait vagy a kormány illetve az ellenzék hozzáállását  minősítjük. 
Éppen ellenkezőleg. Azt demonstráljuk, hogy Isten szeretete  mindezek 
felett áll. A szeretet sohasem adja fel2, „mert az Isten szeretet”3, akár egy közeli barát akár pedig egy idegen országból érkező menekült felé nyilvánul meg.
Terroristák a menekültek között?
Ezt, 
sajnos, nem lehet kizárni. A tapasztalatok szerint azonban  komoly 
terrorszervezet nem így küldi útra az embereit, mivel nem akarja,  hogy a
 határátlépéskor lebukjanak. A terroristák inkább legálisan,  útlevéllel
 érkeznek a célországba.
Persze 
azt sem lehet kizárni, hogy az elkövetkező hetek vagy hónapok  során nem
 lesznek terrortámadások a menekültválság által érintett  országokban, 
az pedig szinte garantált, hogy egy ilyen tragédia  bekövetkezése esetén
 az elkövetőket a menekültek közül állítják majd  elő. Ezzel pedig az 
ellentéteket olyan mértékben mélyíthetik el  Európában, hogy már az sem 
fogja érdekelni a közvéleményt, ha utólag  kiderül, a 
menekült-terrorista elmélet alaptalannak bizonyult.  Mindenesetre ne 
dőljünk be a manipulációnak és ne lássunk potenciális  terroristát 
mindenkiben, aki okmányok nélkül lép az országba. Egy  esetleges 
terrortámadás pedig tudjuk, hogy remek ürügyként szolgálhat  egyesek 
számára a káosz, a háború és a biztonság nevében bevezetendő  
rendőrállami intézkedések terjesztésére, ennek azonban a menekültek  
éppúgy áldozatai lennének, mint mindenki más.
Összekapcsolva
 a rászorulók megsegítését a beszivárgó terroristákkal  kapcsolatos 
aggodalmakkal: mi történne, ha utólag kiderülne, hogy egy  terroristának
 segítettünk? Az útmutatásunk elég egyértelmű: „Aki azért tudna jót tenni, de nem teszi, bűne az annak.”4
Jézus 
pedig ennél is részletesebben megmutatta, hogyan viszonyuljunk  azokhoz,
 akik az ellenségeink vagy legalábbis annak gondoljuk őket:
„Hallottátok,
 hogy megmondatott: Szeresd  felebarátodat, és gyűlöld ellenségedet. Én 
pedig azt mondom nektek:  Szeressétek ellenségeiteket, áldjátok azokat, 
akik titeket átkoznak, jót  tegyetek azokkal, akik titeket gyűlölnek, és
 imádkozzatok azokért, akik  üldöznek titeket, hogy legyetek a ti 
mennyei Atyátoknak fiai, aki  felhozza napját mind a gonoszokra, mind a 
jókra, és esőt ad mind az  igazaknak, mind a hamisaknak. Ha csak azokat 
szeretitek, akik titeket  szeretnek, mi jutalmat érdemeltek? Nem 
ugyanazt teszik a vámszedők is?  És ha csak atyátok fiait köszöntitek, 
mennyivel tesztek másoknál többet?  Nem ugyanezt teszik a pogányok is?”5
És még a „menekült státuszról” is volt néhány szava:
„Akkor
 ezt mondja a király a jobb keze  felől állóknak: Gyertek, én Atyámnak 
áldottai, örököljétek azt az  országot, amely számotokra készíttetett a 
világ teremtésétől fogva. Mert  éheztem, és ennem adtatok, szomjaztam, 
és innom adtatok, jövevény voltam, és befogadtatok engem, mezítelen voltam, és felruháztatok, beteg voltam, és meglátogattatok, fogoly voltam, és eljöttetek hozzám.”6
Menekültek a Bibliában
Jézus 
fenti útmutatása mellett az Ótestamentumban is részletes  tanácsokat 
találunk a menekültekkel kapcsolatban. A magyar Bibliákban  többnyire 
jövevénynek fordított héber „ger” szó inkább vendéget vagy  idegent 
jelent, ahogy az Újszövetségben előforduló görög „xenos” is.
A III. Mózes 19:34 ezt mondja:
„Olyan
 legyen nektek a jövevény, aki  nálatok tartózkodik, mintha közületek 
való bennszülött volna, és  szeressétek őt, mint magatokat, mert 
jövevények voltatok Egyiptom  földjén. Én vagyok az ÚR, a ti Istenetek.”
A II. Mózes 12:49 pedig külön kitér arra, hogy „Ugyanaz a törvénye legyen az ott születettnek és a közöttetek tartózkodó jövevénynek”. Vagyis az ország törvényei a menekültekre is vonatkoznak.
Valószínűleg
 ez az a pont, ami sok ellentét forrása, hiszen a  híradásokban elég 
gyakran látunk tüntető, helyenként vandál  menekülteket, ami persze nem 
helyes és komoly ellenérzést vált ki a  honpolgárokból, hiszen hálátlan 
hozzáállásnak minősíthető. Azt persze  nem tudjuk, hogy ezek spontán 
alakultak ki, vagy netán itt is külső  szervezkedés, bujtogatás áll a 
háttérben, hiszen a menekültek okozta  káoszt nemcsak a nemzetközi elit,
 hanem a helyi politikai erők is  bizonyára szívesen kihasználják.
Jézus után János apostol is említi a „menekülteket”, amikor egyik levelében ezekkel a szavakkal dicséri Gájuszt:
„Szeretett barátom, hűségesen jársz el mindenben, amit a testvérekért és az idegenekért teszel.”7
| Néhány statisztika | 
| – A második világháború óta először 2013-ban lépte át az 50 milliót a menekültek száma a világban. – A jelenlegi európai menekültválság mértéke nem éri el az 1990-es évek első felében tapasztaltakét. Akkoriban a kétpólusú világrend felbomlása miatti helyi válságok, a délszláv háború és a ruandai népirtás a mainál is nagyobb arányú menekülthullámot eredményeztek. – A hullám 1992-1993-ban tetőzött: akkoriban az EU tagállamaiban 3,5 millió menekült élt, szemben az utóbbi esztendők 1,5 millió körüli számával. – A menedékkérők száma viszont 2006 óta nő az EU-ban: az akkori évi 200 ezerről 2014-re 626 ezerre emelkedett. – A világ menekültjeinek 86 százaléka ugyanabban a térségben marad, mint ahonnan útnak indult, és csak 14 százalékuk jut messzebbre. Ők jellemzően a jobb státusú, tehetősebb, élelmesebbek menekültek. (forrás) | 
A legnagyobb probléma
A 
legnagyobb problémát abban látom, hogy a menekültválság az elmúlt  
években soha nem látott mértékben osztotta meg a magyarokat és Európa  
lakosságát.  A közel-keleten indított konfliktusok és a nyugat által  
pénzelt terrorszervezetek segítségével nemcsak a harcok által érintett  
országokban, hanem Európában is egyre kaotikusabb állapot alakult ki.  
Sokan félnek a pályaudvarokon és határ menti településeken kialakult  
helyzetet látva, a híradások pedig rájátszanak ezekre a félelmekre.  
Tapasztalatból tudjuk, hogy a lakosság félelmeire a biztonsági  
intézkedések szigorítását kapjuk válaszként, így érdemes ezt a helyzetet
  is hittel megközelíteni. Ez nem azt jelenti, hogy nem szabad a  
kérdésről objektívan kommunikálni vagy figyelemmel kísérni a  
történéseket, de tartsuk észben, hogy minden nehéz helyzet egyben  
lehetőség is arra, hogy Isten királysága új életeket érintsen meg.
Hogyan segíthetünk?
Egy 
pohár víz vagy egy tál étel felajánlása mellett leginkább úgy, ha  
felebaráti szeretettel viseltetünk mások iránt, és itt most nemcsak a  
menekültekre, hanem azon honfitársainkra is gondolok, akik például  
tőlünk eltérően gondolkoznak a kialakult helyzetről. Az emberek  
egymásnak ugrasztása ugyanis az ördög egyik legfontosabb célkitűzése,  
ami olyan mértékben sikerült neki a jelenlegi helyzetben, hogy lassan jó
  barátok és családtagok is egymásnak esnek.
Az egyik
 legnagyobb segítség, amit nyújthatunk tehát, ha mi magunk  nem dőlünk 
be ennek a taktikának. C.S. Lewis nagyon bölcsen definiálta a  módszert:
„Az ördög minden hibát párokban, ellentétpárokban helyez el a világban, és mindig arra biztat bennünket, hogy jó sokat törjük a fejünket, vajon melyik a rosszabb. Arra számít ugyanis, hogy az egyiket olyannyira nem kedveljük majd, hogy könnyűszerrel belekergethet a másikba. De ne engedjük magunkat bolonddá tenni! Tartsuk a célt szemünk előtt és haladjunk egyenesen át a két hiba között. Csak azzal kell törődnünk, hogy mindkettőt elkerüljük.”
Ne a 
politikai propaganda alapján próbáljuk hát megítélni a  helyzetet! 
Egy-egy apró jótéteménnyel nyilván nem leszünk képesek  megváltoztatni a
 világot, egy-egy ember világát azonban igen!  Magánemberként és 
keresztényként, próbáljunk hát erre összpontosítani és  semmilyen 
körülmények között se tekintsünk félelemmel a helyzetre,  hiszen 
„nagyobb az, aki bennünk van, mint az, aki e világban van.”8.
Olyan 
sok minden nem tisztázott még a kialakult helyzettel  kapcsolatban, hogy
 a szálakat kibogozni talán soha nem leszünk képesek,  legalábbis nem 
ebben az életben, de a tisztán, vagy tisztábban látás  érdekében 
megpróbálhatjuk összetenni ismereteinket. A poszt alatti  
hozzászólásokban például összegyűjthetnénk, hogy ki mit tapasztalt  
személyesen, illetve mit gondol a helyzettel kapcsolatban. Szeretetben.
- Lukács 6:33 [↩]
- I. Kor. 13:8 [↩]
- I. János 4:8 [↩]
- Jakab 4:17 [↩]
- Máté 5:43-47 [↩]
- Máté 25:34-36 [↩]
- III. János 1:5 [↩]
- I. János 4:4 [↩]
“Arab vezér, Mars, Nap, Vénusz az oroszlánban.
Az egyház uralma a tengeren összeroskad,
Perzsia táján közel jó egymillió készen
Bizáncot, Egyiptomot kígyókkal(?) megtámadni.”
Az egyház uralma a tengeren összeroskad,
Perzsia táján közel jó egymillió készen
Bizáncot, Egyiptomot kígyókkal(?) megtámadni.”
“Béke közeleg egy oldalról és háború
Soha nem volt szorongatás ilyen nagy,
Sírnak férfiak és asszonyok, ártatlan vér a földön,
És ez lesz Franciaország egész széltében.”
Soha nem volt szorongatás ilyen nagy,
Sírnak férfiak és asszonyok, ártatlan vér a földön,
És ez lesz Franciaország egész széltében.”
“Tűz a levegőégből a királyi épületre,
Midőn a háború fénye alábbhanyatlik,,
Hét hónap nagy háború, gonosz emberek halála,
Rouen, Evreux a királynak nem fog hiányozni.”
Midőn a háború fénye alábbhanyatlik,,
Hét hónap nagy háború, gonosz emberek halála,
Rouen, Evreux a királynak nem fog hiányozni.”
Nostradamus
 
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése