A 
bankok bevételeinek durván harmada köthető valamilyen fizetési,  
pénzforgalmi szolgáltatáshoz, ezen a területen azonban bőven akadnak  
trónkövetelők. A technológia gigászaitól kezdve az apró startupokig  
egyre többen törnek a bankok babérjaira a fizetési piacon. Ultragyorsan,
  kevésbé szigorú szabályoktól szorongatva ugranak rá a bankok által  
elhanyagolt ügyfelekre és hiánypótló szolgáltatásokra, de ezzel nem  
egyszer a hagyományosan banki bevételeket orozzák el a pénzintézetektől.
  Egy biztos: a bankok nagyot bukhatnak azon, ha nem kapcsolnak időben.
Mekkora a tét?
Globálisan  2011-ben a bankok összes 
bevételének éppen harmada származott fizetési  szolgáltatásokhoz 
kapcsolható tevékenységből, ami összesen 1338 milliárd  dollárt (!) tett
 ki. Ez az arány a McKinsey egyik korábbi tanulmánya  szerint 2016-ra 
akár 37 százalékra is nőhet, az általuk becsült éves 5  százalék körüli 
növekedéssel számolva ezen bevételek összértéke elérheti  az 1741 
milliárd dollárt. Fontos  ugyanakkor megjegyezni, hogy az említett 
durván egyharmados arány  kicsit csalóka, ugyanis a fizetési 
szolgáltatások bevételeihez sorolják a  hitelkártya- és folyószámla 
hitelekből származó nettó kamatbevételt is,  amelyek a fizetési 
szolgáltatásokhoz sorolt bevételek kicsit több mint  felét (53 
százalékát) teszik ki egy európai bank esetében.
A fizetési iparághoz ennél is szorosabban kötődő banki bevételek:
A fizetési iparághoz ennél is szorosabban kötődő banki bevételek:
- a kártyakibocsátásból (interchange díjakból, éves kártyadíjakból) származó bevétel (17 százalék),
- a nem kártyás tranzakciós (átutalási, csoportos beszedési stb.) díjakból származó bevétel (15 százalék),
- a nem kártyás fenntartási díjak (számlavezetés stb., 11 százalék),
- és kereskedőktől származó bevételek (pl. kereskedői jutalék, 4 százalék).
Hatalmas  összeg forog a pénzintézetek 
rendszereiben Magyarországon is, 2013  egészében 603 ezer milliárd 
forint értékben bonyolítottak tranzakciókat,  az idei első negyedévben 
pedig 166 milliárd forintnyit számoltak el. 2013-ban  a magyar 
bankszektor 442 milliárd forintos bevételt ért el pénzügyi  
szolgáltatásokból, az idei első negyedévben 120 milliárd forint folyt be
  ezen a címen, az ábrán látható megoszlásban. A  pénzügyi 
szolgáltatások bevételeit a ráfordításokkal csökkentve  kiderül, hogy 
ebből a tevékenységből nettó 309 milliárd forintot tettek  zsebre a 
bankok 2013-ban. Igaz, ennek nagy részét el is vitte a  pótadóval együtt
 200 milliárd forint feletti tranzakciós illeték,  ugyanis emiatt 
emeltek az ábrán látható brutális ütemben a díjaikon a  pénzintézetek. 
(Nem a tranzakciós forgalom pár százalékos, hanem az  illeték áthárítása
 miatt megemelkedett díjak okozták a dinamikus  eredmény- és 
bevételnövekedést.)
Hol zajlik az üzleti csata?
A bankok fenti bevételeiből próbálnak meg minél nagyobb szeletet kihasítani a piac új, nem banki szereplői, de azért egyelőre inkább a torta csipegetéséről van szó, mintsem habzsolásáról:
A bankok fenti bevételeiből próbálnak meg minél nagyobb szeletet kihasítani a piac új, nem banki szereplői, de azért egyelőre inkább a torta csipegetéséről van szó, mintsem habzsolásáról:
- elsősorban a kereskedőknek szóló fizetési szolgáltatásokkal támadnak: legtöbbször jól kiépített online jelentéttel és mobilappal rendelkeznek, például innovatív kártyás elfogadási/fizetési szolgáltatásokat nyújtanak,
- olyan megoldások is előfordulnak, amelyek (például egy virtuális pénzt vagy egy online tárcát közbeiktatva) megkerülik a kártyarendszereket, így a bankok kártyás bevételeit is (interchange) veszélyeztetik,
- az egyéb, nem kártyás tranzakciós díjakból származó banki bevételt csökkentik a cégek és személyek közötti direkt átutalási megoldásokat (B2B, P2P payment) kínáló, vagy éppen a nemzetközi átutalások elszámolását végző cégek,
- bár a kamatjellegű bevételeket közvetlenül egyelőre nem igazán veszélyeztetik a nem banki szereplők, de a fentiek következtében a bankoktól kicsatornázódó összegek következtében mégis csökkenthet ez a bevételi típus is.
Néhány szám arról, mennyire kell tartani nem banki szereplőktől
A  PayPallal például egyedül 2013 utolsó 
negyedévében 52 milliárd dollár  értékben fizettek a felhasználói. Az 
amerikai fizetési óriás kínai  megfelelője, az Alipay is impozáns 
számokat tudhat magáénak: több mint  100 millió mobilról regisztrált 
felhasználójuk 2013 egészében összesen  2,78 milliárd mobilfizetési 
tranzakciót bonyolított összesen 150  milliárd dollár értékben, ezzel a 
mobilfizetések terén már megverték a  PayPalt.
Mit csinálnak jobban a támadók, mint a bankok?
A fizetési iparág új szereplői a folyamatos innovációra épülő üzleti modellben dolgoznak, gyakran frissítik, fejlesztik a termékeiket és szolgáltatásaikat. Mivel a már létező banki és kártyás rendszereket jól ki tudják használni, így könnyebben koncentrálnak a magas hozzáadott-értékű területekre, a gyors és ügyfélbarát kiszolgálásra, saját szoftvereik fejlesztésére.
A PayPal és a Square például egy napon belül bármelyik kereskedőnél biztosítja saját fizetési módjának az elfogadását, míg egy átlagos bank a kártyaelfogadást körülbelül egy hét alatt tudja bevezetni náluk. Az Adyan, amely összesen 250 nemzetközi fizetési és elfogadási módszert képes integrálni személyre (illetve kereskedőre) szabottan a világ bármelyik hivatalos pénznemében, 2-3 hetente ad ki friss fizetési szoftvereket.
Mit tehetnek a bankok?
Díjak és kamatbevételek duzzasztása: lakossági oldalon a mobilfizetési, személyek közötti átutalási, nemzetközi tranzakciós szolgáltatások, a kkv-k kártyaelfogadásának támogatása nem csak az ügyfelek interakcióinak a számát növelik, hanem a díjköteles tranzakciók számát, és a banki rendszereken átfutó összeget is. Vállalati oldalon a keresztértékesítésből lehet hasznot húzni, így a vállalati betét- és hitelállományt is lehet növelni.
A szolgáltatások személyre szabása: azokra is érdemes odafigyelni, akiket eddig nem is igazán céloztak meg a bankok, vagyis az "alulbankoltakat" (underbanked) és más marginális jelentőségűnek tartott csoportokat. A kiskereskedők, a fiatal piacok szereplői, a nemzetközi utazók, bevándorlók, alacsony jövedelműek kiszolgálása növelheti a bankok rendszereiben pörgő pénzmennyiséget is.
A meglévő adatok felhasználása: a bankok nagy mennyiségű nyers adattal rendelkeznek az ügyfelek viselkedéséről, a mobilcsatornák révén ezt az adathalmazt helyadatokkal is ki lehet egészíteni. Ezek felhasználásával értékes információkat lehet szerezni az ügyfelek várható szokásairól, döntéseiről, melyekkel versenyelőnyt szerezhetnek a digitális tárca szolgáltatókkal szemben, és maguk vehetnék át a helyüket.
Amiről ne feledkezzünk meg: Bitcoin
A jelenleg egyeduralkodónak is tekinthető banki és kártyás fizetési/átutalási rendszereket a tech-óriások mellett a virtuális pénzek koncepciója, ezeken belül is elsősorban a Bitcoin fenyegeti. A legkedveltebb virtuális pénz és társai, más coinok, teljesen megkerülik a bankokat és kártyatársaságokat, egyedül annyiban kapcsolódnak hozzájuk, hogy a devizáról oda-vissza váltásuk azért még nehezen elképzelhető nagy volumenben teljesen függetlenül a hagyományos pénzintézetektől. A Bitcoin térnyerése folyamatosan zajlik, meglátjuk, hogy a jövőben mekkora fejfájást okoz majd a bankoknak a területen.
Bíró Dalma összeállítása
 
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése