A 20. század 
második felében sok asszony mondott le a szoptatásról, mert az orvosok 
lebeszélték őket a hagyományos táplálási módról. Egyre több csecsemő hal
 meg vagy gyenge immunitással kénytelen a teljes életét majd leélni 
(allergiák, csontgyengeség, gyakori megbetegedésre való hajlam, STB.) 
szerte a világon azért, mert nem jut kellő ideig vagy egyáltalán 
anyatejhez. Lassan azért ráébrednek ma is, hogy mennyire fontos az 
anyatej a csecsemő fejlődésében. Manapság azért, minden felelős kismama 
ha teheti, próbálja ameddig cask ven teje, azzal szoptatni szerelmetes 
csecsemőjét. Sajnos, a mai egészségtelen táplálkozási szokások (már 
legalább három generáció nőtt fel nem teljesen természetes és 
vegyszermentes környezetben és élelmezésben – tehát a baj elég nagy 
valójában) sok szoptatós anyuka dolgát megnehezítik és kénytelenek 
valamifajta tápszerrel pótolni a szent életerőt; az anyatejet. A 
kiegészítő tápanyagokról nem is beszélve…
Hétember ereje és bátorsága
A régi magyar népmesékben csak abból a gyermekből lett hős, akit az anyja évekig szoptatott. Fehérlófia azért lett a legerősebb férfi a világon, mert anyja hét évig táplálta saját tejével.
Gondoljatok bele, nem ez a valóság, mégha már csak “mesének” is fogja fel a mai társadalom?
A magyar paraszti hagyományban az 
anyatejnek varázslatos erőt tulajdonítottak, azzal szentelték meg az 
életet adó gabonát. Ma az orvosok és a védőnők hat hónapig ajánlják a 
szoptatást, régen az asszonyok legalább egy évig szoptattak, de nem volt
 ritka, ha valaki három éves koráig kapott anyatejet. Ez védte meg a 
gyermeket a fertőzésekkel szemben. A fent említett mesében valós tényt 
találunk, nevezetesen azt, sok olyan gyerek volt, aki akár 8 éves korig 
is anyatejen élt. Az asszonyok régen mágikus eljárássokkal kívánták 
megszaporítani a tejüket. Nagyon sokféle ételt kóstoltak végig pusztán 
azért, hogy meginduljon a tejkiválasztás. A praktikák közül a 
legősibbnek a mágikus módok tekinthetők. Az egyik ilyen volt, amikor az 
asszony egy szelet kenyeret tett ki éjszakára az ereszre, hogy harmat 
essék rá. Hajnalban azt bevitte a házba és éhgyomorra megette. 
Előfordult, hogy olyan nő tejét csepegtették bele a pogácsa tésztájába, 
akinek sok volt belőle. A régi hiedelem úgy tartotta, hogy az anyatej 
számos veszélynek van kitéve. A tejelapadás fő okát abban látták, hogy 
valamelyik látogatóra ráragadt a tej és magával vitte. Ezért a 
gyermekágyas asszony ágyára senki sem ülhetett. Ha szoptatós anya 
látogatta meg, ráfejt az ágyra, és ha elment, a helyére kellett rögtön 
ülni. Első három nap, valamint naplemente után nem adtak ki semmit a 
házból, mert ezzel a tejet is elvitték. Menstruáló nő sem látogathatott 
el a gyermekágyas anyához, nehogy elapassza a tejet. Nem volt szabad az 
anyatejnek a földre csöppenni, mert elvinnék a tejet a hangyák vagy a 
házi kígyó. Az anyatejet mágikus csomók kötésével óvták.
Szeresd anyafölded! 
Nemzetünk szent anyja, mint 
Emese, mint Mária. Az ő szeretetük nemzetünk, magyarságunk szent 
anyateje, mit mélyen magunkba kell szívjunk most, hogy - mint Fehérlófia
 - a legerősebb nemzetek közé emelkedjünk ismét, bajnokként keveredve ki
 minden bajból...
 Bíró Dalma
 
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése