Lehet így is...., de ez a jellemző!
Semmi sem garantálja, hogy a mindenkori 
nyugdíjkorhatár elérésekor megkapják a rendszeres nyugdíjukat azok, akik
 jelenleg aktív keresőként mozognak a munkaerőpiacon. - Véli Ferge 
Zsuzsa szociológus professzor, az MTA rendes tagja. Szóba került a 
munkanélküliség, a gyermekéhezés, az egyenlőtlenség, a létminimum és 
számos, a szociálpolitikát érintő kérdés tényekre, adatokra, 
statisztikákra hivatkozva. Ferge Zsuzsa részletesen foglalkozott a 
társadalmi egyenlőtlenség és a szegénység összefüggéseivel, a szegénység
 sokféle meghatározási lehetőségével és a jelenlegi magyar 
tendenciákkal. Más a mélyszegénység, más az unió szegénység 
meghatározása, és más, ezeknél magasabb a Központi Statisztikai Hivatal 
által számított létminimum. Az utóbbit helyesebb lenne szociális 
minimumnak nevezni, mert, definíciója szerint, biztosítja
„a folyamatos életvitellel 
kapcsolatos szerény – a társadalom adott fejlettségi szintjén 
konvencionálisan alapvetőnek minősülő – szükségletek kielégítését”. 
Fontos kormányzati cél lenne egy ilyen 
minimum biztosítása. Noha a kormányzat több fontos dokumentumban 
vállalta a szegénység csökkentését, intézkedéseinek jelentős része 
ellentmond ennek a törekvésnek. A szegénység helyett a szegények ellen 
küzd például az egységes adókulccsal, amit példátlan módon a szegényekre
 is kiterjesztett, a segélyek csökkentésével és szigorításával, a 
hajléktalanok közterületekről elűzésével. A szegénység újratermelődését a
 közoktatás átalakítása is inkább elősegíti, mint gátolja. A közönség 
kérdéseire válaszolva beszélt az időskori megélhetés problémáiról.
Az új Alaptörvény 2011-es verziója előtt
 a rendszerváltás demokratikus alkotmánya alapvető jogként ismerte el a 
szociális biztonságot. A szövegben 1989-ben rögzítették:  
„A Magyar Köztársaság 
állampolgárainak joguk van a szociális biztonsághoz: öregség, betegség, 
rokkantság, özvegység, árvaság és önhibájukon kívül bekövetkezett 
munkanélküliség esetén a megélhetésükhöz szükséges ellátásra 
jogosultak.”
A Fidesz-kormány új Alaptörvényt 
alkotott, s a fentebb említett passzust törölte a rendelkezésekből. A 
jog helyébe az „állami törekvés” került: „Magyarország arra törekszik, 
hogy minden állampolgárának biztonságot nyújtson.
” A felsorolt állampolgári 
csoportok közül az idősek hiányoznak, rájuk más paragrafusok 
vonatkoznak. Az „időskori megélhetés biztosítását.. egységes állami 
nyugdíjrendszer “
…segíti elő”. Ferge Zsuzsa szerint az 
„állami törekvés” és az „elősegítés” olyannyira bizonytalan és 
behatárolhatatlan fogalmak, hogy semmi nem szavatolja a nyugdíjat. 
Ugyanakkor a nyugdíjat ma még meghatározó törvény társadalombiztosítási 
nyugdíjrendszerről szól. Ez tulajdonképpen akár alkotmányellenesnek is 
tekinthető, legalábbis nem fér össze az Alaptörvény téziseivel. 
Ugyancsak kérdésre felelve beszélt a professzor a feltétel nélküli 
alapjövedelemmel kapcsolatos nemzetközi vitákról és törekvésekről. 
Tanulmányokra, tényadatokra hivatkozva ismertette a változó globális 
feltételek miatt szerinte elkerülhetetlen intézményt. Kiemelte azt a 
tanulmányt, amely Magyarországon először kiszámítja, mibe kerülhet és 
hogyan fedezhető az alapjövedelem. A (Bánfalvi István és munkatársai 
által jegyzett) tervezet szerint rövid idő alatt bevezethető lenne egy 
olyan alapjövedelem, amely „létpénz”-ként a nagykorú állampolgárnak 50, a
 gyermekeknek 25 , a várandós anyáknak 75 ezer forintos havi juttatást 
adna. Ezek az összegek helyettesítenék a jelenlegi ellátások jelentős 
részét.
A feltétel nélküli alapjövedelem alanyi 
jogon járna. Ferge Zsuzsa szerint ha történelmileg elkerülhetetlen és 
gazdaságilag megoldható lenne is, itt és ma politikai és ideológiai 
akadályai vannak. A politika sikeresen elfogadtatta azt a tételt, hogy 
„nincs jog kötelezettség nélkül”, holott még a magyar alaptörvény 
szerint is feltétel nélküli az élethez, a méltósághoz, sőt, a 
szabadsághoz való jog is. Ám a közvélemény miatt még a baloldali pártok 
sem vállalják fel célként az alapjövedelmet. Azt hosszú demokratikus 
viták során lehet csak elfogadtatni. Ennél közelebbi lehet egy rosszabb,
 mert segély-típusú, de a mainál mégis jobb megoldás, egy olyan 
szociális minimum, amit azoknak a „rászorulóknak” kéne biztosítani, akik
 ma ez alatt élnek (legyenek dolgozó vagy nem dolgozó szegények).
Bíró Dalma összeállítása
 
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése