A kórustagok még a csapatban sportolóknál is elégedettebbek –
derül ki a felmérésből. Az eredmények alapján van valami különleges a
közös éneklésben, mivel minden más csoporttevékenységnél busásabb lelki
előnyökkel kecsegtet.
Az összefüggés nem lepte meg a BBC kettes csatornáján sugárzott The
Choir (A kórus) című műsor kórusvezetőjét, Gareth Malone-t. Ő ugyanis
napi szinten tapasztalja, hogy az együttes éneklés új barátságokat
teremt, munkahelyi konfliktusokat simít el, röviden szólva boldogabbá
teszi az embereket.
A tanulmány elkészítéséhez Nick Stewart, az Oxford Brookes Egyetem
pszichológusa - szintén lelkes kórustag lévén – 375 férfit és nőt
kérdezett meg a piszchés kiegyensúlyozottságukról. Voltak köztük
olyanok, akik kórusban vagy egyedül énekeltek, illetve csapatsportot
űzők is. Mindháromféle tevékenység növelte a boldogságérzetet, de a
kóristák óriási előnyt mutattak a többiekkel szemben.
„A kórusban éneklők koherensebb és jelentőségteljesebb csoportként
érzékelték azt, amiben részt vesznek, mint a sportolók” – magyarázta
Stewart. „Az eredmények azt sugallják, hogy a társaság növeli az éneklés
pozitív hatását” – fejtegette a szakértő a Brit Pszichológiai Társaság
konferenciáján.
A kórusból kimaradóknak sem kell azonban elkeseredniük: a magányosan
éneklők függetlenebbnek érezték magukat a csoporttagoknál.
Korábbi értekezések már bebizonyították, hogy a másokkal történő
éneklésnek egészségügyi és emberi értékekre ható előnye is van, többek között
erősíti az immunrendszert, csökkenti a stresszt és mérsékeli az
Alzheimer-kór tüneteit.
A haszon élvezetéhez nincs szükség csodálatos énekhangra. A kórusban
éneklés lényege ugyanis abban rejlik pszichológiai szempontból, hogy
közös munkával produkáljunk eredményt – nem pedig a tökéletes
dallamkövetésből.
A zene szeretete és az éneklés fiatalon tart
Egy vizsgálat során kiderült, hogy azok a felnőttek, akik
gyerekkorukban tanultak valamilyen hangszeren, és legalább tíz évig
folytatták azt, jobban teljesítettek a különféle memóriateszteken, mint
mások. Az is bebizonyosodott, hogy az idős korban folytatott zenélés
jótékonyan hatott a gondolkodásbeli képességekre, semlegesítette az idős
kor többféle negatív hozadékát.
Amint arról Brenda
Hanna-Pladdy, az atlantai Emory Egyetem munkatársa beszámolt, a mostani
kísérlet során hetven 59-80 év közötti emberen végeztek el
neuropszichológiai teszteket, miközben felmérték általános életmódjukat
is. Az alanyok közül azok, akik tanultak zenélni, magasabb pontot értek
el számos feladat során, melyek az éles elméjűséget, a verbális
emlékezetet, a motoros kézügyességet, valamint a vizuális és térbeli
memóriát mérték.
Cheryl Grady, a torontói Rotman Kutató Intézet
tudósa hozzátette, hogy korábban hasonló eredményeket tapasztalt
azoknál, akik valamilyen idegen nyelven tanultak, így a mostani
tanulmány megerősítette őt abban, hogy a hosszas gyakorlással járó
tevékenységek az állandó stimulálás révén minden esetben jótékonyan
hatnak az agyra.
A Brit Orvosi Társaság Journal of Epidemiology and Community
Health című szakfolyóiratában megjelent tanulmány szerint azonban a
műveltség és az elégedettség közti kapcsolat nem teljesen ugyanolyan a
két nemnél.
A
férfiaknál inkább a passzív művészeti tevékenység, például egy
koncerten való részvétel vagy egy múzeumi látogatás volt köthető a jó
hangulathoz és a jobb egészséghez, míg a nők inkább az aktív alkotásban,
zenélésben találták meg a nyugalmat, a szorongás és depresszió nélküli
életérzést.
A tanulmányhoz 50 797 Norvégiában élő felnőtt
válaszait elemezte Koenraad Cuypers és kutatócsoportja a Norvég
Tudományos és Műszaki Egyetemen. A válaszadók részletesen beszámoltak
szabadidős tevékenységeikről számoltak, életükkel való
megelégedettségükről, szorongásuk mértékéről, valamint egészségi
állapotukról.
A zene fejleszt
Az ok-okozati összefüggés mindazonáltal kérdéses
maradt: a műveltebb emberek lesznek egészségesebbek és boldogabbak, vagy
azok keresnek gyakrabban ilyen elfoglaltságot maguknak, akik eleve jól
érzik magukat?
A
Dr. Gottfried Schlaug és Dr. Ellen Winne vezetésével zajló vizsgálatok
során a várakozásoknak megfelelően kiderült, hogy a hangszeren tanuló
gyerekek jobban teljesítettek abban a két készségben, ami kapcsolódik a
zenei képzéshez: a hangok megkülönböztetése és a kézügyesség.
Meglepetésnek
bizonyult viszont az, hogy ezek a gyerekek olyan feladatokban –
verbális feladatokban és vizuális mintakiegészítésben – is ügyesebbnek
bizonyultak, melyek látszólag nem kapcsolódnak a zenéhez. Minél régebb
óta tanult a gyerek hangszeren játszani, annál jobb eredményeket ért el.
Úgy
tűnik tehát, hogy a hangszertanulás nem csak a specifikusan célzott
területeket fejleszti, bár az egyelőre nem tisztázott, hogy van-e
ok-okozati viszonyt a hangszeres zenei képzés, a gyakorlás intenzitása
és a kognitív képességek fejlődése között.
Tehát a zenével, az énekléssel, a dal szeretetével az ember
egésze csak több lesz, gyarapodik. Ezért érdemes gyermeki korban
elkezdeni egyfajta valós zenei kulturális alapot adni a felnövő
generációknak, hiszen az élet minden területén a fejlődés csíráját
ültetjük ezzel vagyis egyfajta befektetés ez a jövőbe és valódi
teljesítmény és eredmény várható utána.
Dr. Madarasi Pál összeállítása
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése