Amit szabad a franciáknak, nem szabad nekünk – miért enged Brüsszel?
A
 Bizottság lépéséről  Franciaországgal kapcsolatban ordít a kettős 
mérce, ahol a kisebb és  nagyobb tagállamok problémái más elbánás alá 
esnek. Brüsszel próbálja  lassítani a francia euró-szkeptikusok 
erősödését, emellett nem akar egy  újabb frontot nyitni az Athénnal 
folytatott csetepaté, az ukrán válság  és a közel-keleti felfordulás 
mellé. Párizs eddig csak élénkítő  intézkedéseket jelentett be, Brüsszel
 pedig már végre átfogó  strukturális reformokat várna.
Az 
Európai Bizottság a múlt héten  2017-ig adott haladékot 
Franciaországnak, hogy a Stabilitási és  Növekedési Paktumban 
meghatározott 3 százalékos limit alá vigye  költségvetési hiányát, 
miután világossá vált, Párizs a már így is kitolt  2015-ös határidőből 
is kicsúszott. A franciáknak ugyanakkor idén is  tenniük kell azért, 
hogy elkerüljék a büntetést: a Bizottság három  hónapot adott, hogy az 
idei hiánycélhoz igazítsák a büdzsét. Legutóbb  tavaly novemberben adtak
 három hónapos haladékot Párizsnak, a második  legnagyobb euróövezeti 
gazdaságnak, hogy olyan strukturális reformokat  fogadjanak el, amelyek 
mellett az uniós korlátok megsértése elfogadható.
Nem megy 3 százalék alá a hiány
Franciaország
 költségvetési hiánya 2001  óta csupán két évben – 2006-ban és 2007-ben –
 járt 3 százalék alatt, és  sorozatosan túllépte a kiigazításokra adott 
határidőket. A politikai  döntés ellenére a Bizottság adminisztrációja 
továbbra sem hisz abban,  hogy Párizs akár 2017-re 3% alá tudja vinni a 
GDP-arányos költségvetési  hiányát.
Alig 
pár nappal Athén megregulázása után  a Bizottság lépésről ordít a kettős
 mérce, ahol a kisebb és nagyobb  tagállamok problémái más elbánás alá 
esnek. Különösen problematikus,  hogy a haladékot Párizs számára a volt 
francia pénzügyminiszter Pierre  Moscovici jelentette be, aki tavaly 
novembertől éppen a gazdasági és  pénzügyekért felelős biztos szerepét 
tölti be. A Le Monde szerkesztőségi  cikke kiemeli, hogy Moscovici nem 
igazán volt ambíciózus, amíg a most  haladékot kapó szocialista kormány 
korábbi pénzügyminisztere volt. A lap  hozzáteszi, hogy amíg 
Portugáliának, Spanyolországnak és Írországnak  áldozatokat kell hozniuk
 az elvárások teljesítésére, addig Franciaország  még több haladékot 
kap. Tegyük hozzá, hogy tulajdonképpen Moscovici az  Európai Bizottság 
nevében felmentette saját korábbi pocsék  teljesítményét.
A francia választásokra is gondolni kell
A 
brüsszeli politikai döntés célja, hogy  az eurószkeptikus Front National
 erősödését lassítsa és életet leheljen  a megtépázott Hollande elnökbe,
 aki legközelebb március 22-én szembesül  egy önkormányzati 
választással. Brüsszel emellett nem akar egy újabb  frontot nyitni az 
Athénnal folytatott csetepaté, az ukrán válság és a  közel-keleti 
felfordulás mellé. A Le Parisien által közölt legutóbbi  
közvélemény-kutatások szerint egyébként a Front National 39 százalékal  
vezet, a mérsékelt jobboldali UMP 27 százalékon áll, míg Hollande elnök 
 szocialistái 19 százalékon vannak.
 Franciaországban a Szocialista Párt is rendkívül megosztott és  
szkeptikus Francois Hollande államfő gazdaságpolitikai irányvonalával  
kapcsolatban. Ez már eddig is akadályozta és ezután is akadályozni fogja
  a francia kormány reformprogramját, és ezáltal a francia gazdáság  
kilátásait is rontja.
Mint az Osztrák–Magyar Monarchia
Tavaly 
december 10-én nyújtotta be  Emmanuel Macron gazdasági miniszter – és 
korábbi Rothschild bankár – az  üzlet-barát deregulációs csomagját a 
kormánynak. “Ha az ernyedtséget  választjuk, Franciaország tíz év múlva 
olyan lesz, mint az  Osztrák–Magyar Monarchia egy évszázaddal ezelőtt” –
 győzködte a  közvéleményt a Twitteren Macron. A miniszter többek között
 a vasárnap  nyitva tartó üzletekkel lendítené fel Franciaország 
gazdaságát.
Az új 
törvényjavaslat egyik legfontosabb  pontja, hogy az üzletek vasárnapi 
nyitva tartásának számát évi ötről  12-re emelte. A turistazónákban ezen
 kívül akár éjfélig is nyitva  lehetnek a boltok. A felmérések szerint a
 franciák többsége támogatja a  változásokat. A törvényjavaslat ezen 
kívül lazítana a szabályozott  szakmák korlátain is, például a 
közjegyzőket és végrehajtókat érintő  szigorú szabályokon, hogy letörje 
az indokolatlanul magas tarifákat.
Az élénkítő intézkedés nem strukturális reform
Párizsnak
 mindenesetre június 10-ig  hatékony lépéseket kell tennie és be kell 
nyújtania egy részletes, 2016  és 2017-re vonatkozó konszolidációs 
stratégiát (Nemzeti Reform Program,  NRP) a költségvetési célok 
elérésére, különben a szankciók jöhetnek.  Párizs eddig csak élénkítő 
intézkedéseket jelentett be, Brüsszel pedig  már végre átfogó 
strukturális reformokat vár.
Franciaországot
 december közepén  minősítette le a Fitch Ratings, elsősorban azzal a 
véleményével  indokolva a lépést, hogy érdemben romlottak a francia 
költségvetési,  adósságdinamikai és növekedési kilátások.
 (privatbankar)
 
 
 
 
          
      
 
  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése