Szakjogász:
 “A Kúria sem dönthet az EU jogszabályaival szemben. – A Svájci Nemzeti 
 Bank Elnöke még 2004-ben figyelmeztette az MNB Elnökét, – az ilyen  
hitelek tömeges bedőlésének veszélyéről, mivel a magyar állampolgárok  
nem rendelkeztek devizával. – Ezt a levelet Auth Henrik, az MNB akkori  
alelnöke körlevélben ismertette a bankokkal. Mint látjuk, hogy a  
figyelmeztetés milyen eredménnyel járt…
A 2oo8. évben kb. 3o Milliárd EUR kölcsönt vett fel az állam az IMF-től. A szerződésben szerepel egy olyan feltétel, hogy; “Ha a devizaalapú hitelek törlesztőrészlete az eredeti kiinduló összeghez képest plusz 25%-al megemelkedik, akkor az állam az afeletti rész 8o%-át az adóstól átvállalja…
Az IMF szerződés még azt is tartalmazza, hogy amennyiben az adós saját hibáján kívül elveszti a munkáját és emiatt törlesztési nehézsége támad, az állam a munkanélküliség időtartamára átvállalja a törlesztést azért, hogy az adós ingatlana ne legyen elárverezve… (!!!)
A bankok tovább “tartják” a markukat, – az adósokat pedig kizárólag terheli a forintosítás következménye…”
Álláspontom szerint; – a 
médiában  devizahiteles ügyekben megszólaló, szakértőnek bemutatott 
szereplők, –  az esetek jó részében nem a valódi lényegről beszélnek, – 
de lehet, hogy  csak tájékozatlanok.
1. A Kúria döntésére hívatkozás
A Kúria sem dönthet az EU jogszabályaival szemben.
Az EU 93/13 Irányelve, – mint a  
tagállamra is kötelező jogszabály azt mondja ki, hogy a bíróság nem  
nyúlhat bele úgy a szerződésbe, hogy annak feltételeit átalakítva  
módosítja azt.
Csak kihagyhat belőle egyes részeket. Ha
 a  szerződés fennmaradó része így teljesíthető, akkor a szerződés a 
kivett  tartalom nélkül tovább él. Ha a kivett tartalom olyan 
súlyos,  hogy az az egész szerződésre kihatással van, akkor a szerződést
 teljes  egészében semmissé kell nyilvánítani!
Semmisség esetén az eredeti  
állapotot kell visszaállítani, amely a szerződés eredeti feltételei  
szerinti elszámolást jelenti és mivel a bank volt a szerződés  
szerkesztője, – ez esetben még kártérítéssel is tartozik, amelynek az is lehet a következménye, hogy az egy összegben felvett hitelt, – havi részletekben kell visszafizetni.
A Kúria a fentiekkel szemben úgy
  nyúlt bele a szerződésbe, hogy azt részben átalakította, – árfolyamrés
  és utólagos kamatemelés. Más kérdés, hogy ennek hatása a  
törlesztőrészletre minimális 5-7% azaz kb havi 5-lo.ooo.-Ft. (és nem 25-3o%).
A Kúria nem nyilvánította  
érvénytelenné-az árfolyamréshez hasonlóan törvényileg az utólagos  
árfolyamemelést, amely a probléma 9o-95%-án ak okozója. – Ez azért  
érdekes, mert ennek adósokra hátrányos trendjét a bankok hivatalból  
ismerték, a nálunk meglévő írásos bizonyítékok alapján.
Ha az EU szabályokat is figyelembe vette
  volna, – mint tisztességtelen feltételt az erről szóló tájékoztatás  
elmaradása miatt, úgy ma nem lenne miről beszélni, mert minden utólagos 
 emelés érvénytelenné lett volna nyilvánítva – és az adósok fizethetnék 
 az eredeti feltételek szerint a havi törlesztőrészletet beszámítva a  
tartozásba a túlfizetést.
Tehát nem állja meg a helyét az 
 az állítás, hogy az érintett három szereplő nagyjából egyformán felelős
 a  kialakult helyzetért, mert a bank felelőssége kiemelkedő, hisz ő a  
szakember, neki kell szakmailag a szereplők közül a legtöbbet tudni az  
ügyletről és neki kell tisztességes tájékoztatást adni.
Megjegyzendő, hogy a Svájci 
 Nemzeti Bank Elnöke még 2004-ben figyelmeztette az MNB Elnökét, – az  
ilyen hitelek tömeges bedőlésének veszélyéről, mivel a magyar  
állampolgárok nem rendelkeztek devizával. – Ezt a levelet Auth Henrik,  
az MNB akkori alelnöke körlevélben ismertette a bankokkal. Mint látjuk, 
 hogy a figyelmeztetés milyen eredménnyel járt.
Hozzá kell tenni, hogy a bankok voltak azok akik a devizahiteleket az adósokra tukmálták.
Ezt elősegítette két körülmény:
A forinthitel kamatokat ekkor az MNB véletlenül a duplájára emelte, ezzel terelte a devizaalapú hitelek felé az igénylőket.
Másrészt a 2oo8. év elején eltörölték az árfolyamingadozás maximumát a +- 15%-ot. – Így 2oo8. októberében az árfolyamok elszabadultak.
Másrészt a 2oo8. év elején eltörölték az árfolyamingadozás maximumát a +- 15%-ot. – Így 2oo8. októberében az árfolyamok elszabadultak.
2. A forintosítással ki jár jól? – A “szakértők” szerint egyik fél sem
Ez valótlan állítás.
Mert az un. kényszertartalék törvény
  szerint a bank kb. 10-szer annyi “hitelt” nyújthat, mint a hozzá  
elhelyezett banki betétek értéke. Ebből következően a devizaalapú  
szerződésekben foglalt kölcsönösszegek 9o%-a mögött nincs tényleges  
pénz, mert a hitel 9o%-a fikció.- A “hitel” azzal keletkezik, hogy a  
bank beírja szerződésben a hitel összegét, amelyből a valódi hitel csak 
 annak kb. 10-%-a. (AZ USA-ban az 1996. évben volt egy ilyen tartalmú  
precedens per, amely emiatt semmissé tette a bank ingatlan  
zálogkövetelését).
A fentiekből következően a  
banknak, ha a “hitel” bedől addig amíg a tartozás nem éri el a  
hitelezett és EREDETI ÖSSZEG kb. 9o%-át semmilyen vesztesége nincs, –  
mert a betétesek pénze, mint valóságos pénz csak kb. 10%-ban van  
érintve! – A bank így nemhogy nem veszít még jelentős összeget, – hanem 
 még nyer is, mert még a legrosszabb adós is a felvett összeg több mint 
 10%-át már rég kifizette.
3. Az állam felelőssége
Úgymond fordítva ülünk a  
lovon: A parlamentnek nem a Kúriától kell “engedélyt” kérni, hogy milyen
  törvényt hozhat, hanem mint a hatalom legfőbb gyakorlója, saját  
szuverén joga bármilyen törvény megalkotása.
A 2oo8. évben kb. 3o Milliárd 
EUR  kölcsönt vett fel az állam az IMF-től. A szerződésben szerepel egy 
 olyan feltétel, hogy; “Ha a devizaalapú hitelek törlesztőrészlete az  
eredeti kiinduló összeghez képest plusz 25%-al megemelkedik, akkor az  
állam az afeletti rész 8o%-át az adóstól átvállalja.”
Ez egy 160HUF/CHF esetében levezetve azt
  jelenti, hogy annak 25%-a 4o.-HUF összesen 200.-HUF/CHF. – A jelenlegi
  256 HUF/CHF-es árfolyamon számolva az afeletti rész 8o%-a 
44.8.-HUF/CHF,  amelyet az államnak át kellett volna vállalnia.
Ez azt is jelenti, hogy ha az árfolyam  
amikor elérte a 256.-HUF- 44.8.-HUF-ot= 211.2.-HUF/CHF-ot az azon felüli
  többletet a példa szerint 44.8.-HUF/CHFaz államnak kellett volna  
átvállalni az IMF szerződés feltételei alapján. (A szerződés rendelkezésre áll).
Az IMF szerződés még azt is 
 tartalmazza, hogy amennyiben az adós saját hibáján kívül elveszti a  
munkáját és emiatt törlesztési nehézsége támad, az állam a  
munkanélküliség időtartamára átvállalja a törlesztést azért, hogy az  
adós ingatlana ne legyen elárverezve. (!!!)
A kb. 3o Milliárd EUR kölcsön zömét, a  
bankok szanálására fordították. – Mint ismeretes; az a nyugdíjalapból  
véglegesen vissza lett törlesztve, a bankok helyett.
Ennek ellenére a bankok tovább “tartják” a markukat, – az adósokat pedig kizárólag terheli a forintosítás következménye.
A “szakértők” pedig félrevezetik a  
nyilvánosságot. – (Az egyik eredetileg hitelközvetítő, – amely nevének  
megváltoztatásával lett adós “segítő”, – a másik cég pedig több millió  
Ft-os pályázatot nyert egy MNB által kiírt pályázaton. Igy  
függetlenségük megkérdőjelezhető).
Dr Czirmes György
 
 
 
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése