
Seymour
 Hersh, többször díjazott oknyomozó újságíró a  London Review of Books 
folyóirat legfrissebb, január 7.-én kiadott  számában terjedelmes 
cikkben számol be egy dokumentumról, amely alapján  az amerikai vezetés 
tisztában van azzal, hogy a beavatkozások  eredményeként anarchikus 
állapotok jönnek létre, és terrorszervezetek  emelkednek fel.
A 2013 
nyarán keltezett, titkosított dokumentum szerint az USA  katonai 
hírszerző szolgálata (DIA) és az akkor Martin Dempsey tábornok  vezetése
 alatt álló egyesített vezérkar (JCS) közös elemzése  egyértelműen 
rámutat, hogy Bassár el-Aszad szíriai elnök hatalomból való  
eltávolítása káoszhoz, és az extrém-iszlamisták hatalomátvételéhez  
vezet, ahogy Líbiában is történt. Hershnek az információ valódiságát a  
DIA akkori főnöke, a már leköszönt Michael Flynn altábornagy is  
megerősítette. Flynn szerint a katonai vezérkar és hírszerzés felmérte, 
 hogy az Iszlám Állam egy hosszú távú stratégiára épül, amely a  
hírszerzői elemzések alapján fokozott veszélyt jelent az USA katonai  
nemzetbiztonságára nézve. Ennek ellenére az elemzések megoldási  
javaslataikkal együtt sorozatos elutasításra találtak az  
Obama-adminisztráció részéről. Ezért a vezérkar és a szakszolgálat  
akkori vezetése Barack Obama elnököt megkerülve, a katonai szolgálatok  
közötti közvetlen csatornákon keresztül információt szolgáltatott a  
német, izraeli és orosz társszolgálatoknak a Szíriában operáló, a  
szaúdiak, Katar, a CIA és a MIT (a török Nemzeti Hírszerző Szolgálat)  
által támogatott dzsihadista csoportok műveleti hátteréről. A cél a szír
  vezetés és hadsereg illetékeseinek áttételes tájékoztatása lett volna 
 az említett országok szolgálatain keresztül.
Hogy a 
Hersh által, a londoni folyóiratban publikáltak mennyire fedik  a 
valóságot, vagy éppen mennyire szolgálnak egy elterelő művelet  
dezinformációs stratégiájának részeként, azt nem tudni. Ami bizonyos,  
hogy Flynnt 2014-ben, Dempseyt 2015 szeptemberében nyugállományba küldés
  mellett váltotta le az amerikai politikai vezetés a vezérkar és a  
katonai hírszerzés éléről.
Az új 
vezérkari főnök – a hivatalos megnevezés szerint az amerikai  vezérkari 
főnökök egyesített bizottságának elnöke – Joseph F. Dunford  tábornok a 
kinevezése előtti szenátusi meghallgatáson Oroszországot  nevezte a 
legnagyobb fenyegetésnek az amerikai nemzetbiztonsággal  kapcsolatban. 
Szeptember végi hivatali beiktatása óta pedig folyamatosan  úton van. Az
 USA területi műveleti parancsnokságait és az Egyesült  Államok számára 
katonai szempontból létfontosságú szövetségeseket  látogatja sorra, 
utóbbi minőségben az amerikai politikai elit terveit és  elvárásait 
közvetítve. A tábornok kinevezése után október közepén  Irakot, Izraelt 
és Jordániát látogatta körbe, majd novemberben Japán és  Dél-Korea 
következett. Dél-Korea kivételével az amerikai vezérkari főnök  az 
országok politikai vezetőivel is folytatott tárgyalásokat a katonai  
tisztviselők mellett. A körút decemberben az afganisztáni NATO-haderő  
főparancsnokságán tett látogatással folytatódott. Év végével  
egy kivételével az összes amerikai repülőgép-hordozó harccsoport az  
anyabázisokra tért vissza, amire még nem volt példa az USA történetében.
Dunford 
január eleji törökországi látogatása során a legmagasabb  szinten 
tartott megbeszélést, amelyen a török kormányt a miniszterelnök  
képviselte. A tábornok által tolmácsolt amerikai politikai szándék a  
szíriai kurdok által alkotott Szír Demokratikus Erők támogatására a  
török vezetés merev ellenállásába ütközött. Ennek okaként az a koncepció
  jelölhető meg, amely egy Észak-Iraktól a Mediterráneumig terjedő,  
tengeri kijárattal rendelkező önálló kurd államalakulat létrehozását  
(amely az amerikai ígéretek alapján nem érintené a törökországi  
kurdisztáni régiót) célozza meg, és amelyet a török katonai és politikai
  vezetés is súlyos nemzetbiztonsági kockázatként értékel.
A 
vezérkari főnök ezután január elején a stuttgarti központú USA  AFRICOM 
és USA EUCOM parancsnokságokat vette sorra. Philip M. Breedlove  
tábornok, az USA EUCOM vezetője, és a NATO európai főparancsnoka a  
látogatás után megnövelt létszámú, kapacitásaiban megerősített amerikai 
 erő európai állomásoztatásának szükségességét hangsúlyozta. Ez a  
kelet-európai államok területén az USA hadereje számára létrehozott  
gyakorló-lerakatok (activity set) hálózatának kiépítésével már  
megkezdődött. Magyarországon 2017-re irányozták elő egy ilyen lerakat  
aktiválását, ami egy emelt létszámú amerikai kontingens 2017/18-as  
magyarországi állomásoztatásának tervét vetíti előre.
Az USA 
afrikai területi műveleti parancsnokságát vezető David  Rodriguez 
tábornok pedig egy öt pontot felölelő ötéves terv vonalait  vázolta fel a
 Dunforddal történt megbeszélés után. Ezen pontok  kommunikálásának 
azonban van egy kérdéses értelmezési szándéka. Míg a  Daesh (Iszlám 
Állam) fennhatóságát elutasító, és önmagát az Al-Kaida  hálózat 
szomáliai szárnyaként meghatározó Al-Shababra vonatkozóan  Rodriguez a 
semlegesítést fogalmazta meg célként, addig a Daesh-nek  hűségesküt 
fogadó nigériai Boko Haram, és a Daesh líbiai szervezetével  
kapcsolatban a “féken tartás” fogalmát használta a tábornok. A katonai  
terminológusban ez a megsemmisítés és felszámolás szinonimájától  
igencsak messze áll.
Dunford 
németországi és török látogatása után bomba robbant  Isztambulban. A mai
 napon történt esemény részleteiről egyelőre teljes a  hírzárlat, de a 
sebesültek között biztosan vannak német állampolgárok,  erről Angela 
Merkel is nyilatkozott. Mindezzel egyidőben az Egyesült  Államok cserét 
hajt végre a Közel-Kelet/Közép-Ázsia régió (CENTCOM);  Dél-Amerika régió
 (SOUTHCOM); Észak-Amerika régió (NORTHCOM) műveleti  területekért 
felelős hadműveleti parancsnokságok vezetői posztjain is.
Az 
egymásnak ellentmondó részleges védelempolitikai  célmegfogalmazások és 
inkoherensnek tűnő politikai szándékok rendezetlen  külképe csak 
látszólagos. Az USA vezérkari főnökének intenzív körútjai,  az amerikai 
haderő ideiglenes visszahúzódását mutató gyakorlati  lépések, és ezzel 
egy időben a haderő kiterjesztésének szükségességére  tett felhívások 
ugyanazt a célt szolgálják. Leegyszerűsítve; az összes  részmanőver egy 
olyan stratégia része lehet, melynek célja egy  nyomásgyakorló 
megfelelési kényszer előidézése. Ezt a kényszert  igyekszik az Egyesült 
Államok a vele alárendelt szövetségi viszonyban  álló országokra 
erőltetni. Ehhez pedig olyan manipulált képet próbál az  adott államok 
politikai vezetése elé festeni, amely azt hivatott  sugallni, hogy az 
USA nélkül nem lesznek képesek saját védelempolitikai  célkitűzéseik 
megvalósítására.
Az 
amerikai vezetési stratégia részéről újraadoptált “irányított  káosz” 
elmélet rendszerszinten való szemlélete alapján azonban a cikkben  
felsorolt történések másra is rámutatnak. A káosz-elmélet az ilyen  
típusú kaotikus rendszerek által követett magatartásformák előre  
kiszámíthatóságát írja le. Az elmélet szerint a rendszer  
magatartásformáját előrejelző modellek pontossága két fő feltételtől  
függ. Egyrészt, hogy a rendszer jelenlegi állapota mennyire pontosan  
ismerhető, másrészt a rendszer dinamikusságának időbeli változása milyen
  fokú. Az első feltétel pontja maximálisan teljesülni látszik. A  
Washingtonon kívül felemelkedő többi hatalmi pólus teljesen tisztában  
van az USA jelenlegi céljaival, eszközeivel, módszereivel. Ezért az  
Egyesült Államok az “irányított káosz” sikeres kivitelezése érdekében a 
 káoszrendszer dinamikusságát fogja fokozni, mellyel a rendszer  
kiszámíthatósága jelentősen csökkenthető. Kérdéses azonban, hogy az  
intenzivitás előrehaladtával meg tudja-e őrizni a rendszer feletti  
kontrollt, vagy esetleg önmaga is a káosz részévé válik.
http://www.hidfo.ru/2016/01/egyesult-allamok-iranyitja-e-a-kaoszt-vagy-maga-is-reszeve-valik/
http://www.hidfo.ru/2016/01/egyesult-allamok-iranyitja-e-a-kaoszt-vagy-maga-is-reszeve-valik/
 
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése