Az ország politikai és háborús eseményeivel kapcsolatos költészet a 16. század utolsó évtizedében, az ún. tizenötéves háború hatásaként erősen fellendült, és egyúttal műfajilag is differenciálódott. Tinódinak és társainak históriás énekköltése még összetett funkciót töltött be: egyként feladata volt a közönség tájékoztatása, a harcoló vitézek buzdítása és figyelmeztetés az ország súlyos helyzetére. A század végére e feladatok mindegyikét már külön énekműfajok töltik be, kivéve a tájékoztatásét, mivel az írásbeliség kiterjedése, a jelentések, levelezés stb. megszaporodása következtében erre – énekszó közvetítésével – már nem volt igény. A tudósító jellegű históriás ének ezért nem kelt új életre az új háború viszonyai között, hanem fokozatosan átalakult az eseményeket célzatosan beállító politikai propaganda verssé. Ennek első termékei ugyan az 1590-es évekből valók, a politikai költészet igazi kifejlődése azonban már a századforduló utáni időre esik, s ezért az efféle énektípusokkal a következő periódus tárgyalása során foglalkozunk. Az önállósult vitézi buzdítóvers és az ország sanyarú sorsán panaszkodó ének műfaja viszont ebben az évtizedben éli virágzását, ezekről az alábbiakban számolunk be.

A vitézlő nép buzdítása az ellenséggel folytatott harcra a lírai katonaének verstípusának funkciója lett. Balassi e műfajt már a magas művészet szférájába emelte, a népszerű énekszerzők – feltehetőleg maguk is vitézek – azonban még az ő hatásától függetlenül, a hagyományos ének-modorban szerezték enemű verseiket. A 16. század fordulójáról három ilyen jellegű ének maradt fenn. Közülük kettőnek a szerzője Sárközi Máté, akinek kilétét nem sikerült teljes bizonyossággal tisztázni, valószínű, hogy ő maga is katona volt. Vallásos hangon, istenhez való lelkes és bizakodó könyörgéssel kezdődik egyik éneke:
Segétségül az nagy Istent ki híja,
Az oly embert nagy sok jókkal megáldja,
Szívét bátorítja, lelkét vigasztalja,
Ez az erővel teli könyörgés vonul végig az egész éneken, közben egy olyan versszakkal, mely néhány tömör képben az ellenséggel való véres csata leírását tartalmazza:
Kopja törik, szablya fénlik, fő esik,
Szű irtózik, szín változik, seb esik,
Sas holttestben hízik, vérrel részegedik.
Csataleírással, mégpedig az idézetthez hasonló szűkszavú, a tényeket minden kommentár vagy hasonlat nélkül pusztán konstatáló leírással kezdődik Sárközi Máté másik szép éneke is (Cantio de militibus, 1597):
Sok szép hadak majd indulnak,
Köztek szép zászlók lobognak,
Dobok, trombiták harsognak,
Mikor Jézust kiáltanak.
A további strófákban az istentől való segítségkérés mellett a vitézek biztatására és okulására szánt sorok is vannak: "Szégyent vallnak, kik elfutnak, Azok nyernek, kik próbálnak."

A harmadik – ismeretlen szerzőtől való – katonaének formailag csiszolatlanabb, viszont kevesebb benne a vallásos hang, felvillan benne a magyar végvidéki táj Balassi által is megénekelt néhány vonása, egyes sorai, kifejezései pedig majd a 17. század végének kuruc katonaénekeiben fognak visszatérni. Két első versszaka:
Az vitézek kardjainak
Megjött ereje karjoknak,
Az jó fringia szablyáknak,
Majd böcsi lesz katonáknak.
{540.} Az nagy kiterjedt sík mező,
Ligetes, fás, cseres erdő,
Majd megzöldül minden szép fű,
Majd kelletik az hamar ló.
A vitézi buzdító versek annak reményében keletkeztek, hogy a magyarság a tizenötéves háború során felszabadulhat a török megszállás alól. Mint ismeretes, ez a remény szertefoszlott, és a harcok során rengeteg szenvedés, pusztulás érte a magyarságot. Ennek hatására keletkeztek az ország sorsát panaszoló énekek, melyekből jóval több maradt fenn – a szomorú események tanújaként –, mint az optimizmust árasztó katonaénekekből. A kesergő énekek hagyományos elemeket tartalmaznak, egyrészt a históriás énekek, másrészt a protestáns vallásos költészet, különösen a jeremiádok hangját folytatják. A históriás ének hatása nyilvánul meg például abban, hogy az énekek kezdősorai emelkedett hangvételűek és szépen ütik meg azt a hangot, mely a versekben végig uralkodik. "Sírva vesziköl mast szegín Magyarország..." így kezdte egyik énekét Tinódi, s ehhez hasonló kezdősorokat találunk a századvégi kesergő énekekben is: "Pusztaság, kárvallás egész Magyarországon.."; "Gyászban öltözék szegény Magyarország ... "A keserves panasz hangja mellett az énekek többsége elmélkedő részt is tartalmaz. E részekben a 16. században kialakult protestáns szemléletnek megfelelően a szenvedéseket isten jogos büntetéseként tüntetik fel. Az istenhez való könyörgés a pogányok eltávoztatásáért összevegyül a reformáció során kialakult zsoltáros hanggal; megjelenik az istennel való szembenállás és alku:
Miért uram, hogy ily igen elhagyál minket,
Hogy nem fordítád ránk az te szent szemeidet ...
Mert ha a pogányság innen elűz bennünket,
Nem lészen itt helye az te áldott igédnek.
E jeremiádok szerzői kivétel nélkül prédikátorok, némelyiknek név szerint is ismerjük szerzőjét: Egri Miklós nagyszőllősi prédikátort (Az magyarországi ekklézsiának keserves panasza, melyet tött az tatár ellen, 1594); Gyarmati Imre tiszántúli prédikátort (Gyászban öltözék szegény Magyarország ..., 1596); a gyülekezeti énekei kapcsán már említett Debreceni Szőr Gáspárt (Dorgálásodnak súlsága ..., 1596) és Hegyi Pált (Magyarországnak panasza és siralmas könyörgése az Úristenhöz).
A panaszversek közül a legsikerültebb egy Lőrinc keresztnevű erdélyi "ifjú" éneke (Cantio az Erdély veszedelméről), melyet 1602 áprilisában szerzett "Zsigmond király városában", vagyis Nagyváradon. A költemény Básta György erdélyi vérengzéseinek egyik visszhangja. Nem általánosságban kesereg a magyarság romlásán, hanem személyes élményt önt versbe: az ellenség elől bujdosnia kellett. Szép líraiságú énekében kevesebb a sablon, és sikerültebben fejezi ki saját sorsának és élményeinek leírásán keresztül az ország hangulatát, mint egy egész község vagy akár az egész Magyarország {541.} nevében beszélő prédikátorok. Néhány sora különösen szép zeneiségű, nyolcasaiban még bizonyos jambikus lejtés is bujkál:
Lefüggesztettem fejemet,
Bánatnak hajtám szívemet,
Nagy szomorúság testemet
Elepesztette lelkemet ...
Úristen tőlem színödet
Elfordítád szemeidet ...
Az ének hangja a végefelé emelkedik a legmagasabbra, akkor, amikor az ellenség pusztításainak részletezése után szeretett szülőföldjét siratja vissza:
Jaj meggyek és hová legyek,
Jaj mert bujdosnia megyek ...
Jaj szép hazám, mikor látlak,
Jaj bő földő édes hazám,
Jaj szép Erdély mint megromlál,
Jaj ím mely pusztán hagyatál.

Várhegyi Kálmán gyűjtése