
…”A 2014-es Hurun vagyonbeszámoló szerint; 2013 végére Kínában a milliomosok, vagyis a 10 millió jüannál nagyobb személyes vagyonnal rendelkezők száma elérte az 1,09 milliót, – s ez a szám 40 ezer fővel emelkedett az előző évhez képest. Közöttük 67 ezer volt a 100 millió jüannál magasabb személyes vagyonnal rendelkező, szuper-gazdagok száma…
A Hurun jelentés alapján a szuper-gazdagoknak általában négy autójuk van, az otthonaik átlagosan 20 millió jüant érnek. Borokat, kínai kalligráfiákat és festményeket gyűjtenek, külföldön vagy finom teákat kóstolva kapcsolódnak ki. A golf a kedvenc sportjuk, 14%-uknak saját orvosa van.
A legújabb trend a házi komornyik felvétele, ugyanolyan státusszimbólum, mint egy Birkin-táska, a Ferrari vagy egy Patek Philippe óra…”
(Mai Kína) Modern státusszimbólumok
Az
 Egyesült Királyságban egyre  idejétmúltabbnak tekintett komornyikok 
iránt, – Kínában hatalmas lett a  kereslet. A közvetítőügynökségek 
nehezen tudják kielégíteni a tehetős  ügyfeleiket, akik körében a 
komornyikok jelentik a legújabb, –  Ferrarikkal és Birkin-táskákkal 
egyenértékű, – státusszimbólumot.
A leendő
 házvezetők, a jövendőbeli  komornyikok, pedig több tízezer jüant 
költenek arra, hogy megtanulják;  hogyan szolgálják ki megfelelően a 
jobb élethez szokott honfitársaikat. A  munka fő vonzereje természetesen
 a magas fizetés.
Mindez történik a Kínai Népköztársaságban, 2015. őszén…
„Ne feledjék, hogy az ügyfél egészsége a legelső, olyan receptekkel kell előállnunk, amik jót tesznek az egészségüknek,” magyarázta 30 diákjának egy oktató egy kelet-pekingi tanulókonyhában.
Ezen a 
helyen a hallgatók többsége, lila  egyenruhát és kötényt viselő nő. A 38
 éves Hunan tartományi Qiu Lanying  figyelmesen hallgat és bólogatva 
jegyzetel.
Itt, 
Peking legnagyobb komornyikközvetítő  cégénél oktatják az újdonsült 
hallgatókat; etikettre, főzésre,  takarításra és alapvető menedzseri 
tudnivalókra, – egyszóval megkapnak  minden képességet, ami a város 
krémjének kiszolgáláshoz szükséges.
Qiu 
11874 jüant fizetett a négyhetes  kurzusért, amit jó befektetésnek tart.
 Az interneten és az oktatóktól  olyan információkat szerzett, hogy a 
házvezetők havi fizetése 10-20 ezer  jüan körül mozog, a legjobbak pedig
 Pekingben akár 35 ezer jüant is  elkérhetnek, egyéb juttatásokkal 
megspékelve. Ez több, amit a  nagyvállalatok kezdő menedzserei 
megkeresnek.
Hatalmas
 a verseny a jelöltek között. A  tanfolyam után féléves gyakorlaton kell
 részt venniük a cég  központjában, egy jövőbeli munkaadóik otthonára 
emlékeztető villában,  mielőtt kiválasztják a legjobbakat, és gyakran 
csoportosan útnak  indítják el őket az új ügyfelekhez.
„Minden
 csoportban egy főkomornyik,  egy segéd, egy takarító, egy séf és egy 
sofőr van. Az éves díj általában  700 ezer jüan körül mozog,” mesélte Liu Yang, a Meiyu otthoni szolgáltatásokat nyújtó cég vezérigazgatója. „Olyan
  sok felkérést kapunk, hogy nehezen tudjuk kielégíteni a növekvő  
keresletet. Teljesen megszokott, hogy az ügyfeleknek egy hónapot kell  
várnia arra, hogy komornyikot találjunk nekik.”
Liu, aki
 Heilongjiang tartományból  érkezett Pekingbe, – 2003-ban egy svájci 
főiskola hoteligazgatási  szakának elvégzése után alapította a Meiyu 
szolgáltató céget, mellyel a  gazdag kínaiak elegáns, képzett háztartási
 alkalmazottak iránti egyre  növekvő igényét, (keresletét), szerette 
volna kielégíteni. Ügyfelei az  ország legtehetősebbjei közül kerülnek 
ki, főleg ingatlanfejlesztők és  üzlettulajdonosok, akiknek az egyszerű 
háztartási alkalmazottak már nem  felelnek meg.
Egy új, régimódi koncepció
Míg a Meiyu hazai szempontból közelít a háziszolgákhoz, addig a hollandiai székhelyű Nemzetközi Komornyik Akadémia
 az eredeti európai komornyikképzést hozta el Kínába. Az iskola egyetlen
  külföldi tagozata tavaly júliusban nyílt meg a szecsuani Chengduban. 
40  ezer jüant kérnek egy hathetes képzésért, eddig 47 végzőse volt az  
akadémiának.
Itt 
minden diák hagyományos háromrészes  komornyik-egyenruhát kap, két 
mandzsettás fehér inggel és négy pár fehér  kesztyűvel. A tandíjban 
foglaltatik még egy nagy bőrönd, nadrágtartó,  nyakkendő, karszalag és 
zsebóra is, – az egyéb kiegészítők mellett.
„A 
kínai gazdagság növekedése  egyértelműen hozzájárul a komornyikok iránti
 kereslet növekedéséhez. Az  itt születő milliomosok nagy száma miatt, a
 potenciális ügyfélkörünk is  egyre növekszik,” magyarázta Thomas Kaufmann, a Nemzetközi Komornyik Akadémia kínai képzési igazgatója.
A
 2014-es Hurun vagyonbeszámoló  szerint 2013 végére, Kínában a 
milliomosok, vagyis a 10 millió jüannál  nagyobb személyes vagyonnal 
rendelkezők száma elérte az 1,09 milliót, – s  ez a szám 40 ezer fővel 
emelkedett az előző évhez képest. Közöttük 67  ezer volt a 100 millió 
jüannál magasabb személyes vagyonnal rendelkező,  szuper-gazdagok száma.
A
 Hurun jelentés alapján a  szuper-gazdagoknak általában négy autójuk 
van, az otthonaik átlagosan 20  millió jüant érnek. Borokat, kínai 
kalligráfiákat és festményeket  gyűjtenek, külföldön vagy finom teákat 
kóstolva kapcsolódnak ki. A golf a  kedvenc sportjuk, 14%-uknak saját 
orvosa van.
A
 legújabb trend a házi komornyik  felvétele, ugyanolyan státusszimbólum,
 mint egy Birkin-táska, a Ferrari  vagy egy Patek Philippe óra.
Ám nem 
minden munkaadó érti meg a  foglalkozás lényegét. Egy modern komornyik 
már inkább személyi  asszisztens, aki vezeti a háztartást, utasításokat 
ad a séfnek, a  takarítónak és a többi alkalmazottnak. Lefoglalja 
munkaadója útjait és  segédkezik a rendezvények szervezésében.
Kaufmann
 említett pár ügyfelet, akik  inkább pincérként használják a 
komornyikot: a ház ajtajában áll,  kinyitja az ajtót, felszolgálja a 
teát, vacsorát, ebédet – és ennyi. „Ezzel csak elvesztegetik a komornyik nagyszerű képességeit,” tette hozzá.
Éppen
 ezért az akadémia már nem  csak komornyikokat képez, az ügyfeleknek is 
megtanítja, hogyan hozhatnák  ki a legtöbbet a befektetésükből.
Odafent és odalent
A komornyiklét azzal jár, hogy az ember megfigyelheti, és bizonyos mértékig irányíthatja Kína leggazdagabb otthonainak életét. Ez elképesztő élmény, – a javarészt vidéki megyékből és kisvárosokból származó új házvezetők számára.
Yang 
Xuping, a Meiyu képzési osztályának  igazgatója, maga is egykori 
komornyik azt mesélte; hogy karrierje  kezdetén teljesen megdöbbentette,
 milyen lazán kezelik a munkaadói a  pénzt.
„Néhányuk több ezer jüant költött gyerekruhákra, mikor vásárolni ment. Többet, mint én egy hónapban kerestem akkoriban,” részletezte.
Yangnak tetszett, ahogyan felnyitotta a szemét a gazdagok szolgálata. „Néhány ügyfél háza olyan, akár egy kiállító-terem,”
 jegyezte meg. Dolgozott korábban egy több mint 2000 négyzetméteres,  
úszómedencés házban, látott már belső akváriumokkal, limitált kiadású  
háztartási berendezésekkel, egymillió jüanos bőrkanapékkal berendezett  
otthonokat. A ritka borokkal és antikvitásokkal tömött termek, és a  
designer ruháktól roskadozó beépített szekrények sem mennek  
ritkaságszámba a tehetősek otthonaiban.
A 
házvezető-képzés során Liu Yang gyakran  viszi el ígéretes diákjait a 
pekingi elegáns bevásárló-központokba,  hogy megismerkedhessenek a 
luxusmárkákkal és logóikkal.
„Mikor a munkaadó az Armani kabátját kéri, legalább azt értenünk kell, miről beszél,” magyarázta.
Mivel 
már egy évtizede a szakmában van,  Yang Xuping most már nyugodtan és 
összeszedetten beszél a  foglalkozásról, csak akkor csillan fel a szeme,
 mikor felidézi  komornyikként töltött napjait.
„Szívesebben dolgoztam házvezetőként, mint oktatóként, az jobban kielégített,” vallotta be. Két évig volt komornyik, miután Liu Yang kinevezte a cég oktatójának az egyre nagyobb kereslet miatt.
Bizonyos határok
Ám,
 a munka szigorú szabályokkal  is jár. Yang szerint a komornyikoknak 
fontos tisztában lenniük azzal,  hogy mit engedhetnek meg maguknak és 
mit nem.
„Az ügyfelek talán családtagként kezelik az embert, de józanul kell szemlélni, kik vagyunk,” szögezte le Yang. Egy vacsorai jelenetet hozott fel példának. „Bár
  az illemkódexünk ellenzi, de a munkaadó családja olykor ragaszkodik  
ahhoz, hogy velük együnk. És ők mind tengeri uborkát esznek. Mit kell  
tennünk ilyenkor? Tartózkodnunk kell ettől a finomságtól. Nem eszünk  
olyasmit, amit nem tisztünk megenni, nem mondunk olyasmit, amit nem  
tisztünk mondani.”
Vannak olyan helyiségek is a házban, ahová még egy komornyik sem léphet be.
„Például,
 nem megyünk a régiségeknek  otthont adó szobákba, vagy oda, ahol az 
ügyfelek Buddhához imádkoznak.  Vannak egyéb, specifikus szabályok is: 
pl. az egyik családnál az ügyfél  kikötötte, hogy a hálószoba és az 
imaszoba ajtajának sosem szabad  ugyanakkor nyitva lennie.”
Kaufmann
 szerint a hűség és diszkréció a  legfontosabb a kínai házvezetők, a 
komornyikok számára. Bár ezek  egyetemesen elvárt jellemvonások, a kínai
 ügyfelek többször említik  ezeket, – valószínűleg azért, mert még 
mindig nem teljesen tiszta a  komornyikok szerepe.
„Komornyikként
 sokat megtudunk a  munkaadónkról. Nagyon fontos, hogy megbízhassanak 
bennünk,  hogy nem  fecsegünk arról, kinek dolgozunk és mi folyik a 
házban,” hangsúlyozta Kaufmann.
China Radio International – Szabad Riport

 
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése