A megelőző lépés

A
 Washingtonnal való  szembenállásának egész ideje alatt (ami, 
hozzávetőlegesen, 2000-től  vette kezdetét) Moszkva 2014 márciusában 
vállalta fel először azt, hogy  ebben a szembenállásban emeli a téteket.
 Eddig a téteket mindig az  Egyesült Államok emelte.
Az 
amerikaiak által e téren megtett  hosszú útnak megvoltak az állomásai: 
sikertelen államcsíny-kísérlet  Ukrajnában, 2000-2002 során (az „Ukrajna
 Kucsma nélkül” akció); a  sikeres puccsok Grúziában, 2003-ban és 
Ukrajnában, 2004-ben, és  Kirgizisztánban 2005-ben, a „080808” háború; a
 2009-es moldovai  fordulat; polgárháború és államcsíny Líbiában, 
2011-ben; a 2012-ben  kezdődött és máig tartó polgárháború Szíriában – 
illetve a 2014-es puccs  és polgárháború Ukrajnában.
1 Leonyid Kucsma, a független  
Ukrajna második elnöke. 2004-ben, az első Majdan (más néven: a  
„narancsos forradalom”) éppen a szintén oroszbarátnak tekintett Kucsma  
távozását, illetve idő előtti államfőválasztást kényszerített ki,  
amelyet a Nyugat-barát Viktor Juscsenko nyert meg. (Az ő távozását  
egyébként szintén tömeges tiltakozó mozgalom kényszerítette ki – a  
választásokat akkor az oroszbarátnak tekintett Viktor Janukovics nyerte 
 meg.) Bár Juscsenko a „demokrácia” bajnokaként a Nyugat kedvence volt, 
 az ország gazdasági hanyatlása, az oligarchák teljhatalma akkor is  
folytatódott. Másfelől Juscsenko idején erősödtek meg a társadalomnak  
azok a nacionalista, soviniszta, fasisztoid vonásai, amelyek a 2014  
februárjában győztes puccsot követően teljesedtek ki. Juscsenko ellen  
ezért tömegével szavaztak az ország nemzeti kisebbségei: a „Délkelet” – 
 de még a kárpátaljai magyarság is.
 2 A kirgizisztáni 
fordulatok valójában nem hoztak változásokat az  ország külpolitikai 
orientációjában: a régebbi és az újabb vezetők is –  az Aszkar Akajev 
elnököt megbuktató Kurmanbek Bakijev, majd az őt néhány  éve megbuktató 
Almazbek Atambajev – rövid időn belül alkalmazkodni  kényszerültek a 
realitásokhoz: a kicsiny, földrajzilag elszigetelt,  koldusszegény, a 
Közép-Ázsiát is veszélyeztető iszlám fundamentalizmus  fenyegetése alatt
 álló országnak nem maradt más választása, mint az  orosz orientáció 
folytatása. Kirgizisztán jelenleg már az Eurázsiai  Gazdasági Unióhoz 
való csatlakozás konkrét részleteiről folytat  tárgyalásokat 
Oroszországgal. Sikerült elérni az országban (még az  „oroszbarát” 
Akajev elnök idején) létesített amerikai támaszpont  bezárását.
 3 
 Szaakasvili grúz elnök 2008. augusztus 8-án, Dél-Oszétia  
megtámadásával robbantotta ki a grúz-orosz villámháborút, ami Grúzia  
megalázó vereségével, a dél-oszét, illetve abház autonóm köztársaság  
Grúziából való kiválásával végződött.
 4 Az ország akkori 
mélyreható válságában, 2001-ben – elsöprő  választási győzelem 
eredményeként – Moldáviában az oroszbarátnak  tekintett kommunista párt 
került hatalomra. A párt a 2005-ös, majd a  2009-es parlamenti 
választást is megnyerte. Az akkori ellenzék ezért –  nyugati, 
kiváltképpen pedig román – támogatással 2009. április 7-én  erőszakos 
zavargásokat robbantott ki Kisinyovban. Ezen ugyan még  sikerült úrrá 
lenni – ám az államfő újraválasztásának kudarca újabb  választást 
provokált ki. 
 A 2009. július 29-i választást a kommunista 
párt – minimális  fölénnyel ugyan – de még mindig megnyerte, ám az 
államfő  megválasztásának ügye még reménytelenebbé vált. Öt kommunista 
képviselő  dezertálásával pedig a párt immár kisebbségbe is került, 
ezért a  pártelnök az ellenzékbe vonulás mellett döntött. A hatalmat egy
  jobboldali, az országot nyíltan Románia kezére játszani igyekvő,  
„Nyugat-barát” kormánykoalíció vette át, amely élvezi az USA, az Európai
  Unió nyílt, teljesen kritikátlan és elvtelen támogatását. A haza-és  
nemzetáruló klikket pártfogoló Nyugat a rezsim legkirívóbb alkotmány- és
  törvénysértései fölött is szemet hunyt, kritikus pillanatokban pedig 
az  ország belügyeibe való durva, leplezetlen beavatkozásoktól sem riadt
  vissza a számára kedves rezsim megmentése, hatalmon tartása érdekében.
5 A posztszovjet térségen belüli  
egyetlen katonai szövetség. Tagjai: Oroszország, Belarusz, Kazahsztán,  
Kirgizisztán, Tadzsikisztán és Örményország.
Minden 
ilyen akcióval a destabilizálódás  mind közelebb lopózott az orosz 
határokhoz. Mind nyilvánvalóbbá lett,  hogy a cél: Oroszország 
lejáratása, destabilizálása illetve – nagy  geopolitikai játékosként – a
 porondról történő kiszorítása. Végsősoron  az amerikaiak nyíltan is 
elismerték, hogy háborúba kezdtek  Oroszországgal: minimális elvárásuk 
az ország vezetésének lecserélése, a  külpolitika megváltoztatása. Az 
aláaknázni kívánt országok  bennszülöttei pedig nem egyebek 
fogyóeszköznél.
2014 
elején azután az Egyesült Államok a  végletekig megemelte a tétet. Az 
USA szponzorálásával Ukrajnában  leplezetlen nácik jutottak hatalomra – 
és ezzel csapdát állítottak  Oroszországnak. Oroszország nem tudott nem 
beavatkozni. Egy olyan  vezetés ugyanis, amely zokszó nélkül lenyel egy 
ilyen pirulát, maga  fosztotta meg volna önmagát a belső támogató 
bázistól, és rendkívül  sebezhetővé vált volna egy újabb Majdan 
kirobbantását célzó technológiák  bevetése esetén. Ennek folyományaként a
 rendszerváltás már nem elvek,  hanem csupán idő kérdése lett volna. Egy
 beavatkozás viszont  gyakorlatilag elkerülhetetlenül oda vezetett 
volna, hogy az ország  fegyveres összeütközésbe kerül az ukrán nácikkal –
 ami magával vonta  volna Ukrajna területének elkerülhetetlen 
megszállását. Ez viszont  óriási külpolitikai problémákat vont volna 
magával Oroszország számára.  Moszkva nem csupán kőkemény és nyílt 
szembenállásba került volna az  EU-val, amely így sokkal hamarabb és 
teljes fokozattal lett volna  kénytelen beindítani a szankciós 
mechanizmusokat. Hanem még  elhatárolódásra kényszerítette volna 
Oroszország partnereit az Eurázsiai  Gazdasági Unión (EÁGU), a Független
 Államok Közösségén (FÁK), a  Kollektív Biztonsági Szerződés Szervezetén
 (KBSZSZ) – illetve egyéb  integrációs projekteken belül is – mivel úgy 
értelmezték volna  Oroszország lépéseit, mint a Szovjetunió erőszakos 
helyreállításának  irányában tett kezdőlépés.
Az 
orosz vezetés nem egyszerűen talált  egy olyan harmadik megoldást, 
amivel (a Krím visszacsatolásával) saját  patriótáit is egy időre 
lecsillapíthatta, és (mérsékeltséget tanúsítva)  elkerülte a Brüsszellel
 való végleges szakítást is, és saját  szövetségeseire sem ijesztett rá 
nagyon (a tankhadosztályok sehová sem  mozdultak). Hanem Oroszország egy
 más sakktáblára helyezte át a  játszmát. Nyilvánvalóan előnytelen lett 
volna az amerikaiakkal Ukrajna  területén huzakodni. A kialakult 
helyzetben Oroszország kénytelen lett  volna felvállalni a reagáló, a 
reflektáló fél szerepét, amely nem a  játszma irányítója, hanem csupán 
igyekszik semlegesíteni az ellenfél  kezdeményezéseit. Ez mindenkor 
vesztes pozíció. A reflektálással  szembeni alternatíva azonban csak a 
háború lehetett volna – a háború  viszont igazán rosszkor jött volna. 
Ezért, hogy ne Ukrajnában kelljen  reflektálnia, Oroszország inkább 
magáért Európáért szállt harcba.
Az USA 
láthatóan nem számolt ilyen  arcátlansággal és nem volt kész arra, hogy a
 játékot a javasolt  formátumban folytassa. Amerika el sem tudta 
képzelni, hogy Oroszország,  amelynek felégették előterét, (5)Ukrajnát; 
amelyet a náci kijevi rezsim  azzal piszkál, hogy büntetlenül 
irtóhadjáratot kezdett az oroszok ellen –  nos, ez az Oroszország kezet 
emel az Európai Unióra, ami az USA  hagyományosan hitbizománya. Kétség 
kívül, a válasz aránytalan volt: az  USA Oroszország legérzékenyebb 
pontjára mért csapást – ám önmaga is a  saját legérzékenyebb pontjára 
kapta a válaszcsapást. Arra azonban  nyilvánvalóan senki sem gondolt 
volna, hogy Oroszország a megoldatlan  ukrán válság közepette szánja rá 
magát egy ilyen bonyolult és  ellentmondásos játszmára. Hiszen az 
angolszászok annyira szeretnek  mindent „step by step”, lépésről lépésre
 intézni.
Ez volt az első, amivel az adott játszmában Oroszország emelte a tétet – de nem az utolsó.
Az 
Egyesült Államok akkor úgy döntött:  minden táblán lejátssza a partit. 
Nem véletlenül okítgatták arra a  liberális közgazdászokat, hogy akinek a
 GDP-je nagyobb, az a győztes. A  saját, illetve az orosz GDP 
egybevetése arról győzte meg őket:  megengedhetik maguknak azt, hogy nem
 hagyva félbe a szíriai. iraki,  iráni és ukrajnai partit egyidejűleg 
megjátsszák a partit az európai  sakktáblán is. Erőik, tartalékaik ehhez
 elegendőek kell, hogy legyenek.  Annál is inkább, mivel az Egyesült 
Államok, úgy magán az európai, mint  az ukrajnai hadszíntéren be akarták
 vetni az európaiak tartalékait is.  Vagyis az amerikaiak győzelmét az 
Európai Uniónak kellett megfizetnie.
Az 
eltelt év azonban megmutatta, hogy ez  a számítás hibás volt. Az ukrán 
válság ugyanis sokkal súlyosabb csapást  mért az Európai Unióra, mint 
azt az európaiak előzőleg feltételezték.  Már 2014 őszének végére, 
telének elejére világossá vált, hogy Ukrajna  tönkremenésének és 
megsemmisülésének folyamata olyannyira előrehaladt,  hogy ez már nem 
egyszerűen veszélyezteti az EU jólétét, de egyenesen  megkérdőjelezi 
annak puszta létét is. Európa elbizonytalanodott. Arra,  hogy feltétel 
nélkül haladjanak az amerikai politika uszályában, egyedül  a lengyelek 
voltak hajlandók (nem tudni persze, hogy majd meddig) – no  meg a 
baltiak (akik amúgy sem osztanak, se nem szoroznak).
Még 
Nagy-Britannia is – amely látszólag  rendületlenül lojális egykori 
gyarmata iránt – folytatja saját  játszmáját, ami nem mindig tetszik az 
Egyesült Államoknak. Mi több, az  EU-n belül egyre bővül azon államok 
köre, amelyek szeretnék átorientálni  az európai politikát az 
Oroszországhoz való közeledés irányában.  Csehországot, Magyarországot, 
Szlovákiát, Görögországot, Olaszországot  egyenként persze lehet 
figyelmen kívül hagyni. Ám amikor közösen lépnek  fel, és mások is 
elkezdenek csatlakozni hozzájuk, akkor az Unió  oroszellenes 
mechanizmusai lebénulnak. Végül már Németország és  Franciaország is 
elkezdte keresni annak a módját, hogyan tudnának  leválni a horogról 
úgy, hogy – biztos, ami biztos – ne vesszenek össze  Washingtonnal. Ám 
az idő múltával egyre világosabbá válik, hogy az  összeveszést nem lehet
 megúszni. Csak kellőképpen hozzá kell szokni  ehhez a gondolathoz. 
Egészében véve, az Egyesült Államok – azzal, hogy  hatalomra segített 
Kijevben egy bábrezsimet – az eltelt egy évben,  Oroszország 
viszonylatában nem ért el semmit, viszont elvesztette  Európát. Éppen 
hogy elvesztette – hiszen az EU-n belüli folyamatok  tovább zajlanak. E 
folyamatok még távolról sem értek véget, még lehetnek  különböző 
ingadozások, visszatáncolások. Egy dolog azonban mára  mindenképpen 
világossá lett: az EU megszűnt monolit amerikai  szövetségesnek lenni, 
és a belátható jövőn belül nem is lesz újra azzá.  Ez pedig 
megkérdőjelezi a NATO egységét és hatékonyságát.
Az 
Egyesült Államok, láthatóan,  megértette a helyzetet. Az utóbbi néhány 
hónap során ugyanis Washington  megpróbálta aktivizálni, éppenséggel, a 
NATO-n belüli mechanizmusokat –  úgy az ukrajnai helyzettel 
összefüggésben, mint az euro-atlanti egység  jegyében. A 
Lengyelországban és a Baltikumban lévő hadseregcsoportok  megerősítését 
az orosz agresszió veszélyével indokolták. Erősödik a NATO  katonai 
aktivitása a déli szárnyakon is. A Fekete-tengeren.
 Romániát pedig a Dnyeszter-melléki (befagyott) konfliktus  
„felolvasztásának” irányában terelik. Washington ezért egyszerre  
mindjárt két problémát igyekszik megoldani. Először is, az „orosz  
agresszió” jegyében igyekszik tömöríteni az európaiakat – megakadályozva
  egyben azt, hogy az EU kicsússzon az ellenőrzése alól. Másodszor pedig
  az Oroszországra gyakorolt politikai nyomást katonaival igyekszik  
kiegészíteni – demonstrálva egyben: a NATO készen áll a konfrontációra.
És történt meg az, hogy – a mostani  
válság idején másodízben – Oroszország sikerrel emelte a játszmában a  
téteket. Moszkva nem egyszerűen megmutatta, hogy kész felvállalni a  
katonai konfrontáció képében jelentkező kihívást. Oroszország  
megmutatta: készen áll a NATO-val megvívandó teljes értékű háborúra is.
6 Látva az USA agresszív,  
kardcsörtető, háborúra provokáló akcióit, Oroszországban is sokan és  
régóta követelik: az eddigi békülékenykedő magatartás helyett Moszkva  
lépjen fel keményen és határozottan – minthogy a másik fél láthatóan  
csak az erő nyelvéből ért.
7 A románok által 1918-ban 
megszállt  és annektált Besszarábia 1940-es szovjet visszavételekor a 
megalakuló  moldáv szovjetköztársasághoz csatolták a Dnyeszter bal 
partján elterülő,  addig Ukrajnához tartozó Moldáv Autonóm 
Szovjetköztársaságot is. A  kérdéses terület („Dnyeszter-mellék”) 
lakosságának csupán valamivel több  mint harmada moldáv, a többséget 
szlávajkú népek – ukránok, oroszok –  alkotják. A terület szlávajkú 
többsége aggodalommal figyelte, hogy  Kisinyovban lényegében már 1989 
nyarától a nagyromán irredentizmus helyi  hívei vették át a hatalmat 
(ami folytán napirendre került Moldávia  visszacsatolásának kérdése 
Romániához). Az „újraegyesülés” távlatát is  tartalmazó, 1991. 
augusztusi moldáv „függetlenségi nyilatkozatot”  követően a 
Dnyeszter-mellék kinyilvánította elszakadását a Romániába  készülő 
Moldáviától. 1992 nyarán a kisinyovi pro-román bábkormány  fegyveres 
erőszakkal akarta visszakényszeríteni a Dnyeszter-melléket  Moldávia 
keretei közé – a lakosság fegyveres ellenállása, az ott  tartózkodó 
orosz csapatok segítségével azonban meghiúsította ezt. Azóta  számít a 
Dnyeszter-mellék „befagyott konfliktusnak” – egyikeként a  posztszovjet 
térség négy „befagyott konfliktusának” (a másik három:  Abházia és 
Dél-Oszétia, illetve Hegyi (Nagornij-) Karabah – az utóbbi  Azerbajdzsán
 és Örményország között). 
 A Dnyeszter-mellékihez hasonló 
probléma fenyeget Moldávia egy másik  részén is. Az ország déli részén 
élő, török ajkú gagauz nemzeti  kisebbség szintén többször kifejezésre 
juttatta: Moldávia román  annektálása esetén elszakadnak az országtól. 
Az autonóm tartomány új  vezetőjét a minap választották meg, közvetlen 
választással. A választást  egy baloldali jelölt, az időközben árulóvá 
lett moldáv kommunista  pártból kivált helyi aktivista, Irina Vlah 
nyerte meg, a román annexiót  élesen ellenző programmal. Egy kb. három 
éve megtartott helyi  népszavazáson egyébként a választók több mint 98 
százaléka arra  szavazott, hogy román annexió esetén Gagauziának ki kell
 szakadnia  Moldáviából.A Moldáviában 2009-ben ismét hatalomra jutott 
pro-román  bábrezsim a kijevi puccsal új szövetségesre lelt a náci junta
  személyében. Mentoruk, a román elnök nemrégiben Kijevben járt, amikor 
is  vendéglátójával megállapodtak: közös erőfeszítésekkel 
„felolvasztják” a  befagyott konfliktust, és „helyreállítják Moldávia 
területi egységét”.  (Mindezt annak ellenére, hogy a náci rezsim az 
Ukrajnában élő  román/moldáv nemzeti kisebbség jogait is fenyegeti. 
Másfelől Románia sem  lelkesedik azért, hogy Moldávia megvalósulóban 
levő ismételt  annektálásával jelentős létszámú kisebbségek is 
kerüljenek az ország  [régi-új] határai közé: Románia „csupán” az 1940 
előtti területeit  szeretné visszaszerezni – amelyeknek nem volt része a
 Dnyeszter-mellék.) Washington  ezért egyszerre mindjárt két 
problémát igyekszik megoldani. Először is,  az „orosz agresszió” 
jegyében igyekszik tömöríteni az európaiakat –  megakadályozva egyben 
azt, hogy az EU kicsússzon az ellenőrzése alól.  Másodszor pedig az 
Oroszországra gyakorolt politikai nyomást katonaival  igyekszik 
kiegészíteni – demonstrálva egyben: a NATO készen áll a  konfrontációra.
A 
Harkovtól Ogyesszáig terjedő  „Nagy-Novorosszija” hívei azzal érvelnek: e
 terv megvalósulása esetén  Oroszország határossá válna nem csak a 
Dnyeszter-mellékkel és  Moldáviával – de (újra) Romániával is. A zömben 
oroszok, illetve  oroszajkúak lakta Nagy-Novorosszija megvalósulása, 
egyszersmind, egyszer  s mindenkorra elvágná (Maradék-) Ukrajnát a 
Fekete-tengertől – amivel a  NATO szemében az ország sokat veszítene 
stratégiai értékéből.
Ha most
 eltekintünk a diplomáciai  madárnyelv használatától, úgy az Északi 
Flottánál megkezdődött, majd  Oroszország fegyveres erőire teljességgel 
kiterjedő „váratlan  ellenőrzés” fedőtörténete valójában az volt: az 
USA-val és európai  szövetségeseivel hagyományos (6) fegyverzetekkel 
megvívandó háború  kezdődött, melynek során Oroszország bármelyik 
pillanatban kész bevetni  nukleáris fegyvereket is.
 Romániát pedig a Dnyeszter-melléki (befagyott) konfliktus „felolvasztásának” irányában terelik.
Tulajdonképpen,
 magukat ezeket a  hadgyakorlatokat is tekinthetjük úgy, mint a 
haderőknek a hadműveletek  kezdete előtti – hadgyakorlat ürügyén történő
 – felvonultatását a leendő  hadszíntérre. Valami hasonló történt 
2014-ben is, ám akkor az orosz  fegyveres erők hadmozdulatai akkor az 
ukrán válsághoz kötődtek. (8) A  legfőbbről Putyin nem is beszélt 
interjújában (9) – arról, tudniillik,  hogy félreérthetetlenül 
„barátaink és partnereink” tudomására hozta:  adott esetben Oroszország 
semmilyen körülmények között sem fog  meghátrálni és harcolni fog (az 
adott esetben a Krímről volt szó, de,  gondolom, mindenki számára 
világos volt, hogy valójában miről is van  szó), mégpedig úgy fog 
harcolni, hogy nem fogja megtartóztatni magát a  rendelkezésére álló 
fegyverzetek bevetésében.
Az 
Orosz Föderáció elnöke kész volt  áthágni azt a diplomáciai szokást, 
hogy politikusok nem szokták a  nyilvánosság előtt elmondani: mivel 
ijesztgették ellenfelüket a zárt  ajtók mögött. Ezzel látványosan 
elzárta önmaga elől a visszavonulás  útját. Azok után, ugyanis, hogy 
nyilvánosan kijelentette: adott esetben  kész harcolni, azt nem teheti 
meg katasztrofális következmények nélkül,  ha „az adott eset” 
bekövetkeztekor visszavonja szavát. És gyakorlatilag  egy időben azzal, 
hogy ezt kijelentette, megkezdődött az a hadgyakorlat,  amely, formáját 
tekintve nagyon emlékeztetett arra, amikor egy háború  kezdete előtt a 
csapatokat felvonultatják.
Arra az
 amerikai kezdeményezésre, hogy  tankjaik mennyiségét mérjék össze 
Oroszország határmenti körzeteiben,  Oroszország azon készségének 
demonstrálásával válaszolt, hogy tankjait  egyenesen Norvégia partmenti 
vidékeihez, „Iszkandereit” a lengyel  határhoz irányította, stratégiai 
légierejét és nukleáris rakétákkal  fölszerelt tengeralattjáróit pedig 
az Egyesült Államok partjainál vonta  össze.
Mindent
 összevetve, ezzel Európának  megmutattatott, hogy a NATO még az EU-nál 
is kevésbé hatékony szervezet.  Mert amíg az Egyesült Államok azon fog 
morfondírozni, hogy érdemes-e  nukleáris konfrontációba bonyolódni 
Oroszországgal, addig az európai  hadseregeknek lőttek. (Ehhez pedig 
elegendőek a hagyományos fegyverzetek  és egy korlátozott létszámú 
katonai kontingens.)
A 
németek és a franciák Oroszországgal  kereskedni akarnak. Ők nem akarnak
 háborúzni, sem az ukrán, sem a  baltikumi nácikért, de még a lengyelek 
ambícióiért sem. Amúgy, az utóbbi  időben a lengyelek olyan nagyon 
elgondolkodottaknak tűnnek és valahogy  rosszalló pillantásokat vetnek 
Kijev felé. Európa többi részének pedig  nemcsak hogy nincs miért, de 
nincs is mivel háborúzni. Ők ahhoz szoktak  hozzá, hogy az Egyesült 
Államok köteles őket megvédeni.
8 A márciusban, illetve az  
áprilisban az ukrán határ közelében végrehajtott hadgyakorlatról van  
szó. A gyakorlatozó csapatokat április végén visszavonták. Meglehetősen 
 rossz lélektani pillanatban: a Donyec-medencével való fegyveres  
leszámolásra készülő, és nagy erőkkel már fel is vonuló junta ezt  
láthatóan úgy értelmezte: szabad kezet kapott a büntető terrorhadjárat  
megkezdéséhez. (Amire Washingtonból, kétszer is, kifejezett utasítást  
kapott.) Április végétől rendszeresekké váltak a felkelők elleni  
hadmozdulatok, május 2-től pedig teljes gőzzel megindult a hadjárat.
9 A Krím visszaszerzésének  
évfordulójára készített „Krím – a hazatérés” c. dokumentumfilmről,  
illetve Putyin abban adott interjújáról van szó. Ebben az interjúban az 
 orosz elnök részletesen felidézte azon drámai napok történéseit, akkor 
 meghozott döntéseinek motivációit.
Az USA 
válaszút elé került. Elfogadja a  kihívást – és akkor mi van? Kezdjenek 
el háborúzni? Mi okból? Az orosz  hadgyakorlat miatt. No persze! – Los 
Angeles lakói nagyon fognak örülni  annak, (8)
 Vagy talán ne fogadják el a kihívást? Hogy fog akkor kinézni az 
Egyesült  Államok? Mindenkit azzal ijesztgettek, mindenkinek azzal 
dicsekedtek,  hogy az ukrán náciknak olyan fegyvereket adtak, amelyekkel
 azok majd meg  sem állnak Japánig. Küldtek tíz tankot a Baltikumba. 
Tartottak egy  hadgyakorlatot a Fekete-tengeren. Ám alig hogy a pszkovi 
deszantosok  géppisztolyaikkal ellövöldöztek kicsinység az Északi 
Sarkon, ezek mind  felszívódtak. Hogy bízzanak bennük ezután a 
szövetségeseik?
A 
legfontosabb azonban az, hogy  Oroszország nagyon is időben emelt a 
téteken. Obama egyre inkább hátrál a  héják elől. És ahogy közelednek 
majd a választások, annál inkább fog  hátrálni. Vagyis fél év múlva az 
Egyesült Államok  összehasonlíthatatlanul komolyabb, messzemenő és igen 
kellemetlen  lépéseire kellett volna reagálni. Főképpen pedig: minél 
mélyebben merül  bele Washington a konfrontáció logikájába, annál 
nehezebb lesz számára  megállni. Az a fenyegetés, ami ma még észre 
térítheti, az holnap számára  már nem lesz egyéb üres szócséplésnél.
Egészében
 véve, az Egyesült Államok most  ismét ugyanabba a logikai csapdába 
esett, amelyet maga is nem egyszer  állítani igyekezett Oroszország 
számára. Most bármit lépnének is, az  mind rossz lenne, méghozzá saját 
magának. Megtalálják-e a méltó kiutat?  Talán. Megvan-e a veszélye 
annak, hogy a feszültség szításának, egy  katonai konfliktus 
kiprovokálásának az útjára lépnek? Meg.
Így az 
orosz vezetés rendkívül  kockázatos lépései az utóbbi év, és főként az 
utóbbi hónap során arról  tanúskodnak, hogy a világ elérkezett egy 
határhoz, és nagy a veszélye e  határ átlépésének.
Oroszország
 azonban nem szállhat ki  ebből a játékból. Győzelemre kell játszania – 
különben egyszerűen  megsemmisítik. Ebben a helyzetben azzal, hogy 
Oroszország megmutatta:  készen áll bármilyen további fejleményre, 
elgondolkodásra készteti az  Európai Uniót. Mégpedig arról, hogy a 
Washingtonnal való szövetségesi  viszonya már jóval messzebbre elvitte 
annál, mint azt eredetileg  elképzelte – és ez már majdnem hadszíntérré 
tette Európát. Az  európaiakat egy pillanatra sem zavarta, hogy Ukrajna 
csatatérré  változott. Sőt, ezen még nyerni is akartak. Az európaiak 
akkor kezdtek  nagyon meghökkenni, amikor kiderült, hogy, 
várakozásaikkal ellentétben,  az instabilitás Ukrajnából nem 
Oroszország, hanem az Európai Unió  irányában kezdett el terjedni. És az
 európaiak végképp nem adták  áldásukat egy, Oroszországgal megvívandó 
totális háborúra. Ahhoz ugyanis  kétségük sem fér, hogy egy ilyen 
esetben kinek a tankjai és melyik  fővárosokban tartanak majd győzelmi 
díszszemlét. És ezzel nem óhajtanak  kísérletezgetni.
A labda
 most az USA térfelén pattog. Az  Egyesült Államoknak el kell döntenie: 
tovább halad-e a konfrontálódás  útján – halálra rémítve ezzel európai 
partnereiket, akik már készek  elhagyni a NATO hajóját. Vagy pedig 
visszavonulót fújnak. De akkor  gyorsuló ütemben kezdődik majd meg az a 
folyamat, hogy az EU kibúj az  amerikai védőernyő alól és átáll az orosz
 védőernyő alá.
Oroszország
 tehát, lényegében,  kapitulációt követel az Egyesült Államoktól (még ha
 nem is nyilvánvalóan  – ahogy a háború sem a szokott szabályok szerint 
folyik). Hamarosan  megtudjuk, tehát, hogy az USA rászánja-e magát a 
hidegháború második  szakaszában elszenvedett vereségének a beismerésére
 – vagy megpróbálja-e  mégis a konfliktust átvinni a melegháborús 
szakaszba.
A 
szerző: Rosztyiszlav Iscsenko, a  Rendszerelemző és Prognosztizáló 
Központ elnöke – külön az „Aktuális  kommentárok” rovat számára
A cikk eredetije az alábbi címen olvasható:
(Csikós Sándor)
 
 
 
 
          
      
 
  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése