Kilakoltatás stadion-építés miatt Miskolcon
Sok
 baja van Miskolc  polgármesterének, Kriza Ákosnak a szegényekkel. Nem 
elég, hogy  élelmiszert nem tudnak venni maguknak, ezért letapossák a 
rózsákat  karitatív ételosztáskor, de az épülő stadionnak is az útjában 
laknak.  Ezért menniük kell – az utcára.
Miskolc
 önkormányzata – a város a  negyedik legnagyobb település Magyarországon
 – tervbe vette, hogy a  Számozott utcák néven ismert környék minden 
lakóját kilakoltatják, hogy  legyen hely az átépítésre váró helyi 
labdarúgó stadionnak – olvasható az  Amnesty International legfrissebb 
felhívásában. Legalább két család  kapott felszólító levelet az 
önkormányzat megbízásából eljáró  végrehajtótól, hogy legkésőbb április 
13-ig és 16-ig el kell hagyniuk az  otthonaikat, különben az utcára 
teszik őket. Várhatóan újabb családok  következnek. Az Amnesty 
International képviselőjének a kialakult  helyzetről mesélve az egyik 
lakó ezt mondta április 1-jén: “az egész  dolog a fociról, a pénzről és a
 rasszizmusról szól. Utálják a romákat.”
A most 
kézbesített felszólító levelek  jelzik, hogy a kilakoltatások ügyében 
tavaly óta nem gondolta meg magát  az önkormányzat, csak a téli 
hónapokra fel kellett függesztenie a  kilakoltatásokat a törvényben 
előírt moratórium miatt. A kilakoltatások  előtt közel 900 ember, 
nagyrészt roma származásúak laktak a Számozott  utcákban. 2014 májusában
 nagyjából felük kapott kilakoltatási  felszólítást. 2014 decembere óta 
közel 30 családot tettek az utcára,  anélkül, hogy érdemi konzultáció 
előzte volna meg a kilakoltatásokat  vagy alternatív lakhatásról 
gondoskodtak volna számukra. Az Amnesty  International három alkalommal 
tett látogatást a területen az elmúlt  kilenc hónapban, többek között 
találkozott azokkal az önkormányzati  tisztviselőkkel is, akik a 
kilakoltatások lebonyolításáért felelősek. Az  érintett lakók arról 
számoltak be, hogy sem megfelelő tájékoztatást nem  kaptak, sem 
megfelelő lakhatási alternatívát nem kínáltak fel számukra.  A 
nemzetközi emberi jogi szabályok alapján csak akkor igazolható egy  
kilakoltatás lebonyolítása, ha az a legszigorúbban követi a nemzetközi  
emberi jogi előírásokat.
A 
miskolci hatóságok 2014. május 8-án  fogtak neki a Számozott utcák 
felszámolásának, amikor a közgyűlés úgy  döntött, hogy megszüntetik az 
ott élők lakásbérleti szerződéseit. A  lakók nagy része jelenleg a 
hajléktalanná válás rémképével néz  farkasszemet, anélkül, hogy a 
kilakoltatás miatt bármiféle kompenzációt  kapna. Az önkormányzat 
érdemben nem konzultált a lakókkal. Az Amnesty  International 2014. 
július 14-én írt az önkormányzatnak, majd októberben  találkozott is 
annak képviselőivel.
Mint a 
Gazdasági, Szociális és  Kulturális Jogok Nemzetközi Egyezségokmányának 
(ICESCR) részes állama,  Magyarországnak kötelessége tiltani, 
akadályozni és megelőzni a  kényszerkilakoltatásokat.
 Az ENSZ Gazdasági, Kulturális és Szociális Jogok Bizottsága 7. Számú  
Általános Ajánlásában hangsúlyozta, hogy kilakoltatásra csak a legvégső 
 esetben kerülhet sor, akkor ha már minden más szóba jöhető lehetőséget 
 megvizsgáltak és elvetettek. Még akkor is, ha egy kilakoltatás  
igazolhatónak tekinthető, csak akkor hajtható végre, ha a megfelelő  
eljárási garanciák rendelkezésre állnak, illetve biztosított a  
kompenzáció az elszenvedett veszteségekért és az alternatív lakhatás is 
 megoldott. A nemzetközi jog tiltja, hogy a kényszerkilakoltatást és a  
házak lerombolását büntetőeszközként használják fel olyan emberekkel  
szemben, akiknek nincsen állandó lakóhelye vagy más státusza.
A 
nemzetközi emberi jogi előírásoknak  megfelelően a magyar hatóságoknak 
azt is biztosítaniuk kell, hogy a  kilakoltatás nem diszkriminatív és 
nem sérti az egyenlő bánásmód  követelményét. Amikor a hatóságok 
beruházásokat terveznek vagy bármilyen  okból kilakoltatást 
fontolgatnak, kötelességük felmérni, hogy van-e  olyan csoport, amelyet a
 kilakoltatás hátrányosabban érint. A magyar  hatóságoknak kötelességük,
 hogy lépéseket tegyenek a hátrányos  megkülönböztetés felszámolására, 
hogy ezzel is növeljék a marginalizált  csoportok, így például a romák 
lakhatási biztonságát.
Az 
Egyezségokmány értelmében a  kilakoltatások előtt a hatóságoknak 
kötelességük feltérképezni – egy  valódi konzultáció során az 
érintettekkel – az összes szóba jöhető  alternatívát. Minden csoportnak 
és egyénnek joga van ahhoz, ideértve a  nőket, kisebbségeket és 
fogyatékkal élőket is, hogy az összes fontos  információt vele 
megosszák, konzultáljanak vele, és részt vehessen a  folyamatban. Ahhoz 
is joguk van, hogy megoldási javaslatokkal álljanak  elő, amit a 
hatóságnak kötelességük alaposan megvizsgálni.
Az ENSZ
 alapelvei és iránymutatásai  alapján (UN Basic Principles and 
Guidelines on Development-based  Evictions and Displacement) az 
államoknak minden olyan beruházás vagy  fejlesztés kivitelezése előtt, 
amely kilakoltatással is járhat,  hatástanulmányt kell készíteniük. A 
tanulmánynak adatokat kell  tartalmaznia az érintett területről, az ott 
élő emberekről, kitérve a  helyhez kötödő kapcsolatukra (például 
jövedelem-szerző  tevékenységeikre), a közszolgáltatásokra a térségben 
stb.
A 
konzultáció csak akkor tekinthető  érdeminek, ha feltérképezi a 
kényszerkilakoltatás helyett szóba jöhető  összes lehetséges 
alternatívát. Például, ha a kilakoltatás oka  lakbérhátralék, akkor 
olyan megállapodást kell találni, amely több időt  hagy a bérlőknek a 
tartozás rendezésére. Ha a kilakoltatás oka a  veszélyes lakhatási 
körülmények, akkor lehetőség szerint fejleszteni  kell az ingatlanokat, 
nem pedig lerombolni.
 (STOP)
 
 
 
 
          
      
 
  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése