Szétperelhetik Orbánék felháborító tervét
Nemzetközi
 jogi és  környezetvédelmi szakértők álláspontja szerint többszörösen 
jogsértő a  rapid kerítésépítés a magyar–szerb határon. A beruházás 
ugyanis  környezeti hatásvizsgálat-köteles lenne, és a hatásvizsgálati 
eljárásba a  szerb felet is be kellett volna vonni.
Amint 
arra Nagy Boldizsár, az ELTE  Állam- és Jogtudományi Kar Nemzetközi Jogi
 Tanszékének adjunktusa  felhívta lapunk figyelmét, a nyomvonalas 
létesítmények – mint amilyen  például a határra tervezett drótkerítés – 
létesítése
“minden
 esetben környezeti  hatásvizsgálat-köteles, amennyiben az adott 
létesítmény területfoglalása  eléri a 3 hektárt. Az idegenrendészeti 
kerítés esetében a legszerényebb  becslések szerint is 175 hektárnyi 
területfoglalásról van szó.”
A 
vonatkozó kormányrendelet alapján a  környezeti hatásvizsgálat a 
tevékenység megkezdésének feltétele, vagyis  anélkül a létesítési 
engedélyt ki sem lehet adni.
Maga a 
környezeti hatásvizsgálati  eljárás a környezethasználó – vagyis a 
beruházó – kérelmére indul, és az  érintettek (lakosság, civil 
szervezetek) tájékoztatásával folytatódik,  aminek érdekében többek 
között közmeghallgatást kell tartani. A  közmeghallgatás időpontjáról 
hirdetményt kell közzétenni, legalább  harminc nappal a meghallgatás 
időpontja előtt. A létesítmény  hatásterületén élőknek, illetve az 
országos vagy a hatásterületen  tevékenykedő társadalmi szervezeteknek 
joguk van ügyfélként  bejelentkezni az eljárásba.
Amennyiben
 határokon átterjedő hatások  is fölmerülnek – ami a határon létesülő 
nyomvonalas létesítménynél okkal  feltételezhető –, nemzetközi 
környezeti hatásvizsgálati eljárásra van  szükség, amelybe a szomszédos 
ország hatóságait is be kell vonni,  valamint a konzultációt (a 
közmeghallgatást is beleértve) az érintett  országra is ki kell 
terjeszteni. (A magyar fél egyébként előzetesen nem  konzultált 
Szerbiával a kerítésről, amelyről Alekszandar Vucsics  miniszterelnöknek
 először Auschwitz is eszébe jutott. A júliusi  magyar–szerb 
kormányülésre Vucsics már megenyhült egy kicsit, de akkor  is azt 
mondta, „nem boldog”, a kerítés „nem kellemes” Szerbia számára.)
A fentieken túl a kerítés nyomvonala mentén lévő Natura 2000-es területekről Natura 2000-es hatásbecslést is kell készíteni.
 
Az 
egész hatásvizsgálati és környezeti  eljárást transzparensen, többek 
között az illetékes környezetvédelmi  hatóság honlapján nyomon követhető
 módon kell végigvinni.
A 
Csongrád Megyei Kormányhivatal  környezetvédelmi és természetvédelmi 
főosztályának honlapján semmilyen  információ nincs az engedélyezésről,
így 
okkal feltételezhető, hogy a  procedúra még nem kezdődött meg. Márpedig 
az eljárás korántsem formális:  a lakossági és a civil észrevételeknek 
be kell épülniük a tervezésbe,  az engedélyező hatóság a várható 
környezeti hatások alapján különféle  korlátozásokat és feltételeket 
írhat elő, a szomszédos ország  közbeavatkozása pedig szélsőséges 
esetben akár meg is akadályozhatja az  engedély kiadását. Amennyiben 
ezeket a jogi előírásokat a kormány nem  tartja be, a létesítés jogilag 
támadhatóvá válik, egy későbbi hatósági  döntés akár az eredeti állapot 
helyreállítására, vagyis a kerítés  elbontására is kötelezheti a 
beruházót.
A 
Védegylet nevű zöld szervezet  lapunkhoz eljuttatott állásfoglalása 
szerint a déli műszaki határzár  alapvető pontokon ellentétes a hatályos
 alaptörvénnyel, továbbá  közvetlenül sérti a természetvédelmi és a 
területrendezési törvény  bizonyos rendelkezéseit, valamint több 
nemzetközi egyezményünket. A  Védegylet szerint a kerítés a bejelentett 
határidőre eljárási okokból  csak akkor készülhet el, ha megsértik a 
vonatkozó hazai és nemzetközi  előírásokat. A szervezet levélben hívta 
fel Lázár János és a kormány  figyelmét, hogy a kivitelezés irányába 
tett lépések törvénytelenek.
A 
természetvédelmi törvényben többek  között az szerepel: védett 
természeti területen „tilos olyan épületet,  építményt, nyomvonalas 
létesítményt, berendezést létesíteni vagy üzembe  helyezni, amely annak 
jellegét és állapotát veszélyezteti, károsítja,  vagy ott a tájképi 
egységet megbontja”. Továbbá védett természeti  területen, Natura 2000 
területen, barlang védőövezetén környezetvédelmi  engedély kell minden 
olyan építmény létesítéséhez, ami eléri vagy  meghaladja az 1 hektárnyi 
területfoglalást (a kormány már eddig 100  hektárnyi magánterület 
kisajátításáról döntött, de a kerítés nem csak  magánterületet érint), a
 kerítés pedig nem rendelkezik ilyen  engedéllyel.
A zöldek arról is tájékoztatták Lázárt, hogy amennyiben a kormány nem a jogszerű utat választja,
“a 
Védegylet pert indít a kivitelezésért  felelős honvédelmi miniszter és a
 belügyminiszter – Hende Csaba,  illetve Pintér Sándor – ellen”
annak 
érdekében, hogy a bíróság tiltsa  el őket a természeti területek és 
értékek jogellenes károsításától,  illetve veszélyeztetésétől.
 (NOL)
Bal-Rad komm: Hát kérem! Jogállamban élünk. Ráadásul jogállamok alkotta latorszövetségek tagja vagyunk.
Nálunk vannak állati jogok. A  
békákat nem lehet párzási szokásaikban gátolni vonulási útvonalaik  
elgátolásával. A mezei ürgéket nálunk nem zavarhatja egy repülőtér  
forgalma. Nálunk a disznóknak játék jár! Az őzeknek útját állni nem  
lehet.
NÁLUNK CSAK NEKÜNK NINCS JOGUNK eldönteni, hogy építhetünk-é kerítést a saját védelmünk érdekében.
Libsi jogászaink és jogvédőink 
 belelendültek a kerítés-ügybe! Azt kell mondani, hogy a bemásolt cikk  
alapján JOGSZERŰEN! Vélhetően lesz EREDMÉNYE IS az akcióiknak! Ha  
perelhetnek?-PERELNI FOGNAK! És vélhetőleg nyernek!
 
 
 
 
          
      
 
  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése