Az 1848–49-es
  forradalom és szabadságharc hazánk történetének egyik legvitatottabb  
eseménysorozata, az utóbbi évtizedekben a történtek évről évre változó  
értelmezései mellett az eseménysorozat nem csak a nemzeti identitás  
alapjainak lett része, de aktív politikai (és újabban:  
emlékezetpolitikai) viták központi témájává vált. Minden újabb évforduló
  alkalmával politikai szervezetek tucatjait készteti állásfoglalásra, 
az  események újraértelmezésére, tömegdemonstrációra, vagy éppen a  
történtek káros folyamattá nyilvánítására és szellemiségének teljes  
egészében visszautasítására. Mivel hazánk egy elhúzódó geopolitikai  
átmenet kellős közepén van, idén az eddig tapasztalhatónál jóval  
korábban kezdődött az újraértelmezés, állásfoglalás és  
emlékezetpolitikai vita.
A 
politikai szervezetek máig beleesnek abba a hibába, hogy belemennek  egy
 véget nem érő emlékezetpolitikai játékba, miszerint 1848  történéseit 
az akkori kor viszonyai alapján kell alkalmazni a mai  politikai 
helyzetre, vagyis a monarchia és demokratizálódás,  polgárosodás 
velejáróin kell vitatkozni. Ugyanakkor egyáltalán nem  elfogadható az 
1848-49-es történések vizsgálatának az a dimenziója, hogy  a jelenkorban
 az akkori rendszerek (monarchia) viszonylatában kellene  értelmezni az 
eseményeket. Az emlékezetpolitikai vitának azon  vonatkozása, hogy a 
'48-49-es forradalom és szabadságharc káros folyamat  volt-e, 
visszafordítandó vagy támogatandó átalakulást idézett elő,  alapjait 
tekintve egy meddő vita, ami előre nem mutat, ugyanakkor  kifejezetten 
káros, mert a mai politikai helyzetben megengedhetetlen, hogy a jelen és jövő helyett a politikusok a múlton vitatkozzanak.
  Ez a történészek területe kell maradjon - a politika feladata, hogy a 
 mai környezetben, ma esedékes problémákra aktuális válaszokat adjon, a 
 mai feltételek és lehetőségek szerint. 1848-49 történéseit ennek  
megfelelően két, egymással összefüggő trendként kell értelmezni, az  
események valamennyi politikai frakció által elfogadható közös nevezőre 
 hozása pedig nemzetérdek.

Vitathatatlan,
 hogy a forradalom polgári forradalom volt, ami hosszú  távon a látható 
hierarchikus struktúrák felbomlásához és a polgárosodás  berobbanásához 
vezetett, ami hazánkat végleg a nyugati társadalmi modell  átvételének 
útjára állította. Ennek a polgári forradalomnak a  megítélése lehet 
pozitív vagy negatív, a polgári értékekhez és a nyugati  polgári 
társadalmi rendhez viszonyulás függvényében, mindezen  értéktársításon 
felül azonban a történtek azon vonatkozása  vitathatatlan, hogy a 
polgári forradalommal a magyar politikai elit az  akkori nemzetközi 
viszonyoknak megfelelően zajló, éppen aktuális  trendhez igazodott 
hozzá, ami az abszolút monarchiák felbomlása felé és  az alkotmányozás, 
demokratizálódás irányába mutatott. Emiatt a polgári  forradalom mint 
belső átalakulás elsősorban egy alkalmazkodási folyamatnak 
tekintendő. A magyar politikai elit a nemzetközi környezethez igazodott 
 hozzá, ami akkor korkövetelmény volt, - ahogy bizonyos értelemben ma is
  az lenne. Az események gyors leforgása azt mutatja, hogy a magyar  
ifjúság akkor még példátlan reakcióidővel és politikai tájékozottsággal 
 rendelkezett, ami ma szintén alapkövetelmény lenne a nemzeti  
szuverenitás szempontjából, ehhez képest a politikai szervezetek hosszú 
 évekkel az események után futnak, az úgynevezett "intellektuellek" 
pedig  a nyugati szellemi műhelyekben kidolgozott mesterséges ideákon  
vitatkoznak.
Arra 
azonban érdemes kitérni, hogy az idegen monarchiával szemben  
megfogalmazott 12 pontból ma legalább tizenkettőt ugyanúgy, ugyanabban a
  formában lehet megfogalmazni, mert bár formálisan demokrácia van és a 
 pártok polgári értékekről beszélnek, Magyarország ma is egy ki nem  
nyilvánított idegen monarchia része, ami mostanra hegemóniává fejlődött.
  Ez a hegemónia leginkább Robert W. Cox amerikai politológus  
definíciójával írható le, miszerint a hegemónia olyan uralom, ami az "uralom hiányának" illúzióját kelti.
  Tehát, a híres 12 pont ma is érvényes, ugyanis a mai napig nincs 
szabad  sajtó (a sajtó nagy része Washington szócsöveként működik), 
nincs a szó  szoros értelmében vett felelős minisztérium (felelőtlen,  
lakáj-lelkületű személyek vannak hatalmon), az országgyűlésben nem az  
embereket képviselik, hanem politikai prostituáltak a gazdasági  
érdekköröknek árulják magukat. Törvény előtti egyenlőség nincs, faji  
alapon kárpótlást és segélyt lehet kapni, rokoni alapon pályázatot lehet
  nyerni. Közös teherviselés nincs, a szegény-ember adózik a gazdagnak. 
 Nemzeti bank formálisan van, de a gyakorlatban egy külföldi valutától  
függ a magyar pénz, így kijelenthető, hogy nincs. Honvédelem nincs, a  
magyar katonák külföldön vannak, a külföldiek pedig Magyarországon.  
Politikai foglyok ugyan nincsenek, de csak az ideji időközi választások 
 10%-a haláleset miatt lett kiírva, a pártok jelöltjei pedig néha  
autóbalesetet szenvednek választás előtt. Az Erdéllyel egyesülést  
továbbra is kívánjuk, tehát ma is nyugodtan ki lehet jelenteni, hogy  
kell nekünk az a tizenkét pont, és azóta mellé lehet tenni újabb  
tizenkettőt.
Megállapítottuk
 tehát, hogy a magyarság intellektuelljei 1848-ban az  éppen aktuális 
nemzetközi trendhez igazodtak (nemzeti függetlenség a  szupranacionális 
államok helyett), vagyis az ún. polgári forradalom egy  alkamazkodási 
folyamat, amire ma is szükség lenne. Ugyanez a helyzet a  
szabadságharccal. A szabadságharc a szuverenitás védelmezése, egy belső 
 átalakulás védelme külső tényezők ellenében. Mivel napjaink monarchiája
  hegemónia, ami olyan uralom, ami az "uralom hiányának" illúzióját kelti, a külső tényezőt senki fel nem ismeri, ennél fogva a szabadságharc is lehetetlen.

Mivel az
 úgynevezett "intellektuellek" a külső uralmat és  szolgasorsukat fel 
nem ismerik, a szabadságharc belső tényező ellen, a  külső uralmat el 
nem ismerők ellen irányulna, vagyis a szó szoros  értelmében vett polgárháború lenne, - a polgárok pedig kerülik az agressziót, így aztán szabadságharc sem lesz.
Mivel a 
szabadságharc feltételei ma nem adottak, így elsősorban azt  kell 
vizsgálni, hogy mi az a jelenleg folyamatban lévő nemzetközi trend,  
amihez alkalmazkodni kell(ene).
Ma 
nemzetközi követelmény a multipolaritás. Az egypólusúság  elutasítása; 
az amerikai hegemónia elutasítása, a nyugat  univerzalizmusának 
elutasítása, a liberalizmus monopolhelyzetének  elutasítása, a 
technológia feljebbvalóságának és a nyugat spirituális  hegemóniájának 
elutasítása. Ez a mai nemzetközi trend, amihez a  magyarságnak 
alkalmazkodnia kell, hogy talpon maradhasson. Ha ma nem  alkalmazkodunk a
 jelenleg formálódó új nemzetközi környezethez, az annak  megfelelője, 
mint ha 1848-ban nem történt volna polgári forradalom,  hanem a múlt 
elavult rendszereinek kiüresedett kereteit akartuk volna  őrizgetni, 
miközben elszalad mellettünk a történelem. Ez március 15  jelentősége: alkalmazkodás és szuverenitás egyensúlya.
A túl 
sok alkalmazkodás a szuverenitás feladásával jár, a túl sok  
szuverenitás az alkalmazkodást teszi lehetetlenné, ami ellenünk fordítja
  a világot. Ami igazán fontos, az az egyensúly. Ennek jegyében
  kell formálódjon a következő évtizedek politikája. Egyensúly az 
igazodás  és szuverenitás közt, erőegyensúly a civilizációk közt, 
materiális és  spirituális egyensúly. És mint minden történelmi 
eseményt, az új  rendszerben március 15 szerepét is újra kell értékelni.
 Ha a  szabadságharc nem lehetséges, fel kell ismerni annak akadályát. A
  szabadságharc akadálya pedig a hegemónia, ami olyan uralom, ami az uralom hiányának illúzióját kelti.
  Nem az a kérdés tehát, hogy mi történt akkoriban az abszolút  
monarchiával, mi történt március 15-én, hányan adták életüket a hazáért.
  A mai kor aktuális kérdése az, mihez kezdjünk azzal a monarchiával, 
ami  nagyon is létezik, de elhiteti velünk, hogy nem létezik. A magyar  
politikai gondolkodóknak erre kell választ találniuk, itt és most, a jelenben, nem a múlt történésein vitatkozva.
http://www.hidfo.net.ru/2015/03/15/magyarorszag-ma-monarchia-arnyekaban-el
 
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése