
A
 Magyar Országgyűlés múlt heti – szerdai – vitanapján a  szomáliai 
biztonsági erők képzése, valamint a Közép-Afrikai  Köztársaság
 területén béketeremtés érdekében elindított  katonai 
missziókban való szerepvállalási jelentéseit  taglaló 
témákban a Jobbik kivételével minden párt a két afrikai országra  
vonatkoztatott nemzetközi katonai stabilizációs missziókban való  
további magyar szerepvállalás mellett foglalt állást. A támogató pártok 
 indokai azonban különbözőek, és ez a felszólalásokban hangsúlyozott  
retorika alapján nyilvánult meg.
Az MSZP a
 missziók támogatásán keresztül a honvédségi eszköztár  modernizálásának
 sürgősségét hangsúlyozza, ami a liberális médiában  intenzíven 
megindult amerikai fegyverlobbi propagandatevékenységével
  teljesen összhangban van, és a lehasznált amerikai fegyverrendszerek  
magyar védelmi eszköztárra erőltetését jelentik. Az LMP felszólalása az 
 Európai Unió nemzetállamok feletti hatalomgyakorlási ideológiájának  
feltétlen támogatásának retorikája volt, mert az a kijelentés, miszerint
  “az Európai Uniót fő partnernek, humanitárius segítségnyújtónak”
 tartják, arra utal, hogy az LMP – az MSZP-vel ellentétben – nem egy az 
 amerikai hatalompólus dominanciáját gazdaságilag biztosító, globális  
korporációk által irányított USA-EU szövetségi formában, hanem egy  
brüsszeli bürokrácia-központ abszolút technokrata irányítása alá  
helyezett, és nemzetközi civil szervezeteken keresztül kiterjesztett  
egységes európai liberál-demokrata területi ideológiában gondolkodik. A 
 Jobbik saját magához konzekvensen nem támogatta a két afrikai 
misszióban  való részvételt. A párt felszólalója szerint a hadászati 
szempontok  mellett figyelembe kellene venni a külügyi és 
nemzetbiztonsági  szempontokat is, emellett azt is kijelentette, hogy a 
szomáliai  szerepvállalásban a magyar érdekeket még nagyítóval sem lehet
  felfedezni. Ezzel a kijelentéssel azonban saját stratégiai  
rövidlátásának adott hangot.
Miért külügyi, nemzetbiztonsági és konkrét magyar érdek a közép-afrikai és szomáliai missziókban való részvétel?
A 
Szomália területét is felölelő, “Afrika szarvaként” is titulált  régió a
 Föld egyik legjelentősebb geostratégiai pontja. Itt található a  
Bab-el-Mandeb tengerszoros, amely a Vörös tenger Szuezi-csatornához  
vezető hajózó útvonalának a bejárata, és ilyen minőségében az Európát a 
 Távol-Kelettel és Dél-Ázsiával összekötő áruszállító útvonal kiemelt  
kapcsolódási helye. A régiónak a szoros közvetlen határában fekvő  
országai kiemelt geopolitikai súlyozásuk miatt sorozatos kívülről  
irányított destbilizációs és restabilizációs folyamatokon mentek  
keresztül, a nagyhatalmi pólusok közötti erővonalak változásának  
függvényében. Az ezeket a periodikus változásokat generáló hatalmi  
pólusok köre azonban az elmúlt években az addig hegemón euroatlanti  
pólus, és az azzal alárendelt szövetségi függőviszonyban álló  
Öböl-államok (GCC) mellett Kínával bővült.
Kína 
erősödő regionális jelenléte ma már nem csak gazdasági vonalon  
számottevő, mert a térségben történt gazdasági és infrastrukturális  
hosszútávú befektetéseinek védelmét az ázsiai nagyhatalom katonai erő  
állomásoztatásáról kötött szerződéssel kívánja szavatolni, amely  
Dzsibuti stratégiai pontján történik. A hosszútávú befektetések közé  
tartozik a Dzsibuti kikötőt Etiópiával összekapcsoló sebes  
tehervasútvonal kiépítése, amely már most üzemel, és 2016-ra a teljes  
kivitelezés befejeződik. Etiópia az Afrikai kontinens második  
legnépesebb országa, és a világ jelenleg harmadik leggyorsabban fejlődő 
 gazdasága, amiben Kínának óriási szerepe van. Az etióp mezőgazdaság még
  mindig a nemzeti össztermelés felét teszi ki – Afrika legnagyobb  
állatállományával és a világsorrendben harmadik helyen álló  
kávéexporttal -, de az ország feltáratlan arany- és tantáltartalékai  
miatt további ugrásszerű gazdasági növekedés előtt áll. A rendkívüli  
aszály miatt kieső élelemzési és takarmánygabona mennyiségi csökkenése  
vészhelyzetet teremtett idén Etiópiában, és Kína a dzsibutii tengeri  
kikötőből Addisz Abebába vezető teherszállító vasútvonal építési  
ütemének nagyfokú meggyorsításával, idő előtti beüzemelésével, és az  
azon keresztül lefolytatott gabonaexporttal hárította el egy olyan  
helyzet kialakulását, amely hasonló okok miatt 2011-ben egy mai napig  
tartó polgárháború kitörését eredményezte Szíriában. Ez a művelet egy  
magas fokú erkölcsi alapokra helyezett kínai érdekpolitika megelőző  
válasza volt egy fokozódó krízishelyzet kezelésére.
A 
vasútvonal kapacitása 3500 t/nap mindkét irányon, és két napi  rendkívül
 veszélyes és leromlott állapotú kamionút helyett 10 órányi  biztonságos
 utaztatásra rövidíti le az árucsere-forgalmat, a kapacitási  szintet 
hétszeresére emelve. A vonal továbbépítésére Kína tárgyalásokat  folytat
 az Etiópiától egy tengelyen nyugatra fekvő országokkal;  Dél-Szudánnal,
 a Közép-Afrikai Köztársasággal, és az Atlanti Óceán  partján fekvő 
Kamerunnal.
Ezekben 
az országokban Kína főként a könnyűipar fejlesztésében, a  nyersolaj 
kitermelési és feldolgozási ágazatokban, az ipari gyémánt és a  
ritkaföldfémek bányászatának területén érdekelt. Mindezen különböző  
területek országonkénti fejlesztési lehetőségeinek felgyorsulása egy az 
 egész fent megnevezett közép-afrikai régiós országokat közvetlenül  
összekötő infrastrukturális rendszer megvalósítása esetén óriási  
távlatokat nyit az eddig az euroatlanti hatalmi központtól félgyarmati  
függésben létező területen. Ez az infrastruktúra az ipari energiahordozó
  vezetékhálózatok, kikötőkapacitások bővítése, logisztikai és  
személyforgalmi út és vasútvonal fejlesztéseken keresztül valósulna meg.
  Ezzel Afrika óceánok közötti központi szélességi tengelye hosszútávon 
 stabilizálódna, és magában hordozná a tengelyről kiindulva a  
stabilizáció észak-déli irányú kiterjesztésének lehetőségét. A Kenyát  
érintő USA-Kína közötti gazdasági dominanciaharc ebben a folyamatban a  
multipoláris világrend számára rejlő lehetőségek lekorlátolási szándékát
  jelzi Washington részéről.
Míg az 
USA itt közvetlenül nyílt gazdasági érdekháborút folytat az  Afrikára 
irányuló kínai geopolitikai célok érvényesítése ellen, addig a  
Dzsibuti-Kamerun tengely mentén ugyanerre a hibrid hadviselésre  
proxy-államait ösztönzi. Az eritreai vezetés a katari elit pénzügyi  
támogatásával egyre erősebb Etiópia-ellenes háttérműveleteket folytat,  
az etióp határterületeken is intenzíven operáló szomáliai iszlamista  
terrorcsoport, az Al-Shabaab fegyveres és anyagi segítségét biztosítva. 
 Az Al-Shabaab a Közel-Kelet (ebben az esetben Katar) központú szunnita 
 iszlamista világkalifátus ideológia regionális szárnya. Ez a földrajzi 
 szerkezetbe helyezett iszlamista kalifátus a regionálisan operáló  
radikális terrorcsoportok alapján egy az Atlanti-Óceántól a  
Csendes-óceánig terjedő, folytatólagosan kapcsolódó térségben rajzolódik
  ki, melynek az Al-Shabaab az első déli kiterjesztése és melynek egyéb 
 fő szervezetei térségenként:
- Boko Haram – Niger, Nigéria, Csád
- Daesh (Iszlám Állam) és az ugyanezen területeken a forrásokért a Daesh-el rivalizáló Muszlim Testvériség – Tunézia, Líbia, Sínai-félsziget, Szíria, Irak, Kína (Xinjiang tartomány)
- Al-Kaida – Jemen, Szíria, Pakisztán, Afganisztán
- Moro és a JAT – a Daesh és az al-Kaida kiterjesztett helyi szárnyai Indonéziában, a világ legnépesebb muszlim országában.
A 
Szomáliából gyökerező és hektikus jelleggel Etiópiában, Dzsibutiban  és 
Kenyában felbukkanó Al-Shabaab szervezetet az USA-Katar-Eritrea  
érdekkör Etiópia destabilizálására használná fel, habár az egyes  
szereplők érdekcéljai a destabilizálásra nézve különbözőek. Ennek az  
érdekkörnek a tagjai közé sorolható Szaúd-Arábia és az Egyesült Arab  
Emírségek is, mert Eritrea a Jemen területén háborút vívó nagykoalíció  
katonai szervezetébe történő beintegrálásával minden etióp-eritreai  
konfliktus esetén az összes öböl-béli arab ország Etiópa ellenében  
fellépő katonai blokádjához vezet, és a szudáni-egyiptomi neutralitás is
  kérdéses lenne egy ilyen konfliktus folyamatában. Ez a destabilizáció,
 a  szíriai minta nyomán az Etiópián belüli szomáliai etnikum  
felszabadítására irányuló tevékenységként tüntetné fel az Al-Shabaab  
kelet-etióp régiókban végrehajtott támadásait.
Ennek 
megakadályozására szükséges a központi szomáliai kormányzat  helyzetének
 megerősítése és Al-Shabaab elleni harcának támogatása  egészen a 
szervezet felszámolásáig. Erre hivatott az ENSZ szervezeti  kereteiben 
jelenleg az UNSOM, mint fegyveres kontingens nélküli támogató  
mechanizmus, az Afrikai Unió fegyveres béketámogató kontingense és az  
EU szomáliai biztonsági alakulatokat kiképző missziója – ez utóbbiban  
vesznek részt a magyar katonák is.
A 
Dzsibuti-Kamerun tengely megelőző széttördelésének, és így az  
összafrikai stabilizáció megakadályozásának másik pontja a Közép-afrikai
  Köztársaság, ahol a 2012-ben kiújult polgárháborút lezáró békefolyamat
  egy 2015 december végi általános választással stabilizálná az 
országot.  December 13.-án a stabilizáció első lépéseként tartott 
alkotmányos  népszavazást kísérő véres fegyveres provokációk, és a 
szavazás  eredményességének hivatalos kihirdetése után a Noureddine Adam
 vezette  minimális támogatással rendelkező fegyveres frakció azonnali 
területi  elszakadási kísérlete egy kívülről vezérelt destabilizációs 
manőverre  utalnak. Az Afrikai Unió ezért 5000 katonát küldött azonnali 
 mozgósítással az ország területére a 18 hónapos politikai stabilizációs
  mechanizmus biztosítására, és az EUFOR missziót felváltó, ENSZ 
kereteken  belül létrehozott békefenntartó kontingens maximális 
létszámának  rövidített felfejlesztéséről határoztak. A magyar 
kontingens így az  EUFOR alól az ENSZ kereteibe tevődik át.
Magyarország
 mind a Szomália, mind a Közép-afrikai Köztársaság  területén folyó 
támogató mechanizmusokban részt vesz, és a kormány a  létszám növelése 
és a missziók megerősítése mellett kötelezte el magát.
Az az 
általánosítás, ami az afganisztáni és iraki missziókkal egy  kalap alá 
veszi a magyar részvételt a fent említett országokban, azért  hibás, 
mert ezekben a különös esetekben (Szomália és a Közép-afrikai  
Köztársaság esetében) a kormány részéről a direkt reláció szintjén  
megnyilvánuló akció nem ideológiai alapokon, a szervezeti struktúra  
rendjében alárendelt szervilis függőségi viszonyból eredően cselekszik, 
 hanem reális nemzeti és nemzetgazdasági érdekek mozgatják. Ugyanis
  a kínai közép-afrikai stabilizációs tengely létrejöttének magyar  
megtámogatása nemzetközi missziódiplomáciai eszközökkel a szintén kínai 
 elgondolású és kivitelezésű balkáni selyemút projekt
 megtámogatása is egyúttal, amely nemcsak Magyarország, hanem az egész  
kelet-európai régió Balkánig terjedő gazdasági stabilizációs  
lehetőségének a záloga.
Így a 
magyar kontingensek jelenléte, ha máshol nem, de a  közép-afrikai 
tengelyen teljesen jogos, és egy az unipoláris  világrendtől lassan 
elvonatkoztató magyar külpolitika útkeresési  lehetőségeinek 
kibontakozását jelzik. Ennek felfedezéséhez pedig nem  kell nagyító, 
elég a nemzetstratégiai gondolkodás művelése.
http://www.hidfo.ru/2015/12/magyar-katonak-afrika-tengelyen-a-nemzetstrategia-erdekeben/
http://www.hidfo.ru/2015/12/magyar-katonak-afrika-tengelyen-a-nemzetstrategia-erdekeben/
 
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése