Bernays volt az egyik felelős azért, hogy az 1. világháborút "eladhatták" az amerikai közvéleménynek azzal, hogy a háborút olyan háborúnak bélyegezték, amelyre azért volt szükség, hogy "a világot biztonságossá tegyék a demokrácia számára".

Az 1920-as években Bernays számos nagyvállalatnak adott tanácsokat, és a közvélemény befolyásolására irányuló, szakértelemmel kidolgozott marketingkampányokkal segítette üzleti tevékenységük fellendítését.

1928-ban Edward Bernays kiadta híres könyvét, a Propaganda címűt, amelyben felvázolta a sikeres "public relations" törekvései mögött álló elméleteket. A könyv betekintést nyújt a tömegpszichológia jelenségébe, és hatékony módszereket vázol fel az emberek szokásainak és véleményének manipulálására.

Egy majdnem 100 éves könyvhöz képest a Propaganda nem is lehetne aktuálisabb napjainkban. Valójában aktualitása az emberi pszichológia változatlanságáról tanúskodik.

A könyv egyik legfontosabb tanulsága, hogy az agykontroll minden demokratikus társadalom fontos eleme. Bernays ugyanis azt állítja, hogy "a tömegek szervezett szokásainak és véleményének tudatos és intelligens manipulálása" nélkül a demokrácia egyszerűen nem "működne".

Olyan emberek irányítanak minket, formálják az elménket, alakítják az ízlésünket, sugallják az elképzeléseinket, akikről nagyrészt még csak nem is hallottunk. Ez demokratikus társadalmunk szerveződésének logikus következménye. Emberek hatalmas számának kell ilyen módon együttműködnie, ha zökkenőmentesen működő társadalomként akarnak együtt élni.

Bernays szerint azok, akik "kormányoznak", egy láthatatlan uralkodó osztályt alkotnak, akik "értik a tömegek mentális folyamatait és társadalmi mintáit".

A Propagandában Bernays Gustave Le Bon, Wilfred Trotter, Walter Lippmann és Sigmund Freud (a nagybátyja!) munkásságára támaszkodik, felvázolva a tömegpszichológia hatalmát, és azt, hogyan lehet felhasználni a "csoporttudat" manipulálására.

Ha megértjük a csoportelme mechanizmusát és motívumait, nem lehetséges-e, hogy a tömegeket akaratunk szerint irányítsuk és szabályozzuk anélkül, hogy tudnának róla?

Nemrégiben ezt a témát vizsgáltam egy esszében arról, hogy az okkult rituálékat és a prediktív programozást hogyan használják a kollektív tudat manipulálására, befolyásolva nagy embercsoportok gondolatait, hiedelmeit és cselekedeteit, ami az okkultisták által "egregoroknak" nevezett személyek létrehozását eredményezi.

Itt Bernays néhány kulcsfontosságú meglátását vettem ki, hogy megpróbáljam bemutatni, hogy a Propaganda című könyve sok tekintetben a globalista kriptokrácia által a tömegek csoportos tudatának feldolgozására használt játékkönyv.

1. Ha manipulálod egy csoport vezetőjét, az emberek követni fogják.

Bernays elmondja, hogy az egyik legegyszerűbb módja annak, hogy nagyszámú ember gondolatait és cselekedeteit befolyásoljuk, ha először a vezetőjüket befolyásoljuk.

Ha befolyásolni tudod a vezetőket, akár tudatos együttműködésükkel, akár anélkül, akkor automatikusan befolyásolod az általuk irányított csoportot is.

Valójában a tömegpszichológia egyik legszilárdabban megalapozott elve, hogy a "csoport elme" nem "gondolkodik", hanem impulzusok, szokások és érzelmek szerint cselekszik. És amikor egy bizonyos cselekvési irányról dönt, az első impulzus az, hogy egy megbízható vezető példáját kövesse.

Az ember természeténél fogva csoportos faj. Még ha egyedül is vagyunk, mélyen érezzük a csoporthoz tartozást. Akár tudatosan tudják, akár nem, az emberek sok mindent tesznek azért, hogy megfeleljenek a választott csoport eszményeinek, hogy érezzék az elfogadás és a valahová tartozás érzését.

A vezető befolyásolásának és az emberek követésének pontos módszerét az elmúlt években széles körben alkalmazták. Az egyik figyelemre méltó példa, amely eszünkbe jut, a Neil Ferguson által készített, borzalmasan pontatlan járványügyi modellek, amelyek Boris Johnson elnök úr zárlatpolitikájának alapját képezték.

Miután Johnsont meggyőzték a lezárás és a maszkolás szükségességéről, az emberek örömmel követték.

2. A szavaknak nagy erejük van: egy csoport befolyásolásának kulcsa a nyelv okos használata.

Bizonyos szavakhoz és kifejezésekhez bizonyos érzelmek, szimbólumok és reakciók társulnak. Bernays elmondja, hogy a nyelv ügyes és gondos használatával manipulálni lehet egy csoport érzelmeit, és ezáltal befolyásolni a csoport észleléseit és cselekedeteit.

Egy régi közhelyet kijátszva, vagy egy új közhelyet manipulálva a propagandista néha a csoport érzelmek egész tömegét képes megingatni.

A nyelv ügyes használatát a Covid-19 világjárvány során nagy hatásfokkal alkalmazták. Ennek nyilvánvaló példája volt, amikor a "vakcina" fogalmát úgy változtatták meg, hogy az magában foglalja a kísérleti mRNS-technológiát alkalmazó injekciókat is.

Tudja, a "vakcina" szóhoz a közvéleményben egy bizonyos kép társul - egy biztonságos, bizonyított orvosi beavatkozás képe, amely nemcsak életmentő, hanem feltétlenül szükséges is.

Ha a kormányok azt mondanák az embereknek, hogy menjenek el a "génterápiához", a lakosság túlnyomó többsége valószínűleg megkérdőjelezné az ilyen kampány mögött álló indítékokat; rendkívül szkeptikusak lennének, mivel a "génterápia" kifejezéshez nem ugyanazok a képek, érzelmek és érzések társulnak, mint a "vakcinához".

Ugyanez vonatkozik a "pandémia" szóra is, amelynek a definícióját szintén megváltoztatták. A "világjárvány" szóhoz a kollektív tudatban általában félelem, halál, káosz és vészhelyzet társul (nagyrészt Hollywoodnak és az évek során megjelent számtalan vírusfilmnek köszönhetően).

3. Minden kommunikációs médium egyben a propaganda médiuma is.

Bármilyen kommunikációs rendszer, legyen az telefon, rádió, nyomtatott sajtó vagy közösségi média, nem más, mint az információ továbbításának eszköze. Bernays emlékeztet bennünket arra, hogy minden ilyen kommunikációs eszköz egyben a propaganda csatornája is.

Nincs olyan emberi kommunikációs eszköz, amely ne lehetne egyben a szándékos propaganda eszköze is.

Bernays a továbbiakban hangsúlyozza, hogy a jó propagandistának mindig lépést kell tartania az új kommunikációs formákkal, hogy azokat a szándékos propaganda eszközeként is felhasználhassa.

Valójában azok a rendszerek, amelyeket a legtöbb ember a szólásszabadsággal és a demokráciával társítana, nem mások, mint a propaganda terjesztésének eszközei. A Facebook tényellenőrzői, a Big Tech cenzúra és a YouTube Covid bannerjei minden bizonnyal ebbe a kategóriába tartoznak.

További példák erre a különböző keresőmotorok (köztük a Google és a DuckDuckGo) által a közelmúltban végrehajtott algoritmusfrissítések, amelyek az orosz weboldalak büntetését célozzák. Bár ez nem meglepő (a Google már évek óta folytat ilyen típusú "árnyékpropagandát").

4. Ugyanannak az ötletnek az újra és újra történő ismételgetése szokásokat és meggyőződéseket teremt.

Bár Bernays ezt a "régi propagandisták" által használt technikának nevezi, mégis elismeri a hasznosságát.

A reakciópszichológia egyik tanítása volt, hogy egy bizonyos, gyakran ismételt inger szokást hoz létre, vagy hogy egy gondolat puszta ismételgetése meggyőződést hoz létre.

Ugyanannak a gondolatnak vagy "mantrának" az újra és újra történő ismételgetése a neurolingvisztikai programozás egy formája, amelynek célja bizonyos fogalmak vagy érzelmek beültetése a tudatalattiba. Valóban, a szomorú vagy depressziós embereknek gyakran tanácsolják, hogy ismételgessenek magukban egy felemelő mondást vagy megerősítést.

Számos példa van arra, hogy ezt az egyszerű, de hatékony technikát az elmúlt években nagyszerűen alkalmazták. Gondoljunk csak Q "bízz a tervben", a globalisták kedvencére, a "jobbat építsünk vissza" vagy a "bízz a tudományban" szüntelen ismétlésére. Ebbe a kategóriába tartoznak a halálozási statisztikák és esetszámok, amelyek célja, hogy a világjárvány illúzióját keltsék.

Vannak erre nyilvánvalóbb példák is, mint például a különböző területek híradósai, akik mindannyian pontosan ugyanabból a forgatókönyvből olvasnak fel.

5. A dolgokat nem a belső értékük miatt kívánják, hanem inkább az általuk képviselt szimbólumok miatt.

Miután tanulmányozta, hogy az emberek miért hoznak bizonyos vásárlási döntéseket, Bernays megfigyelte, hogy az emberek gyakran nem a hasznossága vagy értéke miatt vágynak valamire, hanem azért, mert az valami mást képvisel, amire öntudatlanul vágynak.

Előfordulhat, hogy egy dolgot nem a belső értéke vagy hasznossága miatt kíván, hanem azért, mert öntudatlanul valami másnak a szimbólumát látja benne, amelynek a vágyát szégyelli bevallani magának.

Bernays egy autóvásárlásra hoz példát. Kívülről nézve úgy tűnhet, hogy a férfi azért veszi meg az autót, mert szüksége van egy közlekedési eszközre, de valójában azért veszi meg, mert vágyik arra az emelkedett társadalmi státuszra, amely egy gépjármű birtoklásával jár.

Ez a gondolat az elmúlt néhány év eseményeire is érvényes.

A maszkok például a megfelelés szimbólumai. Mindenki tudja, hogy nem működnek, de azért viselik őket, mert "be akarnak illeszkedni", és azt szeretnék, hogy becsületes, a szabályokat betartó állampolgárnak lássák őket. A Covid-19 injekciók szintén szimbólumot jelentenek, és sokan azért választják őket, mert el akarják kerülni, hogy "anti-vakuzionistának" vagy "összeesküvés-elméletinek" nevezzék őket.

6. Manipulálni lehet az egyéni cselekvéseket a csoport szokásait módosító körülmények megteremtésével.

Végül Bernays azt mondja, hogy ha valaki manipulálni akarja az egyén cselekedeteit, akkor a leghatékonyabb módja ennek az, ha olyan körülményeket teremt, amelyek a kívánt viselkedést kiváltják.

Melyek a valódi okok, amiért a vásárló egy új autóra tervezi költeni a pénzét egy új zongora helyett? [...] Azért vesz autót, mert jelenleg az a csoport szokása, hogy autót vásárol. A modern propagandista tehát azon dolgozik, hogy olyan körülményeket teremtsen, amelyek megváltoztatják ezt a szokást.

Például miért áll hirtelen mindenki "Ukrajna mellé"? Bernays szerint nem azért, mert háború folyik, és ártatlan embereknek szükségük van a szeretetünkre és támogatásunkra, hanem mert ez az új "csoportszokás".

A csoportszokások megváltoztatásának folyamata felülről lefelé kezdődik. Minden nemzetnek vagy társadalmi klikknek vannak vezetői, közéleti személyiségei és befolyásolói. A legnagyobb befolyással rendelkezők manipulálása végül leszűrődik a közvéleménybe. Ezért van az, hogy amikor egy híresség úgy dönt, hogy valami extravagáns ruhát visel a vörös szőnyegen, egy éjszaka alatt egy teljesen új trend alakulhat ki.

Hasonlóképpen, a Covid-saga, majd az orosz-ukrán háború kezdetén a média gyorsan terjesztette a hírességekről szóló történeteket, akik "elkapták a Covidot", és arra buzdították az embereket, hogy maradjanak otthon, vagy a közszereplők elítélték az orosz akciókat, és szigorúbb szankciókat követeltek (amelyek történetesen jobban fájtak a Nyugatnak, mint Oroszországnak).

A propaganda forgatókönyve

A világ most egy ingatag hely. A dolgok gyorsan változnak, és senki sem tudja, mi következik. A káosz közepette azonban van egy dolog, ami nem változott, és valószínűleg nem is fog egyhamar megváltozni, ez pedig az emberi pszichológia.

Emiatt az emberek gondolatainak, meggyőződésének és cselekedeteinek manipulálására használt taktikák sem változtak. Valójában ezek nagy részét már 100 évvel ezelőtt részletesen felvázolta Edward Bernays 1928-ban megjelent Propaganda című könyvében.

Így van, a bábjátékosok játékkönyve nem titok. Ott van, szabadon hozzáférhető bárki számára, aki szeretné megérteni, hogy a hatalmak hogyan próbálják befolyásolni őket nap mint nap.


https://www.pokolafoldon.hu/blog/a-manipulacio-pszichologiaja-6-lecke-a-propaganda-mesteretol