Egy évtizeden belül a technológiai
fejlődés alaposan felforgathatja a városok közlekedését. Jöhetnek a
pilóta nélkül repülő, helyből fel- és leszálló légi járművek, az
eVTOL-ok. Megjelenésük a légi iparban és a légi közlekedésben a
mostanság az autóiparban tapasztalhatóhoz hasonló forradalmi
változásokat hozhat – derül ki a Deloitte közleményéből.
Kialakulóban van egy olyan új
járműtípus, amely forradalmasíthatja a városok közötti és a városokon
belüli áru- és személyszállítást. Olyan elektromos vagy hibrid
meghajtású, függőleges fel- és leszállásra képes járművekről van szó,
amelyek a hagyományos helikoptereknél halkabban, gyorsabban és
olcsóbban juttatják el a fuvart a célba. Ez az eVTOL pilóta nélküli
légi jármű.
Az eVTOL ma még nem teljesen kiforrott
technológia. Megbízhatóan működő hajtóműveket, nagy pontosságú
helymeghatározó rendszereket, fejlett érzékelési és balesetvédelmi
megoldásokat kell megalkotniuk a fejlesztőknek. Kulcsfontosságú az
energiagazdálkodási kérdések megválaszolása is.
Ki kell építeni az eVTOL-ok
működtetéséhez szükséges infrastruktúrát is. A fel- és
leszállóhelyeken, a parkolókon, a töltő- és szervizállomásokon,
vészhelyzeti leszállóhelyeken túl elkerülhetetlen a kommunikációs és
irányítási hálózat, valamint egy egységes operációs rendszer
létrehozása is.
A legnagyobb feladatot a megnövekedett
forgalmú légtér biztonságos és hatékony működtetése jelenti. Ki kell
építeni a pilóta nélküli járművek forgalomirányítási rendszerét, amely
képes együttműködni a meglévő légiforgalmi rendszerekkel is. Ehhez
megbízható és biztonságosan működő kommunikációs hálózatra,
kiszámítható és következetes navigációs rendszerre és állandó
felügyeletre lesz szükség.
A Deloitte egy 10 ezer fős fogyasztói
felmérésben vizsgálta, hogyan vélekednek az emberek az eVTOL-okról. A
válaszadók csaknem fele szerint a technológia remek megoldás a
közlekedési dugók felszámolására, ám 80 százalékuk úgy véli, ezek az
eszközök nem teljesen biztonságosak.
Amennyiben sikerül legyőzni a nehézségeket, az eVTOL-ok három területen hozhatnak forradalmi változást.
A hagyományos légi járműveknél, azaz a
repülőgépeknél és helikoptereknél várhatóan jóval több személy- és
áruszállításban részt vevő eVTOL repülhet majd, így a légteret meg kell
osztani és külön-külön kell majd kezelni. Azt, hogy a két rendszer
hogyan működjön egymás mellett, a kormányoknak és a helyi
önkormányzatoknak kell meghatározniuk. A hatóságoknak kell majd
eldönteniük, hogy a pilóta nélküli járművek milyen légi alkalmassági
tanúsítvány birtokában és milyen követelmények teljesítése esetén
közlekedhetnek majd.
Ahogy az elektromos autók megjelenése is
lépéskényszerbe hozta a hagyományos autógyártókat, a légi iparban is
komoly változásokra lehet számítani. Miképpen a technológiai
fejlesztések és a földrajzi helymeghatározás előnyeit ötvözve
megjelentek az autó- és utazásmegosztó szolgáltatások és átformálták a
városi közlekedés képét, az eVTOL-technológia is úgy változtatja majd
meg a városok közti és a nagyvárosokon belüli légi forgalmat. A
Deloitte úgy számol, hogy az új típusú légi eszközök piaca 2040-re
elérheti a 17 milliárd dollárt.
Forrás: www.hirado.hu