Olaszország Kommunista Pártja (PCI) 1921. január 21-én alakult meg Livornoban a Szocialista Párt szétszakadásával. Az alapító tagok Antonia Gramsci (1891-1937), Palmiro Togliatto (1893-1964) és Amedeo Bordiga (1889-1970) voltak; az utóbbit később kizárták, és még az emlékezetükből is kitörölték, ami minden kommunista párt belső dialektikájának tipikus módszere. 1917-ben Oroszországban Lenin és Leo Trotzkij vezetése alatt a bolsevista párt vette át az uralmat. A PCI az Komintern (Kommunista Internacionálé) olasz szekciója volt, amit 1919-ben Moszkvában azzal a céllal alapítottak, hogy a kommunista forradalmat az egész világon elterjessze, az „orosz kommunista fordulat exportálását előkészítse”. A kommunizmus történelmében az orosz forradalom fontosabb esemény, mint a Kommunista Kiáltvány megjelentetése, melyben Marx és Engels 1848-ban arra szólította fel a világ proletárjait, hogy döntsék meg a polgárságot és hozzák létre az osztálynélküli társadalmat.
Marx és
Engels a Kommunista Kiáltványt az Igazak Szövetségének felkérésére
fogalmazta meg és adta ki. Ez a szövetség egy forradalmi titkos
társaság volt, Filippo Buonarroti Sublimi Maestri Perfetti társaságának
leányalapítása. Buonarroti az 1796-ban Franciaországban megalakult
„Egyenlők Rendje” nevű társaság tagja volt. Ez utóbbi, majd az ő
későbbi közössége pedig Adam Weishaupt (1748-1830) bajor Illuminátus
Rendjének volt az utódszervezete. [Lásd a következő cikket: Parancs: „Weitermachen!”]
Engels a kommunizmus közvetlen előfutáraihoz számítja még az
„újrakeresztelőket”, az angol forradalom "liveller"-jeit, a 18. századi
"felvilágosodás" képviselőt és a jakobinusokat. Marx és Engels mindezen
társaságok örökségéből merítettek, de annak érdekében, hogy céljukat
elérjék, a cselekvésnek egy új taktikáját, a „tudományos szocializmust”
dolgozták ki.
Marx azzal
érvelt, hogy a filozófusok feladata nem abból áll, hogy a világot
megmagyarázzák, hanem, hogy „megváltoztassák”. Úgy tűnt, hogy 1917-ben
Oroszországban megvalósították ezt, amikor a történelemben először az
orosz bolsevikok átvették a hatalmat, és ideológiájukat az egész
világon terjeszteni kezdték. Lenint 1924-ben bekövetkezett halála után
Sztálin követte.
Olaszországban eközben a fasiszták börtönbe vetették a PCI addigi
vezetőjét, Antonio Gramsci-t, aki börtönfüzeteiben dolgozta ki a
„Gyakorlat filozófiája” programját. Utóda a PCI élén Palmiro Togliatti
lett, aki a leghívebb sztálinistának számított, és aki a pártot az
illegalitásban, majd a háború utáni években vezette. Ebben az időben a
Szovjetunió támogatásával az olasz Kommunista Párt a Kereszténydemokrata
Párt után Olaszország második legnagyobb, Nyugatnak pedig a legnagyobb
kommunista pártja lett.
Antonio Gramsci szerint Olaszországban a kommunistáknak a sikere nem jöhetett volna létre a katolikusokkal való együttműködésük nélkül.
A „demokratikus katolikusok” árulása elsősorban nem a hatalom
megszerzéséhez, hanem annak megtartásához volt szükséges. [Ahogy a
pénzjuttatás mellett, most is első helyen a hatalom megtartása a
legfontosabb célja mindazoknak, akik országuk vezetőiként a világ-elit
utasításait szolgaian teljesítik.]
„A
demokratikus katolicizmus azt teszi, amit a kommunizmus egyedül nem
tud megtenni: Összeolvaszt, rendez, élénkít és öngyilkosságot követ
el.” Togliatti Gramsci tanítását valósította meg, különösen
akkor, amikor Roncalli (alias XXIII. János) megválasztása, és az 1962.
október 11-én általa egybehívott ú. n. II. Vatikáni Zsinat egy váratlan
lehetőséget tárt fel a kommunizmus előtt.
1963. március 7-én Roncalli a Vatikánban fogadta Alekszej Aschubejt,
Hruscsov befolyásos vejét és az Izvesztija főszerkesztőjét. Pár nappal e
találkozó után Togliatti a parlamenti választási kampány közepén a
katolikusok és a kommunisták hivatalos együttműködésére szólított fel.
Az egy hónappal későbbi választáson (1963. április 29-én) a PCI egy
millió új szavazatot szerzett, elsősorban katolikus körökből.
Togliatti 1964-ben Jaltán halt meg, mialatt az olasz
kereszténydemokraták az új "pápa", Montini (alias VI. Pál) áldásával
megalapították az első közép-bal-kormányt. Az ú. n. II. Vatikáni Zsinat
1965. december 8-án zárult, anélkül, hogy egyetlen szót is szólt volna a
kommunizmusról, aminek hivatalos elítélését mintegy 500 zsinati atya
követelte. [Vagyis a Vatikán a kommunizmust ugyanúgy nem ítélte el soha,
mint az evolúciót, az eugenetikát, a transzhumanizmust, és az emberi
szellem még számtalan egyéb borzalmát. – Feltételezhető, hogy ha a
hivatalos katolikus egyház teljesítette volna feladatát, és ezeket a
szellemi szörnyszüleményeket nyomatékosan, újra és újra, legfelül és a
legkisebb faluban is elítélte volna, akkor most nem állna a világ ott,
ahol áll.]
1973-ban,
miután Chilében megbukott az Allende kormány, Enrico Berlinguer
(1922-1984), a PCI főtitkára pártjának újságjában cikksorozatot
jelentetett meg az olasz helyzetről a chilei események után, melyben
egy "történelmi kompromisszumot" ajánlott, amivel a kommunisták a
kereszténydemokraták támogatásával fájdalommentesen kerülhetnének
kormányra. Berlinguer legfontosabb tárgyalópartnere Aldo Moro volt,
Montini legjobb barátja és bizalmasa, aki ezek után a háttérben
megkezdte a kommunistákkal való kormányzás előkészítését.
A PCI legnagyobb választási sikereit az 1974 és 1976 évek között érte
el, az 1976. június 21-i parlamenti választásokon 34,4 százalékkal.
1978-ban azonban Aldo Moro tragikus halála, majd Montini pár hónappal
később bekövetkezett halála lelassította a "történelmi kompromisszum”
megvalósítását. Nem sokkal később a Szovjetunióban, amit kolosszális
gazdasági válság rendített meg, megszületett Gorbatschow Peresztrojkája.
1989-ben leomlott a berlini fal, és a Szovjetunió megkezdte saját
felbomlasztását.
„A
Szovjetunió és vele birodalmának összeomlása, pontosabban, ami ennek
módját illeti, rejtélyes”, írta François Furet 1995-ben megjelent
művében. 1989 és 1991 között a szovjet nómenklatúra vérontás nélkül
feloszlatta a régi vállalatot és egy új céget alapított. A kommunizmus
Oroszországban és a világon megszabadult bürokratikus apparátusától, és lehetővé tette a kommunista ideának, hogy új megjelenési és működési formákat vegyen fel.
1991. február 3-án Olaszország Kommunista Pártja is úgy döntött, hogy feloszlatja magát, és megalapítja a Baloldaliak Demokratikus Pártját (PDS). 1998-ban nevüket Bal-demokratákra (DS) változtatták, ami egyik alapítóeleme lett annak a választási szövetségnek, ami a baloldali kereszténydemokrata Romano Prodi javaslatára létrejött, és ami Olaszországban a kommunistákat 1996-ban először juttatta hatalomra. Ebből a szövetségből lett 2007-ben a Demokrata Párt (PD), ami jelenleg kormányon van.
Ezen
elmúlt 30 évben egymást követő csoportosulások és pártok ideológiai
gyökere az Antonio Gramsci tanai és Enrico Berlinguer
katolikus-kommunista összefogásra szólító gyakorlata által kifinomult
marxizmus-leninizmus, ami még mindig nagy népszerűségnek örvend
Olaszországban. Eugenio Scalfari [Bergoglio személyes barátja, ateista,
bal-liberális szabadkőműves – lásd többek között egyik legelső
megnyilvánulását: „A hittérítés ostobaság, értelmetlen, meg kell ismerni, meg kell hallgatni a másikat”] Berlinguer halálának 35. évfordulóján a következőket írta:
„Enrico Berlinguer az olasz (és nem csak az olasz) politikában olyan
szerepet játszott, ami bizonyos értelemben hasonló ahhoz, amit ma
Bergoglio a katolikus vallásban (és nem csak ott) játszik. Mindketten
egy olyan reform-utat követnek, mely annyira radikális, hogy forradalmi
hatásaik vannak. Még ellenfeleik is kedvelték és tisztelték
mindkettőjüket; és mindkettőjüknek megvolt az a karizmája, ami
megragadta a valóságot, és egy álmot táplált.”
Mind Bergoglio, mind Berlinguer számára a praxis többet számít, mint a
tan, a tett többet, mint a gondolkozás, az eredmény többet, mint az
eszköz, amivel ezt elérni lehet. Palmiro Togliatti 1960. májusában
„Lenin és a mi pártunk” címmel kiadott dolgozatában a
marxizmus-leninizmus lényegét egy Marx és Engels-től származó idézetben
foglalta össze: „A mi elméletünk nem dogma, hanem a cselekvésre szóló
útmutatás.”
A kommunizmus nem elmélet, hanem forradalmi praxis; és a forradalom nem teremt, hanem rombol. Ami számít, amit a kommunizmus elérni akar, az az ellenség megbuktatása, ami minden időben ugyanaz: a család, a magántulajdon, az állam és az Egyház. A cél eléréséhez minden metamorfózis és szövetség megengedett. Mindazok, akik ebben a vállalkozásban együtt dolgoznak, szívesen fogadottak, függetlenül az eszközöktől, amiket e célok elérésére bevetnek.
A világ mai állapotának megértéséhez segítségül szolgál az olasz (és más) kommunista pártok múltjának a megismerése, és ahhoz is, hogy megértsük azt a folyamatosságot, ami még ma is létezik a kommunizmus szellemi elődei és utódai között. (lásd újfent ezt a cikket: Parancs: „Weitermachen!”
(forrás: www.katholisches.info – 2021. január 21.)
http://katolikus-honlap.hu/2101/ujvilag.htm