2014. augusztus 21., csütörtök

4700 fős ukrán dandárból 83 túlélő tért csak vissza

Az ukrán 30. gépesített dandár katonáit augusztus 5-én vezényelték offenzívára, amikor a Miuszinszk és Krasznij Lucs felé vezető ukrán támadásban kellett részt venniük. Az említett városokban helységharcot vívtak a felkelőkkel, majd 11-e óta katlanba zárva, védekezve kellett a parancs szerint kitartaniuk. A következő hét nap harcaiban gyakorlatilag megsemmisült a dandár.
A kezdetben 4700 főt számláló alakulatból mindössze 83 fő tért vissza a saját vonalak mögé, - azok, akiknek sikerült kalandos módon kitörni a bekerítésből.
A dandár túlélőinek és az áldozatok családtagjainak dühös reakcióról készült az alábbi videofelvétel, Novohrad-Volinszkij városban, ahol az egység kaszárnyája található.


A videón kérdőre vonják az egység egyik megjelent tisztjét; miért küldték a biztos halálba a dandárt? A túlélők elmesélték, hogy még a társaik holttesteit sem tudták eltemetni, mert idejük se volt rá az ellenség tüzérségi támadásai miatt. Elsőnek engedélyt kaptak a visszavonulásra, majd amikor visszatért a maroknyi túlélő, akkor már dezertőröknek minősítették őket. Ezen kívül a családtagok érthetően dühös reakciói is megjelennek a közölt felvételen.
Egy katona édesanyja így fogalmazott: "Nem akarom a fiamat egy koporsóban viszontlátni, mint Ukrajna hőse! Élve van rá szükségem, otthon! Nincs szükség egy koporsóra mely fölött majd azt ordítják, hogy "éljen Ukrajna, Ő Ukrajna hőse" Magasról teszek erre az Ukrajnára! Erre az Ukrajnára, amelyik megöli a gyermekeinket!"


http://www.hidfo.net/2014/08/21/4700-fos-ukran-dandarbol-83-fonyi-tulelo-tert-csak-vissza

Augusztus végén csattan az ostor

Porosenko a jövő héten feloszlatja a parlamentet
Archív fotó. © Fotó: AP/Jefrem Lukackij
Porosenko a jövő héten feloszlatja a parlamentet – írja az Oroszország Hangja
Petro Porosenko ukrán elnök a jövő héten rendeletet ír alá, amelyikkel feloszlatja a Legfelsőbb Tanácsot és előrehozott parlamenti választásokat ír ki – közölte az ukrán államfő tanácsadója, Oleg Medvegyev
A tanácsadó szavai szerint a napokban jár le az újabb koalíció kialakítása számára megszabott 30 napos határidő, így Porosenko a törvény értelmében feloszlathatja a parlamentet.Medvegyev azonkívül elmondta, hogy szeptemberben teszik közzé a nagyszabású politikai, gazdasági és társadalmi reformok csomagját. Azonkívül ratifikálni fogják Ukrajna júniusban aláírt EU-társulási szerződését.
A terep elő van készítve
A változásoknak bizonyosan oka, logikai sorrendje van, ahogyan az időzítéseknek is. Az előrehozott választásokra vajon mi szükség van, most így nagy hirtelen? Ezt nem igazán tudjuk, hisz a törvényesség eddig sem volt szempont.  A junta mostanra megfélemlítette illetve félreállította minden ellenlábasát, most próbálják utólag legitimmé tenni az illegitim rezsimet? A diktatúra is lassan kiteljesedik az egész maradék Ukrajnára. A lakosság is  teljesen félre van tájékoztatva, arra még nem volt elég idő, hogy az igazság kiderüljön.  Kivéve a leszakadni akaró részeket, melyeket nem sikerült elvágni az valós információktól, vagy ahol a bőrükön tapasztalják meg nap,  mint nap. Úgy tűnik, most még bármi elhitethető az ukránokkal.
Külső események
Jövő héten 23-án érkezik Merkel asszony a zsidó maffiózókat eligazítani. Aztán 26-án lesz a minszki csúcs, a Vámuniós találkozó, ahol Ukrajna és az ott éppen kiirtás alatt álló és életfeltételeiktől megfosztott, sőt még amúgy Gáza módjára a segélyektől is elzárt donbasszi civil lakosság sorsáról is eshet szó. Lehet, hogy addigra valamit pozitívumot fel kell mutasson a Pünkösdi király Putyinnak?
Aztán az EU-s szerződésre is tág határ idő van, szeptemberben kell ratifikálni. Vajon az EU-s szerződést a feloszlatott és újból összerántott jelenlegi junta fogja törvénybe iktatni, vagy addigra már túl lesznek az előrehozott választáson és az új vezetés dolga lesz? Hiszen az új választások kiírását is a jövő hétre ígérik Valcmanék, noha időpontot nem rendeltek hozzá, így a feloszlatásra meg az új választások kiírására elég is tág (1 hét) időszakot jelölt meg.
Ez utóbbira sincs konkrét időpont, mi legalábbis még nem tudjuk.
Belső események
Augusztus elég mozgalmas volt. Jacenyuk lemondott, majd meggondolta magát és visszakozott, – ez tette lehetővé, hogy épp meglegyen a többség a sebtiben elfogadott törvényekhez, melyeket a korábbi parlament torkán nem tudtak lenyomni.
Néhány reguláris szervezet vezetője is távozott
Érdekes egybeesések, hogy az új népköztársaságokban is jöttek sorra a lemondások.
a donyeckiben 8.14-én Igor Sztrelkov, a védelmi miniszter, és 8.8-án Alexander Borodai ex-miniszterelnök, (mivel úgy vélte, hogy egy helyi ember kell vezesse a donyecki államot). Az új miniszterelnök, Alexander Zakharchenko eddig a helyi milícia vezetője volt. És a luganszkiak vezetője, Valerij Bolotov is 8.14-én, (ő súlyos sérülése miatt kénytelen volt lemondani pozíciójáról), kinevezte utódját, a korábbi védelmi minisztert, Igor Plotnitsky-t.
A Fehér Konvojt elszabotálja az ukrán rezsim, a népirtás intenzitását viszont megtöbbszörözte, és még ökokatasztrófával is fenyeget.
kártyások_painting_of_men_playing_cardA nemzetközi helyzet fokozódik
Mindenki igyekszik sakkban tartani mindenkit. Egész Európában energia- és gazdasági válság várható, helyenként túltermelés, helyenként élelmiszer- és fűtőanyag hiány. Ukrajnában éhínség és fagyhalál.
A fasisztákkal az ukrán zsidó oligarchák, a galíciaiak, EU és az USA vezetés kiegyezett, és lepaktált az oroszok és az európai népek ellen.
Nyilván nem a minszki csúcson fog megoldódni a helyzet, az legfeljebb egy állomás lesz. Mindenesetre a fenti bizonytalansági tényezők garmadájával indulunk neki a játszmának, a tárgyalásoknak így tél előtt. A helyzet pattanásig feszült és valójában senkinek nincs nyerő lapja, van viszont vesztenivalója. Kinek kevesebb, kinek sokkal több.
Mivel mi nem hiszünk a véletlenekben azért úgy gondoljuk hogy az egymást követő események összefüggésben állnak, kinek-kinek van egy-két titkos aduja is.
Csak épp nem ismerjük a háttér információk, a kézben lévő lapok jó részét, ezért még nem értjük, hogy mi mivel hogyan áll összefüggésben. De bízva mottónkban: minden kiderül, csak idő kérdése. Várjuk az információkat, a mozaik darabjait, hogy a nagy kép összeálljon.
Sajnos nekünk magyaroknak úgy tűnik nem osztottak lapot ebben a játszmában, mi a kibic szerepét kaptuk, ez bizonyosan nem nyerő szerep, ennyit már most tudhatunk, de hogy mennyire lesz nekünk kuss az még kiderül.
De talán nem árt, ha mi is elkezdünk bespájzolni.

Audie – Szabad Riport

Porosenko feloszlatja a parlamentet

Petro Porosenko ukrán államfő a következő héten aláírja a parlament feloszlatását kimondó törvényt, - ezt a minap jelentette be több ukrán média Oleg Medvegyev elnöki tanácsadóra hivatkozva. A tanácsadó ennek valószínűségét 95%-ra tette, valamint azt is hozzátette, hogy szeptemberben egy sor politikai, gazdasági és szociális reformot fognak bejelenteni, ezen felül törvénybe iktatják az Európai Unióval júniusban aláírt társulási egyezményt. Július végén maga Porosenko is utalt már arra, hogy előrehozott választásokra kerülhet sor.
Hídfő.net | Petro PorosenkoPorosenko a választási győzelem után. Jacenjukot és az úgynevezett "kormányt" senki nem választotta meg.
Mindezen kell meglepődni: Ukrajnában jelenleg egyedül Porosenkonak van többé-kevésbé demokratikus legitimitása, a parlament által kinevezett összes többi vezető politikus hatalma illegitim.
A Jacenjuk-kormány egy nyugatról szervezett fegyveres hatalomátvétellel került a hatalomba, melynek magvát korábban Bécsben összevont zsoldosok, valamint a Jobb Szektor nevű szélsőjobboldali szervezet adta. Bizonyított tény az is, hogy a NATO különleges egységei részt vettek a tüntetések radikalizálásában. A fegyveres hatalomátvétellel kapcsolatos számos tényen felül a nyugati média a rivnei atomerőmű elfoglalását is elhallgatta, ami a Janukovicsra nehezedett diplomáciai nyomás csúcsaként terrorista fenyegetés volt a NATO tagállamok részéről.
Mindezek után nem sok várható egy demokratikus választástól, különösen nem egy olyan választástól, amit a nyugat által hatalomra juttatott politikusok jelentenek be. A választás eredményét akkor lehet legitimnek elismerni, ha azt nem csak a szavazatok számlálásáért felelős programot kiállító nyugati országok, hanem az országba beengedett nemzetközi megfigyelők is legitimnek nevezik. Az ukrán választások legitimitásához feltétlenül orosz, kínai és belorusz választási megfigyelőknek is meg kell jelennie a szavazás lebonyolításakor.


http://www.hidfo.net/2014/08/21/porosenko-feloszlatja-parlamentet

Óriási lyukak és repedések az Új Madrid törésvonal mentén

„És minden felé nagy földindulások lesznek, és éhségek és döghalálok; és rettegtetések és nagy jelek lesznek az égből.” Lukács 21:11


Earthquake-Map
2014 első három hónapjában a nagy földrengések száma az 1979 óta mért éves átlagok kétszerese volt. Az Egyesült Államok középső és keleti régióiban a földrengések száma az elmúlt években ötszörösére növekedett a sokéves átlaghoz képest.
A földrengések mellett egyéb furcsaságokat is tapasztalunk. Indiana államban például óriási lyukak jelentek meg az Új Madrid törésvonal mentén és egy teljes kilométer hosszú hatalmas repedés is megjelent Mexikó északi részén. Lehetséges, hogy ezek a jelenségek egy komolyabb rengés előfutárai?
Valószínűleg csak kevesen tudják, hogy az amerikai történelem legnagyobb földrengései az Új Madrid törésvonal mentén következtek be. A XIX. század elején egy egész sorozat hatalmas rengés rázta meg az USA keleti részét. Korabeli dokumentumok szerint a rengéseket 1000 mérföld távolságra is érezni lehetett. A szakértők szerint egy hasonló esemény ma felfoghatatlan károkat okozna.
Az elmúlt hónapokban hat titokzatos lyukat fedeztek fel a Baldy hegyen:
Több mint egy évvel azután, hogy egy hatéves kisfiút majdnem betemetett a homok, miután beleesett a homokdűnén megjelent egyik lyukba, a tudósok még mindig nem tudják, hogy mi idézte elő a lyukak megjelenését. A 38 méter átmérőjű területet a hatóságok továbbra is lezárva tartják. A helyszínre érkező kutatók rádióhullámok segítségével próbálják megtalálni a jelenség okát.
Elképzelhető, hogy a jelenség magyarázata egészen hétköznapi, mivel azonban az Új Madrid törésvonalról van szó, érdemes figyelni, hogy mire jutnak a kutatásokkal. Az Egyesült Államok történelmének legpusztítóbb hármas földrengése is itt történt 1811-12-ben. A rengések hatására a Mississippi folyásiránya megfordult, homok gejzírek törtek fel és tavak száradtak ki.
Az amerikai kormány olyannyira komolyan veszi a kérdést, hogy néhány éve kiterjedt gyakorlatot tartottak:
A szövetségi kormány májusban egy olyan földrengést szimulált, amiben 100.000 ember veszítette életét a közép-nyugaton és 7 millió ember veszítette el otthonát. Akkoriban nem sokan figyeltek fel a gyakorlatra, mivel nem gondolták, hogy valós veszélyről van szó. Nagy földrengések azért mégiscsak ritkán fordulnak elő.
A National Level Exercise 11, vagy röviden NLE 11 gyakorlat tulajdonképpen a 200 évvel korábbi katasztrófa felelevenítése volt. 1811. december 16-án 7,7 erősségű földrengés volt az Illinois, Indiana, Missouri, Arkansas, Kentucky, Tennessee és Mississippi államok határai mentén húzódó Új Madrid törésvonalnál. A Sziklás-hegységtől keletre ez volt a valaha mért legnagyobb rengés. 129.000 km2 területet érintett, ahol „megemelkedett vagy lesüllyedt a föld, törések, árkok keletkeztek, földcsuszamlások indultak,” az amerikai földtani szolgálat szerint. „A Mississippi hatalmas hullámai egyes hajókat felborítottak, másokat a partra vetettek. A magas partszakaszok leomlottak, a homokdombokat és szigeteket elmosta a víz, egész szigetek tűntek el.” Még New York lakóit is felébresztette a rengés.
Az első rengést több utórengés követte. Csupán kevés ember veszítette életét, mert akkoriban nem sokan laktak a területen. Ma azonban 15 millió ember él ugyanott. Az 1811-eshez hasonló rengés esetén „7,2 millió ember veszítheti el otthonát,” nyilatkozta William Carwile, a FEMA helyettes igazgatója 2010-ben egy kongresszusi panel előtt.
Az Amerikai Földtani Szolgálat tisztviselői nemrégiben új jelentést adtak ki, ami szerint az Új Madrid törésvonal mentén „a korábban gondoltnál nagyobb és pusztítóbb földrengések is bekövetkezhetnek.”
További érdekesség, hogy a Wal-Mart áruházlánc, egy esetleges komoly földrengésre felkészülendő, szintén gyakorlatot tartott idén:
A Walmart Stores Inc. áruházlánc és bolthálózat vette az adást. „Az Egyesült Államok középső részén megnövekedett aktivitást észlelünk a földrengésekben. Erre a területre most jobban odafigyelünk,” mondta Mark Cooper, a Waltmart vészhelyzetekért felelős igazgatója egy interjúban. Elmondta, hogy a cég minden veszélyt figyelembe vesz a vészhelyzetekre való felkészülés terén, azonban minden területen olyan veszélyekre próbál felkészülni, ami az adott helyen reálisnak mondható. Louisiana államban például a hurrikánokra koncentrálnak. „Néhány héttel ezelőtt részt vettünk egy gyakorlatban, ami az Új Madrid törésvonal mentén bekövetkező földrengésekre hivatott felkészíteni,” mondta.
Sajnos nem az Új Madrid törésvonal az egyetlen terület, amire érdemes odafigyelni. Mexikóban például egy hatalmas, körülbelül egy kilométer hosszú repedés jelent meg a földön. A becslések szerint az inkább ároknak nevezhető repedés 5 méter széles és 2,5 méter mély.
Egyesek szerint a Szent András törésvonal mentén bekövetkezett földrengés, mások szerint egy földalatti vízér okozta a repedést.
Bár a fent említett jelenségek nagyon érdekesek, mégiscsak a földrengések növekvő gyakoriságát mutató számok a legbeszédesebb adatok.
A CBS szerint idén sokkal több nagy rengés volt az átlaghoz képest:
Aki azt gondolja, hogy a szokásosnál több komoly földrengés volt idén, az helyesen gondolja. Egy új kutatás azt találta, hogy 2014 első negyedévében kétszer annyi nagy földrengés volt, mint 1979 óta az évnek erre a szakaszára mért átlag.
Ráadásul nem véletlenszerű jelenségről van szó. A cikk elmagyarázza, hogy egy hosszú távú trendet látunk kibontakozni:
A nagynak számító, 7-es erősséget meghaladó földrengések gyakorisága 1979 óta átlag 10 rengés volt évente. 1992-ben ez 12,5-re, majd 2010-ben 16,7-re emelkedett, ami 65 százalékos növekedés 1979-hez képest. Ez a növekedés gyorsult fel 2014 első negyedében.
A növekedésen belül, különösen aggasztó, ami az Egyesült Államok középső részén történik, ahol a rengések száma ötszörösére emelkedett az elmúlt 30 év során.
Az Amerikai Földtani Szolgálat adatai szerint az USA középső részén ötszörösére növekedett a földrengések száma, ami azt jelenti, hogy 2011 és 2013 között évente százat regisztrálnak, az előző 30 év átlag 20 rengéséhez képest.
Legtöbb esetben kisebb rengésekről van szó, azonban az USGS bebizonyította, hogy egy 5.0 erejű, az olajfúrás és az azt követő szennyvíz befecskendezéssel előidézett rengés, egy másik, sokkal erősebb, 5,7-es rengést váltott ki.
„Tudjuk, hogy a veszély megnövekedett a kisebb és közepes rengések szempontjából. Nem tudjuk, hogy ez a veszély mit jelent a nagyobb rengésekre nézve. Azt gyanítjuk, hogy azoknál is ez a helyzet, de jelenleg is dolgozunk a helyzet megértésén,” nyilatkozta William Ellsworth, az USGS kutatója.
Példanélküli események történnek földünkön. Egyedül Oklahomában 2300 földrengést regisztráltak idén és a tudósok eddig nem találtak rá magyarázatot.

Tejet vagy vécépapírt szeretnél? Venezuelában év végétől csak ujjlenyomattal veheted meg

testing-fingerprint-id-system-080512
Venezuelában hamarosan ujjlenyomat nélkül már kenyeret sem kap az ember.
Nicolas Madura elnök bejelentette, hogy ujjlenyomat leolvasó rendszert telepítenek az élelmiszerboltokba, hogy kontrollálni tudják, ki mennyit vásárol egy-egy termékből. Az elnök „csalásvédelmi rendszernek” nevezi az újítást, amit egyébként a választásoknál már egy ideje használnak a dél-amerikai országban.
Szerdai bejelentése során Maduro elnök nem tért ki a bevezetés időpontjára, de egyéb kormányforrások szerint akár decemberre vagy januárra megvalósulhat a terv.
Egyesek szkeptikusan fogadták a hírt. Az intézkedést ellenzők szerint pedig az új rendszer nem egyéb, mint a jegyrendszer modern formája és sérti az emberek szabadságjogait.
Mások szerint csak a gazdaság teljes átalakítása segíthet újra megtölteni a szocialista ország krónikusan üres polcait.
Venezuela már egy teljes éve küzd bizonyos fontos termékek, mint például az olaj vagy a liszt, hiányával. Tavasszal a kormány már próbálkozott egy hasonló rendszerrel az állami boltokban, igaz, csupán önkéntes alapon.
2014. március - Több kilométeres sor egy bolt "előtt"
2014. március – Több kilométeres sor egy bolt “előtt”
A szigorú valutaszabályok és a dollárhiány miatt az ország lakosai nehezen jutnak hozzá az import termékekhez. A helyzeten az árszabályozás sem segít, a gyártók és termelők pedig azért panaszkodnak, hogy bizonyos termékek ára túl alacsony ahhoz, hogy megérje előállítani őket.
A kormány a nyereségorientált (IJ: Van másmilyen?) cégeket és a feketepiaci árusokat okolja az áruhiányért, akik felvásárolják az olcsó termékeket és az eredeti ár többszöröséért adják tovább.
A múlt hét során Venezuela elkezdte lezárni Columbiával közös határait, mert az országban megvásárolt élelmiszerek csaknem fele a virágzó csempészetnek köszönhetően a szomszédos országban köt ki.
Januárra a venezuelai központi bank adatai szerint az alapvető élelmiszerek több mint fele hiánycikké vált az ország boltjaiban.
Az új rendszer bevezetéséig sorszámokat használnak
Forrás: news.yahoo.com
http://idokjelei.hu/2014/08/tejet-vagy-vecepapirt-szeretnel-venezuelaban-ev-vegetol-csak-ujjlenyomattal-veheted-meg/

A francia elnök elismerte a fegyverszállítást a szír terroristáknak

árizsból jelentik, 2014.08.21. Francois Hollande elismerte újságíróknak, hogy Franciaország fegyvert szállított Szíriába, és nem a kormányoldalnak. Hollande szerint "Ezek a szállítások hosszú hónapokkal ezelőtt történetek, amikor még a szíriai ellenzékben nem lehetett különválasztani a mérsékelteket az iszlamistáktól." Ezt a nyilvánvaló hazugságot súlyosbítja, hogy Párizs hónapokkal ezelőtt még tagadta a fegyverszállítás tényét a szír "ellenzéknek". Ezekben az ISIS / al-Nusra terroralakulatokban a jóindulatú becslések alapján is több mint 200 francia állampolgár harcol jelenleg is a Szír állam ellen.
Hídfő.net | Francois HollandeFrancois Hollande
Ez normális esetben nyílt politikai beavatkozának minősülne más országok belügyeibe, de ahogy azt megszokhattunk, ezért ismét senki nem lesz felelősségre vonva, maximum a biztonsági őr.

http://www.hidfo.net/2014/08/21/francia-elnok-elismerte-fegyverszallitast-szir-terroristaknak

Kivonul az RTL Magyarországról?

8,7 százalékkal zuhant a tőzsdén a német RTL Group vállalat részvényeinek árfolyama, miután közzétették az első féléves bevételekre vonatkozó adatokat. A jelentés szerint az RTL Group számára főként a magyarországi üzletmenet jelent problémát, a multinacionális vállalat számára látható akadályokat jelentett a reklámadó. A vállalat nyeresége megfelelőzött az egy évvel korábbi adatokhoz képest. A kiesés ugyan sokszorosa a reklámadó miatt elszenvedett profitcsökkenésnek (vagyis több tényező okozza a bevételek kiesését), azonban a cég befektetőit láthatóan aggállyal tölti el, hogy a multinacionális cég története során először arányosabb közteherviselést kell fizessen.

A vállalat által Magyarországon fizetett adó a reklámbevételek 40 százalékát is elérheti. Július elején az RTL bejelentette, hogy magyarországi szekciója várhatóan veszteségesbe fordul majd a reklámadó miatt. Mivel az RTL kereskedelmi média és kizárólag a profittermelést tartja szem előtt, várhatóan csökkenteni fogja azokat a kitettségeit, melyek nem hoznak kellő nyereséget. Így könnyen lehet, hogy a korábban akadály nélküli profitszerzést folytató médiavállalat kivonul Magyarországról a közeljövőben.


http://www.hidfo.net/2014/08/21/kivonul-az-rtl

Egy kormányrendeletnek hála, tízezer forintos értékhatár alatt elfelejthetjük a jótállást

A jótállási kötelezettséggel járó tartós fogyasztási cikkek köre kibővül, és egy kivétellel a 10 ezer forintos eladási ár lesz a jótállás kritériuma - a márciusban született kormányrendeletnek ez a szabálya szeptember 15-én lép hatályba. Ez azt is kimondja, hogy a jótállási jegynek a jótállási idő végéig jól olvashatónak kell lennie.
A kormány 2005-ben készített egy listát arról, hogy milyen termékekre kötelező jótállást vállalni. Ebben a háztartási gépek többsége értékhatár nélkül szerepelt, most viszont ezeknél is feltétel lesz a 10 ezer forintos eladási ár. Ebbe a körbe tartoznak például a hűtők, a mosó- és mosogatógépek, a porszívók, a varrógépek, valamint a villanybojlerek is.
Új termék a listán a 10 ezer forintnál drágább napszemüveg, az elektromos kerékpár, és -roller, a quad, továbbá a motoros vízi jármű is. Felkerültek a listára - a szintén 10 ezer forintnál drágább - gyermekgondozási cikkek, mint például a gyermekfigyelő berendezés, de ide tartozik a hinta és a csúszda is. Végül jótállás jár a lőfegyverre, a sportszerre, továbbá az elektromos szépségápolási eszközre is. Az egyedüli termék, amelynél 50 ezer forint eladási ár a jótállási értékhatár, a nemes- vagy félnemes szőrméből készült ruházati termék.
A márciusban megjelent, és áprilistól hatályos kormányrendelet alapján a fogyasztási cikkekre továbbra is egy év jótállás jár, de a dokumentum hangsúlyozza, hogy a határidő jogvesztő, lejártával a jótállás mindenképpen megszűnik. A jótállás lényege, hogy a gyártónak, illetve a kereskedőnek kell bizonyítania azt, hogy a vásárló nem rendeltetésszerűen használta a terméket. Ellenkező esetben köteles kijavíttatni, illetve kicserélni azt. Ezzel szemben áll a szavatosság: ennél a vevőnek kell bizonyítania azt, hogy a hiba már a vásárláskor is "bent volt" a termékben. A vásárolt eszköz szakember általi üzembe helyezését továbbra is előírhatja a forgalmazó, illetve gyártó, de az nem róhat aránytalan terhet a fogyasztóra.
A rendelet kiemeli, hogy a jótállási jegynek a jótállási idő végéig jól olvashatónak kell lennie. Ezt a szabályt az indokolta, hogy az olcsó hőpapírra másolt jegyek pár hónap alatt elhalványodtak. Ha a vásárló nem tudja bemutatni a jótállási jegyet, de birtokában van a nyugta vagy a számla, azzal is érvényesítheti a jótállást.
A jótállási jegyre rá kell nyomtatni azt is, hogy jogvita esetén a vásárló a kereskedelmi és iparkamarák mellett működő békéltető testületekhez fordulhat. Ez nem kötelező, de az eddigi tapasztalatok szerint a perek többsége megelőzhető ezzel a mediációs eljárással.
(MTI)

Jaszinovataja lakói súgtak a donyecki miliciának, hogy furcsa valcmanista eszközök készülődnek “akciózásra”.

A “Bazler” csoport egy különitménye megnézte őket. A biztonságérzettől eltelt kezelőszemélyzet nem volt akadály.

A szerkezeteket is úgy kell vezetni, mint a tankokat. Lőni meg majd megtanulnak velük!

Úgyhogy mind a négy “szerkezettel” beállitottak a városba.


Valahonnan majd csak keritenek a kezelésüket megmutató kézikönyvet. SzAU “Bazsarózsa”

Négy darab már egy elég szép csokor. Csak “Motorola” meg ne lássa. Még ő is megkiván egy ilyet!

(Úgy gondoljuk, hogy a kép csak illusztráció)
http://balrad.wordpress.com/2014/08/21/egy-csokor-bazsarozsa/

Az Oroszország Hangja hírei hirtelen kommentálva

eu_gas_import_nabucco_mapAz Oroszország Hangja hírei hirtelen kommentálva
Gáz van! Ha a hantáson múlik, télen befagyhat a hátsónk.
Az európai gáztranzit felfüggesztése: Kijev blöfföl? Kijev Moszkvát fenyegeti, de az EU, főként a szlovákok és a magyarok eshetnek pánikba. Ugyanis a kijevi hantás azt bírta kiötleni, hogy elzárja a gázcsapokat, és ukrán területen keresztül nem engedi át az orosz gázt nyugatra. Erre Fico már be is jelentette, hogy ez esetben Szlovákia kénytelen a saját érdekei szerint eljárni. Nos, ez az érdek vélhetően se az ukránok, se a mi érdekeinkkel nem fog egyezni. Az ukrán fenyegetőzés persze nem teljesen alaptalan, hiszen Európának épp annyira szüksége van az orosz gázra, mint az orosz gázexportnak az európai fizetőképes felvevő piacra. Viszont igaz, ami igaz, nemcsak Ukrajnán keresztül érkezik orosz gáz Európába.
Ami azt illeti egyelőre nem tudni, hogy a Fidesz-kormánynak mi a hivatalos véleménye ez ügyben, de reméljük, hogy a reverz gázszállítási elképzeléséről gyorsan letesz. Ezzel a kutyával összefeküdni, amúgyis csak bolhákat eredményez.
“Síri csend és hullaszag”
Az ukrajnai Boeing-katasztrófa kinyomozásában nem született eredmény. Az feltehetőleg ukránok által lelőtt boeing ügyében elakadt a tényfeltárás. Úgy hírlik ellenben gőzerővel folyik a bizonyítékok eltüntetése (ebben ugyan egymást vádolja a hantás és a milícia, de a tények persze megint egy irányba mutatnak), titkosítása és az elhallgatása. Miközben – úgy tűnik- többeknek sem érdeke, hogy fény derüljön az igazságra, ha ezzel az oroszokat nem tudják besározni, vannak olyanok akiknek még sokkal inkább érdeke az igazság eltemetése.
Orosz szemmel és objektív szemmel nézve is van itt néhány furcsaság és szokatlan eljárás is. A hollandok által alkalmazott munkamódszerek nem felelnek meg a nemzetközi szabályzatoknak.
Az ország védelmi minisztériumának, titkosszolgálatainak, ahol a szerencsétlenség történt, az (lenne) a teendője, hogy hivatalos jelentést állítsanak össze a rakétaindításokról, lövésekről, repülőgépek útvonalairól, a diszpécserek rádió beszélgetéseiről, a katonai vezérlőállásokkal folytatott beszélgetések felvételeiről – mindezt az ICAO égisze alatt működő bizottság elé kell terjessze. Ezzel szemben Kijev titkosította ezeket az adatokat. Az Ukrán Biztonsági Szolgálat munkatársai zárolták a diszpécserek és a malajziai repülőgép személyzete beszélgetéseit, magukat a diszpécsereket szintén elvitték magukkal kihallgatás végett. Titokban maradt az is, hogy az ukrán diszpécserek miért adtak utasítást arra, hogy a malajziai pilóták térjenek le a megszabott útvonalról és a katonai konfliktus övezete felett folytassák útjukat. Fentiek tükrében már senki sem csodálkozhat azon, hogy a milícia miért az oroszoknak akarta átadni a fekete dobozokat és a bizonyítékokat.
A britek – a malájoknak átadott fekete dobozokat – ugyanis végül ők kaparintották meg-, szóval a britek meg kijelentették, hogy csak Kijev engedélyével teszik nyilvánossá az előzetes jelentést, hát ezt ugye a fentiek ismeretében önként biztosan nem teszik meg az ukránok. Ez viszont csak abban az esetben logikus, ha ők lőtték le, méghozzá kitervelten a gépet. De itt inkább az a kérdés hogy az ukránok kinek az érdekében, és utasításai szerint és járnak el. Hogy nem Moszkva szavát követik az már biztos.
Nagyon úgy fest a dolog, hogy ezt is igyekeznek elszabotálni, mint a másik maláj ügyet, ahol végül csak kiderült az igazság, miszerint ismét a masszív Rothschild pénzérdek dominált, mert az meg mindig felül ír minden más szempontot, főként a humanitárius jellegűt, vagyis ez esetben az utasok feláldozását. Mi lenne ha még “emberbatárok” se lennének – ahogy hazudják magukról?
Elnézve az aljas merényletek özönét, megállapíthatjuk a világ megérett a féregtelenítésre.
Hazai Hírek

Mutasd a képed, megmondom ki vagy, – vagy nem.
Ezentúl nem kell igazolványt felmutatni a politikusoknak egyes állami intézményekbe érkezéskor a biztonságiaknak pofáról kell azonosítani az eléjük került torzult képű képviselőket. Sőt már nem csak eme ingyenélő nemzetrontó mutyizókkkal kivételeznek eképpen, hanem az AB, a Kúria és a Fővárosi Ítélőtábla elnökeit is a ránézésre kell felismerniük a biztonságiaknak. Szép dolog is a demokrácia meg az egyenlő jogok!
Vissza kéne tenni az ellopott pénzeket!
Most vették észre, hogy nem csak a nyugdíj kasszából de az egészségügy kasszájából is hiányzik a pénz. Állítólag minimum 500 milliárdnak kél lába évenként. Ezt Velkey György, a Magyar Kórházszövetség elnöke, aki egyben a Fidesz-KDNP fővárosi képviselője is nyilatkozta. Persze meglehet, hogy már korábban is észre vették, amikor stadionokra, hotelszámlákra esküvői útfelújításokra, választási csalásra, milliárdosok és kaszinó tulajdonosok adókedvezményeire és támogatásaira, ezer féle mutyira és agymenésre még számtalan igen fontos és nélkülözhetetlen dologra szórják két kézzel a közpénzt.
De ne legyünk ennyire negatívak, mert azért jut “egészségügyi” célokra is, mint például a kötelező ám káros oltásokra, a “haverek” oltóanyag előállítására, egészségügyi intézmények privatizálás előtt felépítésére, vagy a meglévők teljes rekonstrukciójára, no meg a patika mutyira is – mint utóbb kiderült
A hitel szabaddá tesz?
Tarlós úr az eredetileg 2016-ra ígért felújított 3-as metróvonal átadását 2019-re vizionálja. Ennek költségeihez jön még 60-65 milliárd forint hitelt is a metrószerelvények felújítására. Talán, ha Magyarországon metrószerelvényeket (IS!) gyártanának, nem kéne soha vissza nem téríthető, önpusztító feltételekkel öngyilkos hiteleket felvenni, amikből tapasztalataink szerint annak ellenére sem sikerült kihozni az adott projektet, hogy európa-szerte páratlanul drága és pazarló beruházásokat és projekteket erőltetünk, miközben a környező országok hasonló célú ám lényegesen bonyolultabb, projekteket ennek feléből, negyedéből kiviteleznek.
Igaz ott a megvalósítás a cél, nem pedig a “haverek” extra zsozsóhoz juttatása. Hja kérem Hofi is megmondta a a kupleráj nem megy akkor nem a bútort, hanem a kurvákat kell lecserélni.

összeállította:
Szász Gerda

A nyugat "ki akarja zárni" a rubelt a nemzetközi forgalomból

Ryszard Czarnecki, az Európai Parlament elnökhelyettese előterjesztett egy javaslatot, hogy a nyugati országok töröljék az orosz rubelt a konvertibilis valuták közül. Az atlantista politikus szerint ez a rubel nemzetközi forgalomból kizárását jelentené. A lépés az Európai Unió egy újabb szankciója Moszkvával szemben.

Az Európai Unió furcsa módon amiatt hoz szankciókat Moszkvával szemben, mert a nyugati országok 2013 augusztus és 2014 februárja közt puccsal eltávolították a demokratikusan megválasztott ukrán kormányt, majd az országban egy atlantista politikusokból álló csoportot juttattak hatalomra, ami mostanra a Jobb Szektor szélsőjobboldali szervezetet is integrálja a hatalmi struktúrákba. Moszkva érthető módon ellenzi Ukrajna NATO tagságát - a NATO főtitkára a közelmúltban ellenségnek nevezte Oroszországot, majd az Egyesült Államok jelentős csapatösszevonásokba kezdett a kelet-európai országokban, az orosz határ közelében.
Az Európai Unió azért hoz szankciókat, mert Moszkva nem tűri, hogy ellenséges haderő gyülekezzen határai mentén. Ugyanakkor minden bizonnyal se az Egyesült Államok, se az Európai Unió tagállamai nem tűrnének meg terroristákat a saját határaikon.
Mindazonáltal a rubel konvertibilitásának megszüntetése - a nyugati országok részéről - egyáltalán nem jelenti a rubel "nemzetközi forgalomból kizárását". A nyugati országoknak már nincs elegendő gazdasági ereje ahhoz, hogy a dollár monopóliumát helyreállítsák. Jelenleg számos ország van a világon, ami a kétoldalú kapcsolatokban a kifizetéseket nem dollárban, hanem rubelben vagy saját nemzeti valutában intézi. Ezek csak azok az országok, melyek a dollárt már nem használják az Oroszországgal intézett kifizetésekben, valamint egymást közt is minimálisra szorítják a dollár használatát.

Mindazonáltal jóval több ország lesz, amely a nyugati valuták és a rubel konvertibilitásának megszüntetését követően nagyobb vaószínűséggel dönt a dollár használatával felhagyás, mint a rubel használatának beszüntetése mellett. A nyugati országok újabb szankciója annyit ér el, hogy a szankciót beiktató országok nem lesznek képesek rubelt venni, - ami elsősorban nekik veszteség, nem a rubelt használó országoknak.

http://www.hidfo.net/2014/08/21/nyugat-ki-akarja-zarni-rubelt-nemzetkozi-forgalombol

Oroszország egyre több lépést tesz annak érdekében, hogy minél kevésbé legyen kitéve az euróval és a dollárral kapcsolatos árfolyam-kockázatoknak

Az Orosz Központi Bank diverzifikálja üzleteit az eurótól és a dollártól, hogy megóvja önmagát az árfolyam-kockázatoktól, és inkább több aranyat halmoz fel. Az év első felében már 2,5 százalékkal csökkentette a dollár és euró devizatartalékait.

2009 vége óta Oroszországban az arany tartalékok nagy ütemben bővültek az IMF adatai szerint. Az orosz Központi Bank egyedül júniusban 54 tonna aranyat vásárolt, ezzel Oroszország megelőzte Kínát a birtokolt aranymennyiség szempontjából. Oroszország az elmúlt évtizedben is a legnagyobb aranyvásárló volt, ezen időszakban több mint 600 tonnát spájzolt be.
Más országok is ráerősítettek az aranyra. Az elmúlt hat hónapban a kazah Központi Bank készletei 12 tonnáról 155,8 tonnára emelkedtek. Ezzel ellentétben egyes fejlett országok, mint például az USA, Németország, Franciaország és Spanyolország aranytartalékai az addigi szinten maradtak, sőt, a német Bundesbank ki is árusított 2,9 tonnát.

Mint írtuk korábban, Oroszország fokozatos lépéseket tesz a dollártól való függetlenedésre a világgazdaságban. Az IMF ellensúlyozására a BRICS országok ebből a célból  közös finanszírozású bank létrehozásában állapdtak meg. Terveik szerint ezek az országok az egymás közti elszámolást a jövőben már nem dollár alapon fogják végezni.

Mi lesz veled USA dollár?

Dollártemető
Ha van olyan aki nem ismerné a történetet: a hegyekben a nyáját örző juhász farkast kiálltot, mire a környező pásztorok a segítségére siettek. Aztán kiderült, hogy farkas nincs, csak juhászunk szeme káprázott. Ezt még egyszer-kétszer eljátszotta, de mikor valóban jöttek a farkasok, már hiába kiáltozott, senki nem hitte el.
Már régóta terjeng a szóbeszéd, miszerint a jelenlegi dolláralapú pénzügyi rendszer az összeomlás szélén áll. A fedezet nélkül nyomtatott dollár trilliárdok, az eladósodott országok reménytelen helyzete egyre világosabbá teszi a magánkézben lévő FED pénzügyi politikájának zsákutcáját.

Erre már sok ország vezetője is rájött, de jobb híján eddig dollárban számolták el egymás közti kereskedéseiket.

Ez miért probléma? teheti fel a kérdést a közgazdaságban nem járatos átlagpolgár.  A dollárt mindenütt elfogadják, eddig is volt infláció, ezután is lesz, sulykolták beléjük évtizedeken keresztül. A jelenlegi pénzügyi rendszer támogatói, valahogy elfelejtik megemlíteni ezeknek az embereknek, hogy a FED szorgos munkája következtében jelenleg 227.000.000.000.000 $ (227 trillió dollár) van forgalomban. Ez nonszensz, mert az egész földön nem hoztak létre ennyi értéket, viszont a FED pénzpumpája tovább önti a fedezet nélküli pénzt a gazdaságba, amely egyre értéktelenedik. A borulátók szerint ez a politika hiperinflációhoz vezet, és a dollár teljesen elértéktelenedik.
A BRIC egy mozaikszó, a gazdaságtanban használják. A gyorsan fejlődő Brazília, Oroszország, India és Kína kezdőbetűiből áll össze az angol mozaikszó. A BRIC szót Goldman Sachs 2001-től használta elsőnek. Goldman Sachs bebizonyította, ha a jelenlegi ütemben  fejlődnek 2050-re a BRIC országok egyesített gazdasági eredményei túlszárnyalhatják a napjainkban leggazdagabbnak számító országok által jelenleg leadott teljesítményt
Brazíliában Fortaleza-ban júliusban megtartott BRICS-konferencia alapvető váltást hoz a világ pénzügyi rendszerében. Aláírtak egy 100 milliárd dolláros keretegyezményt az IMF ellensúlyozására. A továbbiakban egy most kidolgozás alatt lévő új pénznemben, és nem dollárban lesz az egymás közti kereskedelem elszámolása a kölcsönök folyósítása. Létre hoznak egy saját hitelminősítő intézményt is.
A BRICS országok gazdasági potenciálját nézve, ez annyit jelent megásták a dollár sírját. Már csak meg kell várni, míg beleesik.
Valószínűnek tűnik, hogy az a bizonyos "farkas" kiálltás a dollár számára most valósággá válik.

Hírfigyelő Szolgálat

Életmód: A rövid élet és a hosszú élet titkai - A TV-átok

„A tévénézés a mozgásszegény életmód egyik legelterjedtebb tevékenysége. Eredményeink egybevágnak egy sor korábbi tanulmánnyal, melyek szerint a televízió előtt töltött idő hossza összefügg a korai halál valószínűségével” – mondta Miguel Martinez-Gonzales, a Navarrai Egyetem professzora, a kutatás vezetője.

A tudósok 13 284 fiatal, egészséges spanyol diplomás szokásait vizsgálták meg, hogy megállapítsák az összefüggést a korai halálokok és három mozgásmentes tevékenységgel: a tévénézéssel, a számítógépezéssel és az autóvezetéssel töltött idő hossza között – olvasható a kutatóknak a Journal of the American Heart Association című szaklap friss számában megjelent tanulmányában.
A résztvevőket, akiknek átlagéletkora 37 év volt és 60 százalékuk nő, átlagosan 8,2 éven át követték. A kutatás végére 97-en haltak meg közülük: 19-en szív- és érrendszeri betegségben, 46-an rákban, 32-en egyéb okok miatt.
A kutatás kimutatta, hogy a halál kockázata kétszer nagyobb volt azoknál, akik napi három órán át vagy annál is tovább ültek a tévé előtt, mint akik naponta legfeljebb egy órán át tették ezt. A kétszeres kockázat akkor is nyilvánvaló maradt, amikor sok egyéb kockázati tényezőt kiküszöböltek, hogy kizárólag a tétlen tévénézés időtartamának hatását vizsgálhassák.

Nem találtak jelentős összefüggést azonban a számítógépezéssel és autóvezetéssel töltött idő és a bármilyen okból bekövetkező, korai halál kockázata között. Ennek megmagyarázására a kutatók szerint további vizsgálatok szükségesek.
„Ahogy a népesség öregszik, egyre inkább uralkodóvá válnak a mozgást nem igénylő tevékenységek, különösen a tévénézés. Ez tovább növeli az idős kor egészségügyi kockázatait. Eredményeink fényében a felnőtteknek el kellene gondolkodniuk azon, hogy többet mozogjanak, és kerüljék a tétlenség hosszú óráit. A tévénézés idejét korlátozzák napi egy-két órára” – mondta Martinez-Gonzalez.
Mi a külömböző sporttevékenységek, hobbi-munka, kertészkedés, kirándulás áldásos mozgásigényű elemeit javasoljuk egészségünk és életerőnk megőrzése céljából...

Dr. Madarasi Pál összeállítása

Ebből ma nem faragnak diadaljelentést Valcmannak!

Úgy tűnik, hogy Nyalókakirály latorhordája alaposan fel kell hogy kösse a gatyakorcot Donbassz északi-frontján.

A Veszela-hegyről lesöpörték ugyanis a latorerőket, és megindultak Szeverodonyeck irányába. Szcsasztyénál már a Szeverszkij Donyec folyó túlpartján (!) ütik-vágják Nyalókakirály bérgyilkosait, és hajnal óta tekintélyes méretűre növelték a hidfőt. Szándékaik szerint innen idulnak támadásba Harkov irányába, hogy Donbassz egész északi területét megtisztitsák a kijevi szeméttől.

A Szlavjanoszerbszk és Krasznyij Jar térségében garázdálkodó valcmanista hordák ellen is meginditotta a milicia a támadást.

Luginonál bezárták a katlant, és megkezdődött a “felfűtés”! Itt becslések szerint mintegy hatezer latorra lett rácsapva a katlanajtó.

Novoszvetlovkánál sikeresen befejeződött a tisztogatás. A Luhanszba vezető utat ismét megnyitotta a milicia.

Georgijevka térségében a földön pusztitottak el kettő darab helikoptert, négy darab tankot, öt darab BMP-t pusztitottak el ma délelőtt, és egy gyors létszámellenőrzésnél hatvan fűbe harapott latort számoltak össze.

Rovenkinél egy hadianyagraktárra csaptak le tegnap este. Szép tűzijátékot rendeztek, pedig náluk nem is volt tegnap ünnep.

A DNR frontjain viszonylag nyugodt a helyzet. Az orosz határ felé vezető főútvonalakat és környéküket megtisztitották, és biztosan ellenőrzésük alatt is tartják, mint ahogyan a nagyobb településeket is.

http://balrad.wordpress.com/2014/08/21/ebbol-ma-nem-faragnak-diadaljelentest-valcmannak/

Szerbia példaértékűen kihasználja az EU szankcióháborúját

"Kivételes lehetőség Szerbia számára, hogy kihasználja az Európai Unió élelmiszeripari termékeire kivetett importtilalmat és saját exportját fokozza Oroszország felé. Ezt a lehetőséget mindenféleképpen ki kell használni." - jelentette ki Snezana Boskovics, Szerbia mezőgazdasági és környezetvédelmi minisztere. Boskovics hozzátette, hogy Oroszország a keletkező piaci űr miatt átmenetileg minden mezőgazdasági termékcsoport importjában érdekelt, beleértve a hús, tej, gyümölcs és zöldségbehozatalt is. Egyes tejtermékek esetében Szerbia a hazai termelés nagy részét exportra bocsáthatja.
Hídfő.net | Szerb mezőgazdasági miniszter
A miniszterasszony egyben arra is ígéretet tett, hogy az export fokozása nem fog belföldön az árak növekedéséhez vezetni. Ennek érdekében a hatóságok rendkívüli intézkedéseket hoznak a hazai termelők támogatására, valamint biztosítják az orosz piac elérését.
Látható, hogy az Európai Unió saját magát gyengíti a Washington által kezdett szankcióháborúhoz igazodással. Az ellenszankciók nagy mértékben sújtják az EU tagállamok gazdaságát, nem egy országban a termelőket csődbe viszi az orosz piac kiesése. Eközben a nyugati országoktól független térségi államok gond nélkül kihasználják a kialakult helyzetet, és extraprofitra tesznek szert, ami nem csak a politikusokra, de a hazai termelőkre is vonatkozik. Hazánknak szintén ezt az eljárást kellene követnie a nyugati érdek kiszolgálása helyett. A magyar termelőknek állami támogatást adni. Nem a pártok gazdasági holdudvarának, hanem valóban a magyar termelőknek, akik állami támogatással termékeikkel bejuthatnának az orosz piacra.


http://www.hidfo.net/2014/08/21/szerbia-peldaertekuen-kihasznalja-az-eu-szankciohaborujat

Az átlag magyar állampolgár aggodalmai

A munkanélküliség aggasztja leginkább a magyarokat, majd a korrupció és a szegénység következik az aggodalmak sorában. A gyógyítás területével nagyjából azonos mértékű gondnak tartják a bűnözést – derült ki az Ipsos nemzetközi kutatásából.

A magyarok 64 százaléka a munkanélküliséget sorolja az ország három legnagyobb problémája közé. Ugyancsak sokan, 56 százaléknyian tartják aggasztónak a szegénységet, a szociális egyenlőtlenséget és 46 százalék említette a legjelentősebb gondok sorában a korrupciót. Ezt követően a bűnözés és az egészségügyi helyzet iránti aggodalmak fogalmazódnak meg a magyar lakosságban, igaz, az előbbieknél alacsonyabb, 30-31 százalékos említési arányokkal – derült ki az Ipsos 24 országban, 19 ezer ember körében végzett felméréséből, amelynek eredményeit szerdán tették közzé. A kutatásban felsorolt 16 tényező közül legkevésbé a bevándorlók letelepedése, a környezeti fenyegetések és a klímaváltozás jelent problémát a magyaroknak – ezeket csupán 1-2 százalék említette. Világszerte is a munkanélküliség a leginkább aggasztó jelenség (összességében 45 százalék említette), amit a korrupció és a szegénység követ (34-34 százalékkal). A bűnözést 31 százalék, az egészségügyet 23 százalék nevezte meg a legnagyobb gondok között.

A magyarok háromtizede, a nemzetközi felmérésben szereplő országok lakosságának 23 százaléka tekinti jelentős problémának az egészségügy helyzetét. Öt országban a miénknél nagyobb aggodalom övezi az orvoslás, gyógyítás területén tapasztalható állapotokat. Brazíliában 64, Lengyelországban 58 százalék tartja nagy problémának az egészségügyi viszonyokat, az Egyesült Államokban 40, Kanadában 37, Ausztráliában 35 százalék sorolja a jelentős gondok közé. A brazilok, a lengyelek és a kanadaiak számára egyértelműen az egészségügyi ellátás aktuális állapota a legnagyobb probléma, az amerikaiak és az ausztrálok körében a munkanélküliséget követően a második legjelentősebb gond. Hazákban az egészségügy iránti aggodalom csak a negyedik-ötödik a sorban, azt megelőzi a munkanélküliség, a korrupció és a szegénység, s a gyógyítás területével nagyjából azonos mértékű gondnak tartják a bűnözést.
Magyarországon az egészségüggyel kapcsolatos aggodalmak az átlagosnál jellemzőbbek a nőkre (34 százalékukra), a férfiak körében 25 százalék tesz erről említést sajnos.

Bíró Dalma

Ingatlanpiaci reálkép Magyarországról

Lengyelország hatalmas piac, rendkívül jó lehetőségekkel, Magyarországon viszont a jelenlegi gazdasági, finanszírozási környezetben nem éri meg ingatlant fejleszteni. A lakossági ingatlanpiac lassan erőre kaphat, de hosszadalmas lesz a felfutás, és a 2005-2007-es csúcsidőszak - ez a devizahiteles felvételek idószaka, amit a liberális elemzők csúcsnak minösítenek - nem jön el újra, és az irodafejlesztésekben sem tér vissza az aranykor. Pedig a propaganda már elindult az "újfajta" hitelek bereklámozásával, de még a devizának vége sincs. Nemhiába, veszteséget nem könyvelhet el a szektor. Az ukrán válság, illetve az Oroszországgal szemben bevezetett uniós szankciók nem sújtják az összefonódott hitelezói-ingatlanpiaci cégcsoportokat.

Egyre több helyről hallani - leginkább az új konstrukciójú hitelek bereklámozása miatt, egyébként az óvatos statisztkák is figyelmeztető jellegűek -, hogy vége az ingatlanpiaci válságnak, legalábbis Magyarországon mindenképpen. Ha Magyarországról beszélünk, akkor többfelé kell bontani a választ: vannak a lakossági célú és az úgynevezett kereskedelmi célú ingatlanok; utóbbiak alatt a bevásárlóközpontokat, irodaházakat, logisztikai központokat értem. Most mi csak a lakossági részt vesszük górcső alá. A lakossági ingatlanok esetében tényként kezelendő még liberális körökben is, hogy hatalmas nyomás alatt van a piac, nem történtek lakásfejlesztések az elmúlt 5-6 évben, visszasüllyedtünk az 1931-33-as évek, a nagy gazdasági világválság szintjére. Egynegyede vagy egyharmada épült meg annak a lakásállománynak az utóbbi években, mint amelynek a természetes megújuláshoz kellene hozzájárulnia a piacon. Mindez azt jelenti, hogy idővel áremelkedés várható, hisz nő a kereslet, de a kínálat csökken, vagy pedig egy idő után – ha van lehetőség finanszírozói és vevői oldalról is – értelemszerűen növekedhet a lakások száma. 2008 óta azt láttuk, hogy a növekedés nem lineáris, hanem ciklikus, hullámzik a gazdasági bővülés. A lakásfejlesztéseknél mindenféleképp szükség lesz a növekedésre, de ez elhúzódva, fokozatosan történik. Magyarországon a korábbi devizahitelezési hullám megviselte az emberek költségvetését és a gondolkodásmódjukat is megváltoztatta. Sokkal óvatosabban vesznek majd fel hitelt, a bankok pedig körültekintőbben járnak el a hitelkínálatok esetében. Nem fog előállni a 2005-2007-es csúcsidőszak. Egy évi 15-20 százalékos növekedés – új lakás építésszámában, vagy tranzakciók számában – ugyanakkor várható a következő 3-4 évben.
Hozzá kell azonban tenni, hogy a növekedés azért is történhet lassabban, mivel az ingatlanfejlesztéseknél – és ez igaz a lakás-, illetve a kereskedelmi célú ingatlanfejlesztésre is – nem lehet egyik napról a másikra épületeket felhúzni. Meg kell vásárolni a telket, engedélyeztetni kell a terveket, meg kell építeni, azután bérbe kell adni, vagy értékesíteni kell az ingatlant. Abban a pillanatban, amikor van egy ideális finanszírozási környezet, és van igény is a piacon, akkor az minimum két évet jelent addig, míg a ma megkezdett fejlesztések megvalósulnak. Tehát ez a jövő kilátása; vakablak!


Gölöncsér Miklós

COCOM-lista: A vágyott nyugat kereszthúzásai

A "kommunista"-blokk

Technikai fejlődésünk gátja.
Hogy miért nem fejlőd(het)tünk önmagunktól?
Mert a valamirevaló szabadalom alá eső találmányainkat, fejlesztéseinket viszont tudósaink, feltalálóink, fejlesztőink személyében mind kiszipkázta a Nyugat saját céljait, technikai-pénzügyi fölényét és hírnevét öregbítve. A COCOM-lista egy, a keleti blokk országait sújtó, multilaterális kereskedelmi embargó volt. A lista az embargót koordináló 1947-ben alapított bizottság, a Coordinating Committee for Multilateral Export Controls első két szavának rövidítéséből kapta nevét. A COCOM-lista egy csúcstechnológiai termékeket tartalmazó feketelista volt.
A listán szereplõ termékeket tilos volt az embargó alatt álló országokba (KGST, Kína) exportálni, hogy azok így egyre inkább lemaradjanak a fegyverkezési versenyben. A COCOM-listát ezért a hidegháborús gazdasági hadviselés egyik formájának is lehet tekinteni.
A COCOM-nak 17 tagországa volt: Ausztrália, Belgium, Dánia, az Egyesült Királyság, Franciaország, Görögország, Hollandia, Japán, Kanada, Luxemburg, a Német Szövetségi Köztársaság, Norvégia, Olaszország, Portugália, Spanyolország, Törökország és az USA.
A tagországok mellett a bizottság munkáját további nyugati országok segítették, így többek között Ausztria, Finnország, Írország, Svájc, Svédország és Új-Zéland.
Maga a COCOM-lista valójában három listából állt:
  • Industrial Core List (a másik két kategóriába nem tartozó, civil és katonai célra is használható berendezések listája)
    • 1990 előtt – 116 kategória
    • 1991-ben – 10 kategória
  • International Atomic Energy List (nemzetközi atomenergetikai lista)
  • International Munitions List (nemzetközi lőszer lista)
A COCOM-lista kijátszása és megkerülése az embargó alatti országok számára stratégiai fontosságú kérdés volt. A KGB „X-vonala” technológiai és tudományos hírszerzéssel foglalkozott. Feladatai közé tartozott nyugati vagy semleges országokban fedőcégek létrehozása, majd a COCOM-listás termékek megrendelése és leszállíttatása ezekre a látszólag ártatlan címekre. Az amerikai kereskedelmi minisztérium exportfelügyelettel foglalkozó szervezete, a Bureau of Export Administration (BXA) ezért gyakran személyesen is meglátogatta a jelentősebb, exportengedély-köteles rendelések vevőit, hogy kiszűrje az ilyen fajta fedőcégeket. A COCOM-lista eseti megkerülése azonban csak technológiai és műszaki szempontból volt jelentős; egész országok keresletét ellátó kereskedelmi mennyiségeket nem nagyon lehetett így biztosítani.

A Toshiba-botrány

Az 1986-ban hadrendbe állított Akula (Projekt 971 Scsuka-B) volt az egyik olyan szovjet tengeralattjáró, amely a modern Toshiba CNC-esztergagépekkel megmunkált hajócsavarjával a korábbi tengeralattjáróknál sokkal halkabban tudott haladni.


A COCOM-lista egyik elhíresült megsértésére 1987-ben derült fény. A japán Toshiba 1982 és 1984 között a norvég Kongsberg hadiipari cégen keresztül nyolc számítógép-vezérlésű precíziós CNC szerszámgépet adott el az akkori Szovjetuniónak. Az USA véleménye szerint ezzel a szovjetek számára lehetővé tette az addig technikailag kivitelezhetetlen minőségű tengeralattjáró-hajócsavarok gyártását. Ennek következményeként az 1980-as évek végére a szovjet tengeralattjárók által keltett propellerzaj jelentősen lecsökkent. 1986 közepétől a CIA egyre több jelentést kapott arról, hogy szovjet tengeralattjárók sikeresen „lerázták” az őket követő amerikaiakat. A Toshiba az exportkorlátozások megkerülése érdekében többek között átnevezte a kérdéses berendezést, több más változtatást is eszközölt és az új berendezést nem exportengedély-köteles szerszámgépként adminisztrálta. Büntetésként 1987-ben a Szenátus kettőtől öt évig terjedő időre betiltotta a Toshiba termékek amerikai importját.
Egy 1987-es amerikai tanulmány szerint a COCOM-lista fenntartása 1985-ben összesen 9,3 milliárd dollár kárt okozott az amerikai gazdaságnak és 188 000 munkahely elvesztésével járt:
  • 0,5 milliárd dollár: céges adminisztratív költségek
  • 5,9 milliárd dollár: elmaradt nyugat-nyugat exportbevételek
  • 1,4 milliárd dollár: elmaradt nyugat-kelet exportbevételek
  • 0,5 milliárd dollár: csökkentett kutatás-fejlesztési költségvetések
  • 0,5 milliárd dollár: betiltott engedélyek értéke
  • 0,5 milliárd dollár: elmaradt export nyereségek.
Magyarország vonatkozásában a COCOM-listát 1990-ben lényegesen enyhítették, 1992. február 10-én pedig véglegesen megszüntették, miután az ország bevezette a COCOM által szükségesnek vélt exportkorlátozásokat. Maga a COCOM szervezet 1994. március 31-én szűnt meg. Szellemi utóda a wassenaari egyezmény lett, melynek Magyarország 1996 januárjában egyik alapító tagja volt. Az 1980-as évek vége felé a COCOM-lista célja lassan átváltozott a keleti blokk fegyverkezési modernizálását hátráltató szándékból a nemzetközi fegyverkereskedelem korlátozására, és a Wassenaar Egyezmény is ezt az irányvonalat követte.
A többi, hasonló cipőben járó országgal szemben Magyarországon az 1980-as évek vége felé a hadiipar termelése jelentősen csökkenő tendenciákat mutatott, ezért az ország vezetése elfogadhatónak találta azokat a fegyver-kiviteli korlátozásokat, amelyeket a COCOM a listáról való lekerülés feltételeként határozott meg. Az 1988-ban még 30 000 munkást foglalkoztató magyar hadiipar mérete 1990-re 60%-ot esett, 1993-ra pedig 900 fősre csökkent. A hadiipar szerkezete is szerencsésnek bizonyult: a termelés 75%-a nem fegyver, hanem irányítástechnikai és távközlési berendezés volt. 1987-ben a hadiipari termelés 80%-a baráti országok exportjára keszült (a baráti országokkal cserekereskedelem folyt, azaz a tranzakcióból nem származott kemény valuta bevétel, így ezen exportok csökkentése sem rázta meg a gazdaságot.) A hadiipari gyárak többi része sem volt piacképes (pl. a Gödöllői Gépgyár volt a világon az egyetlen, ahol a teljesen elavultnak számított T-34-es tankokhoz még gyártottak alkatrészt).Csehszlovákia, Lengyelország, Oroszország és Ukrajna mind jelentősebb hadiiparral (és exporttal) rendelkezett, ezért a fegyverkereskedelmet korlátozó tárgyalások is elhúzódtak - az országok is később kerültek le a listáról.
A COCOM-listáról való lekerülés részleteit még az utolsó, Grósz Károly-vezette kommunista kormány kezdte meg 1989-ben, lényegesen hamarabb, mint a többi ország esetében. Az 199o-es választások után az új kormány tovább folytatta a gyors tárgyalásokat a COCOM-mal. 1990 júniusában bejelentették, hogy az év vége előtt elkészül a COCOM által szükségesnek tartott törvényi háttér. 22 hónappal a lehetőség felmerülése után Magyarország elsőként került le a COCOM-listáról, ami nemzetközi viszonylatban is szokatlanul gyors. Amikor a COCOM 1990-ben felajánlotta a listán szereplő országoknak a lekerülés lehetőségét, akkor Magyarország már két éve tett lépéseket ugyanabba az irányba.

Magyar vontatkozású COCOM-listás termékek



  • Informatika (A "turista importban" bejutó termékekre pedig a magyar kormány vetett ki magas vámot)
    • Hardver
      • Commodore 64 (1985-ig)
      • Ethernet hálózati eszközök (1990-ig)
      • IBM számítógépek
        • IBM PC XT és AT
          • A Magyarországra került gépeket általában alkatrészként szétszerelve hozták be, és rakták össze
        • Mainframe-ek
          • 9221 Model 150
          • 5110 (BASIC és APL nyelven programozható, 8" floppy disk, 64 kB memória
      • Apple Macintosh
      • Digital Equipment Corporation termékek kilencven százaléka
        • PDP, VAX (a KFKI-n visszafejtették a gép működését, ebből lett a TPA - Tárolt Programú Analizátor. Ritka esetekben a TPA átcímkézett és becsempészett PDP és VAX gépeket is jelentett)
      • Amiga
      • 4 GB kapacitást meghaladó merevlemez
    • Szoftver
      • AutoCAD

Általánosságban;

  • Távközlés
    • Digitális telefonközpontok és egyéb távközlési berendezések (1988. szeptember 15-éig)
    • Mobiltelefon technológia, üvegszálas adatátvitel (max. 156 Mbit/s sebességig), mikrohullámú adatátvitel (1990-ig)
    • Modemek 9600 baud adatátviteli sebességgel (1992-ig)
  • Informatika
    • 275 Mbit/s adatfeldolgozású számítógép (1990-ig)
      • Intel 80386-os processzor
    • 550 Mbit/s adatfeldolgozású számítógép kivitelének könnyítése (1990-ig)
      • A legtöbb RISC processzor 1992 előttről
    • DRAM memória 256 kB méretig, 60 ns elérési ideig (1991-ig)
  • Ipari berendezések
    • 3 mikrométer pontosságú fémmegmunkáló gépek (1990-ig)


Várhegyi Kálmán összeállítása

Ebola: az oroszok is beszállnak

Az orosz vészhelyzetek minisztériuma különgéppel küld Guineába egy mobil labort és a hozzátartozó személyzetet. Az IL-76-os gép szállít továbbá epidemiológusokat (=járványos betegségek tudósa), virológusokat és bakteriológusokat is. Az ebola, ami már Libériában, Sierra Leonéban, Guineában és Nigériában is terjed, eddig összesen 1350 halálos áldozatot követelt.
Hídfő.net | Ebola Libériában
A libériai fővárosban, Monroviában a rendőrség könnygáz bevetésével akarta megakadályozni a karanténzónában tüntetőket. A tüntetések azután törtek ki, hogy a libériai elnök, Ellen Johnson Sirleaf karantén alá helyezte a West Point és Dolo Város negyedeket Monroviában. A tüntetők kövekkel támadtak a rendőrökre, elmondásuk szerint nem voltak előre figyelmeztetve a karanténra. A legnagyobb problémának azt nevezik meg, hogy nem tudtak ételt felhalmozni, és a feketepiac törvényei fognak érvényesülni a karanténzónákban.
Hídfő.net | Ebloa LibériábanTüntetés a West Pointon, Monrovia, Libéria, 2014.08.20.
Jelenleg az ebolára nem létezik hivatalosan gyógyszer, habár bizonyos elméletek szerint vakcinát már állítottak elő az 1970-es években. A WHO engedélyezte a ZMapp és a VSV-EBOV ebloagyógyszerek alkalmazását embereken, annak ellenére, hogy emberkísérletek még nem voltak a gyógyszerekkel. Remélhetőleg nem lesz az ebola elleni megoldás is eszköze a gyógyszergyárak nyerészkedésének.


http://www.hidfo.net/2014/08/21/ebola-az-oroszok-beszallnak

A Dnyeszter Menti Köztársaság általános mozgósítást rendelt el

A Moldova és Ukrajna közt fekvő állam, a Dnyeszter Menti Köztársaság (Transznisztria) elnöke, Jevgenyij Sevcsuk azonnali hatállyal elrendelte az általános katonai mozgósítást. A hadsereg jelenlegi tagjai, a tartalékos állomány, valamint a civil hadkötelesek alkotják a fegyverbe szólítottak táborát. Az elnöki indoklás szerint egy hónapos, békefenntartói képességeket is elsajátító és összehangoló katonai képzésen fognak átesni a behívottak.

A hivatalosan egy állam által sem elismert, de 1992-óta -de facto- független ország hadköteleseinek teljes száma mintegy 30 ezer főt tesz ki. A Dnyeszter-melléken állomásozik egy legalább 1500 főt számláló orosz békefenntartó egység is.
A mozgósítás elrendeléséhez az ország Ukrajna felőli határszakaszán, az utóbbi hetekben történt ukrán provokációs kísérletek vezettek, melyek a nyílt fegyveres konfliktus előjeleiként értelmezhetők.

Moldova és Ukrajna 2014 áprilisa óta egyfajta sajátos blokád alatt tartja a két nagyobb szomszédja közti kereskedelemtől nagyban függő államot. Ukrajnába való belépéskor a határőrök mérlegelik, hogy kit hajlandóak átengedni a határon. Minden gyanús személyt, vagy szállítmányt rögtön visszafordítanak. A Moldova és Transznisztria közti határszakasz ellenőrzésének fokozása érdekében pedig a moldovai határőrség kapott egy soron kívüli, 10 millió dollár összegű támogatást az Amerikai Egyesült Államoktól a tavasz folyamán.


http://www.hidfo.net/2014/08/21/dnyeszter-menti-koztarsasag-altalanos-mozgositast-rendelt-el

Óriás vécécsészét tettek a McDonalds elé

A moszkvai Puskin körúton elhelyezkedő McDonalds elé gyorsétterem-ellenes aktivisták egy óriásvécét ábrázoló alkotást helyeztek el, hogy ezzel hívják fel a figyelmet nyugati típusú gyorséttermi étkeztetések negatív egészségügyi hatásaira. A Puskin körúti étterem érdekessége, hogy az még a Szovjetúnió idején nyitott, 1990-ben, az emberek hosszú órákat is képesek voltak várni egy-egy hamburgerre a nyugati propaganda hatására.
Hídfő.net | Óriás vécécsészét tettek a McDonalds elé
A csésze kiállítása után nem sokkal később az orosz fogyasztóvédelmi hivatal bezáratott négy moszkvai Mc'Donalds-ot, és az étteremlánc továbi 430 étterme felülvizsgálat alá kerül. A hivatal álláspontja szerint "Több alkalommal tapasztaltunk az előírásokkal szembeni magatartásmódot, és a hulladékok nem megfelelő kezelését augusztus 18-20 között." A hivatal képviselője a kérdésre, hogy nem a Mc'Donalds, mint márka elleni akció ez, azt válaszolta, hogy "...természetesen minden megteszünk annak érdekében, hogy az éttermek minél előbb újranyithassanak."


http://www.hidfo.net/2014/08/21/orias-vececseszet-tettek-mcdonalds-ele

Jávor István szociológus írása a korrupcióról

"Van egy erkölcsi alapelve: nem vállal munkát ott, ahol nem kell visszafizetnie. Ez a biztosíték arra, hogy őt is, legalább részben, kifizetik. Még hogy nincs bizalom a gazdaságban? Csak meg kell fizetni." Jávor István szociológus írása a kis- és középvállalkozásokat érintő korrupciós kockázatokról.
A kérdést mindig úgy tesszük fel, miért van korrupció. Pedig néha értelmesebbnek látszik az ellenkező iránt érdeklődni, ha meg akarjuk érteni az emberi magatartásokat: miért ne lenne korrupció?
Ahogy az egyik építési vállalkozó kérdezte tőlem: mondja meg, miért ne lennék korrupt? Persze ehhez látni kell azokat az eseményeket, amelyek ide sodorták. Közel egy évtizede sokadik alvállalkozóként bekerült egy állami nagyberuházásba. Elvégezte a munkát. Több mint harmincmilliója ragadt bent. Ráment a családja, szinte mindene elúszott. Elment a rendőrségre, de megtudta, minden tisztességes, jogszerű volt. Ügyvédhez is elment, aki azzal biztatta, hogy sokba fog kerülni a per, és egyetlen fillért sem fog látni. Később azt is megtudta, csak azokat fizette ki a megbízó, akik visszaadtak zsebre.
Azóta kemény küzdelemben talpra állt. Van egy erkölcsi alapelve: nem vállal munkát ott, ahol nem kell visszafizetnie. Ez a biztosíték arra, hogy őt is – legalább részben kifizetik. Még hogy nincs bizalom a gazdaságban? – csak meg kell fizetni. Ha nem lenne korrupció, nem lenne garancia sem a kisebbeknek.
Mindenki elégedett
De nézzünk egy másik példát egy építési vállalkozóról, aki bedolgozta magát a társasházakhoz. Arról mindenki tud, hogy sok lakó tartozik közös költséggel, egyes házak nehézkesen fizetnek. A vállalkozónak addig benne áll az anyag- és munkadíja. Hogy a veszteséget elkerülje, túlszámláz, és hogy ezt megtehesse, jutalékot fizet vissza a közös képviselőnek. De van, amikor évekig nem jut a pénzéhez – csak előleget kap az induláskor, aminek nagy része számlákkal igazolt anyagköltség. Ezen a számlán a kereskedő "listaárai" vannak, nem valós, drága anyagárakat tartalmaz. Ebben már benne van a nem fizetés esetére elbújtatott tartalék. Persze a kereskedő is hálát vár, és kap a számláért. A kereskedőt sem kell félteni, ő a nagykereskedőtől vagy a gyártótól szerzi be a hamis minőségi tanúsítványt. A számlán a mennyiséggel sem stimmel minden, de azt meg egy tervező számolta, akit egy „független” műszaki ellenőr ellenőrzött. Az elvégzett munka így drágul meg, és a végén a közös képviselő közli a társasházzal, hogy a késedelmes fizetés ellenére elérte, a háznak nem kell kamatot fizetnie.

Bérházfelújítás a belvárosban

Annyira szép az egész: mindenki elégedett. Még a NAV is többletáfához jut a magasabb ár miatt, a lakók pedig örülnek, hogy sikerült a felújítás, miközben fizetési nehézségeik köztudottak voltak.
A probléma igazán akkor válik élessé, amikor nem a plusz pénzekből veszik ki a résztvevők a nyereséget, hanem a minőségből. Vagyis rosszabb anyagot építenek be, összecsapják a kivitelezést. Nem mindegy, hogy a korrupciós pénzek elosztása a kiszedhető feleslegből, vagy a termelés, szolgáltatás minőségéből történik-e. Ez utóbbi esetben már nem csak pénzügyi kockázat jelenik meg. Eltűnik az anyag a burkolatból, a szigetelésből.
Ha kiderül a korrupció, vissza kell fizetni az uniós pénzt
Az egyik önkormányzat felújította a település központját, nagyrészt pályázati pénzből. Nem csak sokkal drágábban végeztette el a munkát, mint amit az ésszerűség diktált volna, hanem a minőséggel is nagy bajok voltak. Választás után az új képviselő-testület azonnal hozzálátott a kármentéshez. Világos volt, ha kiderül a korrupció, a minőségi probléma, vissza kell fizetni a támogatási pénzeket. Ezért nem tehetett mást, minden felett szemet hunyt. Egyetértett ezzel a település nagy része is. Újabb támogatási pénzeket szerzett, amelyek bevonásával kijavította a hibákat. Ugyanazokat a vállalkozókat bízták meg, csak nyomott árakon. Hol lenne itt korrupció? A váltó párt is mindent rendben talált, még a kivitelezőkkel is minden rendben volt.
Jól jártak a pályázatírók és a pályázatot elbírálók is. Végül is kialakult egy olyan összetett kapcsolati rendszer, amelyben nincs konkrét vesztes. A falu is megkapott mindent, amit akart. Nincs olyan szereplő, aki érdekelt lenne a korrupció felfedésében, nincs megfogható károsult. Az egyetlen rendőrségi feljelentést (névtelen feljelentővel) elutasították, hiszen mindenki igazolta, hogy kisebb hibákkal, de rendben volt a projekt műszakilag és gazdaságilag is. Legalábbis ezt olvasta ki a rendőrségi szakértő a projekt elszámolásából, az ellenőrök adataiból. Sőt, az önkormányzat még a projekt folytatására is kapott pénzt egy második pályázaton. Az ügyészség meg megállapította, hogy a rendőrség jól végezte a dolgát.
Nincs károsult. Ezt neveztem el happy korrupciónak: mindenki örül. Ezzel más területen is találkozunk.
20 év és sok minden változatlan
1990-es évek közepén járunk. Az egyik budapesti belvárosi kerület helyiségében gyűlnek a vállalkozók. Az önkormányzat a tulajdonában lévő helyiségeket árusítja ki liciten. Jelen van vagy 35 kisvállalkozó, az önkormányzati jegyző képviselője, jogásza, osztályvezetője, meg két másik hivatalnok. A negyedik ingatlan 900 ezer Ft-ról indult, utcára nyíló kb. 100 nm-es helyiség. A licit elérte az 1 millió Ft-ot, mikor az egyik licitáló hangosan odaszól a többieknek: én akár 2 millióig is elmegyek, nekem nagyon kellene a helyiség. Az összes részvevő előtt a teremben megbeszélik, hogy minden licitáló között (ez három másik vállalkozó volt) szétosztanak 50 ezer Ft-ot. Az önkormányzati képviselő közli, őt nem érdekli, mi történik. A hivatali képviselők előtt lezajlik az ügylet, a licitálók becsületesen kiszállnak. Az önkormányzat pedig féláron eladja az ingatlanát. Újabb licit és újabb kifizetések. A nap végére mind a tizenöt megmaradt ingatlan így ment el.


Teljes nyíltszíni korrupció, feketén kifizetett pénzek és nem is értik a hivatalnokok, hogy a licit végén én mit nem értek. Ma is ezek a hivatalnokok intézik az ügyeket.
Néhány évet visszamegyünk. 1992-ben a mellette levő kerület önkormányzata privatizálta a főúton levő helyiségeit. Milliós üzleteket lehetett venni 10 százalék előleggel és 3 százalék kamatra. Pontosan akkor, amikor a 3 százalékos kedvezményes lakáshitel kamatokat többszörösére emelték fel. Az indok egyszerű: így teljesen törvényesen be tudtak vásárolni a kerületi képviselők és hivatalnokok is. Milliós értékű üzleteket 50-100 ezer Ft-ért.
2008: nagykörúti önkormányzat helyiséget értékesít liciten. Érdeklődő vállalkozókat adminisztratív eljárások sora elé állítják. Igazolások, friss cégpapírok beszerzésével. Aztán bejön egy komolynak tűnő érdeklődő. Rövid beszélgetés után a főnök behívja. Ajánlatot tesz: 2 millióért elintézhető, hogy úgy hirdetik meg a helyiséget, hogy ne legyen rajta kívül senki a liciten.
Sok minden változatlan, csak közben eltelt húsz év.
Mi a kockázat, ha valaki nem megy bele?
Zárásként érdemes valamit mondanunk a kockázatokról is. A társasházaknak dolgozó vállalkozó valóban vállal kockázatot, akár bele is bukhat. A pályázati pénzek felhasználásánál szinte nulla a kockázat. Azonban ahol a kockázat abszolút zérus, az a testületi döntéssel meghozott előnyben részesítés. Minden törvényes. Mindenki egy másik döntés, határozat, szakvélemény alapján lép. Ez a legveszélyesebb korrupció, hiszen a legalsó szinttől a legfelsőig elönti a közszférát. Kezelhetetlen és alig bizonyítható. Minden betonba ágyazottan törvényes: ez a legális korrupció.
Egy építési vállalkozó ismerősöm egy nagyobb megrendelést kapott. Még dicsekedett is: most talán megerősítheti a cégét. 10 százalékot fizetett a megbízásért. De a végén a plusz 10 százalék „jutalék” fizetésébe nem ment bele. Nem is értette, mi lenne az. Azóta megtudta: aki nem fizet a végén, az nem kapja meg a pénzét. Megvette az anyagot, dolgozott. Kisebb összegeket fizettek, majd a végén már semmit sem. Tönkrement anyagilag és idegileg is. Azóta sem állt fel. Mikor már eljutott az éhezésig, megjelent nála három apehes (igen, 3) a meglevő tartozása miatt, ami hatezerkétszáz (igen, 6200 Ft) forint volt. A fővállalkozóhoz, aki nem fizetett neki, senki nem ment el.
Hogy mi a kockázata a korrupciónak? Időnként azt a kérdést is fel kellene tenni, mi a kockázata annak, ha valaki nem megy bele a korrupcióba. Még akkor is, ha ennek költségét a szolgáltatások magasabb árán és rosszabb minőségén keresztül mindenki megfizeti.

http://jovonk.info/2014/08/22/javor-istvan-szociologus-irasa-korrupciorol