A
Publicus Intézet a Vasárnapi Hírek megbízásából készített egy
közvélemény-kutatást, amivel kimutatták, hogy a magyar lakosság
kétharmada továbbra is támogatja hazánk tagságát az Európai Unióban.
Orbán Viktor még ennél is nagyobb bravúrt hajtott végre: szerinte a
varsói csúcstalálkozón az egész NATO-t Magyarország oldalára állította.
A Publicus Intézet által közölt
közvélemény-kutatás szerint a magyar lakosság 70%-a úgy gondolja, hogy
az EU-tagság első tíz éve előnyös volt Magyarország számára. “Minden vizsgált társadalmi csoport hasonlóan gondolkodik ebben a kérdésben” – állítják. A
közvélemény-kutató intézet azt is kimutatta: nemhogy a magyar lakosság
többsége ellenezné az uniós tagságot, de – a migrációs válság, és a
tagállami jogkörök megvonása ellenére – most 13 százalékkal többen támogatják az Európai Uniót, mint egy évvel ezelőtt.
Aki szerint szürreálisak ezek az
eredmények, nem téved sokat: Lázár János, miniszterelnökséget vezető
miniszter június 30-án kijelentette, hogy egy ebben a kérdésben
tartandó referendumon nem tudna jó szívvel arra szavazni, hogy
Magyarország továbbra is az Európai Unió tagállama maradjon. Később
Kovács Zoltán kormányszóvivő hasonló véleményt fogalmazott meg. A két
közleményt követően a hazai balliberális sajtó intenzív EU-párti
propagandát kezdett: a főbb liberális sajtóorgánumok szavaztatták
EU-párti olvasóikat arról, hogy támogatják-e az EU-tagságot, majd az
eredményeket az egész lakosságra jellemző véleményként mutatták be.
Ezzel párhuzamosan több közvélemény-kutató intézet is olyan
statisztikákat hozott nyilvánosságra, mely szerint a magyar lakosság
többsége támogatja az Európai Uniót.
Okkal gondolhatnánk: mi értelme lenne
megtéveszteni az embereket hamis statisztikákkal, ha sokan
mindenféleképpen ellenzik az uniós tagságot, és ezt a véleményüket nem
befolyásolja a tényekkel szemben álló üres propaganda?
A gyakorlatban azonban ez nem így
működik: a szociálpszichológiában ismert tény, hogy az emberek többsége
hajlamos azt a véleményt vallani, amiről azt gondolja, hogy a többség azt gondolja. Tudományos tény,
hogy az emberek tekintélyes hányada hajlamos saját véleményét háttérbe
szorítani, és ehelyett olyan pozíciót felvenni, amiről azt gondolja,
hogy a közösség egészére jellemző. A fenti linken olvasható példa
mutatja, hogy ez a viselkedés akkor is jellemző, ha a tényekkel szemben
egy hazugságot kell védelmezni. Ezek a statisztikák, és az EU-párti
véleményformálók túlnyomó többségben való megjelenése a fővonalú
sajtóban azt a látszatot kelti, hogy az emberek
többsége az uniós tagság pártján áll – ezáltal valóban előidéz egy olyan
helyzetet, amelyben minden három személyből kettő az uniós tagságot
fogja támogatni. Tehát ez egy kiterjedt szociálpszichológiai kampány,
amit most a lakossággal szemben alkalmaznak, az Európai Unió
támogatottságának helyreállítása érdekében.
Az ezzel párhuzamosan zajló
NATO-propaganda némileg más jellegű: Orbán Viktor a varsói
NATO-csúcstalálkozóról hazaérkezve kijelentette, hogy “Magyarország a saját oldalára állította a NATO-t”. Ugyanakkor, a kormányfő ilyen nyilatkozata önmagában egy árulkodó tény. Az embereket akkor kell meggyőzni arról, hogy a NATO Magyarország oldalán áll,
ha az emberek alapvetően azt gondolják, hogy a NATO nem áll
Magyarország oldalán, hanem egy külső hatalom, aminek működése a magyar
érdekkel ellentétes. Orbán Viktor tehát egy masszív elutasító lakossági
véleménnyel szemben próbálja menteni a NATO-tagság megítélését, ami
összefüggésbe hozható az Európai Uniós tagság megítélését védelmező,
hasonló jellegű kampánnyal.
Az Európai Unió 2015 szeptemberében kezdett hivatalos propagandakampányt,
melynek deklarált célja, hogy az emberekben pozitív képet alakítson ki
az Európai Unióról. Ezt egy külső ellenségképre hivatkozva teszik
(“orosz propaganda”), ami azonban a tényeken nem változtat: az EU
deklaráltan propagandatevékenységet folytat, hogy saját megítélését
javítsa a tömegek szemében. Ennek a hivatalosan is zajló
propagandatevékenységnek lehet nem-hivatalos formájú kiegészítése a most
Magyarországon zajló médiakampány: gyakorlatilag nincs olyan fővonalú
sajtóorgánum, ahol nincs címlapon legalább egy olyan hír, miszerint “az
EU-tagság jó Magyarországnak”, “a többség az EU-tagság oldalán áll”, a
kilépés pedig “gazdasági katasztrófához vezetne”. Hogy ugyanezen
tevékenységet beemelték a kormányzati kommunikációba a NATO-val
kapcsolatban, az arról árulkodik, hogy az emberek egy olyan állapotban
vannak, amelyben véleményformálás szükséges ahhoz, hogy támogassák az
EU- és NATO-tagságot: vagyis nagy tömegben ellenzik mindkettőt.
Ennek a propagandakampánynak a kiötlői
azonban jobb, ha tanulmányozzák saját történelmüket: nem fognak találni
egyetlen olyan birodalmat sem, ahol a hatalmi elit szándékosan más
véleményre akarta bírni a lakosság abszolút többségét, és sikerrel
járt, majd a birodalom fennmaradt.
http://www.hidfo.ru/2016/07/ujra-felizzik-az-eu-es-nato-parti-propaganda/
http://www.hidfo.ru/2016/07/ujra-felizzik-az-eu-es-nato-parti-propaganda/