Az Amerikai
Egyesült Államok és az Európai Unió közötti kereskedelmi megállapodás
létrehozásának ötlete nem új, a gazdasági növekedés fellendülésével és a
jelentős léptékű munkahelyteremtés lehetőségével kecsegtető
egyezményről a világ két legnagyobb gazdasága között már régóta folyik a
párbeszéd, amelynek az elhúzódó gazdasági válság, illetve a
Világkereskedelmi Szervezet tagállamai közötti multilaterális
kereskedelmi tárgyalások (dohai fejlesztési menetrend) megrekedése
komoly lendületet adott.
Az TTIP mind a határidőket, mind a
tartalmat, mind a várt eredményeket illetően meglehetősen ambiciózus
terv. Az egyezmény alapvetően az USA és az Európai Unió közötti
kereskedelem liberalizációját tűzte ki célul a vámok mellett a nem
vámjellegű korlátok lebontásával (pl. adminisztratív
akadályok, szükségtelen szabályozások, a beruházások korlátozása), a
kölcsönös kereskedelmet és a befektetéseket akadályozó tényezők
elhárításával, a szabályozások harmonizációjával. Az egyezmény
aláírásának időpontja egyelőre bizonytalan - úgy tűnik Brüsszel és az
egyes tagállamok jóval óvatosabbak - ám a tengerentúli fél eltökélt,
hogy még az Obama-adminisztráció mandátumának lejárta előtt tető alá
hozza a megállapodást.
Mit ad nekünk a TTIP?
A várt eredmények, és a kölcsönös haszon is
grandiózus léptékű. A TTIP a londoni Centre for Economic Policy
Research becslései szerint az Európai Uniónak évi 119 milliárd eurónyi
hasznot hozhat, még kézzelfoghatóbban átlagosan 545 eurót minden
európai háztartásnak. Az amerikai gazdaság pedig évente 95 milliárd
eurót - háztartásonként 655 EUR - nyerhetne. A megállapodás mintegy
kétmillió új munkahelyet teremtene, és a világgazdaság többi régióját
több mint 130 milliárd dollárral gyarapíthatja. „A TTIP lenne az
elképzelhető legolcsóbb gazdaságélénkítő csomag” - vélekednek európai
szakértők.
Beáldozza az unió a mezőgazdaságot?
A David Cameron brit miniszterelnök által az egyetemes globális gazdaságtörténet legnagyobb léptékű kétoldalú kereskedelmi egyezményének előkészítése monumentális előkészítő munkát igényel, és számos neuralgikus pontja van. Ezek egyike a mezőgazdaság, és általánosságban az agrárszektor, amelynek ügye az Európai Unióban különösen kényes, az ágazatot övező viták többnyire hatalmas hullámokat korbácsolnak. Most sincsen ez másképp, sőt, az unión belül sokan tartanak attól, hogy a TTIP nagy vesztese Európa agrárszektora lesz, egyesek egyenesen az uniós mezőgazdaság feláldozásáról beszélnek. (A megállapodás következményeit értelemszerűen a hazai agrárszektor is viseli majd, ezekről lásd keretes írásunkat.)
Az agrárkereskedelmi liberalizáció a szabadkereskedelmi egyezmények legérzékenyebb fejezetének számít, és az agrárágazatot általában más szempontok szerint értékelik, mint az egyes ipari ágazatokat. Többek között azért, mert az agrárágazat liberalizációjának társadalmi hatásai erősebbek, és közvetlenebben jelentkeznek, mint más ágazatok esetében, másrészről azért, mert az agrárlobbik mindenütt a világon rendkívül erősek. „Emlékezzünk csak vissza arra, amikor Magyarország szabadkereskedelmi megállapodást kötött az unióval. Ez elsősorban az ipari termékekre vonatkozott, az agrártermékeknél csak koncessziókat alakítottak ki, meghatározott termékeknél, meghatározott mennyiségekre - hívja fel a figyelmet a téma szakértője, Meisel Sándor, a Világgazdasági Intézet Közgazdaság- és Regionális Tudományi Kutatóközpontjának tudományos munkatársa.
A TTIP célja alapvetően a két fél közötti tarifális és nem tarifális korlátok lebontása lenne az agrárszektorban is. Ha az átlagvámot tekintjük, akkor annak mértéke Európában nagyjából a duplája az amerikainak (18% és 9-10%), így igaz, hogy ebben a tekintetben Európa többet veszítene, főleg, ha hozzátesszük, hogy az EU mezőgazdasága több területen kevésbé versenyképes az amerikaihoz képest. Látni kell azonban azt is, hogy az átlagvám nem annyira pontos mutató, hiszen egyes termékeknél a tarifák kiugróak lehetnek, míg másoknál nagyon alacsonyak. Ahogy említettük, a szabadkereskedelmi megállapodások esetében az agrárszektort általában nem úgy kezelik, mint a többi iparágat, elképzelhető, hogy nem kell az összes tarifa megszűnésével számolnunk (legalábbis nem azonnal), így a végeredmény valószínűleg a felek érdekérvényesítő-képességétől függ majd. A bizonyos termékekre megállapított vámok nem véletlenül magasak, és a felek ezekben az esetekben a jövőben is igényt tarthatnak bizonyos védelemre. Az unió például valószínűleg erősen lobbizni fog majd a jelenleg igen magas vámtétellel terhelt európai tejtermékek, pl. sajtok olcsóbb amerikai exportjáért, de számos más esetben az amerikaiak fognak kiállni a vámok teljes lebontásáért.
A támogatások versenye - Reformok az agrártámogatásokban?
A tarifális korlátok lebontásánál jóval bonyolultabb kérdés a nem tarifális elemek kezelése, ugyanis az egyes szabályozások rendkívül eltérőek, más alapokra épülve, más logika mentén érvényesülnek.
A David Cameron brit miniszterelnök által az egyetemes globális gazdaságtörténet legnagyobb léptékű kétoldalú kereskedelmi egyezményének előkészítése monumentális előkészítő munkát igényel, és számos neuralgikus pontja van. Ezek egyike a mezőgazdaság, és általánosságban az agrárszektor, amelynek ügye az Európai Unióban különösen kényes, az ágazatot övező viták többnyire hatalmas hullámokat korbácsolnak. Most sincsen ez másképp, sőt, az unión belül sokan tartanak attól, hogy a TTIP nagy vesztese Európa agrárszektora lesz, egyesek egyenesen az uniós mezőgazdaság feláldozásáról beszélnek. (A megállapodás következményeit értelemszerűen a hazai agrárszektor is viseli majd, ezekről lásd keretes írásunkat.)
Az agrárkereskedelmi liberalizáció a szabadkereskedelmi egyezmények legérzékenyebb fejezetének számít, és az agrárágazatot általában más szempontok szerint értékelik, mint az egyes ipari ágazatokat. Többek között azért, mert az agrárágazat liberalizációjának társadalmi hatásai erősebbek, és közvetlenebben jelentkeznek, mint más ágazatok esetében, másrészről azért, mert az agrárlobbik mindenütt a világon rendkívül erősek. „Emlékezzünk csak vissza arra, amikor Magyarország szabadkereskedelmi megállapodást kötött az unióval. Ez elsősorban az ipari termékekre vonatkozott, az agrártermékeknél csak koncessziókat alakítottak ki, meghatározott termékeknél, meghatározott mennyiségekre - hívja fel a figyelmet a téma szakértője, Meisel Sándor, a Világgazdasági Intézet Közgazdaság- és Regionális Tudományi Kutatóközpontjának tudományos munkatársa.
A TTIP célja alapvetően a két fél közötti tarifális és nem tarifális korlátok lebontása lenne az agrárszektorban is. Ha az átlagvámot tekintjük, akkor annak mértéke Európában nagyjából a duplája az amerikainak (18% és 9-10%), így igaz, hogy ebben a tekintetben Európa többet veszítene, főleg, ha hozzátesszük, hogy az EU mezőgazdasága több területen kevésbé versenyképes az amerikaihoz képest. Látni kell azonban azt is, hogy az átlagvám nem annyira pontos mutató, hiszen egyes termékeknél a tarifák kiugróak lehetnek, míg másoknál nagyon alacsonyak. Ahogy említettük, a szabadkereskedelmi megállapodások esetében az agrárszektort általában nem úgy kezelik, mint a többi iparágat, elképzelhető, hogy nem kell az összes tarifa megszűnésével számolnunk (legalábbis nem azonnal), így a végeredmény valószínűleg a felek érdekérvényesítő-képességétől függ majd. A bizonyos termékekre megállapított vámok nem véletlenül magasak, és a felek ezekben az esetekben a jövőben is igényt tarthatnak bizonyos védelemre. Az unió például valószínűleg erősen lobbizni fog majd a jelenleg igen magas vámtétellel terhelt európai tejtermékek, pl. sajtok olcsóbb amerikai exportjáért, de számos más esetben az amerikaiak fognak kiállni a vámok teljes lebontásáért.
A támogatások versenye - Reformok az agrártámogatásokban?
A tarifális korlátok lebontásánál jóval bonyolultabb kérdés a nem tarifális elemek kezelése, ugyanis az egyes szabályozások rendkívül eltérőek, más alapokra épülve, más logika mentén érvényesülnek.
Az egyik legkényesebb ügy az, hogy az agrárkereskedelmi liberalizáció az agrárpolitikákat is érintené, ezen belül pedig az agrártámogatási rendszereket.
A vámok lebontása ugyanis elkerülhetetlenné teszi az utóbbiak
felülvizsgálatát is, hiszen a szubvenciók sok termék esetében
mesterségesen fenntartott versenyképességet jelentenek, ami liberális
megközelítésben jogosan fel aggályokat. „Ha lebontom a vámokat, és
valamelyik fél a nulla százalékos vám mellett jóval nagyobb támogatást
képes, vagy akar nyújtani a termékekre, akkor ez valójában már a
támogatások versenye lesz. Ez az egyik fő ok, amiért az
agrárliberalizáció kimarad, vagy csak részlegesen fér bele a
szabadkereskedelmi megállapodásokba, és ezért az egyik legnehezebb ügy
pl. a WTO tagok által folytatott tárgyalások során is” - mutat rá
Meisel.
Mind az Európai Unió, mind az Egyesült Államok masszívan támogatja az agrártermelőket,
azonban az egyes támogatáspolitikák megközelítése, célrendszere és
eszközei különböznek, ami alapvetően nehezíti meg a szabályozások
harmonizációját, behatárolva a liberalizációt is. Míg az EU közvetlenül a
gazdálkodókat támogatja, az USA-ban nem a termelő kapja a támogatást,
sokkal inkább az árak alacsonyan tartásán keresztül a fogyasztó - ha a
kereslet magas, akkor a termelő is jól jár. Az agrárágazat szerkezete nagyban függ annak az egyes gazdaságokban és társadalmakban betöltött funkciójától. Ehhez illeszkedik a támogatáspolitika is:
az unióban főleg családi birtokok vannak - és ezekre irányul a
támogatás is - míg az USA-ban nagybirtokok (az átlagos birtokméret a
hétszerese az uniósnak). Az előbbi megközelítésben a
multifunkcionalitáson van a hangsúly, előtérbe kerül a
munkahelyteremtés, a vidék népességmegtartó képessége, a vidéki életmód
fenntartása (pl. fiatal gazdák), a környezet és a klíma kérdései (pl.
zöldítés). Ez a megközelítés pedig teljesen ellentmond az amerikai, piacvezérelt megközelítésnek.
Ezek olyan ellentétek, amelyeket
rendkívül nehéz feloldani, nagyon radikális és mélyreható szabályozási
harmonizációt igényelnének, nem is beszélve arról, hogy a reformok erős
társadalmi ellenállásba is ütköznének. Az már más kérdés persze, hogy
sokan szívesen látnák a rendkívül költséges és sokak szerint pazarló,
kevéssé hatékony uniós agrárpolitika újragondolását, az EU „szent
tehenének” reformjába azonban már sokak bicskája beletört. Ugyanez a
másik oldal estében is igaz: az amerikai termelők aligha lennének
hajlandóak feláldozni kivételes státuszukat. Ezt azt jelenti, hogy
bármennyire is átfogó liberalizációra törekednek a felek, a
támogatáspolitikák reformjának egyelőre nincs realitása. „Az unió nem
fogja feláldozni a mezőgazdaságot. Bár szerepe sem a GDP-ben,
sem a foglalkoztatásban, sem a kereskedelemben nem olyan nagy
jelentőségű, társadalmi szempontból elfogadhatatlan, hogy kidobják a
közös agrárpolitikát. Ez valószínűleg egy következő elem lesz a
liberalizációs folyamatban” - véli Meisel.
Mit hoz Magyarországnak a TTIP?
A megállapodás magyar-amerikai agrárkereskedelmi kapcsolatokra gyakorolt közvetlen hatása valószínűleg nem lesz számottevő.
A magyar kivitelben az Egyesült Államokba irányuló mezőgazdasági
termékek mindössze 2-2,5 százalékot tesznek ki, és a nagyságrend a másik
irányban is hasonló. Ha a két ország kölcsönösen megnyitná
agrárpiacait, valószínűleg ez az arány akkor sem mozdulna el jelentősen.
A közvetett hatások viszont annál lényegesebbek, ugyanis
előfordulhat, hogy a versenyképesebb amerikai termékek miatt a magyar
termékek kiszorulnának hagyományos piacaikról. Fennállhatnak
ilyen veszélyek pl. a kukoricaexportunk esetében, vagy a takarmánybúza
esetében, amelynek az olcsóbb amerikai szója lehet a helyettesítője. Az
ördög azonban a részletekben rejlik, így a magyar export sorsa
nagymértékben függ attól, hogy milyen termékekre terjed ki, és milyen
mértékű lesz majd a liberalizáció.
A szabályozási harmonizációban Magyarország olyan kérdésekben lehet érdekelt, mint az eredetvédelem, a földrajzi jelölések vagy a GMO-k. A beruházásokra a kevesebb kapcsolódási pont miatt nem lesz komoly hatással a megállapodás, az idén életbe lépett földforgalmi törvény pedig csaknem kizárja a lehetőségét annak, hogy a magyar termőföld tömegesen amerikai farmerok kezébe kerüljön.
A szabályozási harmonizációban Magyarország olyan kérdésekben lehet érdekelt, mint az eredetvédelem, a földrajzi jelölések vagy a GMO-k. A beruházásokra a kevesebb kapcsolódási pont miatt nem lesz komoly hatással a megállapodás, az idén életbe lépett földforgalmi törvény pedig csaknem kizárja a lehetőségét annak, hogy a magyar termőföld tömegesen amerikai farmerok kezébe kerüljön.
Elárasztják Európát a GMO-k?
A szabályozás megközelítésének különbözősége az állategészségügy, az élelmiszerbiztonság és a környezetvédelem esetében is szembeötlő. Az európai szabályozás jóval keményebb ezeken a területeken is, az ennek való megfelelés pedig tetemes költségeket ró az uniós termelőkre. Az olyan országok, amelyek ezekre nem fordítanak akkora figyelmet - így pl. az USA - versenyelőnyhöz jutnak. Az unió az élelmiszerbiztonságban sokkal magasabb szintet képvisel, mint az USA, és ebből aligha lesz hajlandó lejjebb adni. Gondoljunk csak a genetikailag módosított szervezetek (GMO) által felvetett problémákra, amelyekkel kapcsolatban Európa nagyon kemény szabályozást alkalmaz.
A szabályozás megközelítésének különbözősége az állategészségügy, az élelmiszerbiztonság és a környezetvédelem esetében is szembeötlő. Az európai szabályozás jóval keményebb ezeken a területeken is, az ennek való megfelelés pedig tetemes költségeket ró az uniós termelőkre. Az olyan országok, amelyek ezekre nem fordítanak akkora figyelmet - így pl. az USA - versenyelőnyhöz jutnak. Az unió az élelmiszerbiztonságban sokkal magasabb szintet képvisel, mint az USA, és ebből aligha lesz hajlandó lejjebb adni. Gondoljunk csak a genetikailag módosított szervezetek (GMO) által felvetett problémákra, amelyekkel kapcsolatban Európa nagyon kemény szabályozást alkalmaz.
Meddig keménykedk Európa?
A TTIP-tárgyalások egyik fontos
fejezete az Európai Unió és az Egyesült Államok eltérő álláspontja a
genetikailag módosított szervezetekkel (GMO) kapcsolatban. Az
USA-ban a GMO-k az oroszlánrészét adják a szántóföldi
növénytermesztésnek, míg az uniós szabályozás rendkívül szigorú, és az
európai társadalom erősen elutasító ebben a kérdésben. Éppen ezért nehéz lenne elképzelni, hogy az egyenlő verseny nevében Európa hirtelen megengedné, hogy elárasszák a GMO-termékek. A gyakorlat ugyanakkor azt mutatja, hogy a hasonló egyezmények esetében mindkét félnek kell kompromisszumokat kötnie, így valószínűleg az unió jelenlegi kemény hozzáállását kénytelen lesz felülvizsgálni. A GMO-kal kapcsolatban
vannak országok, amelyek érdekeltek a GMO-mentességben, így ők
valószínűleg ragaszkodni fognak szigorú szabályozáshoz. Többek között
Magyarország is ebbe a csoportba tartozik, sőt mi meglehetősen szélsőséges állapotot képviselünk, miután a GMO-mentesség még az Alkotmányba is bekerült. Mellettünk pedig más, nagy agrárexportőr országok is kiállnak a GMO-mentesség mellett, így radikális változások ebben a kérdésben szintén nem várhatóak.
A TTIP GMO-kat érintő kérdéseiről hazánkban is aktív szakmai párbeszéd
folyik. Nem véletlen, hogy ez a téma volt a fókusza a GMO-kerekasztal
legutóbbi ülésének is. Az USA eltérő gyakorlata a hormonkezelt húsokkal kapcsoltban ugyancsak erős érzelmi töltettel átitatott vitákat kavar, ebben szintén komoly összecsapások várhatóak.
Míg Amerikában hatalmas, több ezer
hektáros területeket, minimális élőmunkával, csúcstechnológiájú géppel,
esetleg GMO vetőmagokkal, rendkívül költséghatékonyan művelnek meg,
addig az uniós mezőgazdaság alapvetően nem a tömegtermelésre van berendezkedve, hanem a minőségi, a klímavédelmet, a vidéket, az állatok jólétét is figyelembe vevő termelésre, és inkább a minőségi réspiacokra fókuszálva. Ez nem csak a szabályozásokból eredő versenyképességbeli különbségekre hívja fel a figyelmet, hanem rávilágít arra is, hogy az unió
számára az olyan kérdéskörök, mint az eredetvédelem, az egyes
termékmegjelölések, földrajzi jelölések sokkal fontosabbak, mint
Egyesült Államoknak. Ez ismét egy olyan, speciális problémákat felvető szabályozási terület, amelyekben nehezen juthat dűlőre a két fél.
Hogyan tovább?
Összegezve tehát: az agrárliberalizációt nem lehet teljes mértékben elkerülni. Egyrészről
azért, mert kölcsönös előnyökről is szó van, másrészről pedig a
mezőgazdaság teljes kiiktatása esetén meghiúsulna a szabadkereskedelmi
megállapodás gondolata, és sokak aggálya igazolódna, miszerint csak egy
kis léptékű látszat-megállapodás születik majd.
A legesélyesebb forgatókönyv szerint a vámcsökkentések megvalósulnak, de csak bizonyos korlátok között, a szabályozási harmonizáció pedig lassan, erős kompromisszumok és a felek érdekérvényesítő-képessége szerint történik majd meg. Az ördög azonban itt is a részletekben rejlik, ezek leszögezése pedig egyelőre messze van.
Az a félelem ugyanakkor, hogy az unió feláldozza a mezőgazdaságot a kereskedelmi egyezmény érdekében, meglehetősen túlzó. Ne feledjük, hogy olyan, világgazdasági szinten is meghatározó országok érdekeltek az ágazatban, mint Németország vagy Franciaország. Ezek az országok pedig kétségkívül kemény ellenfélnek bizonyulnak majd az amerikai fél számára.
A legesélyesebb forgatókönyv szerint a vámcsökkentések megvalósulnak, de csak bizonyos korlátok között, a szabályozási harmonizáció pedig lassan, erős kompromisszumok és a felek érdekérvényesítő-képessége szerint történik majd meg. Az ördög azonban itt is a részletekben rejlik, ezek leszögezése pedig egyelőre messze van.
Az a félelem ugyanakkor, hogy az unió feláldozza a mezőgazdaságot a kereskedelmi egyezmény érdekében, meglehetősen túlzó. Ne feledjük, hogy olyan, világgazdasági szinten is meghatározó országok érdekeltek az ágazatban, mint Németország vagy Franciaország. Ezek az országok pedig kétségkívül kemény ellenfélnek bizonyulnak majd az amerikai fél számára.