A
katonai szakértők úgy fognak tekinteni a 2016-os évre, mint arra az
időszakra, amikor megkezdődött a NATO Európa feletti fennhatóságának
meggyengülése. Az utóbbi egy év folyamán létrejöttek annak a katonai
struktúrának a kezdeményei, mellyel Európa képessé válik a NATO-tól
független döntéshozatalra.
Az Európai Unió több évtizednyi
gazdasági és politikai integrációt követően idén lépéseket tett a
katonai integráció előmozdítására; megkezdődött azoknak az intézményi
kereteknek a létrehozása, mellyel az európai országok képessé válnak
arra, hogy szükség esetén a NATO-tól független, de egységes fellépést
tudjanak mutatni a főbb biztonsági fenyegetésekkel szemben.
Az amerikai elnökválasztást megelőző
kampány adta meg ennek kezdőlöketét; Donald Trump a választási kampány
során egyértelművé tette, hogy az Amerikai Egyesült Államok a
továbbiakban nem fogja garantálni az önmagát meg nem védő Európa
biztonságát, legalábbis nem olyan formában, ahogy azt eddig tette.
Trump a kampány során több alkalommal kijelentette, hogy amennyiben az
európai országok nem tudnak jelentősen nagyobb arányban hozzájárulni az
észak-atlanti tömb katonai költségvetéséhez, idővel akár a NATO
feloszlatására is sor kerülhet.
A republikánus jelölt a választási
kampány során élesen felszólalt az Egyesült Államok „világcsendőri”
szerepe ellen, egy márciusi rendezvényen pedig elavult, idejétmúlt
gépezetnek nevezte a NATO szervezetét. Trump kampány során tett
kijelentései alapjaiban meghatározták az európai politika tematikáját,
amely a migrációs válság, terrorizmus és a nemzetállami szuverenitás
megítélése mint fő törésvonalak mellett a NATO-hoz fűződő viszonnyal is
kiemelten kellett foglalkozzon – bár ez a tagállamok belpolitikájában
nem kapott olyan jelentős súlyt, mint amilyen alapvető kérdést Európa
számára jelentett. Az idei év Európa számára a NATO-tól független
cselekvés megalapozásáról is szólt, amiben katalizátor szerepet töltött
be az amerikai elnökválasztási kampány, majd a választás alakulása.
Az EU tagállamok külügyminiszterei
novemberben bejelentették az uniós harccsoportok bevonásával működő
közös gyorsreagálású erő létrehozását, ami a NATO-együttműködés európai
megerősítését jelentette, ám saját parancsnoki központokkal
rendelkezik, és nem sokkal az új struktúra létrehozása után a
tagállamok döntést hoztak az Európai Védelmi Alap létrehozásáról, ami
az EU-tagok közös katonai képességeinek fejlesztését hivatott anyagi
alappal ellátni. A projekt részeként olyan programokat támogatnak az
Európai Unióban, amely az EU független katonai tömbbé válásának
megalapozását jelenti; közös alapból jutnak minden eddiginél nagyobb
forrásokhoz olyan innovatív technológiák, mint a robotika, a
kibervédelmi programok, vagy az európai dróngyártás.
Az az elgondolás, miszerint az Európai
Unió egy független katonai tömbbé kell formálódjon, támaszra lelt a
britek Európai Unióból való kilépésében is: korábban az EU vezetői
közül leginkább a brit döntéshozók hátráltatták az európai hadsereg
létrehozását, de a Brexittel ez az akadály elhárult. Col Richard Kemp, a
brit fegyveres erők volt főparancsnoka szerint az európai hadsereg
létrehozása meggyengíti a NATO szervezetét egy olyan kritikus
időszakban, amikor Európa „fokozódó fenyegetéssel kell szembenézzen Oroszország irányából, a Közel-Keletről és a radikális iszlám által.” A volt főparancsnok májusban a Telegraphnak
nyilatkozva azt mondta, az európai hadsereg létrehozása végül a NATO
felbomlásához vezethet, ám ennek lefutása hosszú távú folyamat, és ebben
az időszakban egy újabb olyan tényezővé válik, ami az európai vezetők
közt megosztottságot szít.
December 6-án Jens Stoltenberg, a NATO
főtitkára szintén arról beszélt, hogy az európai hadsereg akár
fenyegetést is jelenthet az észak-atlanti tömb egységére nézve.
Elmondása szerint a kezdeményezés csak annyiban támogatható, amennyiben
az európai katonai struktúra a NATO-nak alárendelve, és nem
attól függetlenül működik. Szerinte az USA által uralt NATO-struktúrát
kell megerősíteni, és ugyanezt a nézetet hangoztatták a NATO
Oroszországgal határos tagállamai is, melynek vezetői katasztrófaként élték meg Donald Trump megválasztását.
Stoltenberg akkori beszédében a NATO és
az Európai Unió közti együttműködés erősítésének fontosságáról beszélt.
Ugyanakkor, önmagában az a tény, hogy a két szervezet közti
együttműködéssel mint problémával külön kellett foglalkozzon, szintén
azt mutatja, hogy az európai döntéshozatalban a NATO és az EU közti viszony jelenleg egy olyan kérdés, aminek megítélésére nincs egységes válasz Európában.
Kérdésessé vált, hogy az Európai Unió
hosszú távon milyen viszonyban áll az észak-atlanti szövetséggel: bár
rövidtávon egyértelmű a két szervezet közti átfedés, évtizedes
távlatban valószínűsíthető az európai katonai struktúrák előtérbe
hozatala, az amerikai szerepvállalás háttérbe szorulása, és a független
európai katonai döntéshozatal megerősödése. Ennek nyitányát 2016
jelentette, amikor az európai vezetők megalapozták a független katonai
döntéshozatalhoz szükséges intézményi kereteket. A 2017-es évben
várhatóan fokozottan előtérbe kerül majd a NATO és az Európai Unió
közti viszony kérdése az európai politikában. Brüsszel jelenleg az EU
politikai központja és a NATO egyik katonai döntésközpontja – a
következő év során azonban meginoghat ez a mindeddig egyértelmű
elosztás, ahogy Brüsszel idővel az európai katonai tervezés központjává
is válik.
http://www.hidfo.ru/2016/12/az-eszak-atlanti-kotelek-fellazulasarol-szolt-2016/
http://www.hidfo.ru/2016/12/az-eszak-atlanti-kotelek-fellazulasarol-szolt-2016/