…”A
2014-es Hurun vagyonbeszámoló szerint; 2013 végére Kínában a
milliomosok, vagyis a 10 millió jüannál nagyobb személyes vagyonnal
rendelkezők száma elérte az 1,09 milliót, – s ez a szám 40 ezer fővel
emelkedett az előző évhez képest. Közöttük 67 ezer volt a 100 millió
jüannál magasabb személyes vagyonnal rendelkező, szuper-gazdagok száma…
A
Hurun jelentés alapján a szuper-gazdagoknak általában négy autójuk
van, az otthonaik átlagosan 20 millió jüant érnek. Borokat, kínai
kalligráfiákat és festményeket gyűjtenek, külföldön vagy finom teákat
kóstolva kapcsolódnak ki. A golf a kedvenc sportjuk, 14%-uknak saját
orvosa van.
A
legújabb trend a házi komornyik felvétele, ugyanolyan státusszimbólum,
mint egy Birkin-táska, a Ferrari vagy egy Patek Philippe óra…”
(Mai Kína) Modern státusszimbólumok
Az
Egyesült Királyságban egyre idejétmúltabbnak tekintett komornyikok
iránt, – Kínában hatalmas lett a kereslet. A közvetítőügynökségek
nehezen tudják kielégíteni a tehetős ügyfeleiket, akik körében a
komornyikok jelentik a legújabb, – Ferrarikkal és Birkin-táskákkal
egyenértékű, – státusszimbólumot.
A leendő
házvezetők, a jövendőbeli komornyikok, pedig több tízezer jüant
költenek arra, hogy megtanulják; hogyan szolgálják ki megfelelően a
jobb élethez szokott honfitársaikat. A munka fő vonzereje természetesen
a magas fizetés.
Mindez történik a Kínai Népköztársaságban, 2015. őszén…
„Ne feledjék, hogy az ügyfél egészsége a legelső, olyan receptekkel kell előállnunk, amik jót tesznek az egészségüknek,” magyarázta 30 diákjának egy oktató egy kelet-pekingi tanulókonyhában.
Ezen a
helyen a hallgatók többsége, lila egyenruhát és kötényt viselő nő. A 38
éves Hunan tartományi Qiu Lanying figyelmesen hallgat és bólogatva
jegyzetel.
Itt,
Peking legnagyobb komornyikközvetítő cégénél oktatják az újdonsült
hallgatókat; etikettre, főzésre, takarításra és alapvető menedzseri
tudnivalókra, – egyszóval megkapnak minden képességet, ami a város
krémjének kiszolgáláshoz szükséges.
Qiu
11874 jüant fizetett a négyhetes kurzusért, amit jó befektetésnek tart.
Az interneten és az oktatóktól olyan információkat szerzett, hogy a
házvezetők havi fizetése 10-20 ezer jüan körül mozog, a legjobbak pedig
Pekingben akár 35 ezer jüant is elkérhetnek, egyéb juttatásokkal
megspékelve. Ez több, amit a nagyvállalatok kezdő menedzserei
megkeresnek.
Hatalmas
a verseny a jelöltek között. A tanfolyam után féléves gyakorlaton kell
részt venniük a cég központjában, egy jövőbeli munkaadóik otthonára
emlékeztető villában, mielőtt kiválasztják a legjobbakat, és gyakran
csoportosan útnak indítják el őket az új ügyfelekhez.
„Minden
csoportban egy főkomornyik, egy segéd, egy takarító, egy séf és egy
sofőr van. Az éves díj általában 700 ezer jüan körül mozog,” mesélte Liu Yang, a Meiyu otthoni szolgáltatásokat nyújtó cég vezérigazgatója. „Olyan
sok felkérést kapunk, hogy nehezen tudjuk kielégíteni a növekvő
keresletet. Teljesen megszokott, hogy az ügyfeleknek egy hónapot kell
várnia arra, hogy komornyikot találjunk nekik.”
Liu, aki
Heilongjiang tartományból érkezett Pekingbe, – 2003-ban egy svájci
főiskola hoteligazgatási szakának elvégzése után alapította a Meiyu
szolgáltató céget, mellyel a gazdag kínaiak elegáns, képzett háztartási
alkalmazottak iránti egyre növekvő igényét, (keresletét), szerette
volna kielégíteni. Ügyfelei az ország legtehetősebbjei közül kerülnek
ki, főleg ingatlanfejlesztők és üzlettulajdonosok, akiknek az egyszerű
háztartási alkalmazottak már nem felelnek meg.
Egy új, régimódi koncepció
Míg a Meiyu hazai szempontból közelít a háziszolgákhoz, addig a hollandiai székhelyű Nemzetközi Komornyik Akadémia
az eredeti európai komornyikképzést hozta el Kínába. Az iskola egyetlen
külföldi tagozata tavaly júliusban nyílt meg a szecsuani Chengduban.
40 ezer jüant kérnek egy hathetes képzésért, eddig 47 végzőse volt az
akadémiának.
Itt
minden diák hagyományos háromrészes komornyik-egyenruhát kap, két
mandzsettás fehér inggel és négy pár fehér kesztyűvel. A tandíjban
foglaltatik még egy nagy bőrönd, nadrágtartó, nyakkendő, karszalag és
zsebóra is, – az egyéb kiegészítők mellett.
„A
kínai gazdagság növekedése egyértelműen hozzájárul a komornyikok iránti
kereslet növekedéséhez. Az itt születő milliomosok nagy száma miatt, a
potenciális ügyfélkörünk is egyre növekszik,” magyarázta Thomas Kaufmann, a Nemzetközi Komornyik Akadémia kínai képzési igazgatója.
A
2014-es Hurun vagyonbeszámoló szerint 2013 végére, Kínában a
milliomosok, vagyis a 10 millió jüannál nagyobb személyes vagyonnal
rendelkezők száma elérte az 1,09 milliót, – s ez a szám 40 ezer fővel
emelkedett az előző évhez képest. Közöttük 67 ezer volt a 100 millió
jüannál magasabb személyes vagyonnal rendelkező, szuper-gazdagok száma.
A
Hurun jelentés alapján a szuper-gazdagoknak általában négy autójuk
van, az otthonaik átlagosan 20 millió jüant érnek. Borokat, kínai
kalligráfiákat és festményeket gyűjtenek, külföldön vagy finom teákat
kóstolva kapcsolódnak ki. A golf a kedvenc sportjuk, 14%-uknak saját
orvosa van.
A
legújabb trend a házi komornyik felvétele, ugyanolyan státusszimbólum,
mint egy Birkin-táska, a Ferrari vagy egy Patek Philippe óra.
Ám nem
minden munkaadó érti meg a foglalkozás lényegét. Egy modern komornyik
már inkább személyi asszisztens, aki vezeti a háztartást, utasításokat
ad a séfnek, a takarítónak és a többi alkalmazottnak. Lefoglalja
munkaadója útjait és segédkezik a rendezvények szervezésében.
Kaufmann
említett pár ügyfelet, akik inkább pincérként használják a
komornyikot: a ház ajtajában áll, kinyitja az ajtót, felszolgálja a
teát, vacsorát, ebédet – és ennyi. „Ezzel csak elvesztegetik a komornyik nagyszerű képességeit,” tette hozzá.
Éppen
ezért az akadémia már nem csak komornyikokat képez, az ügyfeleknek is
megtanítja, hogyan hozhatnák ki a legtöbbet a befektetésükből.
Odafent és odalent
A komornyiklét azzal jár, hogy az ember megfigyelheti, és bizonyos mértékig irányíthatja Kína leggazdagabb otthonainak életét. Ez elképesztő élmény, – a javarészt vidéki megyékből és kisvárosokból származó új házvezetők számára.
Yang
Xuping, a Meiyu képzési osztályának igazgatója, maga is egykori
komornyik azt mesélte; hogy karrierje kezdetén teljesen megdöbbentette,
milyen lazán kezelik a munkaadói a pénzt.
„Néhányuk több ezer jüant költött gyerekruhákra, mikor vásárolni ment. Többet, mint én egy hónapban kerestem akkoriban,” részletezte.
Yangnak tetszett, ahogyan felnyitotta a szemét a gazdagok szolgálata. „Néhány ügyfél háza olyan, akár egy kiállító-terem,”
jegyezte meg. Dolgozott korábban egy több mint 2000 négyzetméteres,
úszómedencés házban, látott már belső akváriumokkal, limitált kiadású
háztartási berendezésekkel, egymillió jüanos bőrkanapékkal berendezett
otthonokat. A ritka borokkal és antikvitásokkal tömött termek, és a
designer ruháktól roskadozó beépített szekrények sem mennek
ritkaságszámba a tehetősek otthonaiban.
A
házvezető-képzés során Liu Yang gyakran viszi el ígéretes diákjait a
pekingi elegáns bevásárló-központokba, hogy megismerkedhessenek a
luxusmárkákkal és logóikkal.
„Mikor a munkaadó az Armani kabátját kéri, legalább azt értenünk kell, miről beszél,” magyarázta.
Mivel
már egy évtizede a szakmában van, Yang Xuping most már nyugodtan és
összeszedetten beszél a foglalkozásról, csak akkor csillan fel a szeme,
mikor felidézi komornyikként töltött napjait.
„Szívesebben dolgoztam házvezetőként, mint oktatóként, az jobban kielégített,” vallotta be. Két évig volt komornyik, miután Liu Yang kinevezte a cég oktatójának az egyre nagyobb kereslet miatt.
Bizonyos határok
Ám,
a munka szigorú szabályokkal is jár. Yang szerint a komornyikoknak
fontos tisztában lenniük azzal, hogy mit engedhetnek meg maguknak és
mit nem.
„Az ügyfelek talán családtagként kezelik az embert, de józanul kell szemlélni, kik vagyunk,” szögezte le Yang. Egy vacsorai jelenetet hozott fel példának. „Bár
az illemkódexünk ellenzi, de a munkaadó családja olykor ragaszkodik
ahhoz, hogy velük együnk. És ők mind tengeri uborkát esznek. Mit kell
tennünk ilyenkor? Tartózkodnunk kell ettől a finomságtól. Nem eszünk
olyasmit, amit nem tisztünk megenni, nem mondunk olyasmit, amit nem
tisztünk mondani.”
Vannak olyan helyiségek is a házban, ahová még egy komornyik sem léphet be.
„Például,
nem megyünk a régiségeknek otthont adó szobákba, vagy oda, ahol az
ügyfelek Buddhához imádkoznak. Vannak egyéb, specifikus szabályok is:
pl. az egyik családnál az ügyfél kikötötte, hogy a hálószoba és az
imaszoba ajtajának sosem szabad ugyanakkor nyitva lennie.”
Kaufmann
szerint a hűség és diszkréció a legfontosabb a kínai házvezetők, a
komornyikok számára. Bár ezek egyetemesen elvárt jellemvonások, a kínai
ügyfelek többször említik ezeket, – valószínűleg azért, mert még
mindig nem teljesen tiszta a komornyikok szerepe.
„Komornyikként
sokat megtudunk a munkaadónkról. Nagyon fontos, hogy megbízhassanak
bennünk, hogy nem fecsegünk arról, kinek dolgozunk és mi folyik a
házban,” hangsúlyozta Kaufmann.
China Radio International – Szabad Riport