Itt a hidegzuhany! – Külföldiek is megvehetik az állami földeket
Bár
az állami földliciteken nem indulhatnak, megvásárolhatják külföldiek
az elárverezett állami területeket, ha földművesként nyilvántartásba
vetették magukat és helyben lakóként élnek elővásárlási jogukkal.
Sőt, az
Alkotmánybíróság előtt nagy valószínűséggel az sem áll majd meg, hogy a
kormány kitiltotta őket a licitekről, mert ezzel felülírta a
földforgalmi törvényt, amely maximum 300 hektáros földvásárlási
lehetőséget biztosít uniós tagállami állampolgároknak is, ha
megfelelnek a földműves kritériumoknak. Igaz, vélhetően nincsenek
sokan, akik eleget tesznek a feltételeknek, de azért – főleg
Nyugat-Magyarországon – előfordulhatnak ilyen esetek.
Most is
megszerezhetik uniós tagállami állampolgárok a magyar termőföldeket,
ha november 16-tól megkezdődnek az állami területek nyilvános
árverései. Az agrárszektor.hu információi szerint a jelenlegi
szabályozás mellett nem lehet teljes mértékben kizárni, hogy uniós
természetes személyek megvásárolhassák a licitekre bocsátott
területeket.
Mindennek
alapja a tavaly óta hatályos földforgalmi törvény, amely – rendkívül
szigorú módon – csak földművesekre szűkíti az itteni földvásárlásra
jogosultak körét, de e szempontból nem tesz különbséget magyar és
tagállami állampolgár természetes személyek között. Ez azt jelenti,
hogy uniós magánszemélyek is vehetnek földeket Magyarországon, ha
megfelelnek a földműves kritériumoknak. Ha pedig ezeknek eleget
tesznek, maximum 300 hektárt is vásárolhatnak, mivel a földforgalmi
törvény földművesek számára ennyiben maximálja a földtulajdonméretet.
A
földforgalmi törvény azt is egyértelműen definiálja, ki számíthat
földművesnek. Ehhez olyan, Magyarországon nyilvántartásba vett belföldi
természetes személynek, illetve tagállami állampolgárnak kell lennie,
akinek meghatározott mezőgazdasági vagy erdészeti szakirányú
képzettsége van. Ha valakinek ilyen végzettsége nincs, akkor minősülhet
földművesnek (illetve földvásárlónak), ha legalább három éve saját
kockázatra agrártevékenységet folytat Magyarországon, illetve –
legalább 25 százalékban – bejegyzett mezőgazdasági termelőszervezet
tagja, ahol az agrártevékenységet személyes közreműködésként végzi. Ha a
feltételeknek megfelelnek, a belföldi vagy tagállami természetes
személyek a földhivataloknál vetethetik nyilvántartásba magukat.
A
kormány a nemzeti földalapról szóló rendelet októberi módosításával az
árverezők körét tovább szűkítette, és azt írta elő, hogy csak azok a
földművesek licitálhatnak, akik helyben lakóknak minősülnek. A
rendeletmódosítás itt visszautal a földforgalmi törvényre, amikor azt
határozza meg, hogy a földárverések szempontjából ki számít helyben
lakónak.
Van
ugyanis különbség “tényleges” helyben lakó és „más” helyben lakó között
a földforgalmi jogszabály szerint. “Tényleges” helyben lakóknak azok
számítanak, akiknek életvitelszerű lakóhelye legalább 3 éve azon a
településen van, amelynek közigazgatási területén az adásvételi tárgyát
képező föld fekszik. „Más” helyben lakóknak pedig – tágabb
kategóriaként – azok minősülhetnek, akiknek lakóhelye legalább 3 éve
azon a településen van, amelynek közigazgatási határa legfeljebb 20
kilométerre található az adásvételben érintett föld fekvése szerinti
település közigazgatási határától.
A 20
kilométeres „körzet” tehát bővíti a földvásárlásra jogosultak
csoportját, és a kormány ezt választotta az árverezőként szóba jöhető
földművesek körének meghatározásához. Aki tehát tagi állampolgárként
nyilvántartásba vett, helyben lakó földművesnek számít, a törvényi
szabályozás értelmében részt vehetne az állami liciteken, ha a
meghatározott 20 kilométeres körzeten belül lakik.
Csakhogy
a kormány már említett, októberi rendeletmódosítása úgy rendelkezik,
hogy az állami földek árverésein helyben lakó, földművesnek minősülő,
magyar állampolgárságú természetes személyek vehetnek részt. Ez azt
jelenti, hogy e jogszabállyal kizárták a licitekről a földművesnek
minősülő tagállami állampolgárokat, amelyek földvásárlását a
földforgalmi törvény egyébként engedélyezi. Így a rendeletmódosítás
felülírja a törvényi szabályozást, amely nagy valószínűséggel nem felel
meg a jogszabály-alkotási normáknak.
Ezért –
állítják jogi szakértők – szinte biztosra vehető, hogy az
Alkotmánybíróság (Ab) a földműves tagállami állampolgárok licitálását
megtiltó passzust megsemmisíti majd a földalapos
kormányrendelet-módosításban. Mint ismert, az Ab ellenzéki képviselők
indítványára kezdte meg a közelmúltban az állami földek értékesítéséről
szóló kormányhatározat és kormányrendelet-módosítás soron kívüli
vizsgálatát. Az agrárszektor.hu értesülései szerint ugyanakkor a
kormány máris készül a lehetséges Ab-döntésre, és egy másik
rendeletének korrekciójával szigorítja az életvitelszerű itt
tartózkodás igazolását a földműves tagállami állampolgárok számára, hogy
tovább nehezítse lehetséges földszerzéseiket az állami árveréseken
(is).
Hiába
vannak azonban most is kirekesztve a tagállami földművesek a
licitekről, ez sem jelenti azt, hogy nem vásárolhatják meg az
elárverezett állami területeket. Semmi sem tiltja ugyanis, hogy éljenek
úgynevezett elővásárlási jogukkal, amelyre a földforgalmi törvény
számukra is lehetőséget ad.
Erre
úgy van mód, hogy az árverezéseken nyertes új tulajdonosokkal kötött
adásvételi szerződéseket 60 napra ki kell függeszteni, és ez idő alatt
az elővásárlásra jogosultak bejelenthetik, hogy kihasználják
jogosítványaikat. Ez azt jelenti, hogy a vevők helyébe léphetnek, ha
elfogadják a megállapodásokban rögzített feltételeket.
A
földforgalmi törvény meghatározza azt is, hogy a földműves elővásárlási
jogosultak milyen sorrendben élhetnek jogukkal. Első helyen az állam
szerepel (amely azonban most eladóként vesz részt a tranzakciókban),
majd a helyben lakó szomszédok, az adott településen lakók és a 20
kilométeres körzeten belül lakók következnek a rangsorban.
Ha
például valamely állami földet a liciteken nem az adott településen,
hanem egy 20 kilométeres körzeten belül lakó magyar földműves vesz meg,
a kifüggesztés ideje alatt egy földművesnek minősülő, adott
településen lakó tagállami állampolgár – természetesen más magyar
jogosultakkal együtt – bejelentheti, hogy él elővásárlási jogával és ő
veszi meg a kérdéses területet. Hasonló szisztémát kell követni más
esetekben is, ha pedig több, azonos elővásárlási szinten álló jogosult
jelzi igényét, sorsolás dönti el, kié lesz az elárverezett föld.
Feltételezhető
persze, hogy a gyakorlatban tagállami állampolgárok nem sűrűn
jelentkeznek majd be a liciteken értékesített földekre, de azt sem
lehet kizárni, hogy ily módon állami területekhez jussanak. Erre főként
a nyugati határ közelében lehet esély, ahol osztrák gazdák jelentősebb
magyar területeken bérelnek. Ők – ha valahol helyben lakó földművesnek
minősülnek – bejelenthetik elővásárlási jogukat a művelt földjeik
közelében lévő, most elárverezett állami földekre is.
(agrarszektor)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése