Az
Alkotmánybíróság július 12-én kihirdetett határozata szerint
mulasztásos alkotmánysértés állapítható meg a gyülekezési jog és a
magánélethez való jog kapcsán. Felszólította a kormányt, hogy decemberig
alkossa meg az új jogszabályt, hogy az alkotmánysértő helyzet
feloldódjon.
Az új törvénybe akár az is belekerülhet,
hogy a rendőrség előzetesen tilthasson be demonstrációkat arra
hivatkozva, hogy fennáll a jövőbeni jogsértés veszélye. A
jogvédők és az ellenzék szerint is, ha ez a passzus belekerül a
törvénybe, az hallatlan visszaélésre ad lehetőséget a rendőrségnek, és
torzítja a véleménynyilvánítás szabadságát.
Nagy port kavart annak az alkotmányjogi panasznak az
elutasítása,
amelynek benyújtója 2014. december 19-én a devizahitel károsultak
érdekében tartott egész napos demonstrációsorozat egyik résztvevője
volt.
A panaszos szerint alaptörvénybe ütközik és sérti a békés
gyülekezéshez való jogot, hogy a rendőrség, majd a bíróság is
megtiltotta a tüntetést a miniszterelnök házánál és a Kúriánál arra hivatkozva, hogy az a sérti az ott lakók magánélethez való jogát.
A devizahitelesek minden lehetséges jogi fórumot bejártak az üggyel, végül július 12-én megszületett az
alkotmánybírósági határozat,
amelyben megállapították, hogy a hatályos jogszabályok alapján ezzel
az indokkal előzetesen nem lehet betiltani semmilyen tüntetést, ám az
alkotmányjogi panaszt mégis elutasították.
Az Ab felhívta a figyelmet arra is, hogy
a
hatályos törvény nem ad világos útmutatást arra, hogy amikor a
demonstrálók gyülekezési joga és a rendezvény környékén lakók
magánélethez fűződő joga ütközik, miként kell eljárnia a
jogalkalmazónak. Ennek az ütközésnek a feloldásához hiányoznak
ugyanis a szükséges törvényi szabályok, és ez alaptörvény-ellenes. Így
tehát a gyülekezési jog szabályozása terén mulasztásos alkotmánysértés
áll fenn, és
december végéig a parlamentnek muszáj újraszabályoznia a kérdést. Emellett
felhívták
a parlament figyelmét, hogy a tiltási okok közé vegye fel a jövőbeli
jogsértés veszélyét, és úgy alakítsák át a gyülekezési törvényt, hogy
számításba lehessen venni az esetleges jogsértések veszélyét.
A gyülekezés védelmében
Ahogy már megszokhattuk, más oldal, más
álláspont. A kormány üdvözölte, az ellenzék és egyes civil szervezetek
pedig rosszallásukat fejezték ki a határozattal kapcsolatban. A
döntéssel egyet értők inkább a lehetőséget látják benne, az persze
kérdés, hogy mire. Állításuk szerint arra, hogy egy korszerű
gyülekezési törvény szülessen. Az egyet nem értők pedig félelmüknek
adnak hangot, és úgy vélik, hogy csak rosszabb megoldás születhet.
A Társaság a Szabadságjogokért (TASZ) gyülekezési programját vezető Hegyi Szabolcs
szerint
a gyülekezési törvény egyértelműen fogalmaz: mások jogainak védelmében
csak zajló rendezvény feloszlatásáról lehet szó – még csak bejelentett,
tervezett rendezvényt ilyen indokból előzetesen megtiltani nem lehet.
Ezzel szemben az Ab-törvény szövegével nyilvánvalóan ellentétes
jogalkalmazás ellenére sem semmisítette meg a tiltást. Sőt,
felhívták a törvényhozó figyelmét arra, hogy a tiltási okok közé vegyék fel a jövőbeli jogsértés veszélyét. A jogvédő szerint,
amennyiben
ez megtörténik, lehetővé válik, hogy az állami hatóságok egy jövőbeni,
feltételezett, esetleg bekövetkező vagy esetleg elmaradó jogsértésre
hivatkozva tiltsák meg tüntetések megtartását. Állítása szerint, ha a rendőrségnek erre lehetőse lesz, ezzel a lehetőséggel vissza fog élni.
Szerintük a helyes értelmezés úgy
szólna, hogy a gyülekezési jog legsúlyosabb korlátozására, az előzetes
tiltásra csak és kizárólag szigorú feltételek esetén, meghatározott
jogok vagy alkotmányos értékek védelmében legyen lehetőség. A TASZ
álláspontja szerint eddig is, a szigorú és egyértelmű tiltási okok
mellett is felesleges jogvita terhelte a bíróságokat. Ezen jogviták
száma ezzel a döntéssel a sokszorosára fog nőni.
Boldog kormányoldal
Az Ab bejelentésére nem csak az ellenzék reagált. Trócsányi László igazságügyi és Pintér Sándor belügyminiszter közös
sajtótájékoztatón fejtették ki véleményüket a határozattal kapcsolatban.
Trócsányi emlékeztetett rá, hogy
az 1989-ben született törvényt az élet azóta több ponton túlhaladta.
Amikor született, a törvény szelleme és a gyülekezési kultúra még
összhangban álltak egymással, ám azóta megváltozott a
gyülekezések jellege. A békés gyülekezés keveredett az állandósult
közterület-foglalásokkal, sátortáborok jöttek létre, és megjelentek
előre be nem jelentett spontán gyűlések.
Az igazságügy miniszter szerint mindez
jogértelmezési és jogalkalmazói nehézségeket vet fel, így egyre több
ügyben a Kúria és az Ab kényszerül dönteni. Bejelentették, a kormány
tudomásul veszi, hogy az Alkotmánybíróság jogalkotási kötelezettséget
írt elő, ötpárti egyeztetést kezdeményeznek, és az országgyűlés elé
fogják terjeszteni javaslatukat, hogy feloldják a magánélethez való jog
és a gyülekezési jog ütközése miatt fennálló alkotmányellenes
helyzetet decemberig. Bár szó szerint nem mondta, de ezzel eléggé
egyértelművé tette, hogy nem a hatályos törvényt fogják módosítani,
hanem újat alkotnak.
Mint elmondták, a törvény előkészítésébe
az igazságügyi tárca bevonja a BM-et is. A kodifikáció során a bírói
gyakorlatot is figyelembe kívánják venni, valamint a strasbourgi Emberi
Jogok Európai Bírósága joggyakorlatát és más országok törvényeit.
Trócsányi egyébként
kifejtette,
hogy egyet ért a testülettel abban, hogy a jogalkalmazó részére a
jogalkotó köteles fogódzókat biztosítani, a kereteket meghatározni, ha
elvárja tőle, hogy majd a gyakorlatban sikeresen rendezze a konfliktusos
helyzetet.
Jogalkotói szemmel
- A miniszter általánosságokon kívül szinte semmit sem mond – kommentálta
Trócsányi László véleményét a Népszava kérdésére Kajdi József, az
Antall-kormány miniszterelnöki hivatalának volt vezetője, a Modern
Magyarország Mozgalom elnökségi tagja, az 1989-es törvény egyik
kidolgozója.
Mint elmondta, az élet és a gyakorlat
indokolttá teszi, hogy egy idő után hozzá kell nyúlni, mert valóban sok
minden nincs a törvényben, és elég rossz értelmezések születtek, még
miniszteri szinten is. Példaként említi a 2006-os Kossuth téri hosszú
sátorozást, vagy a Bokros Lajos háza előtt zajló lakókocsis,
becsületsértő transzparensekkel ellátott hónapokig tartó demonstrációt.
Ugyanakkor Orbán Viktor háza előtt, közelében még egy rövid tüntetés sem lehetséges.
Hozzáteszi végül, hogy azt
különösen veszélyesnek tartaná, ha a gyülekezési szabadság korlátja
lehetne az egyéni – különösen politikai érdekeket szolgáló –
jogvédelem.
A valódi vita tehát erről szó, nem
arról, hogy újítani kell-e a törvényen, hiszen annak elavultságát
minden oldal elfogadja. A kérdés az, hogy a jogalkotó által decemberig
elkészülő törvény mennyi lehetőséget ad majd arra, hogy ne személyes
szimpátia lapján dőljön el, ki hallathatja a hangját, és ki nem.
TényTár