Választási kampányokkal terhelt
zavaros év ért véget Európában; a Global Times publicistája szerint
most az válik elsődleges kérdéssé, hogy az Európai Unió milyen irányba
halad az eurozóna reformjával. Három alternatíva lehetséges.
Bár az Alternatíva Németországnak párt
(AfD) közel 13%-ot szerzett a szövetsági választásokon Németországban,
ez még mindig nem jelent komoly fenyegetést Angela Merkel hatalmára –
írja a Global Times publicistája. Franciaországban Emmanuel Macron
stabil parlamenti többséget tud maga mögött, és annak ellenére, hogy a
Brexit körül sok a bizonytalanság, nincsenek kétségek afelől, hogy
bármerre is halad az Európai Unió, azt a britek nélkül fogja tenni.
Az első lehetséges irány a “még
egységesebb unió”, amiről az Európai Bizottság elnöke, Jean-Claude
Juncker beszélt a múlt hónap folyamán. Ez azt jelentené, hogy
kiterjesztenék a schengeni övezet határmentességét Bulgáriára és
Romániára. Juncker az euró kapcsán hangsúlyozta, hogy azt nem csak
néhány ország, hanem az egész Európai Unió közös fizetőeszközének
szánják. Ennek megfelelően az EU előmozdítaná a bankunió ügyét is. A
gazdasági és pénzügyi uniós biztos európai pénzügyminiszterré lépne
elő, az Európai Stabilitási Mechanizmus a Macron által javasolt Európai
Monetáris Alappá válna.
Egy évvel ezelőtt ez a fajta
keményvonalas integracionalizmus nem volt komolyan vehető, többek közt
amiatt, mert a britek megakadályoztak minden ilyen jellegű
kezdeményezést. A Brexit lefolytatásával azonban a Juncker által
mondottak megalapozottabb lehetőségnek tűnnek.
Az “egysebességes” megközelítés azonban
továbbra is ellentmondásokkal teli. A Macron által megfogalmazott
elgondolás számos elképezést tükröz a Juncker által mondottakból, de
némileg több teret engedne a sokszínűségnek az EU-n belül, legalábbis
középtávon. Példának okáért; ha Lengyelország nem akarja bevezetni az
eurót, ezt nem kényszerítenék ki, de ez nem akadályozná a többi
tagállamot abban, hogy egymás közt tovább mélyítsék az integrációt.
Emiatt Macron szerint azok a döntések, melyeket az eurozóna közös
parlamentje hozna, nem vonatkoznának az Európai Parlament működésében
résztvevő összes országra. A többszintű integráció keretén belül a
kezdetben kimaradó tagállamoknak meghagynák a lehetőséget, hogy később
csatlakozzanak az EU mélyebben integrált mag-országaihoz. Ez azonban
napirenden tartja a közös értékek mentén igazgatott, de eltérő
egységekben mozgó – sok test, egy lélek – Európa gondolatát.
Jean-Luc
Melenchon. A francia választásokon az integráció mélyítését, és az
integráció visszafordítását képviselő jelöltek egyaránt indultak.
A harmadik – és ez tűnik a
legvalószínűbbnek -, hogy az eurozóna működése megmaradna a jelenlegi
keretek közt. A gazdasági válság, melynek eredményeként többek a még
mélyebb integrációt szorgalmazták, már elmúlt, az eurozóna GDP-je 2%-os
növekedést mutat, és a munkanélküliség jelentősen csökkent. Még
Gögörország esetében is – ahol a válság a leginkább elhúzódó volt, és
bizonyos szempontból máig válság-üzemmódban működik – mutatkoznak a
javulás jelei. Ebben a kontextusban a döntéshozók azt tehetik, amit
korábban már számos alkalommal; egyszerűen félreteszik az eurozóna
reformjára vonatkozó terveket, és úgy döntenek, hogy a válság során már
meghozott intézkedések elegendőek. Ez több teret engedne nekik más
problémák kezelésére – mint az energetika, a digitális szabályozás és
migráció -, melyek a jelenlegi helyzetben nagyobb figyelmet igényelnek.
Utóbbi döntésnek számos kockázata van.
Az eurozóna jelenlegi formájában is működik, és más területek
kulcsfontosságú reformjai egyaránt fontosak – de a monetárius unió
megőrzött egy alapvető hibát: hiányoznak azok a mechanizmusok, amivel
kontrollálható a költségeltérés azokban az országokban, melyek többé
nem képesek az árfolyam-kiigazítás eszközéhez nyúlni.
Egy ilyen mechanizmus lenne a munkaerő
nagyobb mobilitása a szolgáltatások terén – de még ha az eurozóna
országai meg is állapodnak a munkaerőpiac további liberalizációjával
kapcsolatban, a munkások nagy fokú kulturális és nyelvi akadályokkal
szembesülnének. Ebben az esetben, egy ilyen mechanizmus nélkül azok a
trendek, melyek a korábbi válság során kiteljesedtek, újabb válsághoz
vezethetnek.
A válság tapasztalatai után, ha a
jövőben a költségeltérés növekedésének jelei mutatkoznak, az eurozóna
országai közt kamatkülönbözetek gyorsabban fognak növekedni mint a
válságot megelőzően, ami korai figyelmeztető jelként szolgál. Tekintve,
hogy az elhúzódó adósság megmarad, a mentőöv forrásai viszont el
lettek költve, egy újabb sokk pusztító csapást jelentene.
Adam Lerrick egy olyan rendszer
bevezetését javasolta, melyben a kamatkülönbözetekben bekövetkező
hirtelen változások kedvezményezettjei nyereségeik felét egy
finanszírozási költségstabilizálási számlára kellene befizessék, ami
visszatérítésre kerülne, amikor a kamatláb sokk csökkenni kezd.
Ugyanakkor, mint az eurozóna összes többi reformterve esetében is,
erről az eurozóna tagállamai kellene megállapodjanak.
Ameddig Merkel továbbra is az új
koalíció kialakításán dolgozik, lehetetlen biztosra mondani, milyen
irányt vesz az európai integráció a következő években. Ugyanakkor,
figyelembe véve annak lehetőségét, hogy a koalíciónak az euroszkeptikus
Szabaddemokraták és az integrációpárti Zöldek egyaránt részévé válnak,
bármilyen, az EU egészének megreformálására irányuló hirtelen
kezdeményezés valószínűtlenné válik.
Egy még valószerűbb lehetőség a
többsebességes Európa elgondolása, ahol az eurozóna országai tovább
haladnak az integráció mélyítésével, míg más tagállamok kimaradnak
ebből. A végkifejlet nem lenne tökéletes, de – a szerző szerint –
kifizetődőbb lehet, mint a status quo megtartása.
http://www.hidfo.ru/2017/10/szakerto-az-euroorszagok-nem-hagyhatjak-figyelmen-kivul-a-reform-igenyet/
http://www.hidfo.ru/2017/10/szakerto-az-euroorszagok-nem-hagyhatjak-figyelmen-kivul-a-reform-igenyet/