Ritkán adatik meg a csonka Magyarország részére rövid időn belül két
alkalommal is olyan történelmi lehetőség, amilyet egyszer már 1991-ben
elszalasztott az akkori Antall-kormány. Orbánék úgy tűnik, ma még az
orruk hegyénél tovább nem látnak, de nem is láthatnak egy, a saját
anyagi érdekeit előtérbe helyező, az euroatlanti érdekeket kiszolgáló,
külügyminiszternek semmiképpen nem alkalmas Szijjártó Péter által
vezetett külügyminisztérium berkein belül. Viszont a régi mondás rájuk
is vonatkozik, mernek kicsik lenni, és tudnak minden körülmények között
megalkudni a magyar nemzet kárára.
(Így tett a minap Brüsszelben Orbán Viktor, aki aláírta az EU-val az
energiaunió létrehozásáról szóló egyezményt, ami lényegében annyit
jelent, hogy az EU mindenbe beleszólhat, vagyis könnyen lőttek a
rezsicsökkentés politikájának, bármi mást is állítson ezzel kapcsolatban
a miniszterelnök. Ezt igencsak megerősíti az a tény, hogy az
energia-beszerzés területén minden alkalommal egyeztetni (értsd:
jelenteni) kell majd az EU-nak.)
1991-ben Kárpátalján teljesen hivatalosan két népszavazást is tartottak
Kárpátalja önrendelkezéséről. Az eredményt ismerjük, az érvényes
népszavazás alapján Kárpátaljának meg kellett volna kapnia az önálló
státuszt. A referendum eredményének kihirdetése után pár nappal Antallék
aláírták az ukrán-magyar alapszerződést, fittyet hányva az ottaniak
akaratára. Sőt, történt korábban más is, amiről kevesen tudnak. Az
ukrán-magyar alapszerződést megelőzően Ukrajna felajánlotta Kárpátalját
Magyarország számára, mivel olyan gazdasági és politikai mélypontra
jutott, hogy ez a történelmi magyar terület abban az időben kifejezetten
egy komoly tehertételt jelentett az ukránok számára. Tény, hogy az
Antall József miniszterelnök vezetése alatt álló akkori kormányzat
határozottan elzárkózott ennek a területnek Magyarországhoz történő
visszacsatolásától. Az elzárkózásnak több oka is volt egyrészt
külpolitikai, másrészt gazdasági, mellyel Antallék valószínűleg nem
mertek megbirkózni. Mára i s egy hasonló helyzet alakult ki, ami ilyen
rövid idő leforgása alatt igencsak ritkán adatik meg egy nemzet
életében.
Ukrajna romokban hever, a Porosenkó vezette bábkormány nem ura saját
országának. Az IMF Porosenkóék hatalomban tartásának olyan árat szabott,
mely lényegében megfizethetetlen. Ukrajnáról tudni kell, hogy valós,
központi irányítással nem rendelkezik. Az ország több részre
darabolódott, mely részeknek a vezetését helyi kiskirályok (oligarchák)
végzik, akik a saját területeiken belül lényegében élet-halál urai. Ezen
vezérek között többeknek saját, önkéntesekből álló hadseregük is van,
amellyel úgy terrorizálhatják a polgári lakosságot, ahogyan nekik
tetszik (de ugyanúgy bármikor bevonulhatnak Kijevbe is és bármit
kikényszeríthetnek a kijevi kormányzattól). Közben az ukrán bábkormány
igyekszik mindent megtenni, hogy a kelet-ukrajnai területek elszakadása
elleni háborújához minél több fiatalt mozgósítson, például éppen
Kárpátaljáról. Arról a Kárpátaljáról, melyet Ukrajna soha nem kapott
meg, annak odatartozását egyetlen hatalom sem hagyta jóvá. Kárpátalja az
1920-as trianoni g yalázat következtében került az akkor mesterségesen
megalkotott Csehszlovákiához, ami nem létezik. 1938 és 1944 között
ideiglenesen ismételten hazakerült, majd 1945-től a Szovjetunió
tulajdonát képezte, ami ma már szintén nem létezik. Kárpátalját senki
nem adta Ukrajnának. Jelen pillanatban az a világos jogi állapot, hogy
Kárpátalját Ukrajnának vissza kellene adnia Magyarország részére, mert
soha, semmilyen referendum, vagy politikai megállapodás sem ítélte oda
az ukránoknak. Ez a nyers valóság. Az ukránok a Krím Oroszországhoz
történt visszacsatolását törvénytelennek tartják, csakúgy a
cionliberális EU az Egyesült Államok szoros támogatásával, miközben a
krímiek döntöttek sorsukról, amit nem lehet megkérdőjelezni. Ugyanakkor
Kárpátalján is döntöttek az ott élők a jövőjükről még 1991-ben.
Akaratukat persze az előbb említett euroatlanti államok és az USA
figyelmen kívül hagyta.
De nézzük, mi a helyzet a magyar kormány hozzáállásával. Magyarország
(mely egyébként teljesen törvénytelen úton lett az EU tagja) ugyanazt a
mantrát hangoztatja, amit az Európai Unió megkövetel, vagyis, hogy
Magyarország érdeke Ukrajna egysége. Hát nem! Magyarországnak egyáltalán
nem érdeke Ukrajna egysége, mely nem is lehet egységes, hiszen soha nem
is volt az. A kelet-ukrajnai területek elszakadási törekvései is ezt
bizonyítják. Magyarországnak egyértelműen csak az lehet az érdeke, hogy
Kárpátalja visszakerüljön az anyaországhoz. Bármilyen hihetetlennek
tűnhet egyeseknek ez a kijelentés, mégis történelmi szükségesség, ami
kivitelezhető. Persze ahhoz egy, a magyar nemzet érdekeit képviselő
kormányra és annak a legmesszebbmenőkig érdekérvényesítő
külügyminisztériumára van szükség. A jelenlegi magyar kormány erre
önmagától képtelen, ahogyan képtelen arra is, hogy már az EU-n belül is
érvényesítse érdekeinket. Ne feledjük, a magyar országgyűlés volt az
első, mely olvasatla nul, szolgai módon jóváhagyta azt a Lisszaboni
Szerződést, mely megszüntette a nemzetállamok EU-n belüli önállóságát.
A külügyminisztérium pedig minden aljas eszközt bevet azért, hogy ez a
kérdés még csak fel se merüljön, de nem csupán a csonka hon határain
belül, de azon kívül is. Gondoljunk itt Hegedűs Lóránt esetére, akit
2014. július 31-i hatállyal tiltottak ki Ukrajna, így Kárpátalja
területéről, de ezzel csak akkor szembesült, amikor 2014. november 21-én
Szolyvára utazott volna az ottani haláltábor áldozatainak
megemlékezésére, hogy hitet, bátorítást, vigaszt nyújtson az
ottaniaknak. Hegedűs Lórántot ma már csak a nemzet lelkészének hívják.
Szavai, gondolatai, nemzetébresztő beszédei, az igazság kimondása a
legnagyobb fegyvere, mellyel szemben az euroatlantista magyar külügy
mindent megtesz. Még azt is, hogy összekacsint az ukrán hatóságokkal.
Minden okunk megvan, hogy ezt vélelmezzük, hiszen mint később kiderült,
nem csupán a nemzet lelkészét nem engedik be jó ideig a jogosan
Magyarországot megillető Kárpátaljára, de más, magyarságban,
nemzetegyesítésben (nem határokon átívelő) go ndolkodó és azért teljesen
békés eszközökkel élő parlamenti politikusokat sem.
Azonban euroatlanti külügy ide vagy oda, a történelmi helyzet mindinkább
fennáll, a kárpátaljai magyarság előbb-utóbb ismét markáns hangot fog
adni követelésének, nyomást gyakorolván a magyar külügyminisztériumra.
Nem is tehet mást. Persze Magyarországnak nem feltétlenül egy
konfrontáció nyomán kell visszavennie Kárpátalját. Az ukrán gazdasági
helyzet mindinkább abba a kiszolgáltatott irányba halad, amikor egyre
súlyosabb anyagi tehertétel lesz számára Kárpátalja. Vagyis, vissza
lehet vásárolni (ez egy történelmi helyzet). És mielőtt ezért a
mondatért megkapnám a "pofonokat" és a kishitűek (de miből, és mekkora
tehertétel lenne számunkra; és belerokkanna az ország stb.) sirámait,
jelzem, nem rokkanna bele az ország, sőt ehhez partnerünk is lenne, mind
politikai, mind gazdasági oldalról. Hogy ki? Természetesen az, akinek
ez politikai érdeke. Tessék gondolkodni!
A magyar külügy - szögezzük le még egyszer - nem tesz semmit kárpátaljai
magyarjainkért, sőt... Viszont a kárpátaljai magyarságnak minden
jelenlegi nehézségek ellenére muszáj lesz egységesen lépnie, egységre
lépnie, és demonstrálnia akaratát, mégpedig markánsan, akár a
beregszászi konzulátus előtt is, ha kell minden nap és folyamatosan.
Lesz-e elég erő Bennetek magyar testvéreink? Lesz, mert az életetekről, a
jövőtökről, gyermekeitek, unokáitok jövőjéről van szó. És higgyétek el,
a nemzeti elkötelezettségű, anyaországi magyarság ott áll majd
mellettetek, és megteszi azt, amit nemzeti küldetéséből adódóan neki is
meg kell tennie, mert Kárpátaljának itthon a helye.
Szépe Áron
Kapcsolódó:
Avram Iancunak állít szobrot az RMDSZ többségű tanács Kovászna városában
100 milliárd dollár kártérítést követelnek szerb civilszervezetek a NATO-tól Jugoszlávia bombázásáért
Így látja a székelyeket egy indián sámán
A hortobágyi gazdák nem tudják kihajtani az állataikat, mert olyanok nyerték a földeket, akik valótlan adatokkal pályáztak. (
Harangozó Gábor)