Egy
amerikai lobbista el akarta intézni, hogy Magyarországon hozzanak egy
az őt fizető cég számára kedvező törvényt. Nem sikerült neki. Az
Egyesült Államok emiatt kitiltott valakiket, de nem mondják meg, kiket.
Erre egy ellenzéki párt egy egész kampányt épített, a pártokat és
újságíróikat pedig feltűnően nem érdekli, hogy amerikai cégek
törvényeket akarnak hozni Magyarországon.
Az
ügyészség vádat emelt egy egyelőre bizonytalan kilétű személy ellen,
aki azt ígérte egy amerikai vállalatnak, hogy 2 milliárd forintért
cserébe el tudja intézni az általuk várt törvénymódosítást. A főügyész
elmondása szerint egy Magyarországon jelen lévő amerikai étolajgyártó
cég, a Bunge szenvedett a piacon sebesen terjedő áfacsalt étolajok miatt, emiatt felkért egy lobbistát, hogy járjon közben az étolajáfa 27%-ról 5%-ra csökkentése érdekében, mert az értelmetlenné tenné az áfacsalást.
A lobbista által felkeresett személy – a későbbi vádlott – közölte;
kétmilliárd forintért elintézi a kívánt törvénymódosítást – mire az
amerikai cég természetesen azonnal hátat fordított a kétes ügyletnek, és
jelezte a nagykövetségnek, hogy itt korrupció zajlik.
Látható;
ebben a történetben az amerikai cég a makulátlan szőke herceg fehér
lovon, aki korrupciós ügyletbe még véletlenül se keveredik, sőt mi
több, a korrupció bármely formája elűzi őt, mint fény a sötétet. A nyugati világ felvilágosult makulátlansága találkozott a korrupt félbalkáni magyarokkal.
A sajtó pedig – balliberális és jobboldali egyaránt – megelégszik
ezzel a magyarázattal. Pedig felmerülhetnek olyan kérdések, mint:
- Amerikai lobbisták rendszeresen megkeresnek befolyásos személyeket, hogy elintézzenek egy törvénymódosítást Magyarországon, és a sajtó ezt nem tartja említésre méltónak?
- Ezek a lobbisták általában milyen ellenszolgáltatást adnak, amikor épp hozni akarnak egy törvényt Magyarországon? Konkrétan ebben az esetben, kinek és mit intézett volna el az amerikai vállalat lobbistája, hogy cserébe meghozza az általa várt törvénymódosítást?
- Adnak-e egyáltalán az amerikai üzletfelek valamilyen anyagi ellenszolgáltatást, vagy Magyarországon vannak olyan vezetők, akik amerikai cégek kérésére feltétel nélkül elintézik egy törvény megszavaztatását?
Kétmilliárd
forintért törvényeket árulni – az valóban korrupció. Emiatt is emeltek
vádat a vádlott ellen. Tehát, miután a vádemelés megtörtént, és
folyamatban van az ügy kivizsgálása, ennél sokkal égetőbb kérdéseket is
fel kell tenni.
- Ez egy normális, elfogadott dolognak mondható ma Magyarországon, hogy amerikai vállalatok számukra kedvező törvényeket íratnak a magyar törvényhozókkal, az országgyűlés pedig megszavazza?
Egyelőre
úgy tűnik, a jobboldali ellenzék számára sem zavaró tényező, hogy egy
amerikai vállalat akar a mi hazánkban törvényeket hozni. Apáti István, a
Jobbik alelnöke szerint a kormány működését jellemzi, hogy mindennek
és mindenkinek megvan az ára. Ha valaki bizonyítottan korrupt, minden
bizonnyal a párttársai is korruptak. Kiterjesztenék a korrupciós
botrányt a politikai ellenfélre, miközben az amerikai cég által jelzett
eredeti probléma – vagyis, hogy rengeteg vállalkozás elcsalja az áfát
-, kivizsgálatlanul marad. Pedig az ügy akár egy olyan kérdést is
felvethet:
- melyik politikus cége érintett áfacsalásban, és kin keresztül intézi el, hogy ezért büntetlen maradjon?
Ez egy
kényes, nem csak a piacszerzésben érdekelt amerikai céget, hanem a
magyar nemzetgazdaságot is érintő probléma, hiszen amennyi pénzt a
cégek elcsalnak, annyival korlátozzák az állam mozgásterét. Az ügynek
emellett nagyon lényeges vonatkozása – amit az ellenzék érthető okokból
nem tesz szóvá -, hogy amennyiben az amerikai cégnek tudomása van
arról, hogy valamely magyar vállalatok elcsalják az étolajáfát, ezekről
miért nem tesz bejelentést? Az említett vállalatnak – Bunge – láthatóan
bűncselekményekről van tudomása, ennek ellenére nem tett feljelentést, hanem kerülő-úton, egy lobbistán keresztül akar törvényt hozni Magyarországon.
Amennyiben
az Egyesült Államok hozzá akarna járulni ahhoz, hogy a piaci
ellenfelek ne kerülhessenek áfacsalással előnyösebb helyzetbe, nyíltan
közölhetné, hogy melyek azok a vállalatok, amelyek tudomásuk szerint
törvénytelenül működnek (bizonyítékkal, hogy az ügyben eljárás
indulhasson).
- Amennyiben az Egyesült Államok le akarna számolni az őket – állítólag – zavaró korrupcióval, nyíltan közölhetné azoknak a nevét, akiket korrupciós ügyletek miatt kitiltott – ezáltal azon információkat is nyilvánosságra hozná, hogy az egyelőre meg nem nevezett személyek milyen korrupciós ügyletekben érintettek (tehát bizonyítékkal támasztaná alá a vádakat).
Ennek
ellenére az Egyesült Államok nem szolgáltat információkat se a
törvénysértő módon működő piaci ellenfelekről, se a kitiltott személyek
korrupciós ügyleteiről, inkább elhallgatják az általuk bevallottan ismert bűncselekményeket. Mivel konkrét információt nem hoznak nyilvánosságra, érdemes feltenni a kérdést:
miért nem teszik, és mikor fogják mégis megtenni?
Az
ügyészség által adott információk szerint ebben a korrupciós ügyben a
nyomozást 2014. október 21-én rendelték el, a vádirat pedig 2015.
december 11-i. A konkrét ügyről megjelenő információkat az ellenzék
láthatóan arra használja, hogy visszahivatkozzon a “kitiltási
botrányra”, majd találgatásokba bocsátkozzon, hogy vajon kit tiltottak ki az amerikaiak. Ez némileg megmagyarázza, miért nem mond az Egyesült Államok konkrét neveket:
- ameddig nem ismert a kitiltott személyek neve, az ellenzéki pártok ebből politikai előnyt tudnak kovácsolni. A kitiltott személyek nem megnevezését az Egyesült Államok éveken át politikai nyomásgyakorlásra tudja használni, aminek hatékonysága annál nagyobb, minél közelebb vagyunk időben az országgyűlési választásokhoz.
Washington egészen a választásokig a címlapokon tudja tartani a “valakit kitiltottunk, de nem mondjuk meg, kit”,
témát, míg végül – közvetlen a választások előtt – közölheti a
neveket, és ezzel előidézheti egy olyan kormánypárt bukását, amivel
szemben láthatóan nyomásgyakorláshoz kell folyamodnia (vagyis nem
mindenben szolgálja ki az amerikai külügyi érdeket). Eközben a napnál
is világosabb, hogy amennyiben az Orbán-kormány újra minden téren és
feltételek nélkül teljesíti az amerikaiak követeléseit, nem fognak
nyilvánosságra jutni a nevek, a liberális sajtó és a jobboldali ellenzék
egyaránt hiába várakozott a nagy korrupciós botrányra. Pedig –
tekintve a Jobbik jelenlegi retorikáját – láthatóan ezzel számolnak.
Apáti
bírálta, hogy nem tudni, a kitiltottak közt vannak-e a NAV-elnök
munkatársai vagy Habony Árpád – és ezt egészen a választásokig
folytathatják, különböző kormányközeli személyeket megnevezve -, tehát
az Egyesült Államok egy éveken át használható politikai fegyvert
szolgáltat azzal, hogy nem közli a kitiltott személyek nevét. A
politikus azt mondja, “ha igazak a feltételezések, akkor ebbe a kormánynak bele kell buknia”
– de mikor derül ki, hogy igazak-e a feltételezések? Minden bizonnyal a
választások előtt. Hogy mindeközben bizonyos cégek továbbra is
büntetlenül áfát csalnak, a magyarországi törvények pedig néha amerikai
lobbisták “közbenjárására” születnek, azzal továbbra sem foglalkoznak a
pártok, a fővonalú média pedig inkább nem feszegeti a kérdést. Ezidáig
pontosan hány törvény született Magyarországon amerikai lobbisták”
közbenjárására”, és ezek ellentétben álltak-e a magyar nemzeti érdekkel?
Kik és milyen juttatásokat kaptak azért, hogy a lobbistákat fizető
amerikai vállalatok kedvéért meghozzanak bizonyos törvényeket
Magyarországon?
http://www.hidfo.ru/2015/12/amerikai-lobbistak-torvenyeket-iratnak-magyarorszagon/
http://www.hidfo.ru/2015/12/amerikai-lobbistak-torvenyeket-iratnak-magyarorszagon/