A
Magyar Országgyűlés múlt heti – szerdai – vitanapján a szomáliai
biztonsági erők képzése, valamint a Közép-Afrikai Köztársaság
területén béketeremtés érdekében elindított katonai
missziókban való szerepvállalási jelentéseit taglaló
témákban a Jobbik kivételével minden párt a két afrikai országra
vonatkoztatott nemzetközi katonai stabilizációs missziókban való
további magyar szerepvállalás mellett foglalt állást. A támogató pártok
indokai azonban különbözőek, és ez a felszólalásokban hangsúlyozott
retorika alapján nyilvánult meg.
Az MSZP a
missziók támogatásán keresztül a honvédségi eszköztár modernizálásának
sürgősségét hangsúlyozza, ami a liberális médiában intenzíven
megindult amerikai fegyverlobbi propagandatevékenységével
teljesen összhangban van, és a lehasznált amerikai fegyverrendszerek
magyar védelmi eszköztárra erőltetését jelentik. Az LMP felszólalása az
Európai Unió nemzetállamok feletti hatalomgyakorlási ideológiájának
feltétlen támogatásának retorikája volt, mert az a kijelentés, miszerint
“az Európai Uniót fő partnernek, humanitárius segítségnyújtónak”
tartják, arra utal, hogy az LMP – az MSZP-vel ellentétben – nem egy az
amerikai hatalompólus dominanciáját gazdaságilag biztosító, globális
korporációk által irányított USA-EU szövetségi formában, hanem egy
brüsszeli bürokrácia-központ abszolút technokrata irányítása alá
helyezett, és nemzetközi civil szervezeteken keresztül kiterjesztett
egységes európai liberál-demokrata területi ideológiában gondolkodik. A
Jobbik saját magához konzekvensen nem támogatta a két afrikai
misszióban való részvételt. A párt felszólalója szerint a hadászati
szempontok mellett figyelembe kellene venni a külügyi és
nemzetbiztonsági szempontokat is, emellett azt is kijelentette, hogy a
szomáliai szerepvállalásban a magyar érdekeket még nagyítóval sem lehet
felfedezni. Ezzel a kijelentéssel azonban saját stratégiai
rövidlátásának adott hangot.
Miért külügyi, nemzetbiztonsági és konkrét magyar érdek a közép-afrikai és szomáliai missziókban való részvétel?
A
Szomália területét is felölelő, “Afrika szarvaként” is titulált régió a
Föld egyik legjelentősebb geostratégiai pontja. Itt található a
Bab-el-Mandeb tengerszoros, amely a Vörös tenger Szuezi-csatornához
vezető hajózó útvonalának a bejárata, és ilyen minőségében az Európát a
Távol-Kelettel és Dél-Ázsiával összekötő áruszállító útvonal kiemelt
kapcsolódási helye. A régiónak a szoros közvetlen határában fekvő
országai kiemelt geopolitikai súlyozásuk miatt sorozatos kívülről
irányított destbilizációs és restabilizációs folyamatokon mentek
keresztül, a nagyhatalmi pólusok közötti erővonalak változásának
függvényében. Az ezeket a periodikus változásokat generáló hatalmi
pólusok köre azonban az elmúlt években az addig hegemón euroatlanti
pólus, és az azzal alárendelt szövetségi függőviszonyban álló
Öböl-államok (GCC) mellett Kínával bővült.
Kína
erősödő regionális jelenléte ma már nem csak gazdasági vonalon
számottevő, mert a térségben történt gazdasági és infrastrukturális
hosszútávú befektetéseinek védelmét az ázsiai nagyhatalom katonai erő
állomásoztatásáról kötött szerződéssel kívánja szavatolni, amely
Dzsibuti stratégiai pontján történik. A hosszútávú befektetések közé
tartozik a Dzsibuti kikötőt Etiópiával összekapcsoló sebes
tehervasútvonal kiépítése, amely már most üzemel, és 2016-ra a teljes
kivitelezés befejeződik. Etiópia az Afrikai kontinens második
legnépesebb országa, és a világ jelenleg harmadik leggyorsabban fejlődő
gazdasága, amiben Kínának óriási szerepe van. Az etióp mezőgazdaság még
mindig a nemzeti össztermelés felét teszi ki – Afrika legnagyobb
állatállományával és a világsorrendben harmadik helyen álló
kávéexporttal -, de az ország feltáratlan arany- és tantáltartalékai
miatt további ugrásszerű gazdasági növekedés előtt áll. A rendkívüli
aszály miatt kieső élelemzési és takarmánygabona mennyiségi csökkenése
vészhelyzetet teremtett idén Etiópiában, és Kína a dzsibutii tengeri
kikötőből Addisz Abebába vezető teherszállító vasútvonal építési
ütemének nagyfokú meggyorsításával, idő előtti beüzemelésével, és az
azon keresztül lefolytatott gabonaexporttal hárította el egy olyan
helyzet kialakulását, amely hasonló okok miatt 2011-ben egy mai napig
tartó polgárháború kitörését eredményezte Szíriában. Ez a művelet egy
magas fokú erkölcsi alapokra helyezett kínai érdekpolitika megelőző
válasza volt egy fokozódó krízishelyzet kezelésére.
A
vasútvonal kapacitása 3500 t/nap mindkét irányon, és két napi rendkívül
veszélyes és leromlott állapotú kamionút helyett 10 órányi biztonságos
utaztatásra rövidíti le az árucsere-forgalmat, a kapacitási szintet
hétszeresére emelve. A vonal továbbépítésére Kína tárgyalásokat folytat
az Etiópiától egy tengelyen nyugatra fekvő országokkal; Dél-Szudánnal,
a Közép-Afrikai Köztársasággal, és az Atlanti Óceán partján fekvő
Kamerunnal.
Ezekben
az országokban Kína főként a könnyűipar fejlesztésében, a nyersolaj
kitermelési és feldolgozási ágazatokban, az ipari gyémánt és a
ritkaföldfémek bányászatának területén érdekelt. Mindezen különböző
területek országonkénti fejlesztési lehetőségeinek felgyorsulása egy az
egész fent megnevezett közép-afrikai régiós országokat közvetlenül
összekötő infrastrukturális rendszer megvalósítása esetén óriási
távlatokat nyit az eddig az euroatlanti hatalmi központtól félgyarmati
függésben létező területen. Ez az infrastruktúra az ipari energiahordozó
vezetékhálózatok, kikötőkapacitások bővítése, logisztikai és
személyforgalmi út és vasútvonal fejlesztéseken keresztül valósulna meg.
Ezzel Afrika óceánok közötti központi szélességi tengelye hosszútávon
stabilizálódna, és magában hordozná a tengelyről kiindulva a
stabilizáció észak-déli irányú kiterjesztésének lehetőségét. A Kenyát
érintő USA-Kína közötti gazdasági dominanciaharc ebben a folyamatban a
multipoláris világrend számára rejlő lehetőségek lekorlátolási szándékát
jelzi Washington részéről.
Míg az
USA itt közvetlenül nyílt gazdasági érdekháborút folytat az Afrikára
irányuló kínai geopolitikai célok érvényesítése ellen, addig a
Dzsibuti-Kamerun tengely mentén ugyanerre a hibrid hadviselésre
proxy-államait ösztönzi. Az eritreai vezetés a katari elit pénzügyi
támogatásával egyre erősebb Etiópia-ellenes háttérműveleteket folytat,
az etióp határterületeken is intenzíven operáló szomáliai iszlamista
terrorcsoport, az Al-Shabaab fegyveres és anyagi segítségét biztosítva.
Az Al-Shabaab a Közel-Kelet (ebben az esetben Katar) központú szunnita
iszlamista világkalifátus ideológia regionális szárnya. Ez a földrajzi
szerkezetbe helyezett iszlamista kalifátus a regionálisan operáló
radikális terrorcsoportok alapján egy az Atlanti-Óceántól a
Csendes-óceánig terjedő, folytatólagosan kapcsolódó térségben rajzolódik
ki, melynek az Al-Shabaab az első déli kiterjesztése és melynek egyéb
fő szervezetei térségenként:
- Boko Haram – Niger, Nigéria, Csád
- Daesh (Iszlám Állam) és az ugyanezen területeken a forrásokért a Daesh-el rivalizáló Muszlim Testvériség – Tunézia, Líbia, Sínai-félsziget, Szíria, Irak, Kína (Xinjiang tartomány)
- Al-Kaida – Jemen, Szíria, Pakisztán, Afganisztán
- Moro és a JAT – a Daesh és az al-Kaida kiterjesztett helyi szárnyai Indonéziában, a világ legnépesebb muszlim országában.
A
Szomáliából gyökerező és hektikus jelleggel Etiópiában, Dzsibutiban és
Kenyában felbukkanó Al-Shabaab szervezetet az USA-Katar-Eritrea
érdekkör Etiópia destabilizálására használná fel, habár az egyes
szereplők érdekcéljai a destabilizálásra nézve különbözőek. Ennek az
érdekkörnek a tagjai közé sorolható Szaúd-Arábia és az Egyesült Arab
Emírségek is, mert Eritrea a Jemen területén háborút vívó nagykoalíció
katonai szervezetébe történő beintegrálásával minden etióp-eritreai
konfliktus esetén az összes öböl-béli arab ország Etiópa ellenében
fellépő katonai blokádjához vezet, és a szudáni-egyiptomi neutralitás is
kérdéses lenne egy ilyen konfliktus folyamatában. Ez a destabilizáció,
a szíriai minta nyomán az Etiópián belüli szomáliai etnikum
felszabadítására irányuló tevékenységként tüntetné fel az Al-Shabaab
kelet-etióp régiókban végrehajtott támadásait.
Ennek
megakadályozására szükséges a központi szomáliai kormányzat helyzetének
megerősítése és Al-Shabaab elleni harcának támogatása egészen a
szervezet felszámolásáig. Erre hivatott az ENSZ szervezeti kereteiben
jelenleg az UNSOM, mint fegyveres kontingens nélküli támogató
mechanizmus, az Afrikai Unió fegyveres béketámogató kontingense és az
EU szomáliai biztonsági alakulatokat kiképző missziója – ez utóbbiban
vesznek részt a magyar katonák is.
A
Dzsibuti-Kamerun tengely megelőző széttördelésének, és így az
összafrikai stabilizáció megakadályozásának másik pontja a Közép-afrikai
Köztársaság, ahol a 2012-ben kiújult polgárháborút lezáró békefolyamat
egy 2015 december végi általános választással stabilizálná az
országot. December 13.-án a stabilizáció első lépéseként tartott
alkotmányos népszavazást kísérő véres fegyveres provokációk, és a
szavazás eredményességének hivatalos kihirdetése után a Noureddine Adam
vezette minimális támogatással rendelkező fegyveres frakció azonnali
területi elszakadási kísérlete egy kívülről vezérelt destabilizációs
manőverre utalnak. Az Afrikai Unió ezért 5000 katonát küldött azonnali
mozgósítással az ország területére a 18 hónapos politikai stabilizációs
mechanizmus biztosítására, és az EUFOR missziót felváltó, ENSZ
kereteken belül létrehozott békefenntartó kontingens maximális
létszámának rövidített felfejlesztéséről határoztak. A magyar
kontingens így az EUFOR alól az ENSZ kereteibe tevődik át.
Magyarország
mind a Szomália, mind a Közép-afrikai Köztársaság területén folyó
támogató mechanizmusokban részt vesz, és a kormány a létszám növelése
és a missziók megerősítése mellett kötelezte el magát.
Az az
általánosítás, ami az afganisztáni és iraki missziókkal egy kalap alá
veszi a magyar részvételt a fent említett országokban, azért hibás,
mert ezekben a különös esetekben (Szomália és a Közép-afrikai
Köztársaság esetében) a kormány részéről a direkt reláció szintjén
megnyilvánuló akció nem ideológiai alapokon, a szervezeti struktúra
rendjében alárendelt szervilis függőségi viszonyból eredően cselekszik,
hanem reális nemzeti és nemzetgazdasági érdekek mozgatják. Ugyanis
a kínai közép-afrikai stabilizációs tengely létrejöttének magyar
megtámogatása nemzetközi missziódiplomáciai eszközökkel a szintén kínai
elgondolású és kivitelezésű balkáni selyemút projekt
megtámogatása is egyúttal, amely nemcsak Magyarország, hanem az egész
kelet-európai régió Balkánig terjedő gazdasági stabilizációs
lehetőségének a záloga.
Így a
magyar kontingensek jelenléte, ha máshol nem, de a közép-afrikai
tengelyen teljesen jogos, és egy az unipoláris világrendtől lassan
elvonatkoztató magyar külpolitika útkeresési lehetőségeinek
kibontakozását jelzik. Ennek felfedezéséhez pedig nem kell nagyító,
elég a nemzetstratégiai gondolkodás művelése.
http://www.hidfo.ru/2015/12/magyar-katonak-afrika-tengelyen-a-nemzetstrategia-erdekeben/
http://www.hidfo.ru/2015/12/magyar-katonak-afrika-tengelyen-a-nemzetstrategia-erdekeben/
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése